hcan
Hej alla,

Helt ny här och min fråga kanske inte alls passar in, men jag gör ett försök. På tomten finns en träddunge som numera växt upp till det vi kallar "skogen". Träden (björk, asp, rönn, gran, tall) planterades nog för 40-50 år sedan, för att bli ett skydd mot en intilliggande väg, och det fungerar de bra som nu!

Träden växte och växte och ingen har väl brytt sig så mycket om dem förrän för några år sedan, när vi började kapa de grenar som växte allra längst ned. Förutom det är det mest gräsklipparen som fått jobba i det området. Idag tog ja mod till mig och började rensa upp där. Elva skottkärror med löv, kvist och framförallt barr blev det!

Nu till frågan! Det är en del helt gräslösa fläckar, framförallt runt granarna. Gräset är inte så tjock och det blir mest enstaka tuvor med långa strån. Skulle det på något sätt gå att snygga till hela den här dungen? Jag tänker en "park" med lågväxande blommor som man kanske kan köra över med gräsklipparen lite då och då? Helt öppen för alla möjliga andra förslag! Förutom att kanske hugga ner alla träden....

Skickar med några bilder. En av bilderna är tagen från vägen, de andra får olika platser på tomten. Växtzon 7 kanske också är viktig information?

Se fram med spänning om jag får något svar!
Huggorm
Det mesta handlar om ljus, vatten och näring. Träden tar det mesta av detta, och lämnar inte mycket av detta till markvegetationen. Men du ser ju redan nu var det finns bäst möjligheter för blommor att växa, det är där gräset växer bäst och blir frodigast. Som du noterar är granarna värst, det är inte enkelt för andra växter att samexistera med dom.

Det finns också något som kallas "woodland", som är en sorts trädgård som anläggs i skuggan under träd. Det består ofta av örter, buskar och ormbunkar som är anpassade till att leva som undervegetation och det kan bli ett väldigt trevligt resultat. Googla lite på det.
Gunilla T
Vilken vacker miljö! För allt i världen, ta inte bort träden, de är som smycken i den lilla dungen. Att försöka få något att växa under träden är nog dömt att misslyckas, marken är genomvävd av trädens rötter och inga små växter kan konkurrera med träden och den skugga som de ger. I närheten av björk och gran är det näst intill omöjligt att odla något som kan utvecklas och bli vackert.

Njut av din vackra träddunge!
Jan af Lisö
Tycker också att dungen är jättevacker som den är på bilderna !!!!
*Stintan*
Jättefin dunge! Låt den vara som den är!
Gossen Ruda
Fin dunge. Möjligen kan jag tänka mig att du sätter något lågvuxet mellan vägen och dungen om det skall vara till skydd mot vägen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon