Full version: Vintersådder
Sidor: 1, 2
Krolliljan
Var ute och tittade på de omskolade grodderna. Hjälp vad de har växt. Dags att skola om dem igen sweatingbullets.gif
Tänkte mig nog ett visst svinn men det är bara en som dukat under så då blir det 199 att skola om. Jag har lite kvar som inte skolats om första gången ens. slap.gif
Trots jobbet är det ändå ngt av det roligaste jag vet i trädgårdsarbetet att så och se dem växa och sköta om dem och sen sätta ut dem och gå omkring bland det man själv sått. smile.gif
Krolliljan
Summering vintersådder

Det jag sådde och lät stå ute blev det massor av. Jag orkade skola om 220 av dem och 210 klarade sig. Bäst av dem blev: rosen- och fläckflockel, anisört, rosa rudbeckior,några sorters veronikor, rosa rugosa och stjärnflockor.

Av det jag sådde inne blev fläckflocklarna satdigare och har fler skott underifrån än de jag sådde ute.

Alla rutor jag sådde blev stadigare av de jag lät stå ute.

[attachment=83319:vinters_...uli_2015.jpg]

Rosen- och fläckflockel
Rhonda - 51Aussie
Grattis!
Visst är det tillfredsställande på något sätt att driva upp egna plantor. Man blir varm i själen yes.gif
Det gjorde jag när vi hade villa 2000-2008.
Jag lyckades få fram plantor till "Japansk klätterros". De växte väldigt lite år 1 o 2 men på det tredje- året JÖSSES AMALIA vad de växte!!
Krolliljan
Javisst är det härligt.
Har du ngn bild på rosen?
Rhonda - 51Aussie
CITAT (Krolliljan @ 21-07-2015, 12:05) *
Javisst är det härligt.
Har du ngn bild på rosen?

Nej tyvärr. Vi flyttade från huset för 7 år sedan. Men Japansk klätterros är så fin- blommorna är små men de doftar gott. Jag planterade dem vid en spaljé gjord av armeringsjärn
irhen
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 21-12-2014, 16:45) *
Men vad säger ni? Gillar ni inte Tagetes? Dom som är så fina yes.gif
Själv odlar jag flera olika sorter med stor glädje. Tillsammans med olika sorters Sommarrudbeckia och gräs blir det ett härligt sprakande färgglatt hörn

Men så vackra!
Jag är heller ingen tagetesälskare, men efter dina bilder, måste jag tänka om. Det verkar finnas sorter jag aldrig sett.

Härligt att man kan ändra sig.

Irhen
Anna_C
CITAT (Krolliljan @ 22-12-2014, 19:30) *
Då väntar jag till mars med tagetisarna.

I februari ska jag så ( ute)violrutor, skuggviolrutor, aklejrutor, olika stjärnflockor, en sorts laxrosa röllikor, en sorts vädd som jag inte vet vad den heter men som blommat hela sommaren ( jag sådde den 2013 och trodde jag skulle få veronikor men denna vädd har varit helt underbar) rosenflockel och fläckflockel . De fröerna har jag.
Sen får vi se vad som kommer från STA.
I år sådde jag spindeldagliljor inne. Hoppas att jag får tag på frön till fler att så nästa år med. Och hoppas att de jag sådde i år blommar nästa sommar.

Jag har haft ett alldeles för litet bestånd av den gula dagliljan och den brunröda. Jag har många olika dagliljor med den gul, brunröda, citrinan och tuvdagliljan vill jag ha stora bestånd av. Jag gillar det "enkla i dem". Så jag har sått gul och brunröd i år . De har växt till sig bra.
Det är roligt att så dagliljor , tycker jag. Rätt lätt.

Jag undrar hur du sår aklejrutan! Plockade frön förra året och är precis i färd med att så. Men jag vet inte hur jag behöver göra för att köldbehandla dem. Jag bor i Falkenberg, det vill säga zon ett, & vi har några minusgrader på nätterna nu, men jag vet inte hur länge. Jag funderar på att så dem i en sålåda och ställa ovanpå Pallkragen med fiberduk på. Men så läste jag att det är bäst att odla dem på platsen där de ska vara. Får jag fråga hur du gör?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon