Eposteln
Hej!
Det är så att jag har skaffat en kolonistuga som jag är väldigt glad för. Men jag har tyvärr ingen större erfarenhet av odling. Därför tänkte jag att jag kan starta en tråd där jag kan ställa min frågor. smile.gif

Till att börja med så har jag en väldigt fin jord på lotten, något som jag hoppas förvalta.
Därför blev jag lite orolig nu när jag drog upp vitlökarna, detta innebär att jag nu har en areal på 1-2 kvadrat meter som inte odlas på. Samtidigt som jag läst att jag inte ska sätta nästa års vitlök på samma ställe som detta årets.

Har ni tips på något annat jag kan sätta där som antingen hinner bli ätbart innan vintern (bor i göteborg) eller som ska planteras på hösten inför våren 2016?

Mår jorden dåligt av att det inte växer något där fram tills nästa vår? Jag tänker att sensommaren precis har börjat och hösten ska bli varm så det känns ju onödigt..

Tack på förhand!
*Stintan*
Om du kollar i avdelningen "Koloniträdgård och stadsodling" så kanske du kan hitta lite tips.
Mjärden
Det är bara att gratulera till att Du fått en lott med bra jord, det varierar väldigt mycket på vårt område. Det finns förstagångsodlare, som har fått väldigt bra skördar utan att behöva anstränga sig och andra som jobbar för fullt med sin hopplösa jord och ändå inte får så mycket. tex mina palsternackor blir alltid smala och långa och rödbetorna blir minismå, om de inte får urinvattning. Squashen kommer med stormsteg nu och min nyplanterade gräslök likaså samt den persilja, som kom upp verkar hyfsat bra. Potatisen små, men goda. Rabarberna växer alltid bra, brukar täcka dem med kompostjord på hösten. Inför nästa år tror jag att min jord kommer att bli bättre, då vi fått tillgång till hästgödsel.

De platser, där jag skördat, låter jag vila tills det blir dags för höstgrävning, alltså har platsen gjort sitt för denna säsong. (tagit upp hälften av min vitlök)
Corpsius
Jag rekommenderar att man alltid odlar något på "överbliven" odlingsmark. Annars odlar man snart ogräs där. Som vissa av oss... slap.gif

Köp lite gröngödsling - frön till växter som Honungsfacelia, Blodklöver, med mera. Så dessa på platsen och sedan är det bara att vända ner dem i jorden så har man gjort en kraftig jordförbättrande åtgärd samtidigt som man håller ogräset borta. Tänk bara på att många av gröngödselväxterna frösår sig nästan lika lätt som ogräs gör.

Jag skulle rekommendera att du delar upp din odling i fyra delar för att köra skiftesbruk. Förutom att det håller odlingar och marken friska så behöver man planera en hel del för att få det att fungera. Det är en stor del av nöjet och så man överlever en lång, trist vinter enligt min mening.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon