|
kerstinbern
19-06-2014, 11:04
CITAT (malarmaster @ 16-06-2014, 16:37)  Jo,sanningen är alltid högerpopulistisk goja? Tillägas kan att journalisten blev utsedd till årets journalist för sin granskning,den granskning som övriga journalister inte gjorde utan tyckte att drevet var viktigare. Det fanns en tid i min ungdom då journalister var en aktad grupp,då man bara publicerade fakta och kvällstidningarna höll koll på samhället. nu verkar man bara vara ute efter sensationer,finns inga så vinklar man och skapar egna skandaler. Men intressant att i artikeln läsa om bakgrunden till de ursprungliga påhitten. Personalkonflikter,politiska intressen m.m som ledde till lögner. Ulf Jaså blev han "utsedd till årets journalist för sin granskning", har du någon referens till det? Vad är utmärkelsen "årets journalist" för något? Vem har i så fall beslutat att han skall få utmärkelsen "årets journalist"?
CITAT (Gita @ 18-06-2014, 06:37)  Ja, som du nog vet håller jag inte med. Jag skulle gärna se mer privata alternativ och gärna att man kunde köpa sig till lite extra.
Hur ser du på möjligheten för äldre i vårdbehov men med kanske en slant sparad att få köpa lite guldkant på vardagen? Kanske ett glas gott vin till maten eller liknande. Gita Tro mig. Har du en "slant sparad" Lär du snabbt bli av med den, då du får betala dyrt för det rummet du får på "pangat" och ev. Sparade pengar räknas in. Då får du vara glad om du har råd med en Pava KIR.
kerstin z5-6
19-06-2014, 22:22
Ja naturligtvis betalar man efter inkomst .. även om jag tycker att det inte alltid är ok är detta högerbeslut inte vänstern.
kerstinbern
23-06-2014, 15:34
CITAT (kerstinbern @ 19-06-2014, 11:04)  Jaså blev han "utsedd till årets journalist för sin granskning", har du någon referens till det?
Vad är utmärkelsen "årets journalist" för något?
Vem har i så fall beslutat att han skall få utmärkelsen "årets journalist"? Eftersom jag inte tycks få något svar, så får jag väl svara mig själv: 1: Thord Eriksson blev aldrig utsedd till årets journalist (trots att någon påstår det två gånger här), han blev nominerad, det är inte samma sak 2: årets journalist är et pris som utdelas av branschorganisationen Sveriges Tidskrifter, priset är så obetydligt att det inte ens uppdateras på Wikipedia. 3: journalisten Thord Eriksson nominerades till priset "årets journalist" av tidskriften "Dagens Samhälle", som också var den tidskrift han skrev sina artiklar i. Styrelseordförande för tidskriften "Dagens Samhälle" är Henry Sténson, som samtidigt är ordförande för Moderaterna i Stockholm, men Henry Sténson är också PR-konsult. Och när Carema hade de uppmärksammade problemen på äldreboendet Koppargården, så var det just PR-konsulten Henry Sténson man anlitade, som sedan i sin tur som Styrelseordförande för tidskriften "Dagens Samhälle" anlitade journalisten Thord Eriksson för att snygga till Caremas rykte. Det är sådant som kallas inavel! Förövrigt tvingades Carema byta namn till "Vardaga", eller "Vårdaga" som de utsatta kallar dem
CITAT (kerstinbern @ 23-06-2014, 16:34)  Eftersom jag inte tycks få något svar, så får jag väl svara mig själv:
1: Thord Eriksson blev aldrig utsedd till årets journalist (trots att någon påstår det två gånger här), han blev nominerad, det är inte samma sak
2: årets journalist är et pris som utdelas av branschorganisationen Sveriges Tidskrifter, priset är så obetydligt att det inte ens uppdateras på Wikipedia.
3: journalisten Thord Eriksson nominerades till priset "årets journalist" av tidskriften "Dagens Samhälle", som också var den tidskrift han skrev sina artiklar i. Styrelseordförande för tidskriften "Dagens Samhälle" är Henry Sténson, som samtidigt är ordförande för Moderaterna i Stockholm, men Henry Sténson är också PR-konsult. Och när Carema hade de uppmärksammade problemen på äldreboendet Koppargården, så var det just PR-konsulten Henry Sténson man anlitade, som sedan i sin tur som Styrelseordförande för tidskriften "Dagens Samhälle" anlitade journalisten Thord Eriksson för att snygga till Caremas rykte. Det är sådant som kallas inavel!
Förövrigt tvingades Carema byta namn till "Vardaga", eller "Vårdaga" som de utsatta kallar dem  Se där ja. Snyggt jobbat Kerstin.
CITAT (pejori @ 23-06-2014, 17:20)   Se där ja. Snyggt jobbat Kerstin. Huruvida skribentenen fått det ena eller andra priset är väl ändå ganska oväsentligt och en moderat bakgrund gör väl inte heller hans arbete på något sätt mindre viktigt. Diskussionen om i vilken mån det inom journalistiken är försvarbart att använda sig av uppenbara lögner är väl ändå det intressanta. Eller borde i alla fall vara det intressanta! Skall jag tyda kerstinbern och pejori som om ni tycker att det är helt OK att ljuga bara det gynnar "rätt part"??? För trots allt när gäller det här med vägande av blöjor för att spara pengar var de många som faktiskt trodde att det var så alt. fortfarande tror att det är så. Är det då inte bra om någon försöka visa på sanningen? Även om denne någon är en moderat? Gita
*Stintan*
23-06-2014, 19:55
Tack för det klargörandet kerstinbern Ganska pinsamt eller hur malarmaster?
CITAT (*Stintan* @ 23-06-2014, 20:55)  Tack för det klargörandet kerstinbern Ganska pinsamt eller hur malarmaster? Fast än mer pinsamt är det väl ändå att inte kunna fokusera på vad som verkligen sägs.? Det så kallade klargörande att det på något sätt skulle vara "fel person" som granskat blöjjournalistiken är verkligen pinsamt och visar ju bara på hur svårt vissa personer har att förhålla sig till en sakfråga. Kan man inte hitta något att anmärka på i texten så ger man sig på skribenten. Ett tyvärr vanligt fenomen, speciellt bland odlaiterna tycks det. Gita
malarmaster
24-06-2014, 05:10
CITAT (*Stintan* @ 23-06-2014, 20:55)  Tack för det klargörandet kerstinbern Ganska pinsamt eller hur malarmaster? det förändrar ingenting då artikeln är en faktaartikel. Det som kerstin bern missat är att tidskriften Dagens Samhälle är ett organ för kommun och landsting och läses av de flesta inom offentlig förvaltning.Jag har den själv som kommunpolitiker. Artikeln är inget försvar för Carema utan ett angrepp på journalistkåren som inte kollade upp fakta utan hade en annan agenda. Fortfarande tycks många inte läst den utan kör på med sina förutfattade åsikter. Frågan är precis som Gita skriver är det okej att vinkla och ljuga i media för att driva politiska drev. För det var precis det som avslöjats att Carema skandalen var. nej,stintan jag tycker mest det är pinsamt att ingen förstår vad som skrivits eller ens vill tänka tanken att drevet hade fel. Men verkligheten är ju inte sanningen i en vänstervriden värld?
*Stintan*
24-06-2014, 06:58
Har man inget annat att komma med än at dra upp blöjhistorien igen så lider man nog av nån sorts torka. Hur mycket annat elände som faktiskt varit fakta har inte journalister skrivit om gällande Carema och hur mycket kommer aldrig ut. Kan det vara för att dra fokus från något annat som artikeln är skriven.
Var fick du själv "Årets journalist" ifrån? Det var ju också en osanning! Betyder det att allt du skriver är osanning? Nej det tror inte ens jag utan bara att du inte alltid har alla fakta vilket du själv verkar tro.
Det är väl ganska uppenbart att det är dåligt för moderaterna när privata aktörer får dåligt rykte och att man då tar till alla medel för att bättra på det. Sanningen brukar springa ikapp en oavsett vad det gäller. Jag undrar ändå vad det är som skulle göra artikeln Gita länkar till så intressant idag? Journalister ska granska, det är viktigt, och det vore väl konstigt om det aldrig skulle skrivas något som var dåligt underbyggt.
CITAT (*Stintan* @ 24-06-2014, 07:58)  Har man inget annat att komma med än at dra upp blöjhistorien igen så lider man nog av nån sorts torka. Hur mycket annat elände som faktiskt varit fakta har inte journalister skrivit om gällande Carema och hur mycket kommer aldrig ut. Kan det vara för att dra fokus från något annat som artikeln är skriven.
Var fick du själv "Årets journalist" ifrån? Det var ju också en osanning! Betyder det att allt du skriver är osanning? Nej det tror inte ens jag utan bara att du inte alltid har alla fakta vilket du själv verkar tro.
Det är väl ganska uppenbart att det är dåligt för moderaterna när privata aktörer får dåligt rykte och att man då tar till alla medel för att bättra på det. Sanningen brukar springa ikapp en oavsett vad det gäller. Jag undrar ändå vad det är som skulle göra artikeln Gita länkar till så intressant idag? Journalister ska granska, det är viktigt, och det vore väl konstigt om det aldrig skulle skrivas något som var dåligt underbyggt. Oojoojojo... du ger dig aldrig , eller hur? Hur tokigt det än blir för dig. Gita
kerstinbern
24-06-2014, 12:19
CITAT (Gita @ 23-06-2014, 17:20)  Huruvida skribentenen fått det ena eller andra priset är väl ändå ganska oväsentligt och en moderat bakgrund gör väl inte heller hans arbete på något sätt mindre viktigt. Diskussionen om i vilken mån det inom journalistiken är försvarbart att använda sig av uppenbara lögner är väl ändå det intressanta. Eller borde i alla fall vara det intressanta! Skall jag tyda kerstinbern och pejori som om ni tycker att det är helt OK att ljuga bara det gynnar "rätt part"??? För trots allt när gäller det här med vägande av blöjor för att spara pengar var de många som faktiskt trodde att det var så alt. fortfarande tror att det är så.
Är det då inte bra om någon försöka visa på sanningen? Även om denne någon är en moderat? Gita "Dagens Nyheters reportrar Josefine Hökerberg och Mia Tottmar nominerades i går till Stora journalistpriset i kategorin "Årets avslöjande" för artiklarna om det privata vårdföretaget Carema." http://www.dn.se/kultur-noje/de-nomineras-...istpriset-2012/Stora journalistpriset (som de inte vann men väl nominerades till, och i detta fall är det en oberoende jury som nominerar inte en tidning som köper en nominering!) är ett mycket större pris "– Efter de första artiklarna satt jag och Josefine i telefon hela dagarna. Under mina 33 år på Dagens Nyheter har jag aldrig varit med om något liknande. Hundratals personer hörde av sig. Det var anställda och före detta anställa på Carema, anhöriga till dem som vårdades, tjänstemän i flera kommuner och Stockholms läns landsting. En del handlade om missförhållanden på kommunala äldreboenden, en del om andra privata boenden, men det mesta handlade om Carema."
CITAT (kerstinbern @ 24-06-2014, 13:19)  "Dagens Nyheters reportrar Josefine Hökerberg och Mia Tottmar nominerades i går till Stora journalistpriset i kategorin "Årets avslöjande" för artiklarna om det privata vårdföretaget Carema." http://www.dn.se/kultur-noje/de-nomineras-...istpriset-2012/Stora journalistpriset (som de inte vann men väl nominerades till, och i detta fall är det en oberoende jury som nominerar inte en tidning som köper en nominering!) är ett mycket större pris "– Efter de första artiklarna satt jag och Josefine i telefon hela dagarna. Under mina 33 år på Dagens Nyheter har jag aldrig varit med om något liknande. Hundratals personer hörde av sig. Det var anställda och före detta anställa på Carema, anhöriga till dem som vårdades, tjänstemän i flera kommuner och Stockholms läns landsting. En del handlade om missförhållanden på kommunala äldreboenden, en del om andra privata boenden, men det mesta handlade om Carema." Hoppla,hoppla Kerstinbern, här kopierar du in något som är två år gammalt som svar på en högaktuell artikel som behandlar journalistik och etik. Vad är det egentligen du vill säga??Skribenterna du hänvisar till, är de på något sätt ett försvar för att använda sig av rena lögner i granskande journalistik. Eller vad menar du? Förstår inte heller vad den ena eller andra nomineringen eller priset har med sakfrågan att göra. Kan du svara rakt upp och ner, ja eller nej på min fråga? [i]Tycker du[/i] att det är OK att använda lögner för att få igång ett drev eller nå sitt syfte? Gita
*Stintan*
24-06-2014, 18:47
CITAT (Gita @ 24-06-2014, 10:29)  Oojoojojo... du ger dig aldrig , eller hur? Hur tokigt det än blir för dig. Gita Din vana trogen går du till personangrepp när argumenten tryter.
*Stintan*
24-06-2014, 18:53
Gita är du verkligen säker på att det var blöjorna som startade "drevet". Var det inte redan igång sen länge när blöjorna kom på tal?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|