Gossen Ruda
15-12-2015, 19:10
Som ni säkert vet så är jag intresserad av Japanpop i allmänhet och AKB48 i synnerhet, särskilt i Takajo Aki. Jag har kostat på henne en del i röstningar och presenter eftersom det liksom hör till. Nu till jul köpte jag en julbock för att skicka till henne. Jag fick dock tipset att skicka den till Tokyo FM där hon har en halvtimme radioprat varje fredag så kanske hon kan berätta lite om den och svenska jultraditioner. Det var ok från redaktionen lovade min japanske vän.
Nu idag skulle jag skriva jag skriva ner en redogörelse av vad jag vet från vikingatiden och framåt, bocken skickade jag igår så den är på väg. Då kommer chocken, idag på en konsert meddelade hon att hon skall sluta på AKB, dock inte exakt när. Det blev liksom lite tomt, jag har följt henne i nästan 4 år nu. Jag var inte den enda som kände så efter vad jag kan utläsa av kommentarerna. Nu kom det väl inte som någon större överraskning, hon har varit sidsteppad av ledningen i över två år och samtidigt givetvis tappat fans men man blir ändå lite chockad.
Fast livet upphör inte för detta, hon har en stark agentur som säkert kommer att se till henne. Det är inte otänkbart att de har något för henne som inte passar ihop med AKB fast blir nog mest åt teaterhållet, sångkarriären kanske avstannar. Jag får starta skrivandet i morgon, radiopratandet fortsätter säkert.
Frågan är dock vad som händer med AKB48? Bara i år har 15 st tjejer slutat av 79 st, det är 19% Försäljningen minskar, sista singeln har första veckan "bara" sålt 900 000 ex. Kan låta mycket men det är det sämsta på flera år, de flesta ligger på över miljonen, upp till 1,5 miljoner. Den här kommer troligen inte över 1 miljon öht. Man gör diverse nödlösningar med erbjudanden men det lär inte hjälpa. Till nästa singel skall man plocka in 4 gamla medlemmar som redan lämnat gruppen i ett försök att öka försäljningen. Tveksamt om det hjälper. Det kanske var tur att Aki lämnade nu.
Har ingen åskikt om ämnet i sig, men tycker att det var en kul idé att skicka en svensk julbock. Hoppas den kommer fram och uppskattas.
Gossen Ruda
16-12-2015, 14:18
Jo, jag är övertygad om att hon gillar den. Fast jag är inte den enda som har blivit chockad nu. Idag meddelade Miyazawa Sae också att hon skall sluta, nån gång. Hon är ännu populärare än Akicha och har fler chockade fans nu. Dessutom meddelade 2 andra tjejer också att de skall sluta. Rena strömhoppet. Bara i år har 44 tjejer slutat eller väntar på att sluta. Visserligen var de ca 225 från början men det blir ett kraftigt tapp.
Edit: Jag kan ju lägga upp en bild på bocken.
Nyfiken.... Hur blev reaktionen på julbocken?
CITAT (Berith @ 29-12-2015, 10:01)

Nyfiken.... Hur blev reaktionen på julbocken?
Det undrar jag med!
Gossen Ruda
29-12-2015, 10:41
Ännu ingen reaktion, vilket egentligen inte förvånar mig. Att skicka en present till en japansk idol är liktydigt med att sända en raket till ett svart hål, den bara försvinner. Skulle hon eller någon annan svara och tacka offentligt hade hon fått fan för det av ledningen. Även deras privatkorrespondens övervakas till viss del. Möjligen kan det komma en reaktion genom hennes radioprogram men det kan dröja, programmen spelas in i förväg, ibland många åt gången. Händer det inget kan min japanske vän ringa upp agenturen och fråga.
Gossen Ruda
29-12-2015, 22:06
Det är både uppåt och nedåt för tjejerna också. Väldigt nedåt är det just nu för en av dem, Kobayashi Kana. Hon har varit med länge, ända sen 2006. 2:ra generationen som de kallas. Hon har hängt med trots att hon inte har varit så där populär. Eftersom hon inte tillhört de populäraste har hon därmed inte haft så mycket sidouppdrag och har därför kunnat uppträda mycket på teatern. Hon är uppe i 925 föreställningar. Hon har sagt att när hon passerat 1000 skall hon ta sin graduation. Normalt skulle det ta kanske två år men vi får se hur det går, hon har nämligen blivit ordentligt sjuk. En märklig sjukdom som nästan bara förekommer i Japan. Hon är nu borta i minst två månader. Här kan ni läsa mer, på engelska.
https://en.wikipedia.org/wiki/Kikuchi_disease
CITAT (Gossen Ruda @ 29-12-2015, 10:41)

Ännu ingen reaktion, ---
Ajdå, men det kanske kommer. Vore ju kul om du får veta något, vad det än blir.
Gossen Ruda
30-12-2015, 17:56
Jag kollade med Posten och paketet levererades först den 25:e så det är nog lite för tidigt än.