Sidor: 1, 2
segelbåt
CITAT (*Stintan* @ 21-09-2016, 22:15) *

Också svarar du som vanligt med en motfråga... Så tröttsamt.

Men jag kan tyvärr inte läsa din länk då man tydligen har begränsat antal artiklar man kan läsa gratis. Fast Ingressen ser jag och den är "Varför SD plötsligt väljer att positionera sig klart längst högerut i svensk skattepolitik är oklart". Är det verkligen förvånande?

Har Sd röstat ner sitt eget förslag? Isåfall är det lika sjukt, om inte, vad vill du ha sagt?

Mjärden
CITAT (malarmaster @ 21-09-2016, 21:17) *
vad jag menar är att sd inte längre består endast av skinnskallar och hillbillies i glesbygden.

Tycker inte du skall sprida fördomar om människor i glesbygden, de är lika upplysta som folk i städerna !
*Stintan*
CITAT (segelbåt @ 21-09-2016, 22:37) *
Också svarar du som vanligt med en motfråga... Så tröttsamt.

Men jag kan tyvärr inte läsa din länk då man tydligen har begränsat antal artiklar man kan läsa gratis. Fast Ingressen ser jag och den är "Varför SD plötsligt väljer att positionera sig klart längst högerut i svensk skattepolitik är oklart". Är det verkligen förvånande?

Har Sd röstat ner sitt eget förslag? Isåfall är det lika sjukt, om inte, vad vill du ha sagt?

Jag ville påvisa hur SD sviker sina väljare.
segelbåt
CITAT (*Stintan* @ 21-09-2016, 22:54) *
Jag ville påvisa hur SD sviker sina väljare.

Genom att rösta ner sitt eget förslag?

Men annars har väl sossarna guldmedalj i brutna vallöfte? Så du skall kanske ta det lugnt med dina stenar i glashuset.
*Stintan*
CITAT (segelbåt @ 21-09-2016, 22:59) *
Genom att rösta ner sitt eget förslag?

Men annars har väl sossarna guldmedalj i brutna vallöfte? Så du skall kanske ta det lugnt med dina stenar i glashuset.

Det där tror du väl inte själv på. Inget parti kan få igenom alla sina vallöften om de inte har egen majoritet som du kanske vet. Den tiden är sen länge förbi då något sådant inträffade.
segelbåt
CITAT (*Stintan* @ 21-09-2016, 23:42) *
Det där tror du väl inte själv på. Inget parti kan få igenom alla sina vallöften om de inte har egen majoritet som du kanske vet. Den tiden är sen länge förbi då något sådant inträffade.

Men du klagade på att SD tydligen svikit sina väljare och så röstar du själv på de största svikarna. Hör du inte hur dumt det låter? Att de tydligen röstar ner sina egna förslag också visar ju hur förvirrade partiet egentligen är. Så det är ju inte konstigt att deras väljare också är förvirrade...
*Stintan*
CITAT (segelbåt @ 22-09-2016, 00:27) *
Men du klagade på att SD tydligen svikit sina väljare och så röstar du själv på de största svikarna. Hör du inte hur dumt det låter? Att de tydligen röstar ner sina egna förslag också visar ju hur förvirrade partiet egentligen är. Så det är ju inte konstigt att deras väljare också är förvirrade...

Vadå klagade.....jag konstaterade fakta. Att S skulle vara de största svikarna får stå för dig, jag tycker alla partier är lika goda kålsupare när det gäller svek. Mig veterligt har jag inte någonstans sagt vilka jag röstar på så var inte så säker.
AndersKbg
CITAT (*Stintan* @ 22-09-2016, 05:13) *
Vadå klagade.....jag konstaterade fakta. Att S skulle vara de största svikarna får stå för dig, jag tycker alla partier är lika goda kålsupare när det gäller svek. Mig veterligt har jag inte någonstans sagt vilka jag röstar på så var inte så säker.

Det är gammal info vilket sida du stödjer...men OnT så leder sossarna statistiken över svikna vallöften, medan regeringen Reinfeldt-Borg leder den infriade varianten. Det var få saker de inte drev igenom som de gick till val på, medans sossarna svek sina egna väljare på ren rutin.

Vad säger du om Måna och hennes "livvakt" då?
Haha...hoppas hon åker in.
Mjärden
Idag måste jag ge Socialdemokraterna beröm för att de "vilja" lösa problemet med de som fått avslag på sin asylansökan. 12000 finns gömda i Sverige och många försöker vänta ut tiden 4 år, så de kan göra en förnyad ansökan och 8000 väntas få avslag under 16/17. Det kan dock bli problem för S att verkställa sina nya direktiv, då det finns för lite poliser för denna verksamhet, som är svår och tidskrävande.
Åkesson förordade förstärkning av poliskåren, men det går inte över en natt och
M ville att möjligheten till förnyad ansökan efter 4 år tas bort.
Det är dock positivt att S lämnar en avsiktsförklaring att de vill ta itu med det här problemet, men de får nog driva det själva, då de knappast får stöd av Mp och V är ju helt emot förslaget (och troligen även Lööf)
*Stintan*
Skitsnack! Jag har garanterat inte lämnat någon info om det men självklart kan ju ingen ha missat att jag inte gillar alliansen.

Vad gäller Sahlin (hon heter Mona) så får hon väl stå för sina klantigheter. Jag bryr mig faktiskt inte.
segelbåt
CITAT (Mjärden @ 22-09-2016, 23:03) *
Idag måste jag ge Socialdemokraterna beröm för att de "vilja" lösa problemet med de som fått avslag på sin asylansökan. 12000 finns gömda i Sverige och många försöker vänta ut tiden 4 år, så de kan göra en förnyad ansökan och 8000 väntas få avslag under 16/17. Det kan dock bli problem för S att verkställa sina nya direktiv, då det finns för lite poliser för denna verksamhet, som är svår och tidskrävande.
Åkesson förordade förstärkning av poliskåren, men det går inte över en natt och
M ville att möjligheten till förnyad ansökan efter 4 år tas bort.
Det är dock positivt att S lämnar en avsiktsförklaring att de vill ta itu med det här problemet, men de får nog driva det själva, då de knappast får stöd av Mp och V är ju helt emot förslaget (och troligen även Lööf)

Låter som en ny REVA, var inte sossarna starkt emot den?

http://www.ssu.se/ssu-starkt-kritiska-till-reva-projektet/
http://www.sydsvenskan.se/2013-03-12/s-attackerar-regeringen
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16337183.ab
http://www.dn.se/sthlm/eu-sossar-upprors-av-poliskontroller/
malarmaster
http://cornucopia.cornubot.se/2016/09/fall-budgeten.html

texten under bilden,är det rätt tolkning av Löfvens uttalande?

CITAT (segelbåt @ 22-09-2016, 23:17) *

verkligheten är påfallande ofta annorlunda i regeringsställning när man måste ta itu med problemen,snarare än att titta på.
sossarna i opposition resonerade annorlunda än sossarna i regering. Undrar om det är samma människor?
sparvuggla
CITAT (malarmaster @ 23-09-2016, 07:40) *

verkligheten är påfallande ofta annorlunda i regeringsställning när man måste ta itu med problemen,snarare än att titta på.
sossarna i opposition resonerade annorlunda än sossarna i regering. Undrar om det är samma människor?

Du menar väl moderaterna?
Kingberg-Batra och Reinfeldt?
*Stintan*
CITAT (malarmaster @ 23-09-2016, 07:40) *

Kan ju inte vara något annat än skribentens tolkning.

Detsamma gäller även alliansen. Alla säger en sak i opposition men något annat i regeringsställning.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (*Stintan* @ 23-09-2016, 12:03) *
Detsamma gäller även alliansen. Alla säger en sak i opposition men något annat i regeringsställning.

Ja och så tror dom att väljaren är dum och utan minne men jag tror att väljaren kommer mera ihåg än politikerna själva.

Jag är så trött på alla politiker.....

Elisabeth
*Stintan*
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 23-09-2016, 12:11) *
Ja och så tror dom att väljaren är dum och utan minne men jag tror att väljaren kommer mera ihåg än politikerna själva.

Jag är så trött på alla politiker.....

Elisabeth

tummenupp.gif
Aqvakul
Visst kan man vara trött på de folkvalda. Men vad är alternativet? Teknokrati? Bondfångare? Diktatur?
sparvuggla

Dessutom finns det dom som är till salu, tex. SD som var kraftigt emot vinster i välfärden men efter några sittningar med näringslivets toppar var dom helt plötsligt för......
segelbåt
Ja, Hvad vilja socialdemokratin egentligen. Något de inte vill iaf är att dras med MP efter denna perioden.

Socialdemokraterna går till val på egen hand 2018 :http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23588481.ab

Glädjande nyheter.
malarmaster
men det gjorde de även i förra valet,man hade inget gemensamt valmanifest med mp och v.
däremot sas det att man gärna samarbetade och både mp o v erbjöds plats i regeringen. Något som när det gällde plötsligt inte innefattade v.

Hur det blir efter nästa val är därmed en fråga för väljarna. Hur ställer de sig till en ytterst oklar situation när inga besked ges om hur en ev. s-regering skall se ut?

Alliansen kommer att gå till val på ett gemensamt manifest och kommer att ge klart besked till väljarna vilken politik som skall föras.
Så de rödgröna kommer att få svårt att ge ett trovärdigt intryck om sina planer då de faktiskt inte lyckats hålla sina nuvarande vallöften eller ens visa enighet i de stora besluten.
Läser man aftonbladets reportage och partisekreteraren för s så verkar de vara genuint trötta på mp och öppnar istället för ett samarbete med andra partier.
tyder på en viss desperation och det ihop med beskedet att Löfven inte tänker avgå oavsett valresultat
utan vill se sig avsatt istället visar på ett vilset parti utan partners.

Så sammantaget håller jag med segelbåt,det är glädjande att löfven på detta vis visar att man inte är ett samarbetsparti,att man inte litar på sina partners och att man i vanlig ordning tror att S är nödvändiga för att regera sverige.
Verkligheten visar ju precis tvärtom... Ulf

Mjärden

Ja, så har det varit oavsett vem som suttit i regeringsställning.

Ett sätt att utveckla demokratin skulle vara att inför valen göra en sammanställning vad de olika partierna och styrelsekonstellationer uträttat under de fyra åren från förra valet. Glömskan är politikernas bästa vän och det lönar sig bättre att ge vallöfte än att tala om vad man faktiskt uträttas under sin period som polititiker eller vad partiet gjort.

Jag tycker att S och Stefan Löfven har gjort ett fint arbete i regeringsställningen även om jag inte gillar allt som de fått igenom. Det kan inte vara lätt att regera ihop med ett parti, som är så olikt Socialdemokraterna och som driver principer som inte fungerar i verkligheten och hotar att avveckla landsbygden ytterligare.
Gossen Ruda
Vallöften är något man kan infria om man hamnar i majoritet, finns det ingen majoritet för något block i riksdagen blir alla löften till luft. Det är inte den egna politiken som styr utan motståndarnas ovilja. Så att prata om brutna vallöften är bara munväder.
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 26-09-2016, 14:35) *
Vallöften är något man kan infria om man hamnar i majoritet, finns det ingen majoritet för något block i riksdagen blir alla löften till luft. Det är inte den egna politiken som styr utan motståndarnas ovilja. Så att prata om brutna vallöften är bara munväder.

Precis och det borde väl malarmastern veta så lite konstigt att han uttalar sig som han gör.
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 26-09-2016, 15:48) *
Precis och det borde väl malarmastern veta så lite konstigt att han uttalar sig som han gör.

Politisk agitation, som vanligt från det hållet.
Mjärden
Jag menar inte bara om man uppfyllt vallöften eller ej utan hur man röstat i viktiga frågor, som avhandlats under mandatperioden, alltså även hur oppositionen ställt sig till viktiga frågor.
Det är framför allt på kommun och landstingsnivå, som detta är intressant tex inom vårt landstingsområde har frågan om placering av psykiatrin och var ett ev framtida sjukhus skall ligga och hur de olika partierna har röstat i frågorna. Vid förra valet röstade jag taktiskt i landstingsvalet just pga dessa frågor.
*Stintan*
Tror inte det är så ovanligt att man röstar taktiskt i kommun- och/eller landstingsval eftersom det där handlar om frågor som ligger oss närmare på ett annat sätt än riksdagsval.
malarmaster
CITAT (Gossen Ruda @ 26-09-2016, 14:35) *

Jag håller inte med,det handlar mest om hur du lägger upp politiken. Många vallöften handlar dessutom om ekonomi så de brukar bakas in i budgeten. Och även om du har en minoritetsregering så går budgeten igenom om inte alla de andra gaddar ihop sig om ett eget förslag. det händer ytterst sällan.
Vänstern har ju lyckats uppfylla flera av sina vallöften,de fick igenom en hel drös i nya budgeten och de sitter alltså inte ens i regeringen.
Jonas sjöstedt och company har ju därmed visat att de är bra mycket skickligare på det politiska spelet än rookien till statsminister.
Nej,s misslyckas totalt med sin politik och man lägger sig platt inför kraven från vänstern. Det är bara att gratulera sjöstedt och i det avseendet har han växt i mina ögon.
Löfven har mycket att lära och frågan är om han kan bli en skicklig politiker med tiden. Ulf
Gossen Ruda
V har lite av en vågmästarroll, S + MP är alldeles för svaga. Därför kan Sjöstedt ställa krav.
*Stintan*
Det är enklare att vara i opposition än regering.
malarmaster
CITAT (Gossen Ruda @ 28-09-2016, 09:52) *
V har lite av en vågmästarroll, S + MP är alldeles för svaga. Därför kan Sjöstedt ställa krav.

fördenskull är det ju inget som hindrar regeringen att driva egen politik,det är ju det som är vitsen med att ha regeringsmakten. Eller hur?
sparvuggla
CITAT (malarmaster @ 28-09-2016, 10:09) *
fördenskull är det ju inget som hindrar regeringen att driva egen politik,det är ju det som är vitsen med att ha regeringsmakten. Eller hur?

Det är det dom gör, v hjälper till med väldigt bra förslag varav en del får genomslag.
Sverige har aldrig gått så bra som nu är alla experter eniga om.

Annie Lööf säger idag klart och tydligt: All slags samarbete med nazisterna (SD) är uteslutet. Om det utmynnar i regering över blockgränserna återstår att se.
*Stintan*

Och det gjorde varje parti i alliansen menar du? Nej du kan inte driva en enda sak om du inte vet att du kan få majoriteten med dig. Det är ju hela tiden kompromissa som gäller när man är beroende av andra.
Gossen Ruda

Förstod du inte vad jag skrev?
malarmaster
v har ingen vågmästarroll,oppositionen har majoritet och det är endast tack vare att alliansen inte lägger gemensamma förslag som det funkar för s att sitta kvar. I de frågor som alliansen är överens och sd hoppar in med samma åsikt förlorar regeringen oavsett vad sjöstedt tycker.Det har ju hänt några gånger nu....
Nu är det knappast någon risk att alliansen lägger en gemensam budget innan valet så budgetmässigt kan s regera tryggt. Därmed kunde de drivit sina egna vallöften hårdare och fått igenom dem.
I övriga frågor får s faktiskt söka stöd i riksdagen vilket skett flera gånger,försvarsuppgörelsen,flyktingpolitiken m.m.
segelbåt
CITAT (sparvuggla @ 28-09-2016, 11:42) *
All slags samarbete med nazisterna (SD) är uteslutet.

Har du nallat på rödvinet igen? Att kalla Sveriges mest israelvänliga parti för nazistiskt är väldigt ointelligent, även för dig.

Nazisterna hade däremot ett väldigt gott samarbete med Den muslimska världen, de satte t o m upp muslimska förband inom SS. Så din koppling mellan SD och nazism är så felaktig den bara kan bli... Men ta du ett glas till så kan vi låtsas att det regnar. smile.gif
*Stintan*
CITAT (segelbåt @ 28-09-2016, 14:31) *
Har du nallat på rödvinet igen? Att kalla Sveriges mest israelvänliga parti för nazistiskt är väldigt ointelligent, även för dig.

Nazisterna hade däremot ett väldigt gott samarbete med Den muslimska världen, de satte t o m upp muslimska förband inom SS. Så din koppling mellan SD och nazism är så felaktig den bara kan bli... Men ta du ett glas till så kan vi låtsas att det regnar. smile.gif

Har rodret gått sönder? För du kan väl inte mena allvar.
segelbåt
CITAT (*Stintan* @ 28-09-2016, 14:45) *
Har rodret gått sönder? För du kan väl inte mena allvar.

Vad i mitt inlägg är felaktigt?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon