myran312
31-07-2014, 07:58
HJÄLP!!
Sedan förra sommaren har jag fått besök av riddarskinnbaggar på min balkong (bor en halvtrappa upp mot äng/grönområde) De kommer flygande nu och sätter sig på väggen och solar sig inne på min balkong, jätteäckligt då det är många. Detta började förra året, innan dess har jag aldrig sett dem här och jag har bott här rätt länge. Förstår inte varför de valt just min balkongvägg, grannarna har sett dem med de slår inte läger där fast förhållandena är precis dem samma. Jag har inga konstiga växter eller annat som skulle kunna locka dem. I vintras hittade jag dem i klasar i en fönsterkarm efter att jag träffat på flera stycken gående inne, jag fick dammsuga upp dem och göra mig av med påsen. Jag ringde hyresvärden, de kan inget göra, jag pratade med växthuset här i stan, inga råd, jag ringde Anticimex, de gör ingenting för de räknas inte som skadedjur. Nu har jag tagit upp kampen mot dem själv, jag slår ihjäl dem direkt när jag ser dem, jag sprayar med insektsbekämpningsmedel, och jag tänker strö ut myrr runt min balkong. Spraya i fönsterkarmar så borde de väl till slut välja en annan plats, eller? Snälla, om någon mer har samma problem, har ni några tips, vad man kan göra?
Jag kan inte tycka att de är vackra eller speciellt trevliga när man har dem i sådan mängd, och dessutom inomhus.
annons
Det är alldeles sant, att de är alldeles harmlösa för dig. Och de ÄR vackra, prova att titta (utan att vara rädd).
De kan inte skada dig. De kan inte skada dina växter, de kan inte skada din egendom, och de gör ingen skada på din altan.
Vad dom gör? Söker bra skydd, antar jag. De trivs ofta naturligt i "steniga områden".
Kanske söker de övervintringsplatser, vilket du tycks kunna erbjuda. De brukar övervintra i klungor, många många hundra tillsammans. I barkspringor, klippskrevor, osv. Du har säkert bra "springor" runt ditt fönster, eller i andra fogar.
Täta bort springor och skrevor, så är din altan inte längre attraktiv. Tråkigt, för både skinnbaggarna och dig själv, att du tycker så illa om dem.