Sidor: 1, 2
MagisterJon
Hej!

Jag arbetar som magister på en högstadieskola, och ända sedan jag blev anställd i julas (alltså överlevt nu och har ledigt) har problemen bara avlöst varandra. Har ingen utbildning på området alls, vilket jag i CV:t var ärlig med men råkade visst (var tydligen full när det hände) skriva i mitt CV att jag har en kandidatexamen inom datateknik vilket har lett till att jag i lärarummet blivit efterfrågad till att lösa diverse tekniska problem.

Själva undervisningen etc går bra, det är de här tekniska som minst sagt försätter mig i krångliga situationer.

Fick t.ex. i uppdrag av en kollega att fixa hans laptop då det enligt honom själv var nåt virus på den som dirigerade om hans webbläsare. Detta fick jag alltså sitta med en hel helg, och efter mycket googlande och frågande på forum fick jag nog och använde Ccleaner för att städa upp datorn i kombination med att radera en massa med SpyBot Search and Destory. Problemen i Firefox "löste" jag genom att avinstallera webläsaren och instället installera Opera. När han sedan fick tillbaka den köpte han min lilla historia om att " Firefox har en del buggar och problem - kör på Opera i fortsättningen" Den här gången gick det tack och lov vägen, och jag fick mina välförtjänta hundralappar smile.gif

Tänkte att jag kunde pusta ut, men strax innan sommaren tjatade en kollega om att jag ska fixa hans frus dator, jag lyckades dra en lögn och skjuta upp det. Vi kom överens om att jag ska göra det i mitten av augusti när vi kör igång igen. Nu är frågan: Hur fan ska jag ta mig ur detta? Vill inte riskera min anställning. Just nu funderar jag på att bara ta emot datorn, ladda ner en massa återställningsprogram från intenret och köra allihop och hoppas på det bästa whistling.gif

Tack på förhand för förslag.
*Stintan*
Skojar du? Krävs det inte lärarbehörighet numera för att få anställning som lärare?
Vad gäller datorn är det väl bara att säga att du inte har tid.
MagisterJon
CITAT (*Stintan* @ 08-08-2015, 20:31) *
Skojar du? Krävs det inte lärarbehörighet numera för att få anställning som lärare?
Vad gäller datorn är det väl bara att säga att du inte har tid.

Vad som krävs för anställning vet jag ärligt talat inte, dock är det vikariat. Har dock kunskaperna så hoppas på att bli kvar.

Grejen är ju att jag redan skylt på det här med tid innan, plus att de tror jag är expert, så jag löser det direkt. Var ju liksom inte meningen att det skulle bli så här från början, men har hållit masken uppe. Har genom youtube lärt mig en del (väldigt lätta, men som ändå ser avancerade ut) saker i kommandotolken att "flasha" med, samt en del annan basic stuff. Har nu under sommaren även övat in vad jag ska svara på frågor, ungefär "Ja, vi kan ju börja med att gå igenom datorn och se vad vi hittar. Det här programmet listar de processer som körs i datorn blabla" osv. Allt detta för att ej få sparken, ska tilläggas då jag verkligen behöver behålla jobbet och det är en omöjlighet om sanningen kommer fram crying.gif

Just nu planerar jag som sagt att beroende på problem försöka "reparera" datorn så bra som möjligt med hjälp av forum/youtube etc. Vet det låter fan inte klokt, men vad ska jag göra? sad.gif

Edit: Ska tilläggas att jag lånat flera böcker om datorer och windows, kollat videor etc under hela sommaren för att försöka reda ut situationen. Känns dock förbannat svårt att bli "expert" på denna korta tid. Visst har jag lärt mig mycket, men uppenbarligen inte tillräckligt för att ta hand om sånt här.
MagisterJon
Tänkte ett tag att man kanske kan glida ur det hela genom att säga upp sig, men behöver som sagt jobbet. Är inte lätt att hitta nytt sad.gif
*Stintan*
Hela historien låter för dum för att vara sann.
Jubbe063
Låter som en komedi. Men om det är sant det du skriver så blir det inte bättre av att ljuga.

Behövs din examen i datateknik för jobbet? Om det behövs, ja då är det bäst att säga upp sig omedelbart eller erkänna för arbetsgivaren att du gav ett falskt CV. Kan garantera att det blir värre om arbetsgivaren kommer på din lögn själv. Så bättre att ta det steget själv.

Angående kollegorna så kommer de förr eller senare att förstå att du inte kan ett skit om datorer.
MagisterJon
Tro mig, för mig är det ingen komedi sad.gif

Naturligtvis behövs ingen examen i datateknik för att jobba som lärare - just därför var jag dum nog att under alkoholens sköna verkan lägga till det i CV:t för att fylla ut tidsluckor. Tänkte jag drar till med något som är irrelevant för jobbet, så spelar det ju tekniskt sett ingen roll om det är sant. Har sökt hur många jobb som helst med dessa tidsluckor och inte fått ett enda så tänkte jag får helt enkelt "åtgärda" det. Inte fan hade jag räknat med att folk ska be mig lösa deras datorproblem slap.gif

Att säga jag inte kan ett skit om datorer är dock fel - löste ju hans problem - om än inte på rätt sätt biggrin.gif Just nu har jag väldigt basic kunskaper, men kan lite i alla fall.

Planen är just nu att söka nya jobb hela tiden, får jag något så tar jag det och glider ur det hela. Får jag det inte får jag lösa det på något sätt. Va fan frågar de inte skolans it-tekniker för? Tror jag ska föreslå det. "Är väldigt upptagen just nu, har du hört med "namnpåitteknikern"?" Måste lösa detta så.
*Stintan*
Men hur kan kollegerna veta vad du skrev i ditt CV? Kan väl knappast vara något skolledningen föredrar i lärarrummet.
MagisterJon
CITAT (*Stintan* @ 09-08-2015, 00:08) *
Men hur kan kollegerna veta vad du skrev i ditt CV? Kan väl knappast vara något skolledningen föredrar i lärarrummet.

Tyvärr för att rektorn presenterade mig i lärarrummet som "datorexperten" slap.gif Skrev ju i CV:t att jag är utbildad inom datateknik men känner att jag vill arbeta med människor. Vill ej vara för exakt för att riskera hänga ut mig. Trodde jag fått drömjobbet, istället slutar det i en mardröm...
Elisabeth-Västkustkolonisten
Är det någon som tror på det? Inte jag i alla fall.....
*Stintan*
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 09-08-2015, 09:00) *
Är det någon som tror på det? Inte jag i alla fall.....

Nej mönstret känns väldigt välbekant...
Aqvakul
Trolletrams, tror jag...
MagisterJon
Kom med tips istället för att anklaga mig för att ljuga. Har det nog illa med det här sad.gif
Bengalow
Det är väl bara att berätta, att du inte är något snille på data, att du gick hos ABF eller Vuxebskolan en tid. Hör man att någon i närheten har lite kunskap om data, så frågar man naturligtvis denne, när man har problem. Att "högmod går före fall" är ett faktum som du måste inse, för att må bättre. Och du: sluta att ljuga! I varje fall om dig själv. Och definitivt inte om andra.
Jubbe063
CITAT (MagisterJon @ 09-08-2015, 12:14) *
Kom med tips istället för att anklaga mig för att ljuga. Har det nog illa med det här sad.gif

Du har redan fått tips, dvs.

1. Börja med att sluta ljuga och låtsas att du kan saker du inte kan.

2. Berätta Sanningen för arbetsgivaren, så kanske det kan mildra effekterna för dina framtida jobb i o m att arbetsgivaren kan då ge lite mindre negativ omdöme vid förfrågningar.

Alternativ lösning

1. Sluta ljuga

2. Säg upp dig och hoppas att arbetsgivaren aldrig får reda på ditt förfalskade CV

3. Skriv sanningsenliga CV i fortsättningen och var ärlig och sanningsenlig.

CITAT (Bengalow @ 09-08-2015, 12:21) *
Det är väl bara att berätta, att du inte är något snille på data, att du gick hos ABF eller Vuxebskolan en tid. Hör man att någon i närheten har lite kunskap om data, så frågar man naturligtvis denne, när man har problem. Att "högmod går före fall" är ett faktum som du måste inse, för att må bättre. Och du: sluta att ljuga! I varje fall om dig själv. Och definitivt inte om andra.

Problemet är nog även att arbetsgivaren tagit hänsyn till dessa akademiska poäng inför en anställning. Universitets och högskolepoäng räknas alltid in även om ämnet man läst inte är nödvändigt för jobbet.

Kort sagt har han gjort nåt extremt dumt och korkat, dvs förfalskat sina meriter.
silos

Tyvärr så händer detta för många nya medlemmar.
Aqvakul
Vem registrerar sig på ett trädgårdsforum för att få hjälp med att man ljugit på sin arbetsplats? blink.gif
Huggorm
Påminner om en annan "högstadielärare" som reggade sig på odlas forum för att få hjälp med sina skolrelaterade problem.

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=122270
*Stintan*

Du har ju fått jättebra tips av Jubbe!
Sen tycker jag du ska ta konsekvenserna av ditt handlande och säga upp dig. Bedragare ska inte undervisa barn/ungdomar.
Jubbe063
CITAT (Huggorm @ 09-08-2015, 14:40) *
Påminner om en annan "högstadielärare" som reggade sig på odlas forum för att få hjälp med sina skolrelaterade problem.

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=122270

Oj, den tråden hade jag glömt
silos
CITAT (*Stintan* @ 09-08-2015, 14:56) *
Du har ju fått jättebra tips av Jubbe!
Sen tycker jag du ska ta konsekvenserna av ditt handlande och säga upp dig. Bedragare ska inte undervisa barn/ungdomar.

👍👍👍
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (MagisterJon @ 08-08-2015, 19:44) *
Tänkte att jag kunde pusta ut, men strax innan sommaren tjatade en kollega om att jag ska fixa hans frus dator, jag lyckades dra en lögn och skjuta upp det. Vi kom överens om att jag ska göra det i mitten av augusti när vi kör igång igen. Nu är frågan: Hur fan ska jag ta mig ur detta? Vill inte riskera min anställning. Just nu funderar jag på att bara ta emot datorn, ladda ner en massa återställningsprogram från intenret och köra allihop och hoppas på det bästa whistling.gif

Tack på förhand för förslag.

Va börjar du som lärare inte förren i mitten av Augusti???? Lärarna brukar väl börja jobba 1-2v innan eleverna börjar, så det låter lite konstigt.

Jag skulle erkänna för rektorn direkt nu innan eleverna börjar lögner sipprar alltid ut, bättre ta det diskret med rektorn än att elever/kollegor upptäcker och läcker ut på ex. Facebook.
Gossen Ruda
Som sagt, vem reggar sig på ett trädgårdsforum för att snyfta om lögner i skolan? Det blir nog bättre sen när skolan börjat och alla trollbarn får något vettigt att göra.
MagisterJon
Nu kör vi igång igen på torsdag. Får se vad som händer då. Håller för närvarande på och letar nytt jobb. Kommit på tanken att ta datorn till en datorbutik om ämnet tas upp, men är fan inget kul att bekosta en sådan reparation själv.

Nu håller vi tummarna att jag får något av de andra jobben jag sökt, och att jag kan lägga det här bakom mig på ett korrekt och smidigt sätt!

Tack Jubbe och ni andra som ändå bistått med hjälp!

Gossen Ruda: Vem går in i en tråd för att gå off topic? Varför bemödar du dig ens att läsa om du inte tror på det? Har faktiskt ett problem jag försöker lösa sad.gif
Bengalow
Och hur kommer ditt dåliga samvete att rida dig i framtiden?
MagisterJon
Ska på intervju till nytt jobb inom några veckor, håll tummarna!

Angående datorn så togs ju naturligtvis ämnet upp av kollegan redan första dagen slap.gif så hade inte många val, men lyckligtvis verkar det lösa sig.

Kan ju meddela att det ej verkar nödvändigt att skicka maskinen till datorbutik (som verkar kosta skjortan för de flesta problem - ringt runt lite). "Problemet" med datorn är inte att den är trasig, utan att den går segt/långsamt. Hittills har jag "städat" datorn med olika gratisprogram, samt tagit bort en del med gratis antivirus/antispion program. Råkade dessvärre ut för ett litet problem då f-secure slutade fungera, men har täckt upp det med att installera avast gratisversion, samt malwarebytes och spybot. Notera att jag alltså ej slängt f-secure, utan att det finns kvar ifall de vill installera om det.

Bengalow: har faktikst inget dåligt samvete alls, utan känner mig rätt stolt över att jag lyckas fixa deras dator gratis (de erbjöd mig pengar men tackade nej). Just att jag utfört detta arbete under många timmar utan betalning väger upp att jag ej är den de tror jag är. Som sagt, inte mitt fel att det blev så här, men vad gör man inte för en att hjälpa en kollega i nöd/ rädda sitt eget skinn wink.gif
Bengalow
...och vems fel är det i så fall? Vem beror allt klydd på?
MagisterJon
Jo, alltså givetvis är det mitt fel att jag ljög I CV:t. Dock är hela situationen högst osannolik, hade inte räknat med att bli presenterad som någon datorexpert. Till mitt försvar kan ni ju av mina inlägg läsa att jag skött det profesionellt. Dessutom hade mina elever högst betyg av alla i årskullen i mitt ämne - så helt fel var det inte att anställa mig smile.gif
*Stintan*
CITAT (MagisterJon @ 16-08-2015, 00:45) *
Jo, alltså givetvis är det mitt fel att jag ljög I CV:t. Dock är hela situationen högst osannolik, hade inte räknat med att bli presenterad som någon datorexpert. Till mitt försvar kan ni ju av mina inlägg läsa att jag skött det profesionellt. Dessutom hade mina elever högst betyg av alla i årskullen i mitt ämne - så helt fel var det inte att anställa mig smile.gif

Jisses det var mig en självgod herre. Ingenting av det du säger ursäktar ditt bedrägliga beteende. Hur datorerna fungerar efter din behandling vet du nog knappt själv och vadå alla elever hade högst betyg. Efter vad du skrivit hittills så finns det inget du skött professionellt (inte ens stavningen).
Jubbe063
CITAT (MagisterJon @ 16-08-2015, 00:45) *

*skratt* Finns nog inget I din historia som skötts proffisionellt. Förfalskat CV, lögn på lögn. Mediokert var ordet. Det enda du verkar göra med flaggan i topp är att söka dig ett nytt jobb.
Aqvakul
Som seriös lärare hoppas jag verkligen att detta är ett dåligt skämt, motsatsen att bluffa sig in i skolan på en lögn är skrämmande. Vad ska vi kunna lära barnen om läraren är en bluff? sick.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag tror fortfarande inte på det hela. Skriver sitt CV i fyllan utan att någon märker det???? Det går jag inte på.

Åsa, mälardalen zon 2
Högsta betyg säger ingenting en erfaren lärare sätter ofta lägre betyg än nya oerfarna lärarer som sätter snällhetsbetyg och inte ser elevernas brister och deras fusk lika bra= eleverna får högre betyg än de borde få vilket ger dem rätt tufft liv ifall de kommer in på utbildningar som de inte har rätt grund för. Vilket kan bli kostsamt ifall man tar studielån och sedan måste hoppa av för att man inte klarar studierna = man gör dem ingen tjänst ifall man sätter snällhetsbetyg utan man kan ge dem mer onödiga skulder i stället.. Många nya lärare tror att om jag ger mina elever höga betyg så tror alla att jag är en jättebra lärare. Föräldrarna kanske går på det men inte rektor och kollegor.

Kan även lägga till att det kanske inte går att säga upp sig ifall man är vikarie för ofta är man bunden till den tiden som står på kontraktet (kan även vara svårt säga upp en vikarie från arbetsgivarens håll med) så har magister Jon satt sig i skiten kan det hända han får sitta kvar tills kontraktet går ut. Anställningsvillkoren är ju olika ifall det är en vanlig anställning än om man är vikarie.
MagisterJon
Kan ju meddela att jag just nu sitter ordentligt i skiten, dock inte på det sätt ni tror. Är ledsen, men orkar inte ens diskutera det nu. Återkommer när jag vet mer/lugnat ner mig. Alltid ska allt gå emot en crying.gif
*Stintan*
Lyckades du paja datorn du skulle fixa ?
pejori
CITAT (*Stintan* @ 19-08-2015, 00:07) *
Lyckades du paja datorn du skulle fixa ?

Tror snarare att h*n spände fel båge. smile.gif

MagisterJon
Var inte det ni trodde (alltså inget med datorerna). Nu har det löst sig biggrin.gif

Tänker inte avslöja exakt vad som hänt, men en del hade tydligen haft synpunkter på bland annat min rättning av uppgifter (jäkla ungar som inte vet vart skå¨pet ska stå!). Nu har vi dock löst det hela och jag ser ut att bli kvar åtminstone året ut om jag ej får annat jobb innan.
Jubbe063
CITAT (MagisterJon @ 23-08-2015, 01:31) *
Var inte det ni trodde (alltså inget med datorerna). Nu har det löst sig biggrin.gif

Tänker inte avslöja exakt vad som hänt, men en del hade tydligen haft synpunkter på bland annat min rättning av uppgifter (jäkla ungar som inte vet vart skå¨pet ska stå!). Nu har vi dock löst det hela och jag ser ut att bli kvar åtminstone året ut om jag ej får annat jobb innan.

Så bra att det löst sig utan att du behövt erkänna ditt förfalskade CV. Är ju fullständigt normalt att vilja jobba kvar trots att man fått jobbet genom falska uppgifter.
MagisterJon
Det förändrar ju inte saken om jag erkänner CV-överdriften! Nu blev det tyvärr på det här sättet och jag kan inte göra mer än att hantera det så professionellt och effektivt som möjligt.

Innan ni dömer ut mig kanske ni borde läst att jag inte tog betalt för den senaste "datorreparationen" jag utförde.
Jubbe063
CITAT (MagisterJon @ 23-08-2015, 14:05) *
Det förändrar ju inte saken om jag erkänner CV-överdriften! Nu blev det tyvärr på det här sättet och jag kan inte göra mer än att hantera det så professionellt och effektivt som möjligt.

Innan ni dömer ut mig kanske ni borde läst att jag inte tog betalt för den senaste "datorreparationen" jag utförde.

Jo, det förändrar rätt mycket. Då skulle skolan kunna anställa någon mer kompetent än dig, och du skulle kunna söka upp ett nytt jobb som du är mer lämpad för. Alternativt så bedömer skolan att din lilla lögn var fel men du får behålla jobbet, dvs låta arbetsgivaren bestämma om din anställning på ärliga och sanningsenliga grunder.

Och ord som "profesionellt" passar dåligt in på personer som förfalskar sina CV för att få jobb.

Sen hur vida du tog betalt eller inte för datorreparationen gör inte dina lögner mindre.
*Stintan*
Varför skulle du ta betalt för ett oproffesionellt datorfixande?
Du tycks inte ha fattat att urkundsförfalskning är ett allvrligt brott.
Gita
CITAT (*Stintan* @ 23-08-2015, 15:13) *

Sen när räknas ett CV som urkund???
Gita
*Stintan*
CITAT (Gita @ 23-08-2015, 19:53) *
Sen när räknas ett CV som urkund???
Gita

Sa jag det?
MagisterJon
CITAT (*Stintan* @ 23-08-2015, 15:13) *

Ljög ju inte om något som hade med jobbet att göra, så vad spelar det för roll? Min lilla historia har inget med min undervisning att göra. Att sen folk ber mig reparera deras datorer ju inte direkt mitt fel. Kollegan har till och med berömt mig över hur snabb fruns dator blev efter att jag mixtrade med den, så helt ute och cyklar kan jag inte vara wink.gif
skogstroll
Jag skulle nog söka nytt jobb så fort som möjligt...
Dava
Vet inte riktigt hur den här tråden dök upp. Men bara för att man har en kandidatexamen i Datateknik behöver man inte kunna lösa allas problem.

Jag har läst sex år tyska (grundskola och gymnasiet) och ett år på universitet med bra betyg (20+ år sedan) men kan inte prata det för det. Men givetvis skulle jag skriva in det som en merit.. skulle givetvis inte söka ett jobb som krävde det (eller påstå att jag talar flytande).

MEN; Var det bara tillräckligt längesedan kan du säga att du inte använt kunskaperna och glömt av det hela, eller så får du dra till att du inte använt windows och därmed inte kan något om dåliga webbläsare eller virus.
*Stintan*
CITAT (Dava @ 09-09-2015, 20:26) *
Vet inte riktigt hur den här tråden dök upp. Men bara för att man har en kandidatexamen i Datateknik behöver man inte kunna lösa allas problem.

Jag har läst sex år tyska (grundskola och gymnasiet) och ett år på universitet med bra betyg (20+ år sedan) men kan inte prata det för det. Men givetvis skulle jag skriva in det som en merit.. skulle givetvis inte söka ett jobb som krävde det (eller påstå att jag talar flytande).

MEN; Var det bara tillräckligt längesedan kan du säga att du inte använt kunskaperna och glömt av det hela, eller så får du dra till att du inte använt windows och därmed inte kan något om dåliga webbläsare eller virus.

Läs tråden från början så får du fakta om vad det handlar om!
Gita
CITAT (*Stintan* @ 09-09-2015, 20:58) *
Läs tråden från början så får du fakta om vad det handlar om!

På en anställningsintervju för många, många år sedan fick jag frågan om jag behärskade ett speciellt dataprogram, självklart gör jag det var mitt svar fast jag aldrig ens hört talas om programmet. När jag sen fick jobbet hade jag tre veckor på mig att lära mig det hela innan jag skulle börja jobba. Det gick hur bra som helst, jag var kvar på samma ställe i fem är och betraktades som en expert på det efterfrågade programmet.
Man kan kanske säga att jag ljög vid intervjun men eftersom jag faktiskt ganska snabbt lärde mig det som efterfrågades så hade jag ju den kompetens som krävdes när jag började på jobbet.
Gita
*Stintan*
CITAT (Gita @ 09-09-2015, 21:17) *
På en anställningsintervju för många, många år sedan fick jag frågan om jag behärskade ett speciellt dataprogram, självklart gör jag det var mitt svar fast jag aldrig ens hört talas om programmet. När jag sen fick jobbet hade jag tre veckor på mig att lära mig det hela innan jag skulle börja jobba. Det gick hur bra som helst, jag var kvar på samma ställe i fem är och betraktades som en expert på det efterfrågade programmet.
Man kan kanske säga att jag ljög vid intervjun men eftersom jag faktiskt ganska snabbt lärde mig det som efterfrågades så hade jag ju den kompetens som krävdes när jag började på jobbet.
Gita

Det är väl ändå lite skillnad mot att skriva i sitt CV att man har en kandidatexamen inom datateknik fast det är ren lögn och lämna det med sin jobbansökan. Att lär sig ett dataprogram kan knappast jämföras .
MagisterJon
Är tillbaka i undervisningen biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon