|
Man kan inte påstå att det är vanligt att vita protestanter utför terror dåd i gudsnamn i Mellanöstern!
Jubbe063
23-11-2015, 11:12
CITAT (Carl @ 23-11-2015, 08:30)  Man kan inte påstå att det är vanligt att vita protestanter utför terror dåd i gudsnamn i Mellanöstern! Nej, vanligt är det inte. Men förekommer nog. Vettvillingar och galningar finns I alla religioner, politiska partier, etniska grupper och samhällsklasser. Inget nytt under solen.
Mjärden
24-11-2015, 00:42
CITAT (Jubbe063 @ 22-11-2015, 01:03)  Det lustiga är att alla kräver att muslimer kraftigt ska ta avstånd från IS för att verka trovärdiga i att deras religion kan vara fredlig.
Men när kristna galningar skjuter abortläkare, spränger byggnader etc så heter det att dessa saker utförs av galningar, me. Ingen kräver att kristna världen runt ska kraftigt ta avstånd för att verka trovärdiga i att kristendomen kan vara fredlig.
Men att vi alla oavsett religion, kön och färg tar ställning emot IS är en självklarhet. Men varför muslimer skulle ha större moralisk skyldighet att ta avstånd förstår jag inte eftersom vi andra inte ställer det kravet på hinduer, buddhister, kristna etc. Men deras mål är väl inte att bilda en kristen renlärig stat, där man förbjuder abort och skär huvudet och dödar alla som är för abort osv. Vore det så, skulle dessa få ett kraftigt fördömande från den kristna världen är jag övertygad om.
CITAT (Mjärden @ 24-11-2015, 01:42)  Men deras mål är väl inte att bilda en kristen renlärig stat, där man förbjuder abort och skär huvudet och dödar alla som är för abort osv. Vore det så, skulle dessa få ett kraftigt fördömande från den kristna världen är jag övertygad om. Pratar vi USA så finns det ju stora grupper som ser abort som mord och vill att det ska straffas precis som vilket barnamord som helst. Samma grupper tror inte på evolutionen och vill lära ut creationsim i skolan osv. Dom vill inte göra en helt ny stat, men förändra systemet i USA så landet blir en kristen stat. Min teori om varför folk i allmänhet vill att muslimer ska ta avstånd från islamism i större utsträckning än att kristna ska ta avstånd från kristen extremism, är att en större andel muslimer än kristna faktisk är troende och praktiserar sin religion än bland kristna (i Sverige då) och för en utomstående så är det ofta svårt att se skillnad på religiös och tokigt religiös, så fördömandet fungerar helt enkelt som en hand uppräckning där man visar om man är normalt eller tokigt religiös. Rätt eller fel, men jag tror många blir mindre rädda av att få höra fördömandet och att det på så vis kan leda till mindre motsättningar i samhället.
CITAT (Jubbe063 @ 23-11-2015, 11:12)  Nej, vanligt är det inte. Men förekommer nog. Vettvillingar och galningar finns I alla religioner, politiska partier, etniska grupper och samhällsklasser. Inget nytt under solen. Jag tycker nog att det är ganska naivt att jämföra IS med ensamma galningar som Breivik, Mangs eller lasermannen. Hur tragiska deras gärningar än är är det dock enstaka handlingar och det ligger ju inte någon stor organisation bakom. IS är spridda över i stort sett hela världen, har en stor ekonomi (bl.a oljepengar) och är skickliga på att locka ungdomar som krigare villiga att offra sina liv (ex. självmordsbombare) för bildandet av en rent islamsk stat (kalifat) Gita
Jubbe063
24-11-2015, 13:57
CITAT (Gita @ 24-11-2015, 13:12)  Jag tycker nog att det är ganska naivt att jämföra IS med ensamma galningar som Breivik, Mangs eller lasermannen. Hur tragiska deras gärningar än är är det dock enstaka handlingar och det ligger ju inte någon stor organisation bakom. IS är spridda över i stort sett hela världen, har en stor ekonomi (bl.a oljepengar) och är skickliga på att locka ungdomar som krigare villiga att offra sina liv (ex. självmordsbombare) för bildandet av en rent islamsk stat (kalifat) Gita Läs om, läs rätt. Har aldrig ställt någon grupp mot någon annan. Om du inte sett av den diskussion jag hållit så handlar den om att extremism, fundamentalism och galningar finns precis överallt i alla grupper. Del två att folk i allmänhet kräver att muslimer ska ta mer avstånd från galningar än vad andra grupper behöver göra. Och det gäller inte bara ur religiös vinkel. Gäller även socialt, politiskt och kulturellt. Nästan som att muslimer förutsätts vara homogen grupp utan diversitet. Jämfört med kristna världen där folk i allmänhet kan se nyanser,se skillnad på galning, sekter, normala och onormala individer utan att behandla alla från vår del av världen som en homogen skara. CITAT (Mjärden @ 24-11-2015, 00:42)  Men deras mål är väl inte att bilda en kristen renlärig stat, där man förbjuder abort och skär huvudet och dödar alla som är för abort osv. Vore det så, skulle dessa få ett kraftigt fördömande från den kristna världen är jag övertygad om. Mål och medel skiljer sig åt, men galningar är galningar oavsett. En kristen extremist är inte någon gullig byfåne utan ett reellt hot mot liv och hälsa även om kristna galningar är mycket mycket mer ovanligt än Islamistisk dito.
Jubbe063
24-11-2015, 14:02
CITAT (addo @ 24-11-2015, 11:22)  Pratar vi USA så finns det ju stora grupper som ser abort som mord och vill att det ska straffas precis som vilket barnamord som helst. Samma grupper tror inte på evolutionen och vill lära ut creationsim i skolan osv. Dom vill inte göra en helt ny stat, men förändra systemet i USA så landet blir en kristen stat.
Min teori om varför folk i allmänhet vill att muslimer ska ta avstånd från islamism i större utsträckning än att kristna ska ta avstånd från kristen extremism, är att en större andel muslimer än kristna faktisk är troende och praktiserar sin religion än bland kristna (i Sverige då) och för en utomstående så är det ofta svårt att se skillnad på religiös och tokigt religiös, så fördömandet fungerar helt enkelt som en hand uppräckning där man visar om man är normalt eller tokigt religiös. Rätt eller fel, men jag tror många blir mindre rädda av att få höra fördömandet och att det på så vis kan leda till mindre motsättningar i samhället. Håller med. Och inte förglömma Irland, Polen och diverse andra konservativt katolska länder. Åtskilliga HBTQ människor, oäkta barn , ogifta mödrar etc har dött och skadats av religiösa doktriner och gör så även idag. Och ser vi till Afrika så är det otaliga länder som är direkt skadliga för sina invånare och besökare på grund av någon konservativ eller Cantona av bibeln.
Mjärden
24-11-2015, 21:52
Jag förstår inte resonemanget som du har Jubbe; bara för att kristna illgärningar inte har fördömts, så behöver inte illgärningar i islams namn heller fördömas. Är det fråga om någon rättvisa eller ? Det är väl inget som hindrar om det dyker upp en kristen grupp i nivå med IS att ÄVEN den fördöms. Vi lever i nutiden och måste utgå från hur det är nu och då vet vi ingenting om vad som händer i framtiden. Skulle det dyka upp en kristen grupp på IS-nivå skulle jag lika ihärdigt förorda fördömande från kristna företrädare som jag gör vad gäller islamsk terrorism.
Jubbe063
24-11-2015, 23:54
CITAT (Mjärden @ 24-11-2015, 21:52)  Jag förstår inte resonemanget som du har Jubbe; bara för att kristna illgärningar inte har fördömts, så behöver inte illgärningar i islams namn heller fördömas. Är det fråga om någon rättvisa eller ? Det är väl inget som hindrar om det dyker upp en kristen grupp i nivå med IS att ÄVEN den fördöms. Vi lever i nutiden och måste utgå från hur det är nu och då vet vi ingenting om vad som händer i framtiden. Skulle det dyka upp en kristen grupp på IS-nivå skulle jag lika ihärdigt förorda fördömande från kristna företrädare som jag gör vad gäller islamsk terrorism. Nu var det ju "kravet" på fördömande från utomstående jag vänder mig emot. Att vi som icke-muslimer "kräver" att de måste ta avstånd från IS för att de ska kunna rättfärdiga sin religiösa tro. Ungefär som om muslimer skulle kräva att Svenska protestanter måste ta avstånd från Polska katoliker för att kunna rättfärdiga att svenska protestanter är fredliga. För varför ska Sunni ta ansvar vad shiamuslimer säger och gör, och varför ska muslimer från Indonesien känna sig tvingade att offentligt ta avstånd från IS i Syrien? Att ta avstånd från extremism ska man väl göra i egenskap av människa för att man inte delar de extrema åsikter och metoder. Inget fel i det. Det är frivilligt och bra. Men att som utomstående avkräva att någon annan individ måste offentligt ta avstånd från något är bara tragiskt, fel, kontraproduktivt, trångsynt, antidemokratiskt och sjuk else's korkat.
segelbåt
25-11-2015, 00:01
CITAT (Jubbe063 @ 24-11-2015, 23:54)  Nu var det ju "kravet" på fördömande från utomstående jag vänder mig emot. Att vi som icke-muslimer "kräver" att de måste ta avstånd från IS för att de ska kunna rättfärdiga sin religiösa tro. Ungefär som om muslimer skulle kräva att Svenska protestanter måste ta avstånd från Polska katoliker för att kunna rättfärdiga att svenska protestanter är fredliga.
För varför ska Sunni ta ansvar vad shiamuslimer säger och gör, och varför ska muslimer från Indonesien känna sig tvingade att offentligt ta avstånd från IS i Syrien?
Att ta avstånd från extremism ska man väl göra i egenskap av människa för att man inte delar de extrema åsikter och metoder. Inget fel i det. Det är frivilligt och bra. Men att som utomstående avkräva att någon annan individ måste offentligt ta avstånd från något är bara tragiskt, fel, kontraproduktivt, trångsynt, antidemokratiskt och sjuk else's korkat. Därför att muslimer har kommer till ett kristet västland och vill leva här, är det då för mycket begärt att vi vill veta vilka grupperingar som tar avstånd respektive stödjer terrordåd mot icke-muslimer som oss?
Jubbe063
25-11-2015, 12:17
CITAT (segelbåt @ 25-11-2015, 00:01)  Därför att muslimer har kommer till ett kristet västland och vill leva här, är det då för mycket begärt att vi vill veta vilka grupperingar som tar avstånd respektive stödjer terrordåd mot icke-muslimer som oss? Ja, det är det. Det är upp till rättsväsendet att identifiera hoten. Det finns ju ingen rim och reson i att du och jag ska springa omkring och fråga muslimer eller de vi tror är muslimer om deras åsikt i frågan. Jämför det med situation där alla män i Sverige skulle avkrävas svar om våldtäkt med motiveringen att vissa män våldtar. Så ja, det är extremt mycket begärt att vi ska avkräva muslimer detta. Det är rättsväsendets uppgift och inte någon amatör som du eller jag . Låt Svensk lag, EU rätten och internationella överenskommelser styra detta. Finns ingen orsak till att folk i allmänhet ska leka detektiver baserat på deras ideologiska övertygelse.
segelbåt
25-11-2015, 12:43
CITAT (Jubbe063 @ 25-11-2015, 12:17)  Ja, det är det. Det är upp till rättsväsendet att identifiera hoten. Det finns ju ingen rim och reson i att du och jag ska springa omkring och fråga muslimer eller de vi tror är muslimer om deras åsikt i frågan. Jämför det med situation där alla män i Sverige skulle avkrävas svar om våldtäkt med motiveringen att vissa män våldtar.
Så ja, det är extremt mycket begärt att vi ska avkräva muslimer detta. Det är rättsväsendets uppgift och inte någon amatör som du eller jag . Låt Svensk lag, EU rätten och internationella överenskommelser styra detta. Finns ingen orsak till att folk i allmänhet ska leka detektiver baserat på deras ideologiska övertygelse. Jag har aldrig krävt någon muslim på dennes avståndstagande. Dock vill jag gärna veta om mina arabiska grannar snickrar ihop bomber på dagarna, vill inte du veta om dina grannar gör samma sak? Sedan har jag gott om källarmoskéer i min omedelbara närhet och att en majoritet av dem vill ha sharialagar är inget nytt, detta oroar mig. Vi har redan haft en muslimsk självmordsbombare i Sverige, vi vill inte ha fler. De flesta europeiska muslimer vill ha shariahttp://www.d-intl.com/2013/12/17/de-flesta...vill-ha-sharia/
CITAT (Jubbe063 @ 25-11-2015, 12:17)  Ja, det är det. Det är upp till rättsväsendet att identifiera hoten. Det finns ju ingen rim och reson i att du och jag ska springa omkring och fråga muslimer eller de vi tror är muslimer om deras åsikt i frågan. Jämför det med situation där alla män i Sverige skulle avkrävas svar om våldtäkt med motiveringen att vissa män våldtar.
Så ja, det är extremt mycket begärt att vi ska avkräva muslimer detta. Det är rättsväsendets uppgift och inte någon amatör som du eller jag . Låt Svensk lag, EU rätten och internationella överenskommelser styra detta. Finns ingen orsak till att folk i allmänhet ska leka detektiver baserat på deras ideologiska övertygelse. Menar du på allvar att vi inte bör/kan kräva att svenska män, ja alla män, även muslimska män, skall ta avstånd från våldtäkt? Självklart skall vi kräva det och lika självklart skall/måste vi kräva att alla, ja även muslimer, skall ta starkt avstånd från IS. Tar man inte avstånd så ger man som minst sitt tysta stöd. Gita P.s Därmed inte sagt att enskilda personer skall ge sig ut på terroristjakt, det bör så klart överlåtas till proffs. D.s
*Stintan*
25-11-2015, 16:49
CITAT (Gita @ 25-11-2015, 16:47)  Menar du på allvar att vi inte bör/kan kräva att svenska män, ja alla män, även muslimska män, skall ta avstånd från våldtäkt? Självklart skall vi kräva det och lika självklart skall/måste vi kräva att alla, ja även muslimer, skall ta starkt avstånd från IS. Tar man inte avstånd så ger man som minst sitt tysta stöd. Gita P.s Därmed inte sagt att enskilda personer skall ge sig ut på terroristjakt, det bör så klart överlåtas till proffs. D.s Hur ska det gå till?
CITAT (*Stintan* @ 25-11-2015, 16:49)  Hur ska det gå till? Hur det skall gå till? Tja, jag gissar att du tar avstånd från t.ex Hitler och nazismen, hur gör du det????? Gita
*Stintan*
25-11-2015, 17:32
CITAT (Gita @ 25-11-2015, 16:55)  Hur det skall gå till? Tja, jag gissar att du tar avstånd från t.ex Hitler och nazismen, hur gör du det????? Gita Det handlar väl inte om mig utan hur proffsen du nämnde ska gå till väga. Och vad ska hända med dem som inte tar avstånd? Hur vet man att folk inte bluffar?
Jubbe063
25-11-2015, 19:27
CITAT (segelbåt @ 25-11-2015, 12:43)  Jag har aldrig krävt någon muslim på dennes avståndstagande. Dock vill jag gärna veta om mina arabiska grannar snickrar ihop bomber på dagarna, vill inte du veta om dina grannar gör samma sak? Sedan har jag gott om källarmoskéer i min omedelbara närhet och att en majoritet av dem vill ha sharialagar är inget nytt, detta oroar mig. Vi har redan haft en muslimsk självmordsbombare i Sverige, vi vill inte ha fler. De flesta europeiska muslimer vill ha shariahttp://www.d-intl.com/2013/12/17/de-flesta...vill-ha-sharia/Och varför ska du ha rätt att veta vad dina grannar gör? Det är väl upp till rättsväsendet att bevaka detta. Trots allt är det polisen, Säpo etc som har denna uppgift, inte några grannar med kontrollbehov. Men eftersom du vill veta vad dina muslimska grannar gör hemma antar jag att du även vill veta vad dina svenska grannar gör? För de kan ju bränna sprit, de tjuvar, de kör för fort, de planerar våldtäkt, några mördar eller planerar mord, några förbereder sig för aktioner att befria minkar etc etc. Olagligheterna är många och varierar från mord till stöld. Väldigt fint och öppet samhälle vi får då när varenda steg man gör blir offentligt för att mätta grannarnas perversa behov av att veta exakt vad jag gör och tänker .
Jubbe063
25-11-2015, 19:33
CITAT (Gita @ 25-11-2015, 16:47)  Menar du på allvar att vi inte bör/kan kräva att svenska män, ja alla män, även muslimska män, skall ta avstånd från våldtäkt? Självklart skall vi kräva det och lika självklart skall/måste vi kräva att alla, ja även muslimer, skall ta starkt avstånd från IS. Tar man inte avstånd så ger man som minst sitt tysta stöd. Gita P.s Därmed inte sagt att enskilda personer skall ge sig ut på terroristjakt, det bör så klart överlåtas till proffs. D.s Är åsiktsfrihet en bekant term för dig? Mig veterligen har var och en rätt att tänka och tycka vad man vill. Men övergår detta i aktivt stöd, eller aktiv handling är det en helt annan sak som regleras i lag. Så nej, jag tycker inte vi kan kräva att någon ska ta avstånd offentligt eller privat från någonting alls oavsett kön, nationalitet, religion, etnicitet etc. Helt upp till varje individ att själv besluta om de vill ge uttryck för något avståndstagande. Inget man kan kräva.
CITAT (Gita @ 25-11-2015, 16:47)  Menar du på allvar att vi inte bör/kan kräva att svenska män, ja alla män, även muslimska män, skall ta avstånd från våldtäkt? Självklart skall vi kräva det och lika självklart skall/måste vi kräva att alla, ja även muslimer, skall ta starkt avstånd från IS. Tar man inte avstånd så ger man som minst sitt tysta stöd. Gita P.s Därmed inte sagt att enskilda personer skall ge sig ut på terroristjakt, det bör så klart överlåtas till proffs. D.s Halaj! Jag är en vit, medelålders man. Ännu har ingen, vare sig enskild kvinna, förening eller myndighet kommit till mig och krävt att jag skall ta avstånd från våldtäkter. //T
segelbåt
25-11-2015, 19:45
CITAT (Jubbe063 @ 25-11-2015, 19:27)  Och varför ska du ha rätt att veta vad dina grannar gör? Det är väl upp till rättsväsendet att bevaka detta. Trots allt är det polisen, Säpo etc som har denna uppgift, inte några grannar med kontrollbehov.
Men eftersom du vill veta vad dina muslimska grannar gör hemma antar jag att du även vill veta vad dina svenska grannar gör? För de kan ju bränna sprit, de tjuvar, de kör för fort, de planerar våldtäkt, några mördar eller planerar mord, några förbereder sig för aktioner att befria minkar etc etc. Olagligheterna är många och varierar från mord till stöld.
Väldigt fint och öppet samhälle vi får då när varenda steg man gör blir offentligt för att mätta grannarnas perversa behov av att veta exakt vad jag gör och tänker . Jepp, jag vill veta om mina grannar, eller någon annan, planerar något som är en potential fara för mig och min familj. Konstigt va? Annars skiter jag högaktningsfullt i vad du gör... Varför blandar du in svenska hembrännande grannar i detta, det var väl muslim vs kristna du diskuterade? Men det är intressant att du som hbtq är så försvarande över islam. Många homosar röstar på SD just för deras antiislamistiska hållning. Du vet att avvikande sexualiteter är haram? "The Islamic views on homosexuality are formed from the writings of the Qur'an and Prophet Muhammad's Sunnah. It is not only a sin, but a crime under Islamic law."
Jubbe063
25-11-2015, 22:34
CITAT (segelbåt @ 25-11-2015, 19:45)  Jepp, jag vill veta om mina grannar, eller någon annan, planerar något som är en potential fara för mig och min familj. Konstigt va? Annars skiter jag högaktningsfullt i vad du gör...
Varför blandar du in svenska hembrännande grannar i detta, det var väl muslim vs kristna du diskuterade? Men det är intressant att du som hbtq är så försvarande över islam. Många homosar röstar på SD just för deras antiislamistiska hållning. Du vet att avvikande sexualiteter är haram?
"The Islamic views on homosexuality are formed from the writings of the Qur'an and Prophet Muhammad's Sunnah. It is not only a sin, but a crime under Islamic law." Hembrännare eller inte. Var bara exempel på företeelsen att folk planerar allt mellan himmel och jord, allt från harmlösa ting till mord. Och ja det är konstigt att du är så brydd över muslimers tankar och idéer. För trots allt är det stor skillnad på att tycka en sak och att sätta det i verket. OCH EFTERSOM DET INTE ÄR OLAGLIGT att tycka och tänka så ska andra högaktningsfullt skita i vad som försegår i mitt privatliv, och därmed får andra tycka, tänka och göra vad sjutton det helst vill. Det är inte min sak helt enkelt. Sen räcker det gott att rättsvårdande instanser känner till var hoten finns, att de spanar efter misstänkta , de förebygger och ingriper där så behövs. Inget jag som privatperson har befogenheter att lägga min näsa i blöt. Och vadå försvarar Islam? Jag försvarar svensk grundlag inget annat. Samt är av åsikten att ingen ska dömas på förhand, och har inget brott begåtts så är det inget du , jag eller någon annan behöver bry oss om. Och vad spelar det för roll om HBTQ är Haram? Det är helt upp till var och en att tycka och tänka vad de vill. Inget olagligt i det. Och övergår detta tänkande och tyckande i nåt olagligt så är det polisens jobb att sköta det.
Aqvakul
26-11-2015, 02:42
Du är klok Jubbe! Dags att försöka sluta att tänka i kategorier och istället fokusera på att se individen. Det gör vi bäst med öppet sinne aktivt möta människor av skilda slag. Vi kommer då märka att den individuella skillnaden är långt större än skillnaden mellan konstruerade grupper. Inget är så spännande och lärorikt som att finna sig själv i en annan människa som till synes är väldigt olik. Möte med människor med olika utgångspunkter och visioner är personligen utvecklande och skapar också ett kitt, en sammanhållning som sprider sig i samhället. Ett vi - inte vi och dom!
CITAT (Aqvakul @ 26-11-2015, 02:42)  Du är klok Jubbe! Dags att försöka sluta att tänka i kategorier och istället fokusera på att se individen. Det gör vi bäst med öppet sinne aktivt möta människor av skilda slag. Vi kommer då märka att den individuella skillnaden är långt större än skillnaden mellan konstruerade grupper. Inget är så spännande och lärorikt som att finna sig själv i en annan människa som till synes är väldigt olik. Möte med människor med olika utgångspunkter och visioner är personligen utvecklande och skapar också ett kitt, en sammanhållning som sprider sig i samhället. Ett vi - inte vi och dom! Naivt, på gränsen till dumhet! Gita
Aqvakul
26-11-2015, 22:20
CITAT (Gita @ 26-11-2015, 21:53)  Naivt, på gränsen till dumhet! Gita Vad är alternativet? Polarisering och konfrontation? Vad för gott kommer ur det?
Anki på Öland
26-11-2015, 23:36
Vad jag är glad att det finns människor som Jubbe063 och Aqvakul!!
Jubbe063
27-11-2015, 00:02
CITAT (Gita @ 26-11-2015, 21:53)  Naivt, på gränsen till dumhet! Gita Ja visst är det naivt att se individen. Helt klart smartare att se på mänskligheten som religiösa och etniska grupper som är homogena. Blir så mycket enklare än att se varje människa för sig. OBS. Inlägget innehåller visst mått av ironi.
Konstnären Lars Vilks fånge i sitt eget landSkräcken för islamistiska terrordåd drar över Sverige. Regeringen förbereder folket: det kan hända här. För den 69-årige konstnären Lars Vilks från Höganäs har det redan hänt. http://fokus.dn.se/lars-vilks/Gita
Här en undersökning gjord av den engelska tidningen the Sun om vad engelska Muslimer tycker! http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/news/...is-in-poll.html
Elisabeth-Västkustkolonisten
28-11-2015, 10:37
CITAT (Gita @ 27-11-2015, 19:40)  Konstnären Lars Vilks fånge i sitt eget landSkräcken för islamistiska terrordåd drar över Sverige. Regeringen förbereder folket: det kan hända här. För den 69-årige konstnären Lars Vilks från Höganäs har det redan hänt. http://fokus.dn.se/lars-vilks/Gita Gita tycker du synd om Vilks? Han ställer ju till det för sig själv hela tiden. Såg ingen skavlan igår och den fransman som var fånge hos IS, jag tror det var 10 månader. Var väldigt intressant. Han sa också att det hela inte har att gör med islam. Alla han träffade där i fångenskap var inga muslimer när dom gick med i IS.
segelbåt
28-11-2015, 10:49
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 28-11-2015, 10:37)  Gita tycker du synd om Vilks? Han ställer ju till det för sig själv hela tiden.
Såg ingen skavlan igår och den fransman som var fånge hos IS, jag tror det var 10 månader.
Var väldigt intressant. Han sa också att det hela inte har att gör med islam. Alla han träffade där i fångenskap var inga muslimer när dom gick med i IS. Trams. IS är en sunnimuslimsk terrororganisation vars mål är att upprätta ett kalifat. IS gör också anspråk på att ensamt företräda den internationella jihadismen, det vill säga idén om att sprida islam med våld, vilket har skapat fiendskap till andra jihadistgrupper. Al-Qaida har helt brutit kontakten med IS pga detta. Det är också tillåtet enligt IS Koran-tolkning att hålla tillfångatagna icke-muslimska kvinnor som älskarinnor - sexslaveri med andra ord. Om du missat det så tvingar IS sina fångar att konvertera eller dö. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19260836.ab
Elisabeth-Västkustkolonisten
28-11-2015, 11:11
CITAT (segelbåt @ 28-11-2015, 10:49)  Trams. IS är en sunnimuslimsk terrororganisation vars mål är att upprätta ett kalifat. IS gör också anspråk på att ensamt företräda den internationella jihadismen, det vill säga idén om att sprida islam med våld, vilket har skapat fiendskap till andra jihadistgrupper. Al-Qaida har helt brutit kontakten med IS pga detta. Det är också tillåtet enligt IS Koran-tolkning att hålla tillfångatagna icke-muslimska kvinnor som älskarinnor - sexslaveri med andra ord. Om du missat det så tvingar IS sina fångar att konvertera eller dö. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19260836.abSegelbåt du menar på allvar att du vet bättre än en som var tvungen att leva bland dom........
segelbåt
28-11-2015, 11:27
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 28-11-2015, 11:11)  Segelbåt du menar på allvar att du vet bättre än en som var tvungen att leva bland dom........ Tydligen vet hela världen utom du och han bättre. Han kan skylla på stockholmssyndrom, vad är din ursäkt? Jag antar att det är Nicolas Hénin du pratar om? Hénin har skrivit en bok om IS och tiden i fångenskap. Titeln ”Jihad Academy - Rise of the Islamic State” anspelar på att IS är som en sorts skola för jihadister.http://www.svt.se/nyheter/utrikes/han-var-gisslan-hos-isIS-männen är övertygade om att kristna och muslimer inte kan leva sida vid sida och letar ständigt efter tecken på apokalypsen och det totala kriget, enligt Hénin.http://bloggar.aftonbladet.se/utrikesblogg...-pa-mer-bomber/ Bilder på kristna européer som välkomnar muslimska flyktingar, menar Hénin som avslöjar att han fortfarande chattar med sina fångvaktare från IS då och då.Som sagt, en släng av stockholmssyndromet. http://bloggar.aftonbladet.se/utrikesblogg...-pa-mer-bomber/Lite mer texter från Hénin: Everything convinces them that they are on the right path and, specifically, that there is a kind of apocalyptic process under way that will lead to a confrontation between an army of Muslims from all over the world and others, the crusaders, the Romans. They see everything as moving us down that road. Consequently, everything is a blessing from Allah.http://www.theguardian.com/commentisfree/2...e-paris-attacksJag misstänker att du bara gör dig dum...
segelbåt
28-11-2015, 11:45
Men vi kan bryta ner det till dig Elisabeth. En armé som har som huvudmål att upprätta ett kalifat. De anser att de är de enda sanna företrädarna för jihadismen. De avrättar icketroende män och tar de icketroende kvinnorna som (sex)slavar. Och detta har inget med islam att göra säger du??? Jösses. Hur många av dessa som anslutit sig tror du är ickemuslimer? Redan för två år sedan började svenskar sluta upp till rörelsen. Det totala antalet svenska våldsbejakande islamister som rest till Syrien och Irak med omnejd för att ansluta sig till al-Qaidainspirerade grupper är fortfarande ett 80-tal.http://www.svd.se/svenskar-ansluter-sig-till-isElisabeth, du ligger på samma nivå som bagdad-bob.
Jubbe063
28-11-2015, 12:40
CITAT (segelbåt @ 28-11-2015, 11:45)  [...} Och detta har inget med islam att göra säger du??? Jösses. [...] Och med detta menar du att detta med IS är Islam? Jisses. Dess företrädare hänvisar till Islam och vantolkar Islam. Precis som själv sa är detta en terrororganisation så extrem att till och med Al-Qaida brytit med dem ( och Al-Qaida är ju inte precis sändagsskola själva) Visst kan man säga att IS representerar en del av Islam. Men en del som är så förvriden att de flesta muslimer världen runt inte vill förknippas med IS. Räkna lite på hur många IS-sympatisörer både aktiva och passiva det finns jämfört med totala mängden muslimer i världen. Då kan man se att det är en väldigt liten grupp totalt sett, men så våldsamma att de märks globalt. Så man kan inte beskylla Islam som helhet utifrån hur en handfull hatiska psykopater tolkar religionen. Sen att dessa fått sån makt över unga dumma killar och tjejer är en stor katastrof. Ty dessa tänker inte själva utan litar blint på vad psykopaterna i toppen säger. IS är mer av en galen sekt än legitim religionsutövning.
segelbåt
28-11-2015, 13:12
CITAT (Jubbe063 @ 28-11-2015, 12:40)  Och med detta menar du att detta med IS är Islam? Jisses.
Dess företrädare hänvisar till Islam och vantolkar Islam. Precis som själv sa är detta en terrororganisation så extrem att till och med Al-Qaida brytit med dem ( och Al-Qaida är ju inte precis sändagsskola själva)
Visst kan man säga att IS representerar en del av Islam. Men en del som är så förvriden att de flesta muslimer världen runt inte vill förknippas med IS. Räkna lite på hur många IS-sympatisörer både aktiva och passiva det finns jämfört med totala mängden muslimer i världen. Då kan man se att det är en väldigt liten grupp totalt sett, men så våldsamma att de märks globalt.
Så man kan inte beskylla Islam som helhet utifrån hur en handfull hatiska psykopater tolkar religionen. Sen att dessa fått sån makt över unga dumma killar och tjejer är en stor katastrof. Ty dessa tänker inte själva utan litar blint på vad psykopaterna i toppen säger.
IS är mer av en galen sekt än legitim religionsutövning. Al-Qaida har brytit med IS då IS inte erkänner Al-Qaida som islamistiska kämpar. Som jag skrev ovan, om du bemödat dig med att läsa mitt inlägg, så anser IS att de är de enda sanna islamistiska krigarna. En handfull säger du? Du måste ha många fingrar på dina händer. man uppskattar att aktiva medlemar kan ha varit 92000 i Syrien. Varje dag anländer hundratals av villiga krigare från hela världen för att ansluta sig till IShttp://fristadsamhall.wikispaces.com/Hur+m...B6rer+har+de%3F[i] Carl hade ju en länk där 1 av 5 sympatiserade med IS http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/news/...is-in-poll.html
sparvuggla
28-11-2015, 14:49
CITAT (segelbåt @ 28-11-2015, 10:49)  Trams. IS är en sunnimuslimsk terrororganisation vars mål är att upprätta ett kalifat. IS gör också anspråk på att ensamt företräda den internationella jihadismen, det vill säga idén om att sprida islam med våld, vilket har skapat fiendskap till andra jihadistgrupper. Al-Qaida har helt brutit kontakten med IS pga detta. Det är också tillåtet enligt IS Koran-tolkning att hålla tillfångatagna icke-muslimska kvinnor som älskarinnor - sexslaveri med andra ord. Om du missat det så tvingar IS sina fångar att konvertera eller dö. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19260836.abOj vad du måste hata islam av hela ditt hjärta. Inga trädgårdsinlägg bara islamfientliga. Du råkar inte titta på Soren Ismael serie om rasism, Absolut svensk? Nej, tror inte det. Men du är med på SD:S partikongress nu i helgen antar jag. År du kompis med den här killen ? http://nyheter24.se/nyheter/utrikes/752941...n-3-000-koranerCITAT (Anki på Öland @ 26-11-2015, 23:36)  Vad jag är glad att det finns människor som Jubbe063 och Aqvakul!!  Ja precis. Och tack och lov finns det många av samma typ som inte skriver här.
segelbåt
28-11-2015, 15:00
CITAT (sparvuggla @ 28-11-2015, 14:49)  Oj vad du måste hata islam av hela ditt hjärta. Inga trädgårdsinlägg bara islamfientliga. Du råkar inte titta på Soren Ismael serie om rasism, Absolut svensk? Nej, tror inte det. Men du är med på SD:S partikongress nu i helgen antar jag. År du kompis med den här killen ? http://nyheter24.se/nyheter/utrikes/752941...n-3-000-koranerJa precis. Och tack och lov finns det många av samma typ som inte skriver här. Vad har ett svenskt tv-program med Soren Ismael med IS att göra? Och nej, jag röstar inte på SD. Ledsen att spräcka din snäva världsbild... (jättestor facepalm). Personangrepp istället för att diskutera sakfrågan, klassiskt.
Jubbe063
28-11-2015, 15:13
CITAT (segelbåt @ 28-11-2015, 13:12)  Al-Qaida har brytit med IS då IS inte erkänner Al-Qaida som islamistiska kämpar. Som jag skrev ovan, om du bemödat dig med att läsa mitt inlägg, så anser IS att de är de enda sanna islamistiska krigarna. En handfull säger du? Du måste ha många fingrar på dina händer. man uppskattar att aktiva medlemar kan ha varit 92000 i Syrien. Varje dag anländer hundratals av villiga krigare från hela världen för att ansluta sig till IShttp://fristadsamhall.wikispaces.com/Hur+m...B6rer+har+de%3F[i] Carl hade ju en länk där 1 av 5 sympatiserade med IS http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/news/...is-in-poll.htmlLäs om läs rätt. Knappast 92000 ledare och uttolkare av Islam. Det är en handfull psykopater som dikterar och en icke-tänkande följarskara som lyder överheten (jämför Hitler och hans närmaste påverkan på massorna) Ja spela roll vem som bröt med vem. Två psykopatiska grupper som inte kommer överens. Varav IS den hitintills grymmaste terrorismen. Men hur det än må vara så är IS och Al-Qaida väldigt väldigt få bland totala antalet muslimer i världen. Och de muslimer som inte alls håller med dessa terrorister är mångfaldigt fler än de som stöttar detsamma. Så, är nog inte Islam som sådan som bör bekämpas, det är terrorkrgsnisationer som ska bekämpas. Men visst, Islam har inte kommit lika långt i sin utveckling som Judendomen och kristendomen. Islam befinner sig på nivå med kristna inkvisitionen. Men Islam har utvecklats lite, men har långt kvar. Så Islam ska behandlas som all annan religion.
Jubbbe läs min länk! Nånstans i mellan 5-20% sympatiserar med IS! Det är ingen handfull! Det är miljontals!
Mjärden
28-11-2015, 20:31
CITAT (segelbåt @ 25-11-2015, 00:01)  Därför att muslimer har kommer till ett kristet västland och vill leva här, är det då för mycket begärt att vi vill veta vilka grupperingar som tar avstånd respektive stödjer terrordåd mot icke-muslimer som oss? Det handlar inte om att kräva att någon skall ta avstånd från terrordåd utan om de gör det får de större legitimitet att leva här hos oss. Det resonemang som Jubbe03 för fram är typiskt svenskt, en blåögd inställning till omvärlden. Jag hoppas verkligen inte att det smäller till med ett terrordåd i Sverige, men det skulle i såna fall öppna ögonen på en hel del svenskar.
segelbåt
28-11-2015, 20:42
CITAT (Mjärden @ 28-11-2015, 20:31)  Det handlar inte om att kräva att någon skall ta avstånd från terrordåd utan om de gör det får de större legitimitet att leva här hos oss. Det resonemang som Jubbe03 för fram är typiskt svenskt, en blåögd inställning till omvärlden. Jag hoppas verkligen inte att det smäller till med ett terrordåd i Sverige, men det skulle i såna fall öppna ögonen på en hel del svenskar. Folk öppnade inte ögonen när Taimour Abdulwahab sprängde sina bomber i Stockholms julhandel 2010, så det är tveksamt om en ny självmordsattack skulle ändra på folks uppfattning. Alltför många svenskar är fruktansvärt naiva, åtminstone fram till den dagen då de eller deras närstående drabbas. Då först blir det nog annat ljud i skällan.
Jubbe063
28-11-2015, 21:22
CITAT (Mjärden @ 28-11-2015, 20:31)  Det handlar inte om att kräva att någon skall ta avstånd från terrordåd utan om de gör det får de större legitimitet att leva här hos oss. Det resonemang som Jubbe03 för fram är typiskt svenskt, en blåögd inställning till omvärlden. Jag hoppas verkligen inte att det smäller till med ett terrordåd i Sverige, men det skulle i såna fall öppna ögonen på en hel del svenskar. Blåögd inställning? Nej du. Dessa organisationer ska bekämpas hårt. IS är en sent liknande terror organisation som hävdar Islam som grund. Men där slutar vår gemensamma syn. Islam är inte någon terrorkrgsnisationer, det är en religion som befinner sig på en moderniteten med kristendomens inkvisitionen. Där ni verkar se att varenda muslim är potentiell terrorist och IS-aktevist, ser jag att även muslimer är individer som du och jag och inte någon kollektiv homogen grupp. Så det är nog du som är blåögd som inte klarar av att se världen i dess komplexitet, utan väljer att I dela folk utifrån kollektivistiska mallar. Terrorister ska bekämpas genom att identifiera och hantera dem. Terrorister bekämpar man inte genom att i blindo betrakta alla muslimer som potentiella extremister. CITAT (Carl @ 28-11-2015, 16:28)  Jubbbe läs min länk! Nånstans i mellan 5-20% sympatiserar med IS! Det är ingen handfull! Det är miljontals! Ja, men vad har de där siffrorna med det jag sa? Låt säga att vi bombar ihjäl sympatisörer. Ledarna rekryterar nya och lär då få fler anhängare. Faktum kvarstår oavsett antalet sympatisörer. Dvs en handfull psykopater som dikterar och förvrider religionen för att passa deras perversa dröm. Men bekämpar man roten till problemen som gör att unga tjejer och killar attraheras av terror samtidigt som vi tar bort de extrema Ledarna och Uttolkare av denna förvridna form av Islam, ja då finns inga ledare som drar till sig vilsna själar.
segelbåt
28-11-2015, 21:54
Äsch. jag raderar inlägget då jag inte orkar med detta längre. Snart dags att plantera chilin så jag fokuserar på det istället.
CITAT (Jubbe063 @ 28-11-2015, 12:40)  Och med detta menar du att detta med IS är Islam? Jisses.
Dess företrädare hänvisar till Islam och vantolkar Islam. Precis som själv sa är detta en terrororganisation så extrem att till och med Al-Qaida brytit med dem ( och Al-Qaida är ju inte precis sändagsskola själva)
Visst kan man säga att IS representerar en del av Islam. Men en del som är så förvriden att de flesta muslimer världen runt inte vill förknippas med IS. Räkna lite på hur många IS-sympatisörer både aktiva och passiva det finns jämfört med totala mängden muslimer i världen. Då kan man se att det är en väldigt liten grupp totalt sett, men så våldsamma att de märks globalt.
Så man kan inte beskylla Islam som helhet utifrån hur en handfull hatiska psykopater tolkar religionen. Sen att dessa fått sån makt över unga dumma killar och tjejer är en stor katastrof. Ty dessa tänker inte själva utan litar blint på vad psykopaterna i toppen säger.
IS är mer av en galen sekt än legitim religionsutövning. Vad har du för belägg/källor till det du skriver här? Eller är det bara tyckande? Det jag läser in i dina inlägg är att du är mycket ung och välmenande men samtidigt oerhört naiv och okunnig Gita
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|