glennis
Hej! Snälla kan någon vänlig skäl förklara varför min porslinsblomma ser så här miserabel ut? Den flyttade hem till mig i augusti och mådde då fint, men nu ser den ut att vissna helt utifrån och in. Den står så ljust det går att få det i ett norrländskt vinter-västerfönster, inomhustemperaturen borde ligga på runt 22 grader och jag försöker se till att den endast får vatten när jorden känns torr. Det är möjligt att jag gav den för mycket vatten i början, men de senaste veckorna har jag försökt vara noggrann med att inte göra det. När den först började torka längst ut så klippte jag av det, men det verkade bara göra det värre... Min andra porslinsblomma med större blad som står bredvid verkar må fint... sad.gif[attachment=82337:unnamed.jpg]
fvd
Porslinsblommor är tåliga låt den torka upp så klarar den sig.
glennis
Tack för ditt svar. Den har fått torka upp, och den har fått väldigt lite vatten de senaste veckorna, men det vissna och torra sprider sig utifrån och in ändå. Just nu är jorden så gott som torr rakt igenom.
fvd
Håll jorden fuktig i fortsättningen man behöver inte vattna ofta. Varför bladen vissnar vet jag inte du får ge den tid och se om den hämtar sig. Annars får man ju se om det kan vara något annat fel.
Bassam
Hej

Jag ska säga att dem blir sämre på grund av de behöver ( sval och extra ljus med litre vatten under den här tiden, Jag ska fråga dig om du har tillräcklig ljus och om du har element under kan du minska grader, annars du har vattnat så mycket, du kan inte vattna före att lägga hela fingar i jorden om den kommer torr, du kan börja vattna, om du kontrolera vatten, du ska inte få resultat direkt, men ta bort dåliga delar och vänta, också kan man se under blad om finns boven som kommer att gömma sig under blad eller gömma sina ägg, så det är viktigt att ta bort dåliga delar, du vet om finns boven, det finns flera metoden att borta dem på tvållösning eller T sprit med tvål med vatten eller diskmedel med T sprit mede neem olja , eller med handen.

Obs1
Du fråga dig själv varför händer inte med andra, det är skillnad på kroppen från växter till andra, men det är bra att isolera den från hennes kompisar till att den blir frisk, smittan ska flytta till andra växter.

Obs2
- om du kan byta hela jord och kruka.
- du kan köpa klister tejp och passera klister sedan över hela växter special under blad, på den här sätt alla boven med deras ägg fasta på klister.
- du ska inte glömma att dusch växter nästan varje dag, alla sugande boven tycker inte om vatten.
H.Bassam
_Skruttan_
Hej! Hoya, porslinsblomman tycker inte om att bli flyttad. Kan du hitta ett läge, t.ex. morgonsol, som den bodde i före flytten till dig?
Värmeelement påverkar också. Kanske behöver den bara acklimatisera sig, bo in sig lite hos dig för att sedan pigga på sig?
Om du tror att det är för mycket vatten, ta upp växten från jorden och kontrollera så att rötterna ser ok ut,
när du sedan planterar den igen så har jorden blivit lite luftad och det i sig kan vara en hjälp för den.
LYCKA TILL - och berätta gärna hur det går.
Skruttan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon