Full version: Invandrarfientlighet
Sidor: 1, 2
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 22-01-2015, 20:42) *
Diskussion är nyttigt för att alla aspekter får komma fram, men, men...har inte tråden spårat ur nu? Du som är moderat(or) huggorm - kom med en tillrättavisning!
Nope, jag är jävig.
hattstugan

Kan ni försöka att diskutera för tråden gällande ämne istället för att kasta på varandra?
Alla har rätt att tycka vad dom vill så länge det det inte är anstötande!
Kommer att städa lite i tråden och hoppas ni kan hålla er till ämnet nu!
/ Moderator
malarmaster
skulle huggorm fungera som moderator i denna tråd skulle bengalow ligga risigt till,likaså stintan.
personangrepp,otrevlig ton m.m
på andra forum renderar sådant varning.
Ang. detta forums nedgång (det är inte många kvar) så undrar jag om det inte är just stintan och bengalow som numera drar ner forumet ytterligare.
diskutera saker sakligt och nyanserat funkar ju inte här då man istället för argument använder personangrepp som metod för att tysta opponenten
att argument saknas beror oftast på att man inte är insatt i ämnet alternativt har en egen historieskrivning.
Ulf
Gossen Ruda
Vad gäller "egen historiebeskrivning" tror jag inte målarn skall hojta för högt. giggle.gif Det är svårt att bemöta inlägg som hänvisar till saker som är helt nya för alla. Beträffande trådens ämne så har jag hållit mig utanför pga ämnets känslighet. Jag har dock åsikter i frågan.
malarmaster
nya för alla (här i tråden)= dåligt insatta? Jo,det har jag förstått när det gäller politik.Man kommer inte ihåg m.m men det tror jag beror på att man inte följer debatten,man nöjer sig med nyhetsinslag och tidningsartiklar.

Men de ger ju långt ifrån hela bilden,snarare bara vinklade inslag då man oftast väljer sådant som ger rubriker.
Följer man debatterna,riksdagsdebatterna samt de inslag som svt sänder på kunskapskanalen dagtid om partidagar,försvarsdebatt nyligen m.m så får man en heltäckande bild. Lägger man till Eu:s nyhetstäckning via nätet samt de nyhetsbrev som jag får från flertal partier hänger man med rätt bra,tidskrävande,javisst men det är ett stort intresse.
Ulf
Bengalow
Politik är inte fakta, inte ens "realpolitik" kan innefattas i "sanningar". Att man kan gå ut och kalla alla dem, som har en olika uppfattning än den egna, för obildade eller dåligt upplysta, är förmätet.

Oavsett hur mycket jag läser om invandring, och dess nackdelar, så kan jag fortfarande inte hata en människa, bara för att dom är invandrare. De är individer, som du och jag, med egna bekymmer, många gånger med stor tragik i bakgrunden. Politiker av alla färger (utom dom bruna!) har slagit fast hur vi skall bete oss med människor, som flyr för sina liv. Är det någon som inte instämmer i detta här på sidan?
Att det också finns en del, som parasiterar på detta, är ju fullt naturligt. Dessa finns i alla samhällen och kulturer, men att generellt säga, att "alla" utnyttjar vår humana inställning i frågan, är en grov lögn. Trots att vi har lagar mot brottslighet, så förekommer det. Trots att det står "90" på vägen, så kör folk i 100-120. Varför får vi inte en rörelse, där mottot är "Hata brottslighet!" (Jfr Sverker Martin-Löf! Får han straff för sitt beteende? Eller Mats Qviberg?)
sparvuggla
CITAT (Bengalow @ 18-01-2015, 20:27) *
Nu svarade jag på Huggorms inlägg, målarn. Dina svar bortser jag från. 6% av Sveriges befolkning kallar sig folkpartister, vad står ni för egentligen, mer än att skatten på lackfärg skall bort, och att skolan skall reformeras...nu har er ledare haft 8 år på sig att ändra skolgången. Vad har han gjort? Intet, mer än att väsa mellan sina glesa framtänder...Reservmajoren borde ha mer att säga än att gorma på krigströtta repgubbar. Han spåddes en "lysande " framtid som militär... Jag kommer ihåg en till skröna, om en repgubbe, som inte orkade/ville utföra det officeren skrek åt honom att göra:
"-Jaha, helt oduglig, Persson. Vaffan gör du i det civila? Tömmer papperskorgar?"
"- Nä, det har vi en pensionerad major till att göra..!"

Tja du, enligt senaste sifo är det nu ca. 4% kvar av dom. Och Björklund på väg att få sparken. En positiv utveckling alltså. Nu kan skolan också bli bättre.
Vad gäller invandring ska jag ge min åsikt:
Det är precis som med svenskar, goda och onda, lata och flitiga, trevliga och otrevliga, tur att vi alla inte är stöpta i samma form.
Bengalow
Ja du, det är rätt. Fp har inget som helst mål att arbeta efter. Dom svansar för M, och tror att man kan få en effekt av det. I stället blir man marginaliserad.
Liberalerna har ju en ganska human syn på invandring, men det framgår inte av deras uppträdande - det verkar som om samarbete med SD vore möjligt i flera kommuner. Dom har sålt själen till f-n själv, och försöker att dölja "hornen och svansen", och verka "medmänskliga". Ändå röstar dom för en elitism, som naturligtvis går ut över barn, som inte är födda här. Betyg från 4:e klass främjar bara läsvana barn, men diskriminerar dem, som har svårt med svenska språket. Dom som Eklunda skrev, skall ta över Sverige om några år. Men det är ett annat ämne...
Varför skall vi inte utnyttja de högutbildade invandrarna - läkare, tandläkare, tekniker, vetenskapsmän som kommer hit? Skall dom stoppas av extrempartier som SD? Hur tusan kan man bara rösta på brunskjortor?
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 23-01-2015, 13:21) *
Ändå röstar dom för en elitism, som naturligtvis går ut över barn, som inte är födda här. Betyg från 4:e klass främjar bara läsvana barn, men diskriminerar dem, som har svårt med svenska språket.
Det samma torde gälla betyg på högstadiet, gymnasiet och universitetet. Vi kanske borde avveckla betygsättning helt eftersom det delar upp folk i "ni" och "vi"?
Bengalow
Din ironi är helt malplacerad, huggorm. Nuförtiden tar jag inte ens dina inlägg på allvar. Förr kunde du komma med seriösa svar, men det verkar vara tomt i argumentladan.
Huggorm
Förklara då på vilket sätt det är värre för en nyinvandrad elev i fjärde klass att få betyg än en i nionde klass? Det är mycket möjligt att vi inte behöver betyg så tidigt men ditt argument med elever som är dåliga på svenska förstår jag inte. Det kommer ju hit barn i alla åldrar.
Gita
CITAT (malarmaster @ 23-01-2015, 08:44) *
skulle huggorm fungera som moderator i denna tråd skulle bengalow ligga risigt till,likaså stintan.
personangrepp,otrevlig ton m.m
på andra forum renderar sådant varning.
Ang. detta forums nedgång (det är inte många kvar) så undrar jag om det inte är just stintan och bengalow som numera drar ner forumet ytterligare.
diskutera saker sakligt och nyanserat funkar ju inte här då man istället för argument använder personangrepp som metod för att tysta opponenten
att argument saknas beror oftast på att man inte är insatt i ämnet alternativt har en egen historieskrivning.
Ulf

Visst är det så som du skriver och kan man tolka moderator och rensningar av tråden på annat sätt än det gäller andra regler för Stintan än för en del andra. Det verkar helt OK för moderator att hon använder personliga tillmälen , kalla andra skribenter för patetiska m.m. Råkar man svara på samma sätt (till och med med hennes citat ) så rensas man bort.
Tycker verkligen att främst Stintan förstör, det är ju inte ens möjligt att berätta om en fin kväll vid Atlantens brus utan att mötas av elakheter från ovan nämnda bittra dam.
Hur som helst de två skribenter du nämner i ditt inlägg har ju fått i stort sett alla sluta ta forumet på allvar.
Det går ju helt enkelt inte att diskutera ens riktigt lätta ämnen längre:
Gita

pejori
CITAT (hattstugan @ 19-01-2015, 17:53) *
En undran: Hur många av alla asylsökande får egentligen stanna här?

I mitt arbete träffar jag dagligen asylsökande och vet att inte alla får stanna i Sverige utan utvisas till andra länder!
Väntan är lång för att få ett ja eller nej!
Visst kostar det men de som sen får uppehållstillstånd vill ju inget hellre än att få börja jobba och ge tillbaka!
Många invandrare jobbar med städning och i restauranger där mången svensk ser sig som för "fin" att jobba!

Har hört siffror som säger 25% men det kan svänga snabbt.
Huggorm
CITAT (pejori @ 23-01-2015, 17:43) *
Har hört siffror som säger 25% men det kan svänga snabbt.

2013 var det 49%. Jag har inte hittat statistik från 2014 men det har sannolikt ökat ytterligare eftersom antalet personer från Syrien ökade kraftigt och de får ju oftast sina ansökningar godkända.

http://www.migrationsverket.se/download/18...icions+2013.pdf
Tapio
CITAT (Eklunda @ 20-01-2015, 22:27) *
Alla sådana här diskussioner ser precis likadana ut det verkar inte som om vi kommer vidare. Ni som hela tiden säger att vi inte kan ta emot fler människor som flyr för sina liv eller att det finns en gräns för hur många vi kan ta emot bör ställa er frågan - vad ser ni framför er ska hända när denna odefinierade gräns överskrids?
Den andra frågan är vilka konventioner om mänskliga rättigheter Sverige ska sluta följa för att inte uppnå denna odefinierade gräns?
Den tredje frågan är hur vi ska klara av viktiga funktioner i samhället som transporter, sjukvård, städning utan kraftig invandring - Sveriges Kommuner och Landsting bedömer att det behövs 225 000 nya personer bara i vård och omsorg de närmaste 10 åren?
Den fjärde frågan är varför Sverige har en av de bästa ekonomierna i Europa trots stor invandring under flera decennier?
Kolla dessutom in vilka som nu studerar på våra universitet och högskolor och som troligen kommer att bli de som fortsätter utveckla det här landet och betala våra pensioner.
Kort sagt - vad tror ni ska hända när gränsen överskrids?

För min del är jag stolt över att vårt land följer de etiska grunder som uttrycks i internationella regler kring asylrätten. Har vi råd att leva som vi gör har vi råd att hjälpa människor i nöd under många år framåt. Det är rätt intressant att fundera över kostnader. Alla kostnader som vi har för olika saker kan räkna på olika sätt. Asylmottagningen handlar mest om löner till personal - detta ger jobb, skatteintäkter, konsumtion, momsintäkter mm. som ger intäkter till samhället. Nettokostnaden blir inte särskilt stor alltså.

Ser gärna svar på mina frågor och gärna frågor till mig så att vi kan komma vidare i diskussionen!

Halaj!

Tältläger?
Jag blev lite förvånad när ”stridshingsten” ( ) sa att vi måste öppna våra armar för flyktingarna.
När han nämnde 100 000 flyktingar/år de närmsta åren blev jag häpen.
100 000! finns det verkligen tillräckligt med flyktingförläggningar för att hysa alla dessa människor? Det måste ju startas ett miljonprogram del två för att detta skall funka! Eller?
Jag har dålig koll på detta. Har inte brytt mig så mycket om invandringsdebatten och har alltid avfärdat invandringskritik som xenofobiskt svammel.
Annars håller jag med dig. Jag förstår inte heller problemet. Sverige är ju inte precis tättbefolkat.
Jämför vi med t.ex. Tyskland har vi en tiondel av deras befolkning/km2.
Vi skulle ju alltså kunna hysa 100 miljoner människor på Sveriges yta med samma täthet.
Jobben. Har inte Tyskland ungefär samma procentuella arbetslöshet som vi har?

Din andra fråga är ful.
Den antyder att vi på nåt sätt ligger och tangerar någon undre gräns för flyktinginvandring, och om vi går under den bryter vi mot mänskliga rättigheter. Jag kollade på wikipedia, men kunde inte hitta något om flyktingar: http://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4nskliga_r%C3%A4ttigheter
Däremot finns en flyktingkonvention: http://en.wikipedia.org/wiki/Convention_re...tus_of_Refugees
Finland brukar ju ses som ett föredöme vad gäller invandring bland invandringskritiker. Deras invandring är en liten rännil jämfört med vår. Vi kan där på kartan se att Finland har skrivit på precis samma flyktingkonventioner som vi. Bryter de mot dem? Knappast.
Det är uppenbart att vår stora flyktinginvandring inte är påtvingad av konventioner, utan självvald.

Tredje frågan.
Jag hörde på radion att arbetsförmedlingen har beräknat att det kommer att finnas 100 000 fler arbetstillfällen nästa år. Jag tankade ner ekots lördagsintervju med Anders Borg: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/475265?programid=3071
Han pratade en del om detta med flyktinginvandring, och gjorde en jämförelse med Finland. Han påstod att Finland tappar 15 000-20 000 arbetstillfällen varje år pga deras lilla invandring. De har ju samma usla nativitet som vi.

Fjärde frågan.
Den här är bra. Vi kan här återigen göra en jämförelse med Tyskland. Orkar nu inte kolla, men har inte Tyskland också en väldigt stor invandring? Är inte Tyskland också EUs starkaste ekonomi?
Jag vet inte om man därför kan säga att Tyskland har dragit nytta av sin invandring, men man kan väl åtminstone säga att de inte har lidit av den, ekonomiskt.

//T
Elisabeth-Västkustkolonisten
Tapio ja<g vet hur det är i Tyskland.

Att dom har stark ekonomie är att folk är väldigt arbetssam, inte en massa sjukrkrivningar, och so sparade dom en himla massa på allt.

Och ja dom har stor invandring men också många problem. Jag läser varje dag minst 2 stora tyska tidningar, tittar på tyska nyheter samt att jag har 3 Barn där och hela min släkt.

Huggorm
Tyskland har ungefär lika stor asylinvandring som Sverige men tio gånger så stor egen befolkning.
Bengalow
Nu har Göran Hägglund lämnat in. Nu väntar vi bara på att Jan Björklund gör detsamma. Förtroendet inom FP sviktar ordentligt, även om målar'n säger att han kommer att bli historisk. Det sista(?) tecknet han gav, var väl i invandrarfrågan. Jag kan hålla med honom, men att kasta in en fackla i en infekterad debatt, leder inte till förtroende. Att han, med sin militärutbildning borde ha stannat där, kan jag skriva under på. Militärer hör inte hemma i civila samhällen. Fråga Carl Bildt om sin förra svärfar... Gösta Bohman - med morakniven, som han alltid bar med sig.
malarmaster
CITAT (Bengalow @ 29-01-2015, 22:17) *
Nu har Göran Hägglund lämnat in. Nu väntar vi bara på att Jan Björklund gör detsamma. Förtroendet inom FP sviktar ordentligt, även om målar'n säger att han kommer att bli historisk. Det sista(?) tecknet han gav, var väl i invandrarfrågan. Jag kan hålla med honom, men att kasta in en fackla i en infekterad debatt, leder inte till förtroende. Att han, med sin militärutbildning borde ha stannat där, kan jag skriva under på. Militärer hör inte hemma i civila samhällen. Fråga Carl Bildt om sin förra svärfar... Gösta Bohman - med morakniven, som han alltid bar med sig.

Nja,tror knappast jan Björklund vill avgå. Visst finns det intern kritik även i Fp men det har ju alltid funnits.
Nya kandidater finns dock om det skulle bli aktuellt.Nu är det ju dessutom lämplig tid om det skall bytas så ny partiledare får tid att jobba in sig till nästa val.
Jan blir väl nästan ålderman nu bland kvarvarande?
Avseende flyktingpolitiken vill jag att man benämner saker vid dess rätta namn.
Just nu har vi stor FLYKTINGINVANDRING med asylrätt.
Invandring i den mening att folk söker sig hit för arbete är minimal och kommer man inte från ett asylland får man i de flesta fall åka hem igen.
Arbetskraftsinvandring finns också men där krävs att man har ett jobb att komma till om man inte är EU-medborgare. i de fall det är aktuellt är det arbetsgivaren som söker.
SD kör med invandrarstuket dvs att folk kommer hit för arbete men det är ju en av deras lögner.
Media slarvar också rejält med ordvalet .

Jag tycker det är bra att debatten om integration och flyktingpolitik nu kommit upp på bordet, till nästa val lär det finnas olika förslag att ta ställning till. Hittils är det ju bara SD som fört debatten och det har ju lönat sig för dem
Tyvärr verkar regering med stödparti ducka för frågan.
Ulf

PS. undrar om kd följer trenden med kvinnlig partiledare? Fp:s huvudkandidat vid byte är ju en kvinna,( det finns flera duktiga att välja emellan). Blir inte det komiskt vid en valdebatt att alliansen kommer med 4 kvinnor och vänstersidan är bara män (+ åsa Romson)?Och så har vi ju jokern ,Fi. DS.
Carl

Nu har Sverige tagit cirka 8 Miljarder ifrån U hjälpen för att kostnaden för Flyktingar! Varför! Tror att det skulle vara självmord för ett parti att höja skatten för kostnaden för invandringen! Tänk om dom skapade en Välkommen hit skatt! Som täckte kostnaderna! Mer ärligt! Då skulle alla märka att det är en kostnad och inte en intäkt som många politiker har basunerat ut!

Så istället kommer sparas på alla håll! Vem drabbas? Jo alla som är beroende av Stöd! Dom svag i samhället!
Jubbe063
CITAT (Carl @ 30-01-2015, 10:44) *
Nu har Sverige tagit cirka 8 Miljarder ifrån U hjälpen för att kostnaden för Flyktingar! Varför! Tror att det skulle vara självmord för ett parti att höja skatten för kostnaden för invandringen! Tänk om dom skapade en Välkommen hit skatt! Som täckte kostnaderna! Mer ärligt! Då skulle alla märka att det är en kostnad och inte en intäkt som många politiker har basunerat ut!

Så istället kommer sparas på alla håll! Vem drabbas? Jo alla som är beroende av Stöd! Dom svag i samhället!

Det är nog bara du som tror att alla andra i samhällt lever i villfarelsen att flyktingar inte kostar pengar. Oavsett om vi hjälper folk via bistånd eller de flyktingar som kommer hit så är det pengar som tas från skattekistan.

Skillnaden är minimal.

1) Bistånd, en stor del är bara kostnad och ingen intäkt. resterande är i form av lån eller inverstering som ger viss avkastning.

2) Flyktingar i Sverige, alla flyktingar kommer förr eller senare att betala skatt och på så sätt betala av en del av de kostnader de genererat (kanske inte allt men en del). Men ser man även till den samhällsnytta de nya svenskarna gör på sikt så är detta en investering som lönar sig i långa loppet i och med att vår egen befolkning inte ynglar av sig i den takt som behövs för att upprätthålla god ekonomi, vård och omsorg för den åldrande befolkningen.

3) Punkt ett ger alltså i undantagsfall intäkt medan punkt två ger intäkt med större säkerhet. Men ingen av dessa ger full kostnadstäckning i direkt anknytning till kostnaderna. På lång sikt ger bistånd ingen effekt för oss men det gör invandring.

Alltså är vi nu inne på kostnadstäckning eller vinst. Finns nog inte en enda människa i det här landet som förväntar sig att bistånd och flyktingmottagande ska ge vinst som huvudsyfte. Alla är nog överens om att bistånd och flyktingmottagande är en humanitär fråga på samma sätt som sjukvård och åldringsvård.

Sen återstår frågan hur mycket humanitära åtgärder får kosta. Där är nog splittringen stor mellan ett parti och de övriga. Men sett till de övriga är inte frågan i sig kostnaden heller utan hur vi mest effektivt ska kunna hjälpa så många som möjligt för de pengar vi satsar.
Bengalow
Nej, kanske inte, men deras attityd till invandrare är mer eller mindre hat. När man kan kasta en spann vatten över en tiggare, bara för att dom sitter där, så vill jag säga, att dom som gör så, är "sämre" människor. Jag går förbi dem, utan att lägga pengar, men jag får likaväl en mörk tanke i det ögonblicket. Jag har råd...jag känner inte till deras historia, mer än att dom har det jäkligt dåligt i sitt hemland - och det var flera år sedan jag såg på TV hur illa det var. Jag gråter inombords ibland...men struntar i det. Är jag en dålig människa?
malarmaster
CITAT (Rödlufan @ 30-01-2015, 12:57) *
Så lät första inlägget, sen blev det lite pajkastning.
Jag tänker svara på det. Nej, jag hatar inte enskilda invandrare. Gör SD det?

tror det är väldigt få som hatar en enskild invandrare.
Att sd fått så stort stöd beror på andra faktorer.
1. flyktinginvandringen har nu pågått ett antal år med ständigt ökande volymer,det innebär att de syns så mycket mer .
2. Bostadsbristen som slår även på svenskar,många upplever att flyktingar tar alla lediga lägenheter. (Det finns ett visst fog för det i många kommuner)
3. Arbetslösheten där många upplever att flyktingen får förtur i processen. (Även det med visst fog då man från arbetsförmedlingen prioriterar placering av flyktingar,det sker enl. direktiv från regeringen)
4. att många upplever att den egna kommunens resurser försvinner,service försämras m.m. (även detta med fog då många kommuner idag inte längre klarar sina åtaganden fullt ut utan blir tvungna att skära i utgifterna.
5. att det pågår en samhällsomvandling där hela stadsdelar förändras då populationen blir flykting/invandrare.
6. att integrationspolitiken inte funkar samt att media/politiker blundar för frågan.

Det sammantaget gör att många vänder sig till ett parti som pratar om frågan. Att övriga partier fram till nu vägrar prata om "problem" och samtidigt bär sig åt som skolungar i riksdagen med hänvisning till "rasism".
Men rikspolitikerna i alla fall på allianssidan har nu program på gång.
Kommunpolitiker har i åratal försökt få gehör men tystats ner,nu har SD:s agerande fått upp frågan på bordet och plötsligt är det egna partiets kommunpolitiker inbjudna till samtal och åsikter om vad som bör göras.
Dock ej på vänstersidan där "allt funkar väl bra?" mentaliteten råder.
Men det gör inget,håll kvar det till valet 2018 så vi blir kvitt svetsarn och hans kindergarten. Ulf
malarmaster
CITAT (Rödlufan @ 30-01-2015, 13:35) *
Så frågan är alltså varför SD får så stort stöd av svenska folket?

det trodde jag att jag klargjorde?
Om folk upplever det som att situationen med flyktinginvandringens volymer och dess följder har spårat ur och det enda partiet som tar upp frågan är sd så röstar folk på det partiet.
De övriga har ju ignorerat problemen trots att de vet om dem.
Man vill ju vara human och PK.
Det är inte 13% av svenskarna,eller? I opinionen just nu 16% and Rising..... Ulf
Huggorm
CITAT (Rödlufan @ 30-01-2015, 13:54) *
Ja, en gång var jag en ung och driven kommunist, nu odlar jag mest grönsaker.
Då får jag gratulera.
Bengalow
Ja du, Rödlufan, kan man svara för mer än sig själv, och sina egna erfarenheter? Nå, kallar man sig malarmäster, och anser sig representera en majoritet av folket/folkpartiet, så kan man anlägga attityder, som redan de gamla grekerna kallade hybris.
Bengalow
Men när du ligger där i trädgården, och rensar, får du inte en känsla av att "hata ogräs" ibland?
Bengalow
Vad jag menade var, att några människor avskyr andra människor, så som man kan känna för ogräs. Jag struntar för det mesta i det, och låter det gro...fram till en viss punkt. Då tar jag fatt i det, och gör något. Människor kan jag inte hata, om dom inte har gjort mig ont på ett personligt plan, men andra kan hata människor, som om dom vore ogräs. Det var nog det jag ville få fram, när jag startade tråden. Hur man kan göra det på ett politiskt plan fattar jag inte...och t.o.m. bli invald i riksdagen. Jag har en bild i huvudet från 70-80-talet, av en dam som dänger sin handväska i skallen på en nazist i Växjö, och det tycker jag är precis en känsla jag har, och skulle vilja göra!
Här är bilden, tagen av Hans Runesson, och blev vald till årets bild
http://www.dn.se/kultur-noje/tanten-med-va...-staty-i-brons/
Bengalow
Detta var ett givande skriveri - att du bara använde SSSR som beteckning i stället för CCCP ger jag dig kredit för.
Att vara kommunist är inte fel, Jesus var nog kanske den förste, men idealen passar inte den moderna människan - vi är för giriga för att dela med oss. "Först jag - sedan andra".
I själen är jag nog som du, men blandat med kapitalism, så blir det till slut social demokrati - lite av varje, så att säga. Kanske därför att jag mår så dåligt, när jag går förbi tiggare...
Bengalow
Det kyrilliska alfabetet känner jag väl till...och anekdoten var bra. Jag är också ateist - kan man vara annat i dessa "tros"-tider, när ideologer av olika riktningar försöker behärska världen. Varför kan man inte leva i fred med varandra?
silos
CITAT (Rödlufan @ 30-01-2015, 23:22) *
För att vi ännu inte tagit steget ut att bli riktiga människor!
Å andra sidan; finns det djur som är grymmare än oss?
God natt och tack för en mycket trevlig pratstund. Tror att vi lyckades få tillbaka den här tråden till vad den egentligen handlade om!

Och vad är riktiga människor?
silos
CITAT (Rödlufan @ 20-02-2015, 19:11) *
Inga djur för det första.
Alltså för det första att vi kan kommunicera där både mottagare och sändare pratar samma språk.
Respekt för oliktänkande och annorlunda.
Empati för andra.
Självkritik
Oj oj, mycke mer som jag behöver fundera över. Jag är ju trots allt inte mer än människa.

Bra beskrivning!
tomas99
CITAT (Carl @ 18-01-2015, 21:51) *
Kan ni inte på detta på forum diskutera något förutom vilket väder det idag! Vad åt du till middag idag! Hur länge kan man hålla meninglös tråd igång Osv. Utan bråka som några jävla småbarn! Skäms! Håll er till ämnet utan idiotiska person angrepp!

Ni som inte klarar det kan väl öppna en egen tråd som exempel Vad har du sett idag eller vad gjorde du igår? Om inte annat lämna denna tråd och håll er
till ämnen som er förmåga klara av

Fast det bästa vore om tråden tas bort.
Huggorm
CITAT (tomas99 @ 31-07-2015, 11:26) *
Fast det bästa vore om tråden tas bort.

Tråden var ju borta, efter att ingen skrivit i den på närmare ett halvår så hade den sjunkit väldigt långt ner i listan. Så varför tog du fram den igen?
Gossen Ruda
Tomas99 är bra på att dra fram alla problem som kan finnas på ett forum, främst genom att själv skriva ner dem. Ett varnande exempel.
tomas99
CITAT (Huggorm @ 31-07-2015, 11:29) *
Tråden var ju borta, efter att ingen skrivit i den på närmare ett halvår så hade den sjunkit väldigt långt ner i listan. Så varför tog du fram den igen?

Hur menar du? dom som läser på forumet är ju till största delen sådana som kommer hit via google. och då är det väl bra om sådana trådar tars bort eller vill du inte det?

CITAT (Gossen Ruda @ 31-07-2015, 12:13) *
Tomas99 är bra på att dra fram alla problem som kan finnas på ett forum, främst genom att själv skriva ner dem. Ett varnande exempel.

Lägg ner, det gagnar ingen, och absolut inte forumet att du härjar som du gör.
*Stintan*
Herregud sluta klaga på allting! Det gagnar nog inte heller forumet.
silos
CITAT (*Stintan* @ 31-07-2015, 13:51) *
Herregud sluta klaga på allting! Det gagnar nog inte heller forumet.

Sant,för mer man klagar så tråkigare blir det här!
Jubbe063
CITAT (tomas99 @ 31-07-2015, 12:28) *
Hur menar du? dom som läser på forumet är ju till största delen sådana som kommer hit via google. och då är det väl bra om sådana trådar tars bort eller vill du inte det?.

De som kommer in via Google har med största sannolikhet inte angett "invandrarfientlighet " som sökterm. De bläddrar inte heller halvåret tillbaka. Men nu har du ju varit så snäll att du buffar upp ämnet så allt är serverat och klart för alla att se utan att söka.
johnny_j
CITAT (Qubister @ 17-08-2018, 05:05) *
Kolla den här kvinnan, aka biljettbedragerskan Catrin Hedlund.
https://credit-10.com/se/brixo-logga-in/
Inte ens hon har suttit inne!! Knappt ens genomfört sin samhällstjänst då hon hittar på massa ursäkter stup i kvarten, hittar på sjukdomar m.m

Det kommer alltid att finnas människor som är olika. Olika dina värderingar, olika andras värderingar, svenne som kör mot rött för att han anser att han är mer betydelsefull än fotgängarna som just skulle korsa gatan .... osv.
Vi måste leva med det och framförallt hantera det på ett bra sätt. En bra början är att skippa sofflocket och gå för att rösta den 9:e september. Du bestämmer faktiskt!
Mjärden
Det är något lurt med Qubisters inlägg, om man klickar på länken kommer det inte upp det som det hänvisas till utan något som man skall registrera sig på.
tomas99
CITAT (Mjärden @ 17-08-2018, 18:38) *
Det är något lurt med Qubisters inlägg, om man klickar på länken kommer det inte upp det som det hänvisas till utan något som man skall registrera sig på.

Ja.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon