FridaSofa
08-03-2015, 15:13
Jag undrar om man kan anlägga ett nytt trädgårdsland på våren och börja odla direkt?
Jag har en stor gräsmatta i villaträdgård och vill göra ett litet odlingsland för potatis, morötter, jordgubbar m.m.
Jag har försökt läsa på lite om hur man bäst anlägger ett nytt trädgårdsland, och vad jag förstår ska man göra i ordning landet på hösten? Vänta upp gräset med en spade, hacka sönder och blanda med gödsel och/eller löv, och så låta vara över vintern så har man bra jord till våren.
Nu är jag ju lite sent ute, men jag undrar om det går att göra ett land nu och börja odla på en gång, om någon månad eller så? (Bor i Eskilstuna, odlingszon 2). Om man köper ny jord och häller på borde det väl funka?
Är nybörjare på detta och tacksam för alla tips jag kan få!
Det går bra gör likadant bortsett från att hacka sönder grässvålen den skulle jag slänga.
Pauline/Sthlm
08-03-2015, 22:12
CITAT (fvd @ 08-03-2015, 16:15)

grässvålen den skulle jag slänga.
= kompostera upp o ner i egen hög nånstans där du vill ha jord!
Åsa, mälardalen zon 2
09-03-2015, 07:52
Bra att veta är att de första 1-2åren då man bryter gräsvall så tar man bort maten för knäpparlarven som lever i gräset och i brist på gräs brukar de ha en förkärlek för rotsaker som de äter gångar i. Det tar ett par år för dem att bli vuxna så det är ett övergående problem med att man kan behöva slänga en del potatis, morötter etc. Så mitt tips är att inte bara odla rotsaker.
FridaSofa
09-03-2015, 08:07
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 09-03-2015, 07:52)

Bra att veta är att de första 1-2åren då man bryter gräsvall så tar man bort maten för knäpparlarven som lever i gräset och i brist på gräs brukar de ha en förkärlek för rotsaker som de äter gångar i. Det tar ett par år för dem att bli vuxna så det är ett övergående problem med att man kan behöva slänga en del potatis, morötter etc. Så mitt tips är att inte bara odla rotsaker.
Ok, tack för tips! Gäller det även om man har stor gräsmatta runtomkring trädgårdslandet?
Åsa, mälardalen zon 2
09-03-2015, 15:07
Ja de brukar kunna knapra på rotsakerna även om det finns gräsmatta i närheten.