Bananmannen
Hej,

jag har en massa olika frön som snart har legat blöta i kylskåpet i 8 veckor. Det är morell-kärnor, nektarin-kärnor (uttagna ur "stenen" eller vad det nu heter på svenska) och äppelkärnor.

Jag har läst att nektariner och moreller behöver minst 8 veckor.

Fråga 1a: Kan jag ta ut dem och plantera dem när det har gått 8 veckor, och om det inte fungerar... så kan jag låta dem stratifieras vidare i kylskåpet eller måste jag börja om från början med minst 8 veckor till?

Fråga 2: om jag försöker plantera dem, hur ska de då stå? När de har börjat bli små träd (några cm) har jag förstått att de ska stå ganska näringsfattigt, så då kanske jag ska blanda ut jorden med sand, men det är att få dem att öht gro som är problemet:
Hur ska kärnorna stå för att börja gro?

Fråga 3: vissa av dem har varit åtsatta av mögel, gör det dem oförmögna att gro, eller är det OK så länge själva kärnorna är intakta?
Bassam
Hej

Jag ska försöka svara på frågor:
1 Du ska följa förpackning informationen, om detta fungera inte bra, du kan tillbaka till plantskola o klaga.
2 små växter behöver inte mycket näring, man ska blanda jord med sand för att ska bli bra väldränerad jord.
3 ta bort de som är mögla
H.Bassam
Huggorm
1: Du kan lägga in dom på stratifiering en andra omgång om du vill. Vissa frön gror inte den första sommaren, utan först den andra.

2: För att gro bör de ligga i fuktighetshållande jord och inte i direkt solljus. Sanden behövs inte, den kan vara bra efter att det grott för att rötterna skall sträcka ut sig längre i jakt på näring och därmed bli större men den är inte nödvändig. Men får bättre tillväxt med näringsrik jord.

3: Det är svårt att undgå mögel, men jag har haft många mögliga frön som har grott i alla fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon