Full version: Rönnbärsblomssnaps
Sollan
Här en favorit. Har tyvärr receptet i huvudet bara så det blir lite ungefärligt... wub.gif Resultatet blir en god och mild, mandeldoftande snaps.

Det här behövs:
Rönnbärsblommor och en kvarting Brännvin Special.

Ta utslagna rönnbärsblommor, plocka bort så mycket som möjligt av skaft och grönt. (Skaka ur ev. kryp också...) Fyll en liten burk med blommorna och slå sprit över så de täcks. Sätt på lock och låt stå 1-2 veckor. Ju längre och mer blommor dess kraftigare smak. Filtrera och späd med resten av spriten till önskad smak.
Njut en riktig sommarsnaps -rumstempererat och smuttvis!

Tänk på att smaken och styrkan varierar över tiden. Spara inte på den, jag tror inte att den vinner på lagring.
Hoppas den smakar!
/sollan
Sollan
Glömde... det går bra att göra gullvivesnaps också (det är ju vår...)
Häll 8 cl ur en 1/2 liters putäll Brännvin Special i en burk, fyll med det gula av blommorna (endast det gula...) och låt stå 1 vecka. Filtrera och slå tillbaka essensen i 1/2 liters flaskan. Låt mogna ca 2 veckor.
Gott-gotti-gott-gott!!
/sollan
Siri
Tack för tipsen, ska testa den med rönnbär. rolleyes.gif
Ina
Hmmmm... jag funderar här... skulle man inte kunna göra på samma vis med syrenblommor, ringblommor, fläderblommor... Har aldrig testat, men det kan kanske vara idé att göra! rolleyes.gif
MimE
Jaha, där ryker Gullvivorna! tongue.gif
Fast jag har ganska många så det ska väl lösa sig...

Ska definitivt prova båda recepten.
Rönnbärsblommor har vi gott om. laugh.gif

/Mimmi
Sollan
Fläder går bra, prövade det för några år sedan. Tyvärr är det dåligt med fläder i området där jag bor så det har inte blivit fler gånger...
Tror att det går att göra snaps på allt som är ätbart men resultatet blir inte alltid som man trott och hoppats... blink.gif Någon snaps vi gjorde smakade ruttet hö...
/sollan
Cilla
Sollan - kul tips!

Jag tror jag skrivit det förut - men här kommer en alkoholfri rönnBÄRssnaps som ingen tror är utan alkohol:

Koka ungefär lika delar vatten, socker och rönnbär eller
använd din misslyckade gelé som aldrig stinnade till sig
Låt koka till det mosat ihop sig
Sila med grov sil så att drycken blir lite tjock

Servera iskall i snapsglas. Men tror inte den är alhoholfri, men den är god!
Sollan
Låter gott!
/sollan
Qiqi
CITAT (Ina @ 19-04-2004, 22:13)
Hmmmm... jag funderar här... skulle man inte kunna göra på samma vis med syrenblommor, ringblommor, fläderblommor... Har aldrig testat, men det kan kanske vara idé att göra! rolleyes.gif

Har gjort snaps på Ringblommor och Lavendel under ett par år. Riktigt god snaps faktiskt.
Gör dessutom varje år snaps på omogna valnötter och på Gulmåra (Jungfru Marie sänghalm)
160kvm stort hus
Syren snaps vore ju coolt!! Bara det inte blir giftigt??
Tänkte att det maninte kan äta, kanske maninte ska dricka??
Fast vad vet jag, bara viinte förgiftar oss ( mer än vanligt ) nu..

Mvh G
Gurkan
Syrenblommor går väl bra att äta ... eller ?
Jag har gjort vin på syrénblommor flera gånger och det blir jättebra, lite besk/strävt med kraftig syréndoft. Maskrosvin är också gott men jag har aldrig provat att göra nån snapskryddning av dem. Blombladen från ros är också användbara som smaksättning.

Snaps av fläderblommor är en självklarhet på midsommarafton.
Klipp bort blommorna från 4-6 blomklasar, häll på 70cl vodka och låt stå i två dagar. Filtrera och låt det "stå till sig" en vecka eller två .... eller drick direkt om du har bråttom. Ev. kan man tillsätta 1/2 tsk vaniljsocker om man vill runda av den lite.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon