KatarinaMaria
Hej!
Nybliven medlem söker hjälp. Jag har inte gröna fingrar men vill så gärna. Jag tog hem en November- el decemberkaktus (vet inte om det är samma med olika namn, de ser så lika ut på bilder?) från min mor som tänkte slänga ut den. Jag tyckte det var trist då den varit i familjen i minst 50 år. Jag har försökt plantera om den flera gånger då den varit alldeles för länge i för liten kruka men rötterna har fastnat i formen efter krukan och trots att den varit omplanterad några år växer de inte ut.

Min första tanke är att lägga rötterna med jord runt i vatten länge så att det som fastnat runt löses upp, men då kanske den blir övervattnad och dör?

Jag hoppas verkligen att någon kan hjälpa mig. Den är inte vacker men det betyder någonting för mig att den varit i min mormors och vill gärna att den ska leva en generation till!
Sunny
Om det var min plante, ville jeg legge jordklumpen i vann så bladene fikk trekke opp vann (om mulig).

Så ville jeg bruke de beste bladene som sticklingar for nye planter. Da får du friske nye planter som likevel er til minne om din mormor.
Gröna mormor
Bästa sättet att rädda den till eftervärlden är att ta skott och föröka och föryngra den på det sättet. Det har jag gjort och det fungrar alldeles utmärkt. Ta och knip av några blad långt och sätt i vatten så att det bildas rötter och sen ner i jorden.
Sunny
Jeg vil anbefale at du planter ett och ett ledd. Ca. 5 enskild-ledd i en krukke.
KatarinaMaria
Tack för råden. Jag har lite skott men de har inte fått så mycket rötter. Någon sa att lägga dem i jord direkt, inte i vatten. Är det vettig?
Sunny
Jeg har odlat mange julkaktusar och novemberkaktusar från sticklingar. Jeg planterar sticklingarne direkte i jord, ca. 1/3 av bladet nede i jorden.
Sunny
Jeg har kikket litt i mine "gamle album" her på forumet. shy.gif

Planten nedenfor har jeg odlat från sticklingar. Det var 5 enskild-ledd i en krukke. På bildet er den noen år, 3 ? 4 ? jeg minnes ikke helt, men du får en bra plante med blommor på ett par år.

De 5 leddene (bladene) kom från en plante hos min gamle tante, og den planten så ut ca. som din mormors plante.

15.11.09 5.JPG

Bassam
Hej

Man ska försöka göra som kompisar skrev..försöka med olika metod på en gång, om man lyckas ska man lycka fram tiden.

H.Bassa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon