|
Hej! Är som ni ser ny här på forumet och relativt ny inom detta område ö.h.t Har under en period varit nyfiken på bonsai-träd och min nyfikenhet verkar inte försvinna utan snarare eskalera så måste nog sätta igång med ett litet hobby-projekt här hemma, har dock några frågor innan jag sätter igång. Har läst både på bonsaisällskapets hemsida och på nätet i allmänhet, dock inga böcker  Tänkte främst vilket typ av träd som lämpar sig bra för nybörjare och som även kan stå inomhus året runt. Bor i lägenhet så har inte någon möjlighet/lust att plantera ut det varje vinter som verkar krävas med vissa "arter", utan har helst ett litet träd som kan hålla sig inne i rumstemp året om, går det ens?  Hoppas det iaf  Sen tänkte jag även på lite roligare träd, som kanske bär någon frukt eller liknande, funkar dessa att göra bonsai av? Om man tänker typ en ek, som får ekollon eller vad som helst, hade varit grymt gulligt att ha något fruktbärande träd i miniatyr  Ännu en fråga; Jag har läst överallt att man binder trädet så som man vill att det ska se ut, i princip.. jag vill inte ha något vindsvept träd eller någon annan häftig anordning på mitt första försök utan något simpelt, upprätt miniträd bara, helst fruktbärande. Jag undrar därför om man bara kan låta detta vara då, bortsett från beskärning och en liten/låg kruka för att begränsa tillväxten? Hoppas på snabba svar, är mycket sugen att påbörja detta projekt! Mvh Farmah
Fruktbärande vet jag inget om, men alla träd går att göra bonsai av så hittar du en art som trivs bra inomhus så kan du göra bonsai av det, sen är det inte säkert att det blir frukt på trädet ändå.
Ficus är rätt standard som inomhusbonsai och då oftast benjaminficus, du håller trädet litet genom att att beskära det, både rötterna och kvistarna. Man ska absolut inte begränsa tillväxten genom att ge trädet förliten kruka eller för lite näring utan man siktar på att trädet ska trivas så bra som möjligt och ha så stor tillväxt som möjligt.
Du behöver absolut inte binda trädet utan kan nöja dig med att beskära det, men det kommer inte bli lika form som om du band upp det. Det är så jag skött mina krukväxtträd, sen vet jag inte om det räknas som bonsai eller inte.
Om jag var du skulle jag köpa en billig liten benjaminficus att träna på, då kan du dels lära dig att hålla trädet friskt (ordentlig tillväxt) och att forma det, sen kan du skaffa ett till när du börjar få gröna fingrar. Det du behöver är att kolla upp lämpligt substrat och näring samt extrabelysning på vintern, sen tar det några år innan det ser fint ut så tålamod är bra att ha.
Åh, vad roligt med snabbt svar, tackar ödmjukast!  Ska lyda ditt råd å köpa mig en benjaminfikus idag! Och med det beslutet kommer några frågor till, hoppas på svar  När jag köpt den antar jag att den är i en vanlig kruka, klarar den av att planteras om till en bonsaikruka omgående och kanske även att jag beskär rötterna direkt i denna process eller tror du stressen blir för stor? När man binder ner den, har jag sett lite olika förslag på trådar, vad för tråd använder du? Tack återigen
CITAT (Farmah @ 21-03-2016, 14:31)  Åh, vad roligt med snabbt svar, tackar ödmjukast!  Ska lyda ditt råd å köpa mig en benjaminfikus idag! Och med det beslutet kommer några frågor till, hoppas på svar  När jag köpt den antar jag att den är i en vanlig kruka, klarar den av att planteras om till en bonsaikruka omgående och kanske även att jag beskär rötterna direkt i denna process eller tror du stressen blir för stor? När man binder ner den, har jag sett lite olika förslag på trådar, vad för tråd använder du? Tack återigen  Jag har aldrig bundit mina träd så jag vet inte tyvärr. Jag tror också du blir tvungen att beställa tråd, det är i alla fall inget jag sett i butik. Jag personligen skulle nog låta trädet vara så jag ser att det är friskt och växer innan jag planterar om det, men om trädet är friskt så ska det inte vara några problem så du kan alltid chansa. Har du någon bonsaikruka? Dom brukar tyvärr inte gå att köpa i affär om man inte köper ett färdigt träd i kruka, I fall har du inte har en kruka så kan du låta trädet stå i samma fönster du ska ha det tills du hittar en kruka och plantera om det då. Om du hittar ett färdigt träd i kruka kommer det antagligen vara planterad i helt fel jord (dom odlas oftast på åkrar i asien och proppas ner i en kruka innan dom skeppas iväg, och jorden på åkern är inte lämplig för krukodling). I fall du köper ett krukodlat träd tycker jag du ska låta det stå tills du ser att det växt lite och sen plantera om det lämplig jord.
Vill helst inte köpa ett färdigt "bonsaiträd", vet inte riktigt vad man ska ändra på det om man köper ett sånt, förlorar charmen lite enligt mig. Hade tänkt skaffa mig en fikus om en timma ungefär och se om dem har några vettiga verktyg där nere samtidigt. Hade tänkt blanda ut blomjord med lecakulor, har ingen fiskaffär i närheten så får avvakta med grus till nästa träd. Kan man krossa lecakulorna så det blir mindre partiklar och blanda ut 50/50 med jorden? Om jag ska köpa ett färdigt träd och göra om till bonsai antar jag att stammen måste vara ganska kort till första bladparet? Om det är högt kan man väl inte få det mindre om du förstår hur jag menar? Tack igen, uppskattar hjälpen!
Populärast är nog Coop x-tra kattsand eller eldoradao kattsand att blanda i jorden, men lecakulor fungerar säkert utmärkt, det viktigaste är att det ger jorden struktur och inte förändrar ph-värdet (innehåller kalk). Sen får det såklart inte innehålla perfym eller annat jox som kattsand kan göra. Ungefär 50% blir bra, lite oorganiskt material i substratet gör att man inte behöver vattna lika ofta, mycket o-organiskt så håller det bättre över tid. Kör man ren kattsand så måste man vattna varje dag. Du kan krossa lekakulorna http://www.bonsai4me.com/Basics/Basicscatlitter.htm < länk om kattsand som bonsaisubstrat står vilka svenska som fungerar på sidan 4. Grus som inte är kalkhaltigt brukar jag täcka jorden med för att minska avdunstningen så jag inte behöver vattna lika ofta, det är dessutom snyggare, du kan ta vilket grus som helst så länge det inte innehåller kalk. Dom flesta träd inklusive benjaminfikus kan bryta nytt, alltså skicka ut nya kvistar där det inte finns någon knopp, däremot brukar dom inte tycka om det och bli stressade av att man försöker tvinga dom till det så det är bäst att börja med ett träd som har en gren på rätt ställe. Dessutom så bryter dom i nytt var dom vill och inte nödvändigtvis var du vill, så det är helt klart bäst att börja med ett träd med låga grenar.
Jag var å köpte en fikus tidigare idag som jag nämnde och nu har jag precis blivit klar, tror det blev helt okej.. vad tycker ni?  Han heter Mr. Ehrmantraut och detta är hans deput online!
arlukin
21-03-2016, 23:08
CITAT (Farmah @ 21-03-2016, 22:19)  Han heter Mr. Ehrmantraut och detta är hans deput online!  No more half measures?
CITAT (arlukin @ 21-03-2016, 23:08)  No more half measures? Grymt!
Som ni ser fick jag inte tag i en kruka utan köpte istället ett sånt där fat som folk har under sina krukor, tänkte ha denna temporärt, men undrar om jag måste göra hål i botten på denna för att inte riskera att rötterna drunknar?  Edit: Skulle även vilja testa att så ett frö å därmed göra allt från start.. dock vill jag inte ha en till fikus utan testa på något mer "trädliknande"  Har ni några tips på fina inomhusträd som klarar sig inomhus året runt?
Spännande! du får uppdatera tråden när det börjar växa  Hittade du en bonsaikruka? Är det tre små träd som är ihopvuxna eller ett som har tre huvudstammar? Du kan även böja ner vissa kvistar som du vill ändra vinkeln på utan att linda tråd runt dom. Om du drar ner dom med trådar lite mer än hur du vill att dom ska vara i slutändan (dom fjongar tillbaka lite när det är dags att ta bort tråden) Typ så här: http://3.bp.blogspot.com/-_zfn8QOy9u8/TvNMDCRqtyI/AAAAAAAAAdg/HImsIgGAzTw/s1600/Q_cerris_Dec_2011b.JPG
Ja, det ska jag absolut göra!  Jag gick till röda korset idag och hittade någon typ av fat eller vad det kan ha varit, vet faktiskt inte vad det är riktigt men köpte det i alla fall och planterade om den idag med kattsand istället.. hoppas den klarar av stressen från två omplanteringar i rad men den var ju bara i jorden över natten så hoppas det. Det är tre små träd som jag satt ihop med tråd, vill dom ska vara lite tätare så tänkte det var en bra idé. Tänkte böja några grenar men blev inte snyggt när jag testade så lät det vara som det är  Edit: Riktigt snygg träd på bilden du länkade. En fråga dock, som vanligt.. haha  Ser att det är några gummigrejer runt stammen för att inte skada barken där trådarna sitter, är det något speciellt bonsaitillbehör eller vart får man tag i det?  Btw, vet du eller någon annan vad för typ av träd det där är? Riktigt fint var det! Här kommer en ny bild på hur det ser ut nu!
CITAT (Farmah @ 22-03-2016, 18:56)  Ja, det ska jag absolut göra!  Jag gick till röda korset idag och hittade någon typ av fat eller vad det kan ha varit, vet faktiskt inte vad det är riktigt men köpte det i alla fall och planterade om den idag med kattsand istället.. hoppas den klarar av stressen från två omplanteringar i rad men den var ju bara i jorden över natten så hoppas det. Det är tre små träd som jag satt ihop med tråd, vill dom ska vara lite tätare så tänkte det var en bra idé. Tänkte böja några grenar men blev inte snyggt när jag testade så lät det vara som det är  Edit: Riktigt snygg träd på bilden du länkade. En fråga dock, som vanligt.. haha  Ser att det är några gummigrejer runt stammen för att inte skada barken där trådarna sitter, är det något speciellt bonsaitillbehör eller vart får man tag i det?  Btw, vet du eller någon annan vad för typ av träd det där är? Riktigt fint var det! Här kommer en ny bild på hur det ser ut nu! Skulle inte förvåna mig om det finns special gummi att köpa för dyra pengar, men vad som helst fungerar. Jag bildgooglade bonsai guy wire när jag hittade bilden, vet inte vad det är för art. Är trädet planterat i ren kattsand? Var beredd på att vattna varje dag i så fall  Täcker du kattsanden med grus så avdunstar inte vattnet lika snabbt och du kan klara dig på var tredje dag kanske. Kattsand innehåller inte någon näring heller så du får gödsla någon i veckan kanske, men med väldigt utspädd gödning typ blomstra fast 1/5 av vad som står på flaskan.
Japp det är ren kattsand så vattnar dagligen, har även köpt blomstra idag och ska börja använda det vid vattningen imorgon Min sambo blev sugen på att testa hon med när hon såg vad jag höll på med så nu har vi även ett olivträd trimmat i bonsai-style  Tack för tipset om gruset, mycket bra!
Lycka till! Uppdatera gärna tråden när det börjat växa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|