Sidor: 1, 2
Rhonda - 51Aussie
[quote Varför skall allt gå så fort?
[/quote]
Just precis!
(Jag ville kommentera detta - jag vet att det inte har något med trädgård att göra. Sorry! Fy på mig!)

Jag har slutat använda FB, hade det i 7 år. Jag lade ut bilder på blommor, scrapbooking, familjen mm men blev så trött på skrollandet, läsandet o gillandet. Jag var med i flera olika grupper.
Nu har jag det lugnt o skönt igen. yes.gif
Rhonda - 51Aussie
Gunilla- kunde du inte göra som vissa gör på alltomträdgård, alltså "Dagens bild/bilder"?
Jag har ingen trädgård längre men jag tycker om att titta på bilderna.
Gunilla T
Rhonda - jag är inte ett dugg känslig om någon avviker från ämnet, det gör mig faktiskt ingenting.

Jag tänkte ett tag lägga upp en tråd om Rhododendron men intresset för denna fantastiska växt kanske inte är så stort så jag lät det vara.

Men jag skall leta på lite bilder från trädgården så återkommer jag.
Gunilla T
Här kommer en serie bilder från framsidan av trädgården som vi gjorde om för ca 5 år sedan. Här hade jag planterat diverse perenner som jag trodde jag måste ha, många höga som lade sig vid regn och vind och som såg allmänt skräpiga ut efter blomning. En riktigt ful plantering, allt grävdes bort och jag började om från början.

Jag har inte så stort fokus på blomning mera, det blir en hel del städsegröna växter (dvärgbarr) med strikta former blandat med lite vårblomning. Faktiskt så ser den här planteringen nästan likadan ut just nu i januari. Ytan är täckt med diabas för att växterna skall framträda plus att det håller fukten bättre än en öppen yta.

Några enkla regler som jag håller mig till;

- alla växter skall synas och det skall finnas bar yta mellan växterna, det får inte växa ihop.
- städsegröna växter och vackra bladväxter utgör stommen
- undviker att rada stenar så gott det går, asymmetri gör det mera levande och naturligt

[attachment=84374:DSC043440001_1.JPG]

[attachment=84375:DSC043450001.JPG]

[attachment=84376:DSC043460001_1.JPG]

[attachment=84377:DSC043470001.JPG]

[attachment=84378:DSC042360001_1.JPG]

[attachment=84379:DSC042180001.JPG]

[attachment=84380:DSC042140001_1.JPG]
krukolof
Jättefina bilder från alla! Bra inspiration. Blir väldigt sugen på att sätta igång själv. Nu är ju våren snart här, riktigt härligt! Kan låna pengar till ett riktigt stort projekt, man kan leta på den här sidan efter vettiga alternativ. Annars är jag mest pigg på att fixa i ordning lite pallkragar och kanske lite fruktträd! smile.gif
Natur liv
CITAT (Gunilla T @ 30-01-2016, 13:36) *
Jag tänkte ett tag lägga upp en tråd om Rhododendron men intresset för denna fantastiska växt kanske inte är så stort så jag lät det vara.

Jag skulle bli glad om du berättar vad du vet om olika Rhododendron. Inför sommarsäsongen ska jag försöka skaffa mig lite kunskap om denna speciella växt. Vilka sorter är dina favoriter? Tror du att de passar i odlingszon 4 (där jag har mitt torp)?
Gunilla T
CITAT (Natur liv @ 31-01-2016, 09:11) *
Jag skulle bli glad om du berättar vad du vet om olika Rhododendron. Inför sommarsäsongen ska jag försöka skaffa mig lite kunskap om denna speciella växt. Vilka sorter är dina favoriter? Tror du att de passar i odlingszon 4 (där jag har mitt torp)?

Jag odlar i zon 2 - 3 så mina kunskaper är begränsade om växternas härdighet men Rhododendron är tuffa växter så med goda förutsättningar kan de klara mycket men man vill ju inte bara säkra överlevnaden, de skall vara vackra också.

Den känsligaste perioden är vårvintern när solen börjar värma men marken är frusen, då kan de inte ta upp vatten och drabbas av frystorka. Torvjord tinar sent så upphöjda bäddar med god dränering och grusblandning i jorden underlättar för tjälen att släppa taget.

Fundera på vad du vill ha ut av dina Rhododendron, själv vill jag i första hand ha buskar med vacker, kompakt form, indumenterade blad och vackra bladformer.

Zetas katalog har bra info om härdigheten och så kan du hitta mycket att läsa på Mustila arboretum i Finland.

Och här förstås http://www.hachmann.de/ en av de större i världen på Rhododendron. Jag har beställt ljung och Rhododendron därifrån.

En mycket vacker Rhododendron som jag haft länge är R. `Koichiro Wada´ en selektion av vildart som jag tycker har allt man vill ha. Blomvillig om den odlas i sol, snygg form och vackert indument, härdig. Sprakande blomning och fantastisk doft har R. luteum som är lövfällande men borde vara härdig i zon 4.

Undvik de vanliga snabbväxande buskarna, de tappar formen snabbt och får storkben. I Rhododendrons värld är långsamväxande en fördel.
Gunilla T
En del av trädgården i vinterskrud. Jag kallar det för mitt stubberi - direkt översatt från engelskans `stumpery´

http://www.hagtorpet.blogspot.se/2016/02/s...-i-feruari.html
Tisan
Hej
Vilka vackra bilder. Åhhh vad jag längtar efter sommaren nu.
Jag är ny här och sitter och läser alla bra tips och erfarenheter som ni alla delar med här.
Toppenbra tycker jag smiley_small_hug.gif
Natur liv
CITAT (Gunilla T @ 31-01-2016, 10:49) *
Zetas katalog har bra info om härdigheten och så kan du hitta mycket att läsa på Mustila arboretum i Finland.

Och här förstås http://www.hachmann.de/ en av de större i världen på Rhododendron. Jag har beställt ljung och Rhododendron därifrån.

En mycket vacker Rhododendron som jag haft länge är R. `Koichiro Wada´ en selektion av vildart som jag tycker har allt man vill ha. Blomvillig om den odlas i sol, snygg form och vackert indument, härdig. Sprakande blomning och fantastisk doft har R. luteum som är lövfällande men borde vara härdig i zon 4.

Det finns hur många sorters rhododendron som helst! Det här blir ett äventyr att leta fram sådana jag kommer att gilla. Jag tror att jag behöver välja några olika sorter för att se vilka som trivs bra på platsen. Det verkar i alla fall finnas sorter som trivs i den här zonen. Men det tar tid att läsa om alla sorter ... hmmm ... kul ...
Gunilla T
Oja, nog finns det att välja på, man behöver inte nöja sig med en parkrododendron eller någon av de tre, fyra hybrider till som saluförs av de stora växtkedjorna.

Det finns ca 900 vildarter av Rhododendron, hur många hybrider det finns är det ingen som vet exakt men jag har hört siffran över 20.000, alla är förstås inte härdiga här men många är det.

...och vägen är halva nöjet och du lär dig och samlar kunskap om denna fantastiska växt yes.gif

Det absolut viktigaste för att säkra härdigheten är att växtplatsen är väldränerad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon