Full version: ESC - Sverige
Berith
Ikväll är det ju dags igen för finalen i ESC och ingen har väl missat att tävlingen går här i Sverige.

Jag har bara snabblyssnat på låtarna men har ingen direkt favorit. Spelade in dom två semifinalerna och snabbspolade igenom programmen och lyssnade lite bara för att höra om det fanns någon låt som fastnade. Nope... Visserligen tyckte jag att Nederländernas låt var ok, men ingen av dom andra var något jag fastnade för. Jag gillade också Irlands bidrag men det gick ju inte vidare till finalen.

Vad tycker ni andra? Har ni börjat bänka er än? Var tror ni att Sveriges Frans hamnar? Jag hoppas att han kommer i övre halvan av fältet, men det blir nog ingen pallplats.

Det är möjligt att jag är fast i dom gamla dagarnas musikval men jag tycker att det är så många länder som har en alldeles för "udda" musiksmak för min del. Och många bidrag är mer för scenen än något man kan sjunga med i, varken nu eller om flera år. Det kan man i många låtar från den gamla goda tiden!
Aqvakul
Varför är Australien med?
Bengalow
Det vet bara Gudarna! Det kostar multum att vara med, och kanske behövs det ett tillskott? Vi kommer inte att "bänka oss"! Någon skrev om detta evenemang som "ett foliepaket av dynga och kräkfylld smörja". Jag är beredd att hålla med...
caprifol
Blev också nyfiken på Australiens deltagande. Här Expressens förklaring:
http://www.expressen.se/noje/eurovision/da...urovision-2016/
Nej, jag "bänkar mig" inte. Tittar in lite då och då men är inte engagerad. Det är alldeles för många bidrag. Ledsnar efter några få. Och så är det alldeles för mycket runt omkring artisten/musiken i form av allehanda häftiga (?) effekter, tycker även jag.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tycker det är kul att nya länder är med och det är ju inte bara för europa isåfall hade inte Israel fått vara med såhär många år Israel ligger ju i Asien + Marocko har också deltagit och sjungit på arabiska, Libanon skulle ha varit med 2005 men var tvungna dra sig ur för deras lagar tillät inte att Israels bidrag visades i TV (Tunisien skulle varit med 1977 men drog sig ur utan att ange orsak men troigtvis var det för att Israel deltog).

Australien har skickat bra låtar båda åren + de grannröstar nog inte
Berith
Ja jag orkar inte sitta uppe till halv ett i natt för att se vem som vann. Kollar nog bara början och så länge chipsen räcker. rolleyes.gif

Är inte så värst förtjust i Petra Mede så henne spolar jag förbi när jag spelat in semifinalerna.

Om man får tro förhandstipsen så ska Ryssland och Australien ha stora chanser men dom är inte riktigt i min smak. Kanske att Frans blir femma?
Bengalow
eller kanske elva nånting...
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag hörde några låtar och då bland annat den ryska. Den tyckte jag lät bra. Men att sätta mig några timmar framför dumburken det gör jag inte.
Vi läste redan TV tidning vad vi kunde titta på men det enda jag hittade var på 5:an AFV.
Gossen Ruda
ESC, va e de? Totalt ointressant pga storleken.
*Stintan*
Kollar inte.
Gossen Ruda
Jaha, då var jippot över. Hur skall Ukraina ha råd med spektaklet nästa år? Kommer Ryssland att delta? Men det var tur att Frans inte vann så vi hade fått det nästa år också.
Berith
CITAT (Berith @ 14-05-2016, 17:15) *
--- Kanske att Frans blir femma?

unsure.gif Är jag synsk fast jag inte vet om det...?

Jag kollade bara första timmen, lyssnade sen lite på radion. Somnade men vaknade strax före halv ett och hörde sista uppräkningen av poängerna. Ukraina? Neej det var inte min melodi. Inte Australien eller Ryssland heller.

Att Australien deltar beror på stort intresse, sägs det. Igår sas det att sändningen kunde ses både i Kina och USA också. Det är väl ok kanske, men dom behöver inte bjudas in som man gjort med Australien. Nej låt sångtävlingen vara Europeisk, som det var tänkt från början.
hattstugan

Har tittat/lyssnat nu och förstår inte hur den låten kunde vinna?
Är ju deprimerande i melodin! Fanns många bättre låtar enligt mitt musiköra!
Gita
CITAT (hattstugan @ 15-05-2016, 12:26) *
Har tittat/lyssnat nu och förstår inte hur den låten kunde vinna?
Är ju deprimerande i melodin! Fanns många bättre låtar enligt mitt musiköra!

Många bra låtar i år, riktigt bra och mycket bättre än Ukraina var bl.a Holland, Belgien Italien, Frankrike och så förstås Ryssland och Sverige.
Hade inte hört några av bidragen innan men blev direkt förtjust i Sveriges ganska enkla, lättillgängliga melodi och coola, avslappnade framförande.
Gita
*Stintan*
Kan det ha varit en politisk markering att rösta på Ukraina? Annars förstår jag inte heller hur dom kunde vinna.
Bengalow
Det skulle vara roligt att se, hur mycket detta "jippo" totalt har kostat oss, som betalar TV-avgiften...och till vilken nytta? Det kan aldrig i helv-e vara värt sitt pris! Vad får man tillbaka? Snuspengar...!
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 15-05-2016, 16:06) *
Det skulle vara roligt att se, hur mycket detta "jippo" totalt har kostat oss, som betalar TV-avgiften...och till vilken nytta? Det kan aldrig i helv-e vara värt sitt pris! Vad får man tillbaka? Snuspengar...!

Som att betala skatt, du får inte tillbaka de pengarna heller. Det är bara att acceptera att det är på det viset.

Nu blir det dyrt för Ukraina men de kan ju köra en lågmäld och billig tävling istället för att skruva upp utgifterna för varje år som Sverige och en del andra länder gör.
Gita
CITAT (Bengalow @ 15-05-2016, 16:06) *

Du tror möjligen inte att det var alldeles utmärkt PR för Sverige. Sändes ju såväl i Kina som i USA.
Dessutom så var det en mycket välgjord tillställning,
För övrigt tycker jag inte att Sverige skall ställa sig utanför arrangemang av detta slag.
Tror kanske inte det finansierades med dina licenspengar, det sändes ju i stort sett i hela världen och gav därför kanske t.o.m plus i kassan för SvT.
Gita

CITAT (*Stintan* @ 15-05-2016, 15:57) *
Kan det ha varit en politisk markering att rösta på Ukraina? Annars förstår jag inte heller hur dom kunde vinna.

Jag tror så! Lite tråkigt kan man tycka, allt behöver nödvändigt vis inte ses som politik.
Gita
Bengalow
CITAT (Gita @ 15-05-2016, 16:21) *
Du tror möjligen inte att det var alldeles utmärkt PR för Sverige. Sändes ju såväl i Kina som i USA.
Dessutom så var det en mycket välgjord tillställning,
För övrigt tycker jag inte att Sverige skall ställa sig utanför arrangemang av detta slag.
Tror kanske inte det finansierades med dina licenspengar, det sändes ju i stort sett i hela världen och gav därför kanske t.o.m plus i kassan för SvT.
Gita

Ja, du lever i din värld! Reklam är alltid reklam, och kostar bara extra pengar för konsumenten. Jag tror inte att du kan ge ett enda exempel på att det gynnat oss som skall bekosta det hela. Du betalar ogärna skatt, men slukar allt vad reklam kostar. Det är bikostnader som gör alla varor mångdubbelt dyrare än vad de borde, och ändå står dessa kostnader för mycket mer än skatt. Att betala en människa i produktionen lite, lite mer än genomsnittet kostar för mycket säger man - det har man inte råd med. Gissa bara hur mycket Statoil betalar för att byta namn till Circle K? Och vem betalar? Ja, inte oljedirektörerna precis...
Jag tror inte ett dugg på, att ICA har ökat försäljningen för att dom har kul reklam! Då dumförklarar dom människor med eget tänkande. Tror du Kina eller USA importerar mer från oss p.g.a. ESC. Då är du bara fånig. Kungahusets reklam för Sverige? Blaha...
Gita
CITAT (Bengalow @ 15-05-2016, 19:22) *
Ja, du lever i din värld! Reklam är alltid reklam, och kostar bara extra pengar för konsumenten. Jag tror inte att du kan ge ett enda exempel på att det gynnat oss som skall bekosta det hela. Du betalar ogärna skatt, men slukar allt vad reklam kostar. Det är bikostnader som gör alla varor mångdubbelt dyrare än vad de borde, och ändå står dessa kostnader för mycket mer än skatt. Att betala en människa i produktionen lite, lite mer än genomsnittet kostar för mycket säger man - det har man inte råd med. Gissa bara hur mycket Statoil betalar för att byta namn till Circle K? Och vem betalar? Ja, inte oljedirektörerna precis...
Jag tror inte ett dugg på, att ICA har ökat försäljningen för att dom har kul reklam! Då dumförklarar dom människor med eget tänkande. Tror du Kina eller USA importerar mer från oss p.g.a. ESC. Då är du bara fånig. Kungahusets reklam för Sverige? Tycker att du i din Blaha...

Nåja, en hel värld verkar hylla Måns och Petra och den svenska finalen. Så vad en magsur gubbe tycker spelar nog ingen roll. Varför inte le, dansa, sjunga och ha lite kul istället. Det sliter på kroppen att vara så sur och missunnsam och elak som du verkar vara.
För övrigt förstår jag inte varför du ondgör dig över Statoils sätt att spendera sina egna pengar. Du behöver ju inte tanka där, tack och lov så har vi fortfarande valmöjligheter inom ganska många områden.
Utan reklam och PR så stannar Sverige och världen.
Tycker faktiskt att du är fånig eller kanske förstår du inte bättre
Gita
Bengalow
Din lilla värld av reklam/lobbyism stannar helt säkert. Vi andra dansar, sjunger och ler av billigare priser, när vi slipper helt onödiga kostnader. Att du inte förstår har jag haft helt klart för länge.
Citat: "-Utan reklam stannar Sverige och världen!" Förklara är du snäll! För att du blir utan jobb? Eller för att morgontidningen blir bara på 4 sidor? Den är ändå inte värd att läsa...
Gita
CITAT (Bengalow @ 15-05-2016, 20:10) *
Din lilla värld av reklam/lobbyism stannar helt säkert. Vi andra dansar, sjunger och ler av billigare priser, när vi slipper helt onödiga kostnader. Att du inte förstår har jag haft helt klart för länge.
Citat: "-Utan reklam stannar Sverige och världen!" Förklara är du snäll! För att du blir utan jobb? Eller för att morgontidningen blir bara på 4 sidor? Den är ändå inte värd att läsa...

Tja, vill man samla kottar och leva på bär och rötter så har du rätt.
Nu vill nog inte de flesta av oss leva så, vi vill nog ha en viss bekvämlighet och guldkant på tillvaron. Sverige är ett litet ,högst exportberoende land och om vi inte talar om vad vi har, dvs, marknadsför/gör reklam för våra tjänster och produkter, vem köper då? Och om ingen köper vad skall vi då arbeta med, hur skall vi då betala vår välfärd?

För övrigt vill jag minnas att du sagt att du jobbat som säljare fast det var väl en missuppfattning för det stämmer ju inte alls med det du visar här.

Får faktiskt en känsla av att du driver med mig, för så totalt insnöad, okunnig om hur samhället fungerar som du ger intryck av/uttryck för kan nog ingen vara.
Gita
Bengalow
CITAT (Gita @ 15-05-2016, 20:48) *
Får faktiskt en känsla av att du driver med mig, för så totalt insnöad, okunnig om hur samhället fungerar som du ger intryck av/uttryck för kan nog ingen vara.
Gita

Jodå, jag vet åtminstone en som lever i sin drömvärld, ungefär som Alice i Underlandet, utanför all verklighet. Hennes nicknamn börjar på G och slutar på ett verb som slutar på "att bajsa" (-sk) som det skulle stått i en rebus. Du är helt utanför det som är verklighet, G+(bajsa-sk).
Jag driver inte med dig - jag avskyr dig och den inställning till ett solidariskt samhälle, som inte din grupp har, där vi alla skall bidraga efter förmåga. Varför skall den "icke bemedlade" betala mer för att utnyttja vårt eget samhälles resurser? Varför skall en kontorschef ha mindre skatt än en pensionär? Du lever i en helt annan värld, och ser inte hur det ser ut omkring dig. Så länge du själv har det bra, så varför bry sig? Eller skriver du bara för att försvara dig själv, och din egen åkomma(=girighet)?
Gita
CITAT (Bengalow @ 15-05-2016, 22:03) *
Jodå, jag vet åtminstone en som lever i sin drömvärld, ungefär som Alice i Underlandet, utanför all verklighet. Hennes nicknamn börjar på G och slutar på ett verb som slutar på "att bajsa" (-sk) som det skulle stått i en rebus. Du är helt utanför det som är verklighet, G+(bajsa-sk).
Jag driver inte med dig - jag avskyr dig och den inställning till ett solidariskt samhälle, som inte din grupp har, där vi alla skall bidraga efter förmåga. Varför skall den "icke bemedlade" betala mer för att utnyttja vårt eget samhälles resurser? Varför skall en kontorschef ha mindre skatt än en pensionär? Du lever i en helt annan värld, och ser inte hur det ser ut omkring dig. Så länge du själv har det bra, så varför bry sig? Eller skriver du bara för att försvara dig själv, och din egen åkomma(=girighet)?

Nu börjar du bli riktigt obehaglig. En del små stackare reagerar precis som du när sakargumenten inte räcker till.
Uppriktigt, jag tycker synd om dig.
Gita
malarmaster
CITAT (Bengalow @ 15-05-2016, 19:22) *
Jag tror inte ett dugg på, att ICA har ökat försäljningen för att dom har kul reklam! Då dumförklarar dom människor med eget tänkande. Tror du Kina eller USA importerar mer från oss p.g.a. ESC. Då är du bara fånig. Kungahusets reklam för Sverige? Blaha...

Gud vilken korkad svada. har man inte förstått reklamens makt så bör man nog kolla verkligheten.
Ytterst få affärer skulle funka utan att få ut sina varor och det gör man med reklam.
Har ju själv drivit flera företag och det är sant,reklam kostar pengar som läggs på kundpriset men utan reklam inga jobb eller sålda varor.
hur företag lägger sina internbudgetar vad gäller reklamkostnader m.m skiter jag i,det är ju vad varan kostar ut till kund som spelar roll och så länge vi har konkurrens finns det faktiskt en prispress.
ICA:s roliga filmer,ja,de ses av en stor del av befolkningen och finns dessutom utlagda på Youtube.
att ICA ökat sin marknadsandel under en följd av år bidrar säkert dessa filmer till.Veckans extrapriser presenteras på ett roande sätt och få andra kedjor kan ta upp kampen.
hur får du som konsument reda på utbudet på marknaden om inte reklam funnits?
reklam finansierar dessutom en stor del av vårt utbud av olika tjänster.
Utan reklam hade det inte funnits tidskrifter o tidningar till rimliga priser,tv hade haft betydligt färre kanaler o reklamfinansierad radio hade inte funnits.
Kan inte tillverkare göra sina varor kända hade det inte funnits produktion av den enkla anledningen att de inte fått sålt så mycket.
Volvo hade inte sålts i USA t.ex och hade inte våra handelsdelegationer farit runt i världen för att sälja in svensk industri o knowhow hade vi haft en betydligt mindre exportindustri.
Tänker just på kina när kungen besökte landet och ostindiefararen "Göteborg" var med.det gav ett enormt gensvar o gjorde Sverige uppmärksammat,kinesiska företag etablerade kontakter o har köpt in sig i flera svenska företag.känner själv flera som jobbar i kina för svenska företag där man satt upp filialer.
En utveckling som inte skett om man som du vill isolerar sig.
Du kan visst tillverka eller ha en tjänst att erbjuda men kan du inte värva kunder så blir det inte långvarigt.
ulf

malarmaster
CITAT (Bengalow @ 15-05-2016, 22:03) *

Nog är det väl skönt att det inte finns moderatorer längre på odla?
Ovanstående hade fått dig utesluten för värre personangrepp har jag aldrig sett på odla.

Men vi känner dig,du saknar argument och använder istället förolämpningar o personangrepp.
I vanlig ordning...

avseende skattenivåer tycks du inte heller ha förstått den delen ,jobbskatteavdrag. infördes för att öka konsumtion och motivera arbetslösa att jobba istället för att gå på bidrag.
Vet att det övergår ditt förstånd att fatta det så bry dig inte.
Visst är det väl skönt att moderatorena dragit? Ulf
Gossen Ruda
CITAT (malarmaster @ 16-05-2016, 09:06) *
avseende skattenivåer tycks du inte heller ha förstått den delen ,jobbskatteavdrag. infördes för att öka konsumtion och motivera arbetslösa att jobba istället för att gå på bidrag.
Ulf

Detta upprepas om och om igen men det låter bara som tomt moderatsnack. En del kanske hamnade som konsumtion men det torde vara försumbart och kanske las på utlandsresor och importvaror. Som bekant finns det lite produktion av kapitalvaror i detta landet. Och att arbetslösa skulle börja jobba pga några hundralappar mindre i skatt är önsketänkande. De flesta arbetslösa vill redan jobba men kan inte få något jobb. Ev uppgång i arbetskraften kan lika gärna bero på andra saker som konjukturen och vad som händer i omvärlden. Fast är vi inte långt från ESC nu?
Gita
CITAT (Gossen Ruda @ 16-05-2016, 09:27) *
Detta upprepas om och om igen men det låter bara som tomt moderatsnack. En del kanske hamnade som konsumtion men det torde vara försumbart och kanske las på utlandsresor och importvaror. Som bekant finns det lite produktion av kapitalvaror i detta landet. Och att arbetslösa skulle börja jobba pga några hundralappar mindre i skatt är önsketänkande. De flesta arbetslösa vill redan jobba men kan inte få något jobb. Ev uppgång i arbetskraften kan lika gärna bero på andra saker som konjukturen och vad som händer i omvärlden. Fast är vi inte långt från ESC nu?

Finns det fler sätt att öka antalet jobb än att öka efterfrågan på produkter och tjänster ? Ökad skattebas ger i sin tur utrymme för fler jobb i det offentliga.
Gita
P.s Skulle vara kul att få veta hur du ser på din vapendragare Bengalow sätt att debattera D.s

CITAT (malarmaster @ 16-05-2016, 09:06) *
Nog är det väl skönt att det inte finns moderatorer längre på odla?
Ovanstående hade fått dig utesluten för värre personangrepp har jag aldrig sett på odla.

Men vi känner dig,du saknar argument och använder istället förolämpningar o personangrepp.
I vanlig ordning...

Vet att det övergår ditt förstånd att fatta det så bry dig inte.
Visst är det väl skönt att moderatorena dragit? Ulf

Skönt att det finns någon vettig människa här som reagerar när det går helt över styr.
Gissar att Stintan, Magistern med flera är tysta som möss när det gäller Bengalows framfart. Bedrövligt!
Gita
Aqvakul
Du älskar att provocera Gita och ibland glömmer någon att sitta på händerna....

Förresten, handlade inte den här tråden om Eurovision?
Gita
CITAT (Aqvakul @ 16-05-2016, 10:42) *
Du älskar att provocera Gita och ibland glömmer någon att sitta på händerna....

Förresten, handlade inte den här tråden om Eurovision?

"Lärare för mobbing" om det fanns en sådan organisation så vore du den givne ordföranden
Gita
*Stintan*
CITAT (Gita @ 16-05-2016, 10:15) *
Finns det fler sätt att öka antalet jobb än att öka efterfrågan på produkter och tjänster ? Ökad skattebas ger i sin tur utrymme för fler jobb i det offentliga.
Gita
P.s Skulle vara kul att få veta hur du ser på din vapendragare Bengalow sätt att debattera D.s

Skönt att det finns någon vettig människa här som reagerar när det går helt över styr.
Gissar att Stintan, Magistern med flera är tysta som möss när det gäller Bengalows framfart. Bedrövligt!
Gita

Varför fiskar du?
Har hittills aldrig lyckats skriva något som faller dig i smaken så vad får dig att tro att jag skulle kunna göra det nu?
hattstugan

Allt är som vanligt! Ingen kan hålla sig till ämnet i en tråd utan MÅSTE ge sig på person!
Märkligt
Berith
Åh vad jag har svårt att komma på vilka låtar ni pratar om - Gita, Bengalow, malarmaster, Stintan...?

Avundsjuk med Nanne Grönvall kanske? Eller Party for everybody med dom där ryska tanterna? Ding dinge dong som vann i Sverige 1975? Knappast Ein bisschen frieden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon