Full version: Småprat
Sidor: 1, 2
silos
Vad är det som har hänt med småprat?
Har medlemmarna slutat skriva här?
Eller är det så att folk har tröttnat på forum livet?
Lite tråkigt är det tycker jag!
Jag ville ha bort alla mina trådar som jag har skrivit,men då skulle halva småprat försvinna svarade en moderator här!

Jag gör ett nytt försök att skriva här men troligen är det meningslöst!
Det är trist att skriva-tala till en vägg!

Ha nu en trevlig resten av kväll!
silos
[attachment=82268:image.jpg]
Var tvungen att komma kolla ifall det hade hänt nåt nytt här men icke sa nicke:(

Snart är det vinter och jag kan bli riktigt glad bara jag hittar en vinterjacka!

Godnatt allihopa och vet ni vad nu kan jag ju förvandla detta forum till mitt eget forum alltså småpratsdelen eftersom ingen annan skriver här! smiley_small_hug.gif
Eva i Skåne
Vilken glad bild smile.gif

Vi är några som hänger kvar på småpratsavdelningen, men nåt större liv är här inte tyvärr. Bara 4-5 trådar som det händer nåt i dagligen och det är ju nonsenstrådarna.
Gossen Ruda
Men det finns många "lurkar" här. Lurkar är såna som bara tittar. Sen jag uppdaterade tråden om Japan-pop för 10 dagar sen har det varit nästan 700 personer där och tittat. biggrin.gif De är välkomna men nog hade det varit kul med lite återkoppling.
silos
CITAT (Eva i Skåne @ 13-11-2014, 07:31) *
Vilken glad bild smile.gif

Vi är några som hänger kvar på småpratsavdelningen, men nåt större liv är här inte tyvärr. Bara 4-5 trådar som det händer nåt i dagligen och det är ju nonsenstrådarna.

Tack Eva!
Det är nästan så att jag kan sakna tjafset som pågick av och till!
Ha en bra dag!
image.jpg

Natur liv
Ja, det är märkligt det där att det går i vågor med skrivande i trådar. Jag fungerar i alla fall så, engagerar mig i olika saker olika tider under året. Nu när höstmörkret lägger sig spanar jag in fler trådar, fast jag är mer intresserad av att skriva under trädgårdens uppbyggandeperiod på våren och sommaren. Jag hoppas att entusiasterna håller sig kvar i alla fall, även om det är stiltje ibland.
silos
CITAT (Gossen Ruda @ 13-11-2014, 08:55) *
Men det finns många "lurkar" här. Lurkar är såna som bara tittar. Sen jag uppdaterade tråden om Japan-pop för 10 dagar sen har det varit nästan 700 personer där och tittat. biggrin.gif De är välkomna men nog hade det varit kul med lite återkoppling.

Ja Gossen Ruda det är ju det som är så trist,att man se att många som tittar men inte skriver nåt!
Det är alltid trevligt med lite återkoppling tycker jag med!
Men det är likadant inne på FB där folk för det mesta bara gillar:(
Ha en härlig dag![attachment=82269:image.jpg]
hattstugan

Fina bilder Silos! Kul att se dig här igen!
Natur liv
CITAT (silos @ 13-11-2014, 09:10) *
Ha en härlig dag![attachment=82269:image.jpg]

Kameror med makro är suveräna, man kan fånga mycket intressant som man annars knappt kan se. Det händer mycket kring en enda blomma.
Gossen Ruda
Grön vårtbitare Tettigonia viridissima på en trolig Rudbeckia.
Eva i Skåne
CITAT (Gossen Ruda @ 13-11-2014, 08:55) *

Så många har väl knappast varit inloggade på Odla under 10 dagar confused.gif
Jag vet inte hur "räknaren" fungerar, men kan det inte vara googlare som hamnat i din tråd?
Gossen Ruda
CITAT (Eva i Skåne @ 14-11-2014, 10:09) *
Så många har väl knappast varit inloggade på Odla under 10 dagar confused.gif
Jag vet inte hur "räknaren" fungerar, men kan det inte vara googlare som hamnat i din tråd?

De behöver säkert inte vara inloggade. Alla som öppnar tråden räknas säkert vare sig de kommer normala vägen via forumet, via Google eller FB
RibesRubusVitis
Jag kollar Odla ett par gånger om dagen men loggar aldrig in om jag inte måste svara, eller vill se bilder som kräver inloggning.
silos
CITAT (Gossen Ruda @ 14-11-2014, 08:43) *
Grön vårtbitare Tettigonia viridissima på en trolig Rudbeckia.

Det var en Solros som vårtbitaren satt på!
malarmaster
CITAT (silos @ 12-11-2014, 21:16) *
Vad är det som har hänt med småprat?
Har medlemmarna slutat skriva här?
Eller är det så att folk har tröttnat på forum livet?
Lite tråkigt är det tycker jag!
Jag ville ha bort alla mina trådar som jag har skrivit,men då skulle halva småprat försvinna svarade en moderator här!

Jag gör ett nytt försök att skriva här men troligen är det meningslöst!
Det är trist att skriva-tala till en vägg!

Ha nu en trevlig resten av kväll!

inte ofta jag besöker denna gravkammare,här är som sagt ganska dött.
I backspegeln kan man nu konstatera att de som ville ha hård moderering fick fel.
Resultatet blev att intresset försvann för odla.
Vissa ämnen på småprat mer eller mindre förbjöds,däribland politik.Man modererade bort nästan alla kontroversiella inlägg.
och försvinner medlemmarna minskar också svarsfrekvensen på övriga ämnen och ickemedlemmen som kommer för att få råd och stöd får bara enstaka svar,vilket gör att denne letar någon annanstans
Syns ju också att det är sällan här är mer än något hundratal besökare inne,när jag började var det ofta tusen och ibland gick det inte att komma in då kapaciteten på sidan var för låg.
Nu verkar det dessutom som att den reklam som fanns här har minskat betydligt,det är mest odlas egen.Ett tecken på att frekvensen på sidan sjunkit rejält ur kommersiel synvinkel.
Det finns bättre sajter för mig där det även diskuteras odling men också tusen andra ämnen.
Ulf
hattstugan

Tyvärr har det blivit så att när inte personangreppen får härja fritt dör all diskussion!
För mig en mycket dunkel anledning!
Så skyll inte enbart på oss moderatorer!
Vet att många lämnade Odlas Forum just för att det var så mycket elakheter mot varandra och inte sakliga diskussioner!
Elisabeth-Västkustkolonisten
Många vill helt enkelt bråka.....

I början modererade man för mycket men inte nu. Skriver man bara för att slänga sk.t på andra och bråka då kan det ju kvitta.

pejori
Jag uppfattar det nog mer så att det är provokationerna som är problemet, inte diskussionerna.
Inlägg och trådar som skrivs enbart för att reta upp folk och där det alltid lyckas, är det som fått mig att hålla mig i bakgrunden.
Samt Odlas egen reklam med "Köp"rutan i varje tråd går tvärbort.
Gossen Ruda
Betvivlar också att modereringen har fått folk att lämna, snarare var det många som försvann pga bråken. Ett Odla-forum skall väl mest handla om odling och inte en massa tjafs om politik.
*Stintan*
Det finns nog många anledningar till att folket flytt. Vi ska inte glömma att många fick virus ot.o.m sina datorer kraschade. Detta pågick dessutom under väldit lång tid samtidigt som forumledningen inte verkade ta det på allvar utan förnekade att felet skulle ligga hos Odla vilket det faktiskt gjorde kom dom på långt om länge. Odla verkar inte längre ha något intresse av att forumet ska finnas kvar utan synes bara vänta på att det ska självdö.

Modereringen är en annan orsak vilket vi var en del som befarade redan när moderering kom på tal. OBS jag skyller inte på moderatorerna!
Bengalow
Politik är INTE tjafs. Ju oftare det påståendet upprepas, ju mindre anseende får politiken. Vart bär det hän? Politikerförakt, där extrema får fram sin röst i mycket högre grad - dessa som inte vet vad demokrati är. Att framföra sin mening i en diskussion är väl närmast en grundläggande tanke för fri åsiktsbildning. Vi, som deltog i diskussionerna har dragit oss ur, mer eller mindre, för att andra medlemmar inte tålde att vi kastade skit på varandra, men vi tyckte ändå, att "har man gett sig med i leken, så får man leken tåla". Nej, att jag inte skriver mer än "nödvändigt" är på grund av andra medlemmar, som slänger skit. Vi var elaka, ouppfostrade och annat, som dessa moraltanter inte vet ett dugg om, men känner sig tvungna att berätta. Totalt irrelevant! Har jag en debatt med B, så kommer C in och säger, att jag bits och är ondsint. Vad tusan har C med diskussionen att göra. Att man har olika uppfattningar om ett styrelsesätt är väl bara bra, eller...?
Nej, debatterna har slutat just p.g.a. dessa "moraltanter", som inte tillför debatten något annat än en slemmig bild av sig själv som "högre stående", bättre vetande lärare med pekfinger - Fy, fy! Att sedan moderatorerna hängde på, och själv blev sådana, gjorde inte saken bättre. Om man inte tål att höra svidande raljerande, så behöver man inte läsa, och framför allt inte ta åt sig, när man inte själv är i skottgluggen. Om ingen bryr sig, har en mening om saker och ting, hur fan går det då? Jämför tråden med "japanpop"...
Småprat...R.I.P.
Gossen Ruda
Nå, politik i sig är inte tjafs men det finns personer som tjafsar med politik som vapen.
pejori
CITAT (Gossen Ruda @ 16-11-2014, 16:28) *
Nå, politik i sig är inte tjafs men det finns personer som tjafsar med politik som vapen.

Sant. Det är en känsla jag fått också.
Sedan kan jag också tycka att alla epitet man pådyvlas om man inte håller med, är minst lika irriterande.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (pejori @ 16-11-2014, 18:27) *
Sant. Det är en känsla jag fått också.
Sedan kan jag också tycka att alla epitet man pådyvlas om man inte håller med, är minst lika irriterande.

tummenupp.gif
malarmaster
CITAT (Bengalow @ 16-11-2014, 13:36) *
Politik är INTE tjafs. Ju oftare det påståendet upprepas, ju mindre anseende får politiken. Vart bär det hän? Politikerförakt, där extrema får fram sin röst i mycket högre grad - dessa som inte vet vad demokrati är. Att framföra sin mening i en diskussion är väl närmast en grundläggande tanke för fri åsiktsbildning. Vi, som deltog i diskussionerna har dragit oss ur, mer eller mindre, för att andra medlemmar inte tålde att vi kastade skit på varandra, men vi tyckte ändå, att "har man gett sig med i leken, så får man leken tåla". Nej, att jag inte skriver mer än "nödvändigt" är på grund av andra medlemmar, som slänger skit. Vi var elaka, ouppfostrade och annat, som dessa moraltanter inte vet ett dugg om, men känner sig tvungna att berätta. Totalt irrelevant! Har jag en debatt med B, så kommer C in och säger, att jag bits och är ondsint. Vad tusan har C med diskussionen att göra. Att man har olika uppfattningar om ett styrelsesätt är väl bara bra, eller...?
Nej, debatterna har slutat just p.g.a. dessa "moraltanter", som inte tillför debatten något annat än en slemmig bild av sig själv som "högre stående", bättre vetande lärare med pekfinger - Fy, fy! Att sedan moderatorerna hängde på, och själv blev sådana, gjorde inte saken bättre. Om man inte tål att höra svidande raljerande, så behöver man inte läsa, och framför allt inte ta åt sig, när man inte själv är i skottgluggen. Om ingen bryr sig, har en mening om saker och ting, hur fan går det då? Jämför tråden med "japanpop"...
Småprat...R.I.P.
tummenupp.gif tummenupp.gif bra sammanfattning,bengalow
problemet med trådarna var personangreppen,inte ämnena.
Men troligen fanns direktiv från ägaren,Odla, att vissa frågor skulle bort vilket blev uppenbart efter skärpningen av moderering.
Numera är det ingen mening att diskutera dessa frågor på odla då de medlemmar som intresserade sig för politik sökt sig någonannanstans.
Själv har jag hittat flera sajter där man modererar enbart med att förhindra dålig ton och personangrepp och det funkar utmärkt,trollen blir avstängda och de seriösa kan fortsätta diskutera.
Att det fanns ett gäng som ville ha bort kontroversiella frågor och de vann är inget odla tjänat på.
Ulf
Gossen Ruda
Jag har inte märkt att vissa ämnen skulle ha moderats speciellt, bara att personangrepp och pajkastning inte tolererades. Om nu detta inträffade vid vissa ämnen är nog en tillfällighet. Just politik har en benägenhet att polariseras med hårda angrepp från olika håll. Lika bra att skippa detta och att det skulle vara en anledning till nedgången är nog negativt önsketänkande. Odla är som hörs av namnet ett forum för odlare och inte ett politiskt forum, det finns andra platser för de debatterna. Småprat var från början tänkt som en säkerhetsventil för att slippa ovidkommande ämnen i de andra trådarna, inte en plattform för politisk propaganda. Jag tvivlar på att fler än 10 personer skulle ha lämnat Odla för att politisk pajkastning hålls efter, det är snarare FB, Instagram och kanske Twitter som ligger bakom detta.
pejori
CITAT (Gossen Ruda @ 17-11-2014, 14:02) *
Jag har inte märkt att vissa ämnen skulle ha moderats speciellt, bara att personangrepp och pajkastning inte tolererades. Om nu detta inträffade vid vissa ämnen är nog en tillfällighet. Just politik har en benägenhet att polariseras med hårda angrepp från olika håll. Lika bra att skippa detta och att det skulle vara en anledning till nedgången är nog negativt önsketänkande. Odla är som hörs av namnet ett forum för odlare och inte ett politiskt forum, det finns andra platser för de debatterna. Småprat var från början tänkt som en säkerhetsventil för att slippa ovidkommande ämnen i de andra trådarna, inte en plattform för politisk propaganda. Jag tvivlar på att fler än 10 personer skulle ha lämnat Odla för att politisk pajkastning hålls efter, det är snarare FB, Instagram och kanske Twitter som ligger bakom detta.

Sant.
Sedan har politiska debatter en tendens till att bli diskussioner om vem som har rätt och vem som har fel.
I en debatt har man inte rätt eller fel, så ingen kan utropa sig som vinnare, vilket flera gärna försöker göra.

Men tyvärr tenderar de flesta trådar, utmynna i politiska diskussioner, oavsett vad grundfrågan än handlar om.
Gita
Men så klart att ni saknar mig, för utan mig så har Odla verkligen blivit dötrist , eller hur ?
Inga som helst intressanta debatter "any more", Inte ens Stintan klarar av att väcka liv i ett döende forum.
Gita
Tapio

Halaj!

ähh, lite väl elakt kanske...

//T
Natur liv
Trist när diskussionerna bara handlar om diskussionerna. Finns det inget innehåll i diskussionerna att lägga engagemanget på istället?

Fast förstås, den här tråden handlar kanske om det. I så fall får jag be om ursäkt.
Gossen Ruda
Jag betvivlar att Odlas forum står eller faller med politiska diskussioner.
Anki på Öland
CITAT (Gossen Ruda @ 21-11-2014, 07:36) *
Jag betvivlar att Odlas forum står eller faller med politiska diskussioner.

Nej det gör det inte men det står och faller med medlemmarnas vara eller inte vara. Utan någon som skriver blir det bara en tom plats på internet...
malarmaster
precis det jag sagt,utan medlemmar ,inga frågor och det ger inga svar varför frågeställaren sticker till annan sajt.
Om ni går in på forum ser ni att det är många rubriker/avdelningar ingen varit inne på med kommentar på en vecka.
ser också att man visst snackar politik men i fel trådar,av en slump hittade jag lite under rubriken jägare . moderator har gått in men varför skriver man inte på småprat istället?
Den politiska utvecklingen är ju annars intressant,om några få veckor kan vi ha en regeringskris.
Ingen på odla som är intresserad? Ulf
Natur liv
CITAT (malarmaster @ 21-11-2014, 09:25) *
Ingen på odla som är intresserad?

Visst är det intressant med politik och särskilt när det är så många som är berörda. Men jag själv föredrar att diskutera de frågorna IRL, med människor i samma rum. Då kan det bli givande diskussioner som kanske till och med för med sig konkreta aktiviteter för att påverka.

Det blir lätt pajkastning när det är anonyma diskussioner på ett internetforum. Ibland med tendens till en respektlös inställning till människor. För mig är det helt ok att andra diskuterar politik, men jag själv slutar att läsa trådarna så fort det blir en tråkig stämning.

För övrigt tycker inte jag att det är ett stort problem att aktiviteten på odla.nu varierar under året. Sånt är ju livet! Ibland har man mer tid och engagemang här, ibland på annat håll.
Anki på Öland
CITAT (Natur liv @ 21-11-2014, 12:11) *
...........För övrigt tycker inte jag att det är ett stort problem att aktiviteten på odla.nu varierar under året. Sånt är ju livet! Ibland har man mer tid och engagemang här, ibland på annat håll.

Fast nu har det ju knappast varit någon aktivitet alls varken vår sommar eller höst...
malarmaster
CITAT (Anki på Öland @ 21-11-2014, 15:25) *
Fast nu har det ju knappast varit någon aktivitet alls varken vår sommar eller höst...

precis,men ingen tycks förstå att intresset för odla är minimalt.
såg att jag just nu är enda inloggade medlemmen..... Ulf
Berith
CITAT (malarmaster @ 21-11-2014, 16:17) *
precis,men ingen tycks förstå att intresset för odla är minimalt.
såg att jag just nu är enda inloggade medlemmen..... Ulf

Nej det är jag som är enda inloggade medlemmen
[attachment=82294:Odla6.jpg]
Eva i Skåne
Jisses. Efter ett par dagars paus har jag skrivit i några trådar just nu och hamnade direkt i topp i snabbmenyn gällande flest inlägg de senaste 24 timmarna med mina 6 (nu sjunde) inlägg. Inte klokt! 30-40 inlägg i topp har inte varit ovanligt alls, även om det ofta handlat om många inlägg i lektrådarna.
En tråkig utveckling.
Gossen Ruda
Jo, det är en tråkig utveckling men jag tror inte det beror på moderering av politiska bråktrådar i Småprat. Andra forum tar över. Det händer mer på Twitter o0ch FB och därför häckar folk där.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 22-11-2014, 16:23) *
Jo, det är en tråkig utveckling men jag tror inte det beror på moderering av politiska bråktrådar i Småprat. Andra forum tar över. Det händer mer på Twitter o0ch FB och därför häckar folk där.
Så är det. Exakt samma utveckling ser jag på alla de andra forumen där jag är aktiv. Forum som format hade sin storhetstid på 10-talet och håller nu på att konkurreras ut av andra sorters sociala media.
Bengalow
Om Odla vore intressant, varför skulle då folk häcka på FB och Twitter? Om debatten skulle dödas på nämnda media, på samma sätt som här, vart skulle då folk ta vägen? Det är naivt att tro, att ett forum som har 25000 medlemmar självdör, för att det finns något som heter FB. Nej, roten till det onda sitter/satt i en moderering, som utfördes av människor, som inte såg att lusten att debattera försvann med deras eget "godtycke". Pekfinger hit och pekfinger dit. Jag ger ett långfinger till deras insats - jäkla Messerschmidts..
silos
CITAT (Bengalow @ 22-11-2014, 21:01) *
Om Odla vore intressant, varför skulle då folk häcka på FB och Twitter? Om debatten skulle dödas på nämnda media, på samma sätt som här, vart skulle då folk ta vägen? Det är naivt att tro, att ett forum som har 25000 medlemmar självdör, för att det finns något som heter FB. Nej, roten till det onda sitter/satt i en moderering, som utfördes av människor, som inte såg att lusten att debattera försvann med deras eget "godtycke". Pekfinger hit och pekfinger dit. Jag ger ett långfinger till deras insats - jäkla Messerschmidts..

Detta är på grund av att det finns medlemmar som vill ha en lagom gulleplutt småprat där medlemmar inte höjer rösten utan klappar varandra på ryggen med attityden:titta så duktiga och snälla vi är!
Hur trist som helst eftersom på det viset blir det ju inga diskussioner!
PK mentaliteten tycks råda även här:(
Berith
Är det ämnena som gör Småprat? Eller är det deltagarna?
silos
CITAT (Berith @ 23-11-2014, 12:32) *
Är det ämnena som gör Småprat? Eller är det deltagarna?

Båda är nödvändiga!Utan deltagare blir det ju inte några ämnen!
Jubbe063
Seriösa givande diskussioner kräver engagerade uppriktigt intresserade deltagare. Vilket är ytterst ovanligt i cyberrymden, men vanligare irl konstigt nog.

Vanligast i cyberrymden är anonyma småsinta nicknames som vill avreagera sin frustration som de samlat på sig i det vanliga livet (eller i brist på ett normalt liv). Och då spelar det ingen roll vilken debatt eller diskusion de ger sig in i, de finner alltid något som de kan vrida och vända på för att få till bråk.
pejori
CITAT (Jubbe063 @ 23-11-2014, 16:15) *
Seriösa givande diskussioner kräver engagerade uppriktigt intresserade deltagare. Vilket är ytterst ovanligt i cyberrymden, men vanligare irl konstigt nog.

Vanligast i cyberrymden är anonyma småsinta nicknames som vill avreagera sin frustration som de samlat på sig i det vanliga livet (eller i brist på ett normalt liv). Och då spelar det ingen roll vilken debatt eller diskusion de ger sig in i, de finner alltid något som de kan vrida och vända på för att få till bråk.

Så tror jag också det är.
IRL skulle många aldrig uttrycka sig, som dom gör bakom ett tangentbord.
Tror många tycker man kan säga vad man vill, när man inte ser hur orden sårar andra.

Att sitta och gnugga händerna och påstå att "jag gillar när det blir lite bråk" säger en hel del om debattörernas intentioner.
Bengalow
Det är lustigt med en del insändare, som påstår, att dom står ovanför andra - har mer rätt i sina åsikter. Om man går på restaurant, och det bara serveras något, som man inte gillar, så går jag därifrån. Vissa äter, bara för att få framföra sin åsikt om hur äckligt det smakade.

Om man nu inte gillar politiska diskussioner, varför då bry sig? Gå därifrån, och låt oss som gillar "lite käbbel" få hållas. Jag gillar inte ungar, eller snarare föräldrars sätt att "uppfostra" dagens barn, men det skulle inte falla mig in att delta i en sådan diskussion, såvida den inte berör mig personligen. Jag går därifrån...

Ni som anmärker på oss, och vårt uttryckssätt, gör ju lika stor skada med era meningar, men rättfärdigar det med jesuiternas ordspråk - "Ändamålen helgar medlen". Alla är inte födda med samma inställning till argumentation, och då är det lätt att hemfalla åt gnäll, och visa med hela handen, vad som är rätt, och vad som är fel. Sätt er på händerna om inte det passar! Småprat innefattar alla slags ämnen, även politik. Det är viktigt att komma ihåg, för politik formar vår vardag, och rätten att framföra sina argument är lagstadgad och en grundsten i demokratin.
*Stintan*
Jag håller med dig Bengalow men den grundstenen funkar inte när moderatorer går in och tystar debattörerna för minsta lilla. Då tystnar man och går därifrån. Här får ju ingen diskussion sväva iväg lite grann ens. Har många gånger frågat mig om man modererar bara för att man kan och inte för att det är nödvändigt. Det lovades högt i tak men det når inte ens upp till svensk byggnorm.
Bengalow
Jag tror, att moderatorerna känner sig lite som makthavare, och vill demonstrera detta, ovana som dom är. Det blir lite småskola över deras agerande. Jag kommer osökt att tänka på, när man utbildade "trafikpoliser" i skolan, där 7-9-åringar stod med sitt bröstband, och sade stopp till alla, från att gå över gatan.
hattstugan

Vad skönt det måste vara att skylla på Moderatorerna och inte se sin egen del i att saker spårar ur!!
På så sätt kommer man ju undan med mycket!
Har ni synda bockar IRL också?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon