Bengalow
25-06-2015, 13:56
Varför tror du att det sitter ett filter vid motorn då - för syns skull? Byt bägge två. Det kostar inte multum. Du får kanske en maskin att fungera. Och du...nu har du fått reda på så mycket om funktionen på en dammsugare, att du kanske byter lite oftare. Filter finns det säkert också på din avfuktare. Varför inte byta det också, när du är igång...liksom datan...köksfläkten, inluftsventilerna m.m.
RTFM . Läs din manual. Hur svårt är det? Read The Fucking Manual.
Gossen Ruda
27-06-2015, 16:02
Christa tycks ha lämnat tråden men jag kommer ändå med ett svar på usprungsfrågan, eller åtminstone en teori. Avfuktare har man för att ta bort fukt från ouppvärmda utrymmen som vindar eller krypgrunder. Det är också utrymmen där det inte vistas folk normalt och det därför är ganska dammfritt. Nu har du avfuktaren i ett bostadsutrymme där det alltid virvlar omkring damm och därför fungerar den som en dammsugare. Det finns, förmodligen, en fläkt inne i den för att blåsa luften förbi kylslingorna eller liknande och då följer dammet med och fastnar i filtret eller inne i maskinen.
Grundproblemet är dock för hög luftfuktighet och det avhjälps bäst med bättre ventilation. Det är så gott som alltid högre luftfuktighet inomhus än utomhus varför man vädrar ut den fuktiga inomhusluften. Du skriver att ni har en evakueringsfläkt i badrummet men det hjälper nog inte så mycket. Eftersom jag inte vet hur huset ser ut kan jag inte komma med direkta råd men att skaffa mekanisk ventilation kan vänta till man testat självdrag. Öka ventilationen.
Gossen Ruda
30-06-2015, 20:30
Som sagt, en normal Christa-tråd. Nu har jag skrivit ett svar på ursprungsfrågan men utan att få någon kommentar. Jag ser dock att hon varit inne på forumet efter jag skrivit men sen har hon försvunnit. Lite typiskt.
CITAT (Gossen Ruda @ 30-06-2015, 21:30)

Som sagt, en normal Christa-tråd. Nu har jag skrivit ett svar på ursprungsfrågan men utan att få någon kommentar. Jag ser dock att hon varit inne på forumet efter jag skrivit men sen har hon försvunnit. Lite typiskt.
Därav min RTFM.
Alla knepiga frågor har en mening där.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.