|
Kirskål i all ära men är det någon som kan tipsa om hur man får bort åkerfräken o knölklocka? Köpte mitt lilla hus för snart två år sedan o upptäckte att förre ägaren odlade knölklocka som prydnadsväxt!! O nog är den fin men inte i min trädgård. Åkerfräken kommer nog från Kommunens mark bredvid vid min tomt. Jag har grävt o grävt o grävt men inget hjälper. Har ingen lust att lägga svart plast överallt!!!  Elihe
CITAT (Isis @ 22-04-2004, 12:20) Tanken är att nu när vinbärsbuskarna är bort så ska det bli en vacker gräsmatta på baksidan:) med en härlig uteplats/berså, + att nästa år så ska vi fixa till det så att våran son kan ha sina leksaker där, dvs gunga, sandlåda mm. Å då vill vi verkligen ha bort kirskålen så att vi kan så en gräsmatta. Hej Isis (vackert och poetiskt användarnamn förresten:- ). Om du ska göra gräsmatta där kirskålen växer behöver du nog inte bekymra dig så värst...Kärsen packar ju ihop och retirerar om man bearbetar ovanjordiska delar flitigt, här hemma har vi motat bort den med gräsmatteklippning c:a var 10:e dag. Jag tror att gräsfröet etablerar isg fortare och är tåligare än kärsen när det gäller anläggning av gräsmatta. Kanske måste man ta bort de värsta av rötterna dock...men så är det väl alltid när man ska så gräsmatta? Gift känns ju inte så kul när man har småbarn, tycker iaf Unn
Låt mig gissa att Isis har gjort ordet NÄSTA (i meningen med nästa år) både kursivt och understruket för att alla rester av Roundup försvinner på ett år?!! Fenja
kirskål lär ju inte tåla ständig nedklippning så där du sår gräsmattan försvinner den nog  elihe
Gossen Ruda
22-04-2004, 17:52
Jag har haft så mycket kirskål att jag börjar känna min motståndare. Visst överlever den inte i en gräsmatta men bara under förutsättning att den bara finns där. Har den kontakt med oklippta bestånd utanför blir man inte av med den hur mycket man än klipper. Det kan finnas levande rötter flera meter ut i gräsmattan och som hela tiden växer vidare. Dom får viss näring från sina oklippta vänner och tar resten från gräsmattejorden. En del skickas säkert tillbaka till det oklippta beståndet som tack. Det är ofta pga detta som man ibland misslyckas med Roundupbesprutning.
Som jag ser det är enda chansen att skära av förbindelsen. Det gör man med hjälp av en spade. Tryck ner den runt om gräsmattan så kapas alla rötter. Man kan även gräva ner en plastkant men jag har dåliga erfarenheter av det. Ofta hittar rötterna på hur dom skall komma runt hindret. Det är bättre att upprepa spadknepet nån gång per år.
Åkerfräken är en besvärligare motståndare. Rötterna går hur djupt som helst. Roundup hjälper men är inte effektivt med vanlig besprutning. Jag skall testa en annan metod i år, får se hur det går. Knölkocka saknar jag erfarenheter av.
Så en sista? gång. Man skall givetvis inte använda gift i en trädgård. Däremot anser jag att går det bra med bekämpningsmedel. Roundup är ett sådant. Den som inte fattar skillnaden rekommenderar jag ett närmare studium av div litteratur eller möjligen vederhäftiga sidor på nätet, Kemikalieinspektionen t.ex.
Har man småbarn att vara rädd om är det vettigare att kolla vilka växter som finns i närområdet. Flera vanliga trädgårdsväxter är kraftigt giftiga. Katter och fåglar kan även sprida sjukdomar.
Och så kan alla Rounduphatare vänligen hålla inne med kritiken om ni inte har nåt nytt att komma med.
andersen
22-04-2004, 18:30
Åke Det som du kallar bekämpningsmedel är väll åxå ett gift, annars så vet jag inte varför det finns döskallar på förpackningen! Media talar om för oss varje dag att det finns giftrester i grundvattnet från jordbruket om du inte tror på mej så kan du läsa den här länken länk läs sista stycket. http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_5892002.asp
Copycat
22-04-2004, 18:46
Andersen ! Mig veteligen, så har väl allt som är farligt att FÖRTÄRA en dödskalle? Den betyder bl.a. att man skall ha medlet utom räckhåll för barn t.ex. Myrmedlet man får från Anticimex har också en dödskalle. Är det också farligt miljögift?
andersen
22-04-2004, 19:02
Copycat,Nej så är det inte på tal om förtäring så finns det inga döskallar på spritflaskor och då ska man komma ihåg att spriten dödar många!
Ang myrmedel så vet jag inte vad anticimex andvänder jag tror att dom har något bio preparat så att dom ej kan få "barn" men jag är lite osäker där.
Copycat
22-04-2004, 19:07
Men Andersen ! Nu var det väl inte myrornas barnaavlande vi pratade om väl? Jag pratade om dödskallarna. OK. Jag får väl förtydliga då. Det som har dödskallar på sig dödar RELATIVT fort, cigaretter och alkohol dödar något saktare, därför tycker inte jag att det behövs någon dödskalle för dessa. Alla är så välinformerade ändå om dessa gifter, det behövs säkert ingen moralpredikan om det också.
andersen
22-04-2004, 19:08
Copycat jag gick in till grannen och tittade på en pyrex inseksspray och det är bekämpningsmedel som i klass3 och på den finns ingen döskalle därimot varnings text.
andersen
22-04-2004, 19:11
Copycat men tobak har väll döskallar på förpackningen eller?
Copycat
22-04-2004, 19:18
Sorry Andersen ! Där gick du bet i alla fall.
andersen
22-04-2004, 19:19
Möjlig jag andvänder inte droger.
Copycat
22-04-2004, 19:20
Inget annat onyttigt heller, har jag förstått.
andersen
22-04-2004, 19:26
Jo jag äter för mycke mat, har en över vikt på ca30kg och som jag har jobbat med i flera år ser mej som en missbrukare av mat det är ett stort problem för mej.
Copycat
22-04-2004, 19:31
Det kanske är därför som du är så negativ? Annars har man fått uppfattningen av att överviktiga människor skulle vara gladare och possitivare, men det kanske inte stämmer på alla.  Försök att visa din trevliga sida lite oftare vet ja'.  För du har väl en? Trevlig sida menar jag.
andersen
22-04-2004, 19:35
Klart att jag har få se nu vilken smilies ska jag ta  tog jag ha en bra kväll jag loggar ner nu.
Copycat
22-04-2004, 19:39
Detsamma, håll inne med godsakerna och ta ett glas vin istället.
Lägg av! Med risk att skaffa ovänner så tar jag ändå risken att sticka ut hakan: Snälla, låt oss åtminstone försöka hålla oss i närheten av ämnet dvs. Kirskål. Copycat och Andersen, Jag gillar er ändå... /Mimmi
Gossen Ruda
22-04-2004, 20:32
Inte hittar jag några dödskallar på mina Roundup-förpackningar. Men det finns säkert på giftförpackningar. Jag läste inte artikeln i SvD för jag kom inte åt den. Men att lita på vad journalister skriver det är lika förkastligt som att tro på allt man kan läsa på nätet. Ibland undrar jag om journalister får någon utbildning. Eller så går alla journalister efter skandalpressens första regel: Förstör aldrig en bra historia genom att kontrollera fakta.
CITAT (Copycat @ 22-04-2004, 20:07) Det som har dödskallar på sig dödar RELATIVT fort, cigaretter och alkohol dödar något saktare, därför tycker inte jag att det behövs någon dödskalle för dessa. Alla är så välinformerade ändå om dessa gifter, det behövs säkert ingen moralpredikan om det också. Jag vill minnas att det inte är alltför svårt att bli akut förgiftad till döds av såväl niktotin som alkohol.
Copycat
22-04-2004, 21:12
I och för sig Posse ! Men det är ju inte meningen att äta cigaretterna, eller hur? Om Mimmi tyckte att samtalsämnet spårat ut innan så är det på väg ordentligt nu. Jag svarade bara Andersen om miljögifter, samtalsämnet kom till dödskallemärkta produkter som var farliga för miljön. Det är bara att konstatera, vissa är för "miljögifter" och vissa är emot.
Jag tycker nog att det är på sin plats med dödskallar på såväl tobaks- som alkoholvaror.
Om Andersen liksom jag drar på många överflödiga kilo torde risken att avlida i en ren kolestrolexplotion vara större än att dö av roundup eller råttgift. Är man dum nog och stoppar i sig en massa lättprodukter mot högt kolestrolvärde ökar dödligheten ännu mer. Den mest pah(cancerframkallande)-rika produkten tycks vara Becel... som ivrigt rekommenderas mot högt kolestrol!! (Skippa sockret - det är boven i dramat!) Hur man än vänder sig har man arslet bak,va? Det enda man kan vara helt säker på är att dö ska vi alla en vacker dag! Fenja
CITAT (Gossen Ruda @ 22-04-2004, 18:52) Har man småbarn att vara rädd om är det vettigare att kolla vilka växter som finns i närområdet. Flera vanliga trädgårdsväxter är kraftigt giftiga. Katter och fåglar kan även sprida sjukdomar.
Och så kan alla Rounduphatare vänligen hålla inne med kritiken om ni inte har nåt nytt att komma med. Jag har ju förstått ditt ställningstagande i frågan, Ruda! Vill bara tillägga att jag odlar massor med giftiga växter i min trädgård och har både katter och fåglar....Och småbarn. Det är det där med grundvattnet och uppväxande och kommande generationer som bekymrar mig.... Å jag har något nytt att komma med! Häromdagen fann jag en produkt bredvid Round-upen och ogräsättikan på Bauhaus som hette "Top Gun". Enligt baksidetexten var även det ett totalutrodningsmedel, verksamt på två timmar och baserat på "pelargonolja" , ingen glykosofat nämnd- enligt samma baksidetext skulle det brytas ned till enbart koldioxid och vatten efter en tid....Kan man tro på det tro? Unn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|