Full version: Val av häck
charlottab91
Jag och min sambo har köpt ett hus, en villa från 50-talet. Tidigare ägarna har i något skede planterat en "granhäck" och en syrenhäck. Granhäcken består av granar av olika åldrar och de har inte blivit klippta, så de är inte täta - ser mest ut som granar som växer bredvid varandra. Ingen vacker syn.

På andra sidan infarten finns en syrenhäck som är aningen misskött och gammal. Tänkte ta den jämnt med marken och börja sköta och klippa. No problems wink.gif

Det jag undrar är, vad kan jag ersätta granarna med? Min sambo tycker vi ska göra en till syrenhäck, men jag är orolig för att de kommer börja lukta syren (istället för att dofta) eftersom det rör sig om en drygt 100m lång sträcka! Skulle vara något man inte behöver klippa och sköta allt för mycket, gärna vintergrönt (inget måste) och som blir 1,5-2m högt.. om den blir bred är inget problem.

Marken är rätt våt och troligen aningen lerig. Relativt skuggit läge dessutom..

Förslag? smile.gif
Huggorm
Aronia kanske? Den blir snygg som friväxande. Annars funkar det bra med vissa sorters häggmispel.
fvd
Syrener kan man ha som klippt häck och den kan bli tät och fin. Det går även att ha syrener tätt utan att klippa dem och då får man både insynsskydd och skydd mot blåst. Min granne har det så och det är funktion och inget arbete. Själv har jag syrenträd vid infarten som planterades 1928 och är oerhört vackra i sig och stammarna är mycket speciella och ger en fin struktur även på vintern. Jag vet inte när dina buskar planterades men nya buskar doftar mindre. Doften behöver du inte oroa dig för så stark är den inte.

När du tar bort granarna är det troligen inte speciellt näringsrik jord eller kanske surt. Rhododendron passar i sådan jord och är även de vintergröna. Andra buskar du kan ha där utan att förändra jorden speciellt är t ex hassel, hägg, hortensia, benved, forsytia, ginst mm. Faktiskt de flesta sorter du ser hos plantskolorna med lite jordförbättring i själva planteringshålet.
fvd
Jag har också en häggmispelhäck och den får alltid mjöldagg och löss. Om du funderar på en sådan så är det bäst att du undersöker så att du får en sort som inte har den nackdelen.
biologisktnedbrytbar
Du kan plantera vintergrön benved. Den går att klippa så som man vill utan att den tar skada. Såg en gulbladig benvedshäck i Italien som var fantastisk, den vintergröna benved som finns i plantskolorna kan odlas upp till zon 3 i alla fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon