Sidor: 1, 2, 3
Gossen Ruda
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 10-12-2015, 14:27) *
Gossen hur skall man ta fram bevis på hur dom gjorde för länge sedan och varför och bevisa vad det hjälpte?

Tja, Mjärden påstår ju att man gjorde så och jag vill gärna veta varifrån han har fått uppgifterna. Eller om det är fantasier.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (*Stintan* @ 10-12-2015, 14:19) *
Finns dom som tjänar pengar på att åka hem till folk o ch tala om hur dom ska ställa sängarna. Samma folk säljer mirakelpiller som ska bota allsköns sjukdomar. Ibland rekommenderar dom man ska dricka vatten som stått i en stängd glasburk i kylen ett antal dagar för att hålla sig frisk. Slagruta ja vatten finns nästan överallt bara man gräver tillräckligt djupt. Å andra sidan reagerar ju granklykor på väder. Åskflaskor finns också så finns kanske någon fysikalisk förklaring till slagrutan.

*Stintan*
Hus byggdes av bättre material förr i tiden och dessutom var dom inte så täta utan det blev naturlig ventilation. Sånt gör att hus håller.
Gunilla T
Mjärden, människors upplevelser om övernaturliga och oförklarliga ting har alltid varit ett intressant område för forskning. Tänk dig om någon faktiskt lyckas bevisa att sådant existerar, vilken sensation skulle inte det vara men tyvärr har det ännu inte hänt.

Här en kort genomgång av de vanligaste påståendena;

http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/expe...lojat-bluffarna

Det sker ofta en sammanblandning av astrologi och astronomi. Astronomi är rymdlära och en av våra äldsta vetenskaper medan astrologi är en pseudovetenskap.
Jubbe063
CITAT (Mjärden @ 10-12-2015, 12:39) *
Det handlar inte om hus som stått kvar eller överhuvudtaget en modern tid som de sista hundra åren utan mycket längre tillbaka i tiden, då man levde nära naturen. Givetvis hade man ingen aning om vad cyrrylinjer var för något utan bara den kunskap som förmedlats generation till generation hur var man skulle placera sin bosättning. Givetvis spelade tillgång till föda o vatten störst roll, men när man sen gjorde sin bosättning tog man hänsyn till naturens lagar. Det är det jag menar att man borde studera och ta vara på den kunskap från långt tillbaka i tiden och då kanske inte planera för byggande på vissa platser. Om man därutöver studerar currylinjerna ev inverka på människors hälsa kan aldrig vara fel, allt som gynnar människans hälsa och välmående tycker jag är bra. Givetvis måste allt studeras utifrån vetenskaplig grund, men bara vifta bort det som nys, tycker jag är oförnuftigt.

1) Kan säkert finnas saker som vi inte kan mäta eller förklara, och därvidlag stannar nog detta vid lösa indicier och tro.

2) Naturens lagar kan nog inte appliceras på att bygga hus, och ser man till naturlagarna så byggs alla hus efter dessa, annars skulle de inte kunna stå upp.

3) Vetenskapliga studier finns gjorda på curry linjer etc, utan signifikanta hållbara bevis. Vilket leder fram till det jag skrev under punkt ett.
CITAT (addo @ 09-12-2015, 11:04) *
Var det inte precis det jag sa? Det finns kvar massa bra hus.

Nej det var inte det du sa utan tvärtemot, det var det du sa:

Nu jobbar jag som konstruktör och branschen brukar man skoja om att anledningen till att det sägs att man byggde bättre förr var att enbart husen man lyckades med står kvar och den absoluta majoriteten har rasat eller rivits för dom hade så stora problem med fukt, värmeisolering, ventilation osv.

Förr fanns det ingen som helst standard för byggande, folk byggde precis hur som helst. Det är klar att det står kvar massa mysiga gammla byggnader som blev rätt, men majoriteten blev inte det men dom är borta för länge sen.
Bengalow
Som jag tolkade addo, så skrev han att några bra hus står kvar, men alla dom andra som byggts, och fallit, inte står kvar. Det är en stor majotitet som inte står kva...dom har kapsejsat.r
malarmaster
vilka härliga inlägg,precis som om currylinjer har något med hållbarhet på hus att göra.
okunskapen firar stora triumfer i era kommentarer.

att gamla hus ruttnat ner o försvunnit beror på dåligt byggsätt o dåligt underhåll. har inget med att göra hur man placerade hus o vart man placerade väggar o hörnor i husen.
timmerhus byggdes förr ofta direkt på marken,i bästa fall la man en sten i hörnorna så stocken lyftes upp några centimeter från markfukten,äldre enklare hus hade jordgolv,de blev inte så gamla.Mullbänkar var dessutom vanligt,dvs man la golvstockarna direkt i jorden för att hindra golvdrag,vid hög fuktighet ruttnade givetvis stockarna och när skadorna blev för stora byggdes ett nytt hus,oftast kompletterat med oskadat timmer från det gamla.
livslängden på ett hus förr på landet räknades i en mansålder,dvs den tillträdande bonden byggde ett nytt hus när han tillträdde,det gamla blev undantagsstuga åt företrädaren. oftast dog stugan o företrädaren ungefär samtidigt.fattigfolk fick bo i jordkulor (backstugor) eller i uttjänta hus i stadigt förfall.har själv gott om bilder på hur folk bodde runt 1840 och framåt ,oftast sämre än i dagens tält på revingehed.
de timmerhus som överlevt till våra dagar är oftast byggda på en stengrund och med luftning under golvet.
då klarar sig timret betydligt längre.mitt eget hus är byggt precis så men det har inget med currylinjer att göra. det handlar istället om en byggnadsteknisk utveckling som pågått i några hundra år.
dagens hus har fortfarande stora brister men det hänger oftast ihop med att man kombinerar material som motverkar varandra,t.ex trä och mineralull som inte trivs ihop.

men fortsätt ni att berätta om era andliga upplevelser,currylinjer och byggnadssätt har näppeligen med ämnet att göra. Ulf

Bengalow
Och så kommer Gluff-Gluff in och förklarar att vi utan kunskap bör hålla tyst. Att trä ruttnar vid jordkontakt, om jorden är fuktig...det hade vi inte en aaaning om!
Varifrån har du fått erfarenheter om att trä och t.ex. stenull inte trivs med varandra? Har reglarna berättat för dig att det kliar? Jösses vilket påstående! Bevisa!!!
Dina bilder från 1840-talet skulle jag vilja se. Daguerrotypier från den tiden är ytterst ovanliga, och är mest bilder av framstående människor. Kan du datera dem? (Nu när vi är inne på okunskap och antaganden...?)
malarmaster
den tokrolige har givetvis stora kunskaper men knappast om byggnadsteknik?

att mineralull suger fukt är en allmän kännedom,att denna fukt i sin tur angriper träreglar o annat organiskt material är också ett välkänt faktum i byggbranschen. att denna fukt också ger upphov till mögel o annat otrevligt är också det ett välkänt faktum o ett stort problem i dagens hus.
just därför krävs att man använder plast i väggar m.m för att förhindra fuktvandring,något som inte behövs i hus som byggs med material som andas.
jag håller på med byggnadsvård och byggunderhåll o ser alltså detta dagligen.
men detta har ju inget med trådens ämne att göra,ni vill bara slå sönder tråden med det vanliga skitsnacket och blandar in helt orelevanta saker.Currylinjer har inget med byggnadsteknik att göra,det har inte heller något med byggnaders hållbarhet att göra utan handlar om kraftfält o energier och hur de påverkar oss undermedvetet.
har man ingen erfarenhet eller intresse av det andliga,ja då är du okunnig i ämnet jämfört med mig och ett antal tusen andra svenskar. jag vill nog hävda att majoriteten av folket faktiskt är intresserade av ämnet. de flesta tror nämligen på en annan existens efter detta liv.Hur det gestaltar sig beror ju givetvis på individen,en del ägnar sig åt olika religioner och deras versioner,andra har ett mer allmänintresse.
I dagens samhälle är det dock lätt att skaffa sig kunskap om ett genuint intresse finns. det är inte längre skamligt att vara medial,det är inte tabubelagt eller något som behöver gömmas. folk är faktiskt intresserade. Att du,bengalow och andra i tråden är skeptiska eller rent fientligt inställda är en sak,men varför är ni i denna tråd om ni inte har några erfarenheter att delge?
Ulf
Bengalow
Suger mineralull vatten? Det var nytt för mig! Att transportera vätska/suga upp är en aktiv egenskap, tänk på det innan du kommer med dumheter, målar'n Mineraslull har INTE den egenskapen Den blir våt, som allting annat, men den suger inte till sig vatten. Då hade den aldrig kommit in i ett enda hus!. Därtill är luftinnehållet allt för stort. Var höll du hus när man lärde detta i fysiklabbet?
Och du - de fotografierna du talar om. Var är dom? Lögn, lögn och åter lögn för att bevisa sin åsikt. Ljug en gång, och du är klassad lögnare. Jag tror inte ett smack på dig längre.. Byggnadsvård, jo tack, med spökrum och currylinjer. Har Liberalerna i Alvesta fått reda på din övernaturlighet? Då borde du i det minsta vara deras språkrör, med koppling till andevärlden som du besitter. Då kan du ju be dina andar om lite "förhandstips", för dom vet väl hur det slutar?
malarmaster
samma trevliga ton som alltid,bengalow.
Jo,att mineralull är urusel på fukthantering finns det ju massa kunskaper om. det är därför man sätter diffusionsspärrar i väggen i hus som byggs med mineralull. Är diffspärren otät eller går sönder kommer fuktproblemen som ett brev på posten.
denna problematik är ett av de vanligaste problemen i samband med mögel i moderna hus. du visste inte det?
då är det väl snarast din kunskapsnivå det är fel på eller hur?.
Vilken byggingenjör,arkitekt,byggansvarig eller för den del skadereglerare på fastigheter har kunskap om detta,även snickaren på golvet vet om det och hur viktigt det är att få spärren tät.
Jag sysslar numera mest med antikvariska hus och ekologiska nybyggen och där används organiska produkter så där bortfaller det problemet.
Men denna diskussion ligger i helt fel tråd.
Hur har du det med din andliga värld? vilka erfarenheter vill du delge oss?
byggteknik kan startas i en ny tråd eller gå in på bygga.se,där diskuteras dessa frågor dagligen.
huruvida du finner mig trovärdig är mindre intressant,dej har jag för länge sedan placerat i det fack där människor likt dig passar.
Jo,i mitt parti finns det flera andliga personer som jag känner,vi är ju liberaler och accepterar mångfald.
i ditt fall stinker det av enfald men det vet vi ju sedan länge. ulf
Gossen Ruda
Det var Mjärden och kanske någon till som började prata om currylinjer och byggnaders placering men du har rätt att det är inget att tjafsa om, speciellt currylinjer vars existens är hypotetisk. Men du skrev "I dagens samhälle är det dock lätt att skaffa sig kunskap om ett genuint intresse finns". Det beroro på vad du menar med kunskap, att jämställa det med fakta är omöjligt eftersom allt som skrivs i ämnet är personliga betraktelser utan vetenskaplig grund.
malarmaster
inte alla vill lära känna den andliga världen. dock har alla möjlighet till det i större eller mindre grad.
Att många människor känner av energier,ser andar,upplever saker som i deras ögon är märkliga (att saker inte ligger på samma plats man lagt det t.ex) att en del människor har intuition,man vet t.ex vem som ringer utan att ha sett numret eller namn på telefonen (händer mig dagligen) eller att man bara genom att tänka på en viss person kan få denne att ta kontakt per telefon ganska omgående utnyttjar jag maximalt då det sparar mig telefonpengar.
Numera finns det relativt gott om centers som lär ut denna kunskap.I England finns t.om ett college som är inriktat på andlighet o utveckling. Och visst är det en kunskap då det går att lära sig. Men förutsättningen är att man är öppen för det. genom att förneka den andliga världen stängs ju kanalerna mellan detta plan och det andliga.Jag vill inte ge mig in på en massa förklaringar då du inte tror på ett liv eller existens efter detta livet så det är ju ganska meningslöst.
Jag brukar heller aldrig försöka övertyga någon då det är meningslöst. har man inte motivationen att utveckla sin andlighet så får man gå i skuggan detta livet,i framtida inkarnationer kommer det att ändra sig på den fronten.Allt är nämligen en lång resa.
själv träffar jag dagligen intresserade,oftast där man minst anar det. Man dras till varandra och många av mina arbetskamrater genom åren har varit andliga.
T.ex min tyske vän som började sin bana som präst i tyskland,gick så småningom över till buddism och driver nu ett spiritualistiskt center i Schweiz.
eller min arbetskamrat Dag som såg auror och kunde tala om för den intresserade hur många andar de hade i släptåg. kunskap som inte jag har men jag kan i alla fall numera se min egen skyddsande.Men det är mycket träning bakom.
För dig är ovanstående förmodligen goja men det rör mig inte i ryggen. Jag VET ju hur saker o ting hänger ihop,något jag inte visste i tjugoårsåldern men som jag lärt mig på färden.
Vetenskap är bra men den har inte kommit så långt fram än avseende dessa frågor. Däremot blir jag glad över att forskare inom kvantfysik nu går ut med och säger att det finns många dimensioner och möjligheter
till att så småningom få kunskaper om hur man når dem.Kvantfysiken är ju bara i sin linda men den behandlar just det grundläggande och de teorier som nu kommer fram öppnar ju upp för just att kunna så småningom bevisa att det finns världar på andra plan.
Vi som är mediala har dock redan den förmågan att i mer eller mindre grad kommunicera med i alla fall ett plan som vetenskapen inte når,nämligen det andliga. ulf
Gossen Ruda
Mamma mia vilken svada, och jag tror inte ett ord av det. Jag kan inte säga att du ljuger men jag skulle vilja ha lite bevis. Med tanke på alla olika krafter du besitter borde det inte vara svårt att under kontrollerade former bevisa krafternas existens. Och kunna bortse från mytomani.
malarmaster
enda sättet att bevisa är ju att själv uppleva det som jag gör. Det går inte att fota,mäta eller sätta in i tabeller men alla som går kurser m.m får det ju att funka.
Men själva förutsättningen är ju att man är villig att lära sig,första förutsättningen är ju att acceptera att din själ är odödlig då du egentligen är en energivarelse fångad i en kropp på ett fysiskt plan men att du egentligen hör hemma i en helt annan värld som är baserad på energi. Inget jag kan bevisa för dig utan det måste du själv uppleva.
Sedan beror det helt på dig själv hur mottaglig du är.
Många använder meditationer m.m för att komma i stämning,själv behöver jag bara lugn o ro några minuter för att få kontakt med andar.
Men som sagt,att försöka förklara detta för någon som aldrig haft några upplevelser,"sett" något eller ens tror på en existens efter detta livet är rätt meningslöst. Då blir mitt resonemang "svada" som du säger.
jag är inte heller ute efter att övertyga dig. Första förutsättningen för att överhuvudtaget förstå mitt resonemang är ju att du tror på en fortsatt existens efter din fysiska död,om inte är det ju meningslöst att berätta hur det är. Ulf
*Stintan*
Väldigt mycket upprepningar nu tycker jag.
Här finns lite att läsa, bl an om medier i Sverige

https://gesusbloggen.wordpress.com/best-of-fake-medium/
Jubbe063
CITAT (malarmaster @ 11-12-2015, 09:20) *
[...] att en del människor har intuition,man vet t.ex vem som ringer utan att ha sett numret eller namn på telefonen (händer mig dagligen) eller att man bara genom att tänka på en viss person kan få denne att ta kontakt per telefon ganska omgående utnyttjar jag maximalt då det sparar mig telefonpengar. [...]

[...] eller min arbetskamrat Dag som såg auror och kunde tala om för den intresserade hur många andar de hade i släptåg. [...]

[...] Vetenskap är bra men den har inte kommit så långt fram än avseende dessa frågor. Däremot blir jag glad över att forskare inom kvantfysik nu går ut med och säger att det finns många dimensioner och möjligheter [...]

CITAT (malarmaster @ 11-12-2015, 10:26) *
enda sättet att bevisa är ju att själv uppleva det som jag gör. Det går inte att fota,mäta eller sätta in i tabeller men alla som går kurser m.m får det ju att funka.

1) Försök har gjorts med personer som påstår sig veta vem som ringer, som påstår sig kunna tankeöverföring etc. Resultatet I kontrollerade studier visar på att deras träffsäkerhet överensstämmer med slumpen, varken mer eller mindre. Försöken har gjorts av flera av varandra oberoende institut på en stor mängd människor.
Metoderna har varit att göra enligt instruktion från försöksperson för att denna ska kunna göra detta övernaturliga på sitt sätt, via andra metoder som forskarna tagit fram etc. Resultat skiljer sig inte åt.

2) Aurora via kamera eller inre syn är högst obevakat då flera "auraläsare" fått läsa av en person och alla "auraläsare" gett helt olika resultat.

3) Ja, du har rätt i att vetenskapen inte kan visa på att dessa fenomen finns och hur dessa fungerar. Men å andra sidan har vetenskapen varit ett mycket kraftfullt redskap att falcifiera och bevisa att de allra flesta medier och andliga personer inte klarar av att göra de saker de påstår sig kunna göra.

När det gäller kvantfysik så har du fått allt om bakfoten. Finns inget i kvantfysik som en antyder att "andliga förmågor" finns.

Kristallkulan

Humanisterna vill sprida tillförlitlig information om påstådda övernaturliga förmågor. Därför förbinder sig Humanisterna att betala 100 000 kr till den som kan demonstrera en paranormal eller övernaturlig förmåga som saknar vetenskaplig förklaring. Förutsättningen är att fenomenet kan demonstreras under tillfredställande kontrollerade former. Den som anser sig ha en övernaturlig förmåga eller kan demonstrera en övernaturlig händelse kan ansöka om 100 000 kr hos Humanisterna. I prissumman ingår eventuella skatter och sociala avgifter.
Ansökan skall innehålla uppgift om personen som åtar sig att utföra demonstrationen, som namn, adress, telefonnummer, epost, m.m. Dessutom ska anmälan innehålla en beskrivning av vad för slags övernaturlig händelse anmälaren kan åstadkomma, samt ett förslag till testförfarande som utan varje tvekan kan visa att händelsen saknar vetenskaplig förklaring. Testet ska vara utformad så att den ger ett entydigt svar och inte kräver någon form av bedömning. Testförfarandet ska godkännas av Humanisterna. När detta skett kommer Humanisterna meddela var och när testet ska utföras. Humanisterna har rätt att genomföra testerna i flera steg.
All korrespondens angående anmälan och tester ska ske via epost på svenska. Humanisterna förbehåller sig rätten att när som helst ändra dessa regler, dock utan att ändringarna påverkar överenskomna tester.

http://www.humanisterna.se/kristallkulan/
silos
Förritiden "beställde"mina barn chips och Coca Cola med tankens kraft då jag var i affären!

Alltså när jag var i affären så blev jag bara tvungen att köpa sådant och när jag kom hem sa barnen att de hade tänkt att jag skulle köpa Coca Cola och Chips!
Tankens kraft är enorm!
Mjärden
Jag tycker man skall närma sig det mediala med ödmjukhet, varken förkasta och tro, utan med lagom skepsis närma sig detta intressanta ämne.
Jag har en fråga som jag funderat på mycket och som du kanske kan svara på Malarmästare. Frågan gäller själavandring och lyder enl följande;
När går anden in i den nya människan, i befruktningsögonblicket, via modern och ner i fostret, direkt efter födelsen ?
Jubbe063
CITAT (Mjärden @ 11-12-2015, 20:57) *
Jag tycker man skall närma sig det mediala med ödmjukhet, varken förkasta och tro, utan med lagom skepsis närma sig detta intressanta ämne.
Jag har en fråga som jag funderat på mycket och som du kanske kan svara på Malarmästare. Frågan gäller själavandring och lyder enl följande;
När går anden in i den nya människan, i befruktningsögonblicket, via modern och ner i fostret, direkt efter födelsen ?

I och för sig är frågan till Malarmästare. Men en intressant vinkel är att enligt Theravada buddhismen finns ingen ande och således är det bara Kamma som går från ett liv till nästa ända fram till dess att upplysningen uppnåtts och återfödelsens hjul upphör att snurra och man inträder i Nirvana
malarmaster
CITAT (Mjärden @ 11-12-2015, 20:57) *

Det finns inget entydigt svar på det,vad jag förstår går själen ner när fostrets hjärna är så pass utvecklad att den fungerar.Alltså innan födelsen men långt efter befruktningen.Detta för att själen skall kunna integrera sig med den nya hjärnan.Intressant fråga som jag inte har något klart svar på då jag läst olika fallstudier där det beskrivs som att tidpunkten kan variera. dock alltid innan födelsen.
Ulf

*Stintan*
Hur vet ni att det just är en ny människa som själen vandrar till och inte något annat? Finns det isåfall en sista gång eller vandrar själen i oändlighet?
Gossen Ruda
Eller om det nybildas själar och i så fall hur och var?
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 12-12-2015, 10:37) *
Eller om det nybildas själar och i så fall hur och var?

Bra fråga annars skulle det ju finnas en massa människor utan själ eftersom vi blir fler o fler människor.
Mjärden
CITAT (*Stintan* @ 12-12-2015, 10:51) *
Bra fråga annars skulle det ju finnas en massa människor utan själ eftersom vi blir fler o fler människor.

Det är en svår ekvation att få ihop, i synnerhet som en del själar hamnar i nirvana och är ute ur spelet. Om jordens befolkning ökar dvs det föds fler än det dör räcker inte antalet själar till och några blir själlösa. Hur blir det med fördelning av onda och goda själar, vad/vem bestämmer vart de skall hamna. Jag skulle inte vilja att mina barn fick en ond själ utan en god själ, såvida inte själarna är helt tomma vid "inträdet". Det här med självavandring har en del brister, trots det tilltalas jag av hinduism och buddism.
storm
Humbugg och trams , varför skulle människan vara privilegierad till återfödelse eller gäller detta alla varelser på denna Jord? Andevarelser hmmm fins inte ett endaste bevis för det mer än folk som kan tjäna sig en slant
Jubbe063
CITAT (Mjärden @ 12-12-2015, 23:17) *
Det är en svår ekvation att få ihop, i synnerhet som en del själar hamnar i nirvana och är ute ur spelet. Om jordens befolkning ökar dvs det föds fler än det dör räcker inte antalet själar till och några blir själlösa. Hur blir det med fördelning av onda och goda själar, vad/vem bestämmer vart de skall hamna. Jag skulle inte vilja att mina barn fick en ond själ utan en god själ, såvida inte själarna är helt tomma vid "inträdet". Det här med självavandring har en del brister, trots det tilltalas jag av hinduism och buddism.

Buddhismen var att generalisera lite väl mycket. Delar av den. Lamaismen dvs diamsntvägen och mahiyana tror på en form av själ. Theravada och grenarna ut I Thailand, Burma, etc tror inte på själen, bara på khamma (eller karma som hinduismen kallar det)

CITAT (storm @ 12-12-2015, 23:27) *
Humbugg och trams , varför skulle människan vara privilegierad till återfödelse eller gäller detta alla varelser på denna Jord? Andevarelser hmmm fins inte ett endaste bevis för det mer än folk som kan tjäna sig en slant

Allt liv återföds via khamma lagarna.

CITAT (Mjärden @ 12-12-2015, 23:17) *
Hur blir det med fördelning av onda och goda själar.

Talar man i termer av själar finns inga goda eller onda själar. God och ond är nåt människan själv skapar, inget man föds med.
storm
Bevis är det enda jag jag vill ha ….någon som kan ge mig det …………….Bevis och inget jävla trams
sparvuggla
CITAT (storm @ 13-12-2015, 01:53) *
Bevis är det enda jag jag vill ha ….någon som kan ge mig det …………….Bevis och inget jävla trams

Dom allra flesta är överens om att det finns annat liv i universum än vi. Vi är inte ensamma.
Men det finns inga bevis.

Tänk på det.

*Stintan*
CITAT (sparvuggla @ 13-12-2015, 07:18) *
Dom allra flesta är överens om att det finns annat liv i universum än vi. Vi är inte ensamma.
Men det finns inga bevis.

Tänk på det.

Har väl knappast med "andevärlden" att göra.
Gossen Ruda
Sälln har jag läst så mycket stollerier i en Odla-tråd, riktigt roligt att läsa men samtidigt lite skrämmande hur okunskapen fått slå rot hos en del. Tills dess bevis presenteras så är min och andra kloka människors uppfattning att allt snack om själar, själavandring, andar mm är bara fantasier. Ett öppet sinne krävs för att komma in i den världen, är det en omskrivning av naiv och lättlurad?
sparvuggla
CITAT (*Stintan* @ 13-12-2015, 07:43) *
Har väl knappast med "andevärlden" att göra.

Du förstod inte poängen. Det är en relevant jämförelse.
*Stintan*
CITAT (sparvuggla @ 13-12-2015, 09:22) *
Du förstod inte poängen. Det är en relevant jämförelse.

Vad är poängen? Sen när blev du talesperson för en majoritet av jordens befolkning?
Gossen Ruda
Statistiskt sett borde det finnas liv på andra planeter i universum men pga avstånden kommer vi aldrig att få bevis i frågan. Det är dock inte frågan om andar och rotlösa själar.
sparvuggla
CITAT (*Stintan* @ 13-12-2015, 09:37) *
Vad är poängen? Sen när blev du talesperson för en majoritet av jordens befolkning?

Du tycks fortfarande inte vara med. Och när påstod jag att jag är talesman för jordens befolkning?
OK. Min jämförelse visar att man kan inte bevisa allt man vet är sant ändå.

Ett ex. till bara för din skull Stina. Ta klimatförändringar tex. Det finns inga "bevis" att jorden håller på att bli varmare. Skeptiker säger att det är naturliga förändringar som sker. Men varför tror du alla världens ledare är samlade i Paris?

Och ett bonusex: Tänk på rättsväsendet, hur ofta händer det att man vet vem den skyldige är med säkerhet, men då bevis saknas går gärningsmannen fri. Och andra bonusex: Tänk på alla uppfinningar i historien, dom flesta har kommit till av en slump och som total överraskning för uppfinnaren. Och allt annat osynligt, ljudvågor, mikrovågor mm. hur kan dom finnas, vi ser dom ju inte?! Då finns det inte.

Så trots att bevis saknas kan man ändå ha rätt. Öppna dina sinnen och tänk lite utanför boxen. Och observera att jag inte tagit ställning på något sätt i frågan om andarnas eller själavandringens existens. Min jämförelse var menad att allt kan inte bevisas. Än.
*Stintan*
CITAT (sparvuggla @ 13-12-2015, 12:02) *
Du tycks fortfarande inte vara med. Och när påstod jag att jag är talesman för jordens befolkning?
OK. Min jämförelse visar att man kan inte bevisa allt man vet är sant ändå.

Ett ex. till bara för din skull Stina. Ta klimatförändringar tex. Det finns inga "bevis" att jorden håller på att bli varmare. Skeptiker säger att det är naturliga förändringar som sker. Men varför tror du alla världens ledare är samlade i Paris?

Och ett bonusex: Tänk på rättsväsendet, hur ofta händer det att man vet vem den skyldige är med säkerhet, men då bevis saknas går gärningsmannen fri. Och andra bonusex: Tänk på alla uppfinningar i historien, dom flesta har kommit till av en slump och som total överraskning för uppfinnaren. Och allt annat osynligt, ljudvågor, mikrovågor mm. hur kan dom finnas, vi ser dom ju inte?! Då finns det inte.

Så trots att bevis saknas kan man ändå ha rätt. Öppna dina sinnen och tänk lite utanför boxen. Och observera att jag inte tagit ställning på något sätt i frågan om andarnas eller själavandringens existens. Min jämförelse var menad att allt kan inte bevisas. Än.

Du påstår ju att de flesta är överens blablabla.

Jag tycker fortfarande inte att det du skriver har någon som helst relevans till det tråden handlar om. Dessutom haltar dina påståenden betänkligt. Jag har inte sagt varken bu eller bä om vad jag personligen tror beträffande andevärlden, själavandring eller en annan dimension mm. Det behåller jag för mig själv.Tror dock inte att du är rätt person att göra dig till tolk för ämnet ifråga.
sparvuggla
CITAT (*Stintan* @ 13-12-2015, 12:46) *
Du påstår ju att de flesta är överens blablabla.

.Tror dock inte att du är rätt person att göra dig till tolk för ämnet ifråga.

Det tror inte jag heller eller har påstått. Ville bara belysa bevisföringsfrågan för dig, då du är så snabb på att komma med negativa och nedsättande kommentarer på nästan alla inlägg utan att ha något på fötterna och vad det verkar utan att ha läst igenom vad folk skriver.
Allt är inte svart eller vitt. Det finns alla nyanser.
*Stintan*
CITAT (sparvuggla @ 13-12-2015, 14:25) *
Det tror inte jag heller eller har påstått. Ville bara belysa bevisföringsfrågan för dig, då du är så snabb på att komma med negativa och nedsättande kommentarer på nästan alla inlägg utan att ha något på fötterna och vad det verkar utan att ha läst igenom vad folk skriver.
Allt är inte svart eller vitt. Det finns alla nyanser.

Nåja det är inte många inlägg i den här tråden jag kommenterat och bevis har jag överhuvudtaget inte efterfrågat. Vad har jag skrivit till dig som föranleder dig att börja diskutera mig som person i spydiga ordalag istället för att hålla dig till ämnet?
Jubbe063
CITAT (storm @ 13-12-2015, 01:53) *

Bevis får du inte från mig i alla fall eftersom inga bevis finns. Och för att jag inte står bakom någon tes om själavandring etc trots att jag är troende. Står bakom allt som vetenskapen stödjer, och där kunskap och fakta saknas står jag öppen för att vinet dag upptäcker även detta vetenskapligt.
Jubbe063
CITAT (Gossen Ruda @ 13-12-2015, 08:20) *
Sälln har jag läst så mycket stollerier i en Odla-tråd, riktigt roligt att läsa men samtidigt lite skrämmande hur okunskapen fått slå rot hos en del. Tills dess bevis presenteras så är min och andra kloka människors uppfattning att allt snack om själar, själavandring, andar mm är bara fantasier. Ett öppet sinne krävs för att komma in i den världen, är det en omskrivning av naiv och lättlurad?

Den okunskapen finns även hos dig eftersom alla saknar kunskap på vetenskapligt bevisad nivå. Dvs du år precis Li, a okunnig som alla andra och du lider av samma okunskap som alla andra.

Det är bara det att du tror annorlunda. Vissa tror på själar, gudar, änglar, tomtar, troll. Andra tror på kosmiska lagar, naturen, filosofiska teorier.

Varenda människa utan undantag i hela världen fyller ut okunskapen med önskningar, fantasier, drömmar, tro, övertygelser, antaganden etc etc om framtiden och de okända.
Gossen Ruda
Snurrigt. Man behöver inte känna till alla vetenskapliga fakta ner till bevisnivå för att kunna använda dessa fakta.
silos
Under natten kände jag hur en "hund"hoppade i min säng!
Genast tittade jag om det var Hilda men hon sov djupt under täcke!

Kanske var det lille Olle som kom på besök?!?
Mjärden
Malarmästaren, jag har ett uppdrag till Dig:
Spökerier
I lokaltidningen stod idag att läsa att det spökar på ett flyktingboende i din hemkommun (Grännaforsa)
Enl en boende tänds ljuset, spolas det på toaletten, dörrar låses upp och brandlarmet går i gång samt så har man sett skuggor i trädgården. Det är barnen som sett "spökena" inte de vuxna. Det har gått så långt att de vägrar att bo där och de flesta har gett sig av mot tätorten eller Malmö.
Du har ju uppgivit Malamästaren att du har en synsk förmåga och därför borde du åka dit och kontrollera om det verkligen spökar där eller om det inträffade kan ha en naturlig förklaring tex kan du kolla om det finn automatiska tändare o släckare av ljuset.
Skulle vara intressant att få en rapport från vad du kommer fram till vid ditt besök.
malarmaster
CITAT (Mjärden @ 30-12-2015, 20:53) *
Malarmästaren, jag har ett uppdrag till Dig:
Spökerier
I lokaltidningen stod idag att läsa att det spökar på ett flyktingboende i din hemkommun (Grännaforsa)
Enl en boende tänds ljuset, spolas det på toaletten, dörrar låses upp och brandlarmet går i gång samt så har man sett skuggor i trädgården. Det är barnen som sett "spökena" inte de vuxna. Det har gått så långt att de vägrar att bo där och de flesta har gett sig av mot tätorten eller Malmö.
Du har ju uppgivit Malamästaren att du har en synsk förmåga och därför borde du åka dit och kontrollera om det verkligen spökar där eller om det inträffade kan ha en naturlig förklaring tex kan du kolla om det finn automatiska tändare o släckare av ljuset.
Skulle vara intressant att få en rapport från vad du kommer fram till vid ditt besök.

Där har tidigare varit besök av synska personer då det är ett välkänt "spökhus". något som ägaren inte brytt sig om tidigare då huset i stort stått tomt. fastigheten tillhörde förr Grännaforsa Helsobrunn och var pensionat på den tiden (slutet 1800-talet och en bit in på 1900-talet. Jag har för mig att det också användes till flyktingboende 1945 då till evakuerade judar från koncentrationslägren).
Jag tvivlar alltså inte på att där kan förekomma div. "aktiviteter" och det är ganska typiskt om det är barn som upplever det starkast då de är känsligare för energier än vuxna. mindre barn upplever och ser i många fall andar men de ser det som naturligt,dvs de kan inte skilja på andar och levande människor.
det finns ju massor av fall där barn har "låtsas" kompisar ,dvs något de upplever som verkligt men en vuxen tar det för fantasier.
I fallet grännaforsa (jag har kört förbi huset många gånger) har jag känt energier då jag kört förbi men aldrig närmre undersökt det då det inte funnits anledning.Jag är ingen "spökrensare".
det som rapporterats i tidningen är att ljuset släcks o tänds av sig självt (kan förklaras med någon automatik),att toaletter spolas av sig själva (mer svårförklarligt) ,att låsta dörrar öppnas av sig själva,(kan också vara svårförklarligt om det inte finns något fel på lås och trycke).
att man sett gestalter i trädgården har det rapporterats om förr men där kan ju också finnas flera förklaringar,kanske någon SD aktivist i lakan?
det kan ju också vara en fabel av flyktingarna för att slippa detta ensliga boende och hellre bosätta sig hos släktingar någonannanstans.
Jag har inget behov av att bekräfta om där finns andar som skräms just i grännaforsa eller inte.för mig är det självklart att det förekommer aktiviteter nästan överallt,det är bara det att de flesta slår bort det med olika förklaringar.
Jag möter ju andar då och då när jag är ute hos kunder,något som jag oftast negligerar då jag egentligen inte vill ha någon närmre kontakt. är det ingen boende som har ont av det varför skulle jag då lägga mig i?
Alla har ju dessutom en skyddsande med sig hela tiden och av o till en guide,så en o annan extraande som inte gör något väsen av sig spelar ju ingen roll.
sedan är det en annan sak att en del andar kan konsten att manifestera sig,dvs man ser dem i fysisk form,det har ju hänt mig en par gånger men de flesta visar sig bara som energi dvs man känner av dem,deras sinnesstämning m.m men som sagt vill man inte ha kontakt är det bara att negligera. jag har aldrig haft någon kontakt med en ande som haft "onda" avsikter mot mig eller någon annan. Sedan skall man skilja på ande och ande. En ande är ju du i energiform,normalt finns du då på ett annat plan.Ett spöke är ju en vilsekommen ande som befinner sig på fel plats av olika orsaker,det är oftast de som ger sig till känna med "spökerier". anledningar kan vara många,oftast är det så att anden ifråga inte insett att den är "död" och dröjer sig kvar i en välbekant omgivning eller att den är så bunden vid sitt gamla liv att den är rädd för att lämna "mellan"planet där den befinner sig.Det är där många mediium hjälper till att föra över anden till rätt plan,dvs man rensar en plats från andar som inte skall vara där.
Ulf
Mjärden
Nu verkar det som de flesta har återvänt, då Migrationsverket inte har något annat boende att erbjuda. Men om "problemet" är löst därmed får vi avvakta och se. Intressant i det här sammanhanget är om det är kristna eller muslimska flyktingar på boendet och om det i så fall kan påverka att ser och hör saker hända där.

Det viktigaste du skrev ovan att det är skillnad på spöke och ande de flesta människor tror att det spökar om något oförklarligt inträffar. Jag har en ödmjuk inställning till det övernaturliga och aktar mig för att komma med bekväma förklaringar som inbillning och fantasier. Som i så många andra sammanhang tjänar det bara den personen som uttalar sig i svepande ordalag, men skadar den person som råkar ut för något. Det behöver inte vara fråga om andar utan även ha med andra saker att göra, att inte bli trodd är mycket frustrerande, men det kan vi ta upp i en annan tråd.
malarmaster
jag vet ingen kultur som inte har någon form av "spöken" i sin religion eller kultur. Mediums finns överallt,det har inget med kulturens religion att göra.Man kallar det bara olika.
så även muslimer tror på spöken likaväl som kristna.Och troligen är de som är mediala lika förtryckta oavsett muslim eller kristen.
det är bara de senaste 100 åren som det är accepterat att vara medial i västvärlden och det kan vi tacka vårt öppna samhälle för.
förr brändes de på bål av kyrkan för häxeri och annat som uppfattades som djävulens verk. men mediala har alltid funnits,i de flesta naturreligioner är de högaktade och utses till schamaner,druider,medicinmän m.m beroende på var i världen. så var det också här innan kyrkan kom med sitt förtryck. Ulf
Gossen Ruda
Hörde på TV att hela 37% av svenskarna tror på paranormala historier. Beklämmande. Andelen var högre hos kvinnor än män. Min fundering om saken är att troligen är människan det enda kreaturet på den här planeten som kan fantisera eller vad man skall kalla det. Vi kan drömma oss bort i en annan tid och värld. Även jag dagdrömmer men har förmåga att skilja på dröm och verklighet. Inte alla har den förmågan, shitzofreni och parnoia förekommer. Ibland kan det dock vara värdefullt. Genom att titta på ett antal bilder kan vi bygga upp en egen tredimensionell bild av ett rum, en byggnad eller någon annan plats så att om eller när vi kommer dit kan vi orientera oss. Eftersom alla människor har denna förmåga måste funktionen byggts upp tidigt i människans historia, innan våra förfäder lämnade Afrika. Jag ler alltid när jag läser om att man skall ha ett öppet sinne för att tro på detta. Är det en omskrivning för naivism och godtrogenhet? Barn har ofta svårt att skilja på dröm och verklighet men de lär sig med tiden.

Lästips: https://sv.wikipedia.org/wiki/Den_osynliga_...nh%C3%B6rningen
Jubbe063
CITAT (Gossen Ruda @ 01-01-2016, 19:55) *
Hörde på TV att hela 37% av svenskarna tror på paranormala historier. Beklämmande. Andelen var högre hos kvinnor än män. Min fundering om saken är att troligen är människan det enda kreaturet på den här planeten som kan fantisera eller vad man skall kalla det. Vi kan drömma oss bort i en annan tid och värld. Även jag dagdrömmer men har förmåga att skilja på dröm och verklighet. Inte alla har den förmågan, shitzofreni och parnoia förekommer. Ibland kan det dock vara värdefullt. Genom att titta på ett antal bilder kan vi bygga upp en egen tredimensionell bild av ett rum, en byggnad eller någon annan plats så att om eller när vi kommer dit kan vi orientera oss. Eftersom alla människor har denna förmåga måste funktionen byggts upp tidigt i människans historia, innan våra förfäder lämnade Afrika. Jag ler alltid när jag läser om att man skall ha ett öppet sinne för att tro på detta. Är det en omskrivning för naivism och godtrogenhet? Barn har ofta svårt att skilja på dröm och verklighet men de lär sig med tiden.

Lästips: https://sv.wikipedia.org/wiki/Den_osynliga_...nh%C3%B6rningen

Jodå, I det stora hela tänker du nog rätt vettigt.

Men eftersom människans hjärna fungerar så att den själv fyller på med det "mest troliga" genom våra sinnen för att inte behöva bearbeta den överdåd av intryck så är det inte konstigt om inte detta även gäller andra delar.

Men trots det upplever människor dagligen upplevelser av "oförklarligt natur" , sen om detta kommer att förklaras i framtiden eller förbli olöst återstår att se.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon