Hej!
Vi behöver lite hjälp med trådgården här. Vi flyttade hit i höstas och jag vet inte hur länge den här trädgården har missköts men det är länge. Alltså har det blivit så mycket ogräs i rabatterna att det är hemskt. Det är vad jag förstår kallas rotogräs och inte lite av den. Min pappa var här igår och råder oss att bara skyffla jorden och eventuellt täcka med plast för att ta död på skiten. Detta har vi nu gjort men har läst att det kan ta år innan allt ogräs dör.
Jag undrar om det inte går att i rabatterna på framsidan bara gräva bort all jord och lägga ny? Går det att få bort ogräs på detta sätt eller finns det några bättre alternativ? Och framför allt, vad skulle det kosta? Det är en hyresrätt och vi lär nog inte bo här i hur många år som helst så vi vill inte lägga alltför mycket pengar på trädgården, men skulle ju vara trevligt om den kunde se lite fin ut under tiden vi bor här.
Rabatterna jag pratar om är ca 2.5x0.5 meter och det är två st.
Gunilla T
17-04-2016, 13:08
När planteringar varit misskötta så länge att ogräset invaderat finns inte några genvägar. Börja om från början, gräv bort all jord och ogräs och forsla bort det. Rötterna brukar inte gå så jättedjupt, du ser när du börjar gräva men det gäller att få bort allt, annars är arbetet förgäves. Finns det växter kvar att rädda så gräv upp dem, sätt i en hink med vatten så jorden rinner av och då ser du vilka rötter som tillhör växten, det andra plockas bort.
Det går absolut att göra, jag har grävt ur skogen och anlagt en jättestor trädgård på före detta skogsmark med allt vad det innebär av allsköns växtlighet. All ogräsinfekterad jord har tagits bort och ersatts med ny, fräsch jord.
Planteringarna är ju inte så stora så det gräver man ur på någon dag. Det lönar sig att vara noggrann för att undvika problem framöver.
Lycka till!
Åsa, mälardalen zon 2
17-04-2016, 13:12
Med tanke på att rabatterna är så små borde man kunna rensa bort en hel del för hand = gräva upp ytan och ta de växter man vill ha och rensa dem fria från ogräset och sedan sålla bort ogräsgrötter från jorden och fylla på med mer jord och plantera tillbaka växter och sedan regelbundet rensa bort allt ogräs som dyker upp så fort som man ser dem. Man måste vara lite envis när man odlar. En av mina odlingslotter som jag tog över var full av mynta och brännässlor och det var lite större yta än dina rabatter men en säsongs envist rensande fick iordning på den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.