Hej!
Vi har en spireahäck på tomten, troligtvis från 70-talet. Häcken är i stort sett väldigt fräsch och frodig men den har ganska stora hål och mellanrum på sina ställen där plantor har dött. Vad jag kan se så har den förra ägaren för längesedan försökt att sätta nya plantor i hålen, dock inte samma sorts spirea. Den är mycket glesare och har mindre blad. Dessa plantor har kommit dåligt och jag funderar på om jag ska klippa ner dom helt. Ser ut som om förra ägaren har försökt klippa ner dom för att dom ska komma upp igen men det har inte blivit bra.
Tror ni att jag kan plantera in nya plantor i "hålen"? Mellanrummen som ska planteras är ca en halvmeter till en meter breda. Jag måste förstås försöka hitta samma sort så att häcken inte blir blandad som den har blivit nu. Går min annars så frodiga spireahäck att rädda? (har skrivit samma fråga i ett annat forum utan att få svar...)
Huggorm
03-09-2015, 17:47
Kanske du kan ta kvistar från din befintliga häck och göra nya plantor av? För åtminstone vissa sorters spirea går utmärkt att ta sticklingar från. Jag har ett snår som jag kapade ner i våras och körde i kompostkvarnen. Flisen som blev använde jag som täckning under andra buskar, men sedan såg jag att många av bitarna slagit rot och blivit nya små spireaplantor.
jo i ö-bro
03-09-2015, 20:49
Ja, avläggare borde nog funka med de flesta spireor, de sprider ju sig lätt om de rasar ihop av snötyngd. Då får du ju exakt samma sort MEN en ny liten planta som ska konkurrera med den etablerade häckens rötter i hålet och därför ändå kan ändå bli klen så jag skulle odla upp "bebisbusken i kruka först så den kan armbåga in sig och slippa växa på nåder. Jag har hål i min oxbärshäck efter ett ställe med vildrosor som nu ska utrotas men jag vill nog sätta i en eller två stadiga buskar så jag antar filosofin om att.skynda långsamt där (annars har jag nog ett klent parti där som irriterar om de säckar ihop av snö).
Jag ska testa att ta sticklingar av häcken! Vet ni om det finns spirea i "buskstorlek" att köpa eller är det små plantor? Funderar på att testa och sätta igen ett hål nu i höst redan.
jo i ö-bro
04-09-2015, 11:05
De brukar finnas att köpa. Det är ju en ganska lättodlad växt och brukar inte vara dyra heller så ett stort exemplar brukar inte kosta skjortan. Men det att den är så vanlig kan ligga den i fatet vad gäller tillgänglighet, för ibland verkar det som att man inte tar hem sånt (antagligen eftersom folk kanske sällan köper utan tar rotskott och sticklingar från grannar och bekanta). Jag har råkat ut för det fenomenet för några år sedan när jag jagade myskmadra som "finns överallt" men då inte hos mej eller mina grannar.
Huggorm
04-09-2015, 11:46
Problemet med spirea är att det finns en mängd olika sorter. Det kan vara svårt att få tag på exakt samma.
jo i ö-bro
04-09-2015, 12:05
CITAT (Huggorm @ 04-09-2015, 12:46)

Problemet med spirea är att det finns en mängd olika sorter. Det kan vara svårt att få tag på exakt samma.
Ja, jag skulle nog tåla hålet och antingen stycka bort någonrotklump från befintlig häckklump och ställa den på tillväxt i kruka och skämma bort den plantan. De växer vanligtvis rätt fort. För då får du ju samma buske utan variation på växthöjd, hur tätt bladen växer och hur stora bladen blir.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.