Full version: Rådjur
kirw
Igår satt jag vid kolonistugan och drack kaffe och bara njöt av det härliga vädret och lyssnade på fågelsång. Och där, bara 10 meter från mig, stod en helt oföskämd rådjurspalt och mumsade på grannstugans tulpaner. Den hade varit hos mig veckan innan...och mumsat mad.gif .

Vad gör man? Jag tog försiktigt upp en vit papperskasse och där någonstans tog förnuftet slut....Jag rusade mot rådjuret skrikandes och viftandes hej vilt med papperskassen. Jag tänkte att nu djä...ar får det vara nog. Det "stackars" rådjuret flydde för livet (men kom nog tillbaks ett par timmar senare när jag åkt hem för att hämnas min attack och smaska i sig de sista tulpanerna.)

Efteråt skämdes jag och hoppades att ingen hört mitt djungelvrål och framförallt att ingen sett mig. Nu är det krig mot det små glupska djuren.
MimE
Men kirw då! rolleyes.gif

Jag kan tänka mig att du liknade mig i min kattjagarroll. laugh.gif

Själv tycker jag att det är oerhört svårt att motstå sötnosarna (rådjuren alltså) men jag kanske skulle ompröva det om de började dyka upp här hemma i trädgården.

Fast äpplena delar jag gärna med mig av till våra älgar. De äter så fint och har hittills inte skadat träden alls. Och de är pampiga djur att studera nära - genom fönstret. wub.gif

/Mimmi
netaave
Skjuter dom genom badrumsfönstret! wink.gif
Annki
Rådjuren är orädda. Jag kan nästan klappa dem i min kolonilott. Skydda dina växter med blodmjöl, det luktar pyton i deras näsor. Det ger näring samtidigt. Jag har satt upp små pinnar runt mina tulpaner med fiberdukstrasor doppade i blodmjöl och vatten. Måste upprepas efter regn. Det fungerar bra! Har testat det i flera år nu med framgång.

Men tala om för mig hur jag ska få vår lokala älgko att inte trampa ned mina perenner?!! Hon sneddar från skogen diagonalt över min lott. Och här hjälper varken stängsel eller blodmjöl... sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon