CITAT (Gossen Ruda @ 19-02-2016, 09:44)

Beträffande flyktingpolitiken så har nog samtliga partier utom SD varit tvungna att ompröva asylmottagandet pga realiteten. Titta bara på kappvändningen inom M. Reinfeldt tyckte att vi skulle öppna våra hem och hjärtan för flyktingar eller vad han svamlade om, nu tävlar Batra med SD om att begränsa strömmen. Du kanske skulle ta av dig dina blåfärgade skygglappar?
när man inte ser verkligheten utan först när den står på tröskeln och därefter gör en omprövning så är det kappvändning.
Reinfeldt anade nog vad som skulle komma och därav hans tal. folk gillade det inte utan SD tog ytterligare poäng.
nu fick Reinfeldt rätt,det blev nog värre än denne trott . batra är nu partiledare och har delvis ett annat perspektiv.hur stort stöd Reinfeldt hade för sin migrationspolitik inom m vet jag inte men däremot vet jag att många m-politiker var emot en generös migrationspolitik. batra hade nog inte så svårt för att förändra m:s politik och nu har ju även löfven o co anslutit sig.
inom mitt eget parti var också meningarna delade,jag har skrivit flera motioner om just den misslyckade migrationspolitiken och på liberalernas landsmöte så blev det ju också en ändring mot en mer restriktiv politik.med andra ord så fanns det ju ett stöd för förändring mot partiledningens utalande.
jag tror inte heller att inom s finns något större stöd för en generös migrationspolitik. det är mest munväder från partitoppen,ute i kommunerna ser man annorlunda på saken. åtminstone här i Kronoberg där jag träffar många s-politiker.
samtliga partier utom v o mp har därmed närmat sig SD och följaktligen får åkesson det lite besvärligare att värva röster
givetvis måste man ta hänsyn till verkligheten,den nu förda politiken var tvingad av omständigheterna men fortfarande saknas det vitala,själva integrationsprocessen.fortfarande kommer också en ström av nya,gränserna är inte stängda utan nu har vi ett mer normalt flöde.
Bostäder,jobb o skola är fortfarande under stark press på platser,migrationsverket letar fortfarande efter fler boenden och bristen på resurser är fortfarande stor på personalsidan och lär öka.
så min bild av löfvens kappvändande står fast,har svårt för folk som säger en sak o gör tvärtom men å andra sidan är det precis vad s-regeringen har gjort sedan de tillträdde i många frågor. de var inte förberedda och när man dessutom måste lyssna på mp o v,två partier som består av drömmare,blir politiken minst sagt hoppig.
Löfven har nog ingen egen plan... ulf