Full version: Efterlängtad avi
Nutten
För en månad sedan beställde jag böcker från USA, varav tre trädgårdsböcker. Jag har väntat och väntat och så damp då äntligen avin ner i brevlådan. Det taskiga var att mitt efterlängtade paket hade fastnat hos tullen, därav den sena leveransen och kravet på att helt plötsligt betala en massa pengar kontant *suck Jag som hade hoppats slippa betala tullavgifter! sad.gif mad.gif

Nåväl, bläddrade igenom böckerna och måste bara rekommendera en av dem extra varmt; "The Master Book of the Water Garden". Förutom att den var större än jag hade räknat med, så var den precis så härlig som jag trodde den skulle vara. Oerhört inspirerande bilder, mängder av goda tips och tricks, genomgång av växter till/vid dammen, allt om hur man gör sina egna vattenfall, sumpmark och mycket mycker mer. Jag är SÅ nöjd med den! wub.gif

Vilka de andra två böckerna var? Plantfinder's Guide to Ferns och motsvarande på Ornamental Grasses. sleep.gif
kerstin z5-6
Ornamental Grasses är super , kul att höra om de andra får fundera på dem -... tongue.gif
Siri
Visst är det retligt att behöva betala tull, kommer som en oönskad överraskning, eftersom man slipper ju ibland,,,
Det är en sådan skatt att få ett gäng böcker hem.wub.gif

Kul med boktips, det vill jag gärna höra om. Är det som du har hittat någon bra sajt eller du har mest letat efter det du redan visste att du ville ha?
Siri
Förresten ska du bygga damm? blink.gif
Nutten
CITAT
Är det som du har hittat någon bra sajt eller du har mest letat efter det du redan visste att du ville ha?
Det började med att jag skulle beställa datorböcker till sambon och då skulle det bli billigast från amazon i USA. Nu råkade de även ha lite billiga fantasyböcker jag har velat ha i evigheter, så jag beställde dem med och så tänkte jag att jag måste titta igenom deras trädgårdsboksortiment. Bläddrade och bestämde mig för de tre böckerna jag nämnde ovan. De hade fått bra kritik och jag saknade just de ämnena i bokhyllan. smile.gif

Var egentligen sugen på betydligt fler böcker, men med tanke på att summan redan var uppe i betydligt mer än vad jag hade tänkt mig, så fick det bli stopp där. wacko.gif Får bli en annan gång...

CITAT
Förresten ska du bygga damm?
Hade gärna gjort det, men jag bor i lägenhet, så det finns vissa svårigheter... tongue.gif laugh.gif Får nöja mig med min vattenväxtavdelning ute på balkongen! En vacker dag ska jag dock ha ett vattenfall som leder ner till en damm....inhyst i en gigantiskt stor trädgård!
Siri
Jo, amazon är bra,får väl kolla in deras trädgårdsdel också,,

Hur har du gjort en vattenavdelning på balkongen?Nyfiken värre var jag
rolleyes.gif
Nutten
Det började med en gammal slaktarlåda, ett torvblock och sumpväxter. Växterna trivdes bra, men slaktarlådan var för liten och jag ville dessutom kunna ha en näckros. Det hela övergick sedan till en stor cementhink, planterad med en vit liten näckros (jättesöt!), pontederia, iris, nån flytväxt och blomvass. Då hade jag även en liten pump och några fiskar i.

Var dock inte nöjd, för det hela tog upp så stor plats och så tänkte jag förstås på det där med tyngden på balkongen...Så i höstas köpte jag istället en liten grön tunna (halv storlek eller vad man ska säga) och planterade om lite växter och skänkte resten till min mor (hon har en liten insjö/damm). Det som finns kvar nu är den lilla näckrosen, en blå iris, den gula svärdsliljan, Houttonia cordata, ett litet strå blomvass och en liten flytväxt.

Jag är fortfarande inte nöjd, för jag vill ha något runt kanten, bara det att jag ine har kommit på någon bra metod för att få fast det som jag vill. Tidigare har jag testat bäckveronika, men den skräpar så väldans, så jag övergav den.

När jag läste min bok om vatten så hade de några tips där som jag kan utnyttja till min vattenväxtavdelning, men först måste jag täta golvet. De som bor under oss klagar på att vattnet sipprar ner i en spricka hos dem när jag har varit ute med vattenkannan huh.gif ohmy.gif wacko.gif
andersh
tillkommer det moms om man beställer från USA? Tullavgiften är väl bara ca en hundralapp?
Sylvia
Amazon har vi i Sverige också, liksom i England m.fl.
Då behöver man inte betala tull etc.
Jag brukar kolla med Pricerunner var boken jag vill ha är billigast, där ser man ev. avgifter också.
Hittills har jag köpt mest från IBS och Amazon i England.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (andersh @ 17-04-2004, 22:11)
tillkommer det moms om man beställer från USA? Tullavgiften är väl bara ca en hundralapp?

Japp det tillkommer moms ifall man beställer från ett land som ej hör till EU, hur mycket man betalar brukar vara beroende på hur mycket man handlat för. Momssatserna brukar ju vara i procent.
Tullavgifterna är ett skäl till att jag kollar noga ifall böckerna jag vill ha går att få tag på via storbritannien för de hör ju till EU så då tillkommer inga överraskande tullavgifter.
Nutten
Med det jag hade beställt hade jag även tagit tullavgifter + moms i beaktning, det gör jag alltid. Det blev i alla fall billigare från USA eftersom dollarn stod så lågt jämfört med pundet! Annars brukar även jag föredra att beställa från England, då det dessutom tar bra mycket kortare tid att få sina varor!

Själv jämför jag inne på bokfynd smile.gif Är dem trogna sedan de startade upp för en massa år sedan...
Nutten
Beställer jag från England blir det ofta från WHSmith och i Sverige blir det numera internetbokhandeln eller (konstigt nog) Bokus. De som var så dyra ett tag...Innan var det alltid Adlibris.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon