Sidor: 1, 2
caprifol
CITAT (*Stintan* @ 04-01-2017, 13:35) *
Hur menar du nu? Är det bättre att man mörkar missförhållanden?

Nej, nej absolut inte! Tvärtom!! Usch, vilket missförstånd.Detta var ironi och direkt riktat t Bengalow som vräkt ur sig det jag citerade om yrkesgruppen journalister. Ändå citerar han/hon nästan alltid reportrar/journalister när det kommer t diskussion om aktuella ämnen. Jag vill snarare betona hur viktiga journalister - framför allt grävande sådana är!
Edit/tillägg: tack för att du frågade Stintan, så jag fick tillfälle att förklara! Kanske har fler missuppfattat, eftersom det förstås egentligen inte hörde hemma i denna tråd.
*Stintan*
CITAT (caprifol @ 04-01-2017, 14:19) *
Nej, nej absolut inte! Tvärtom!! Usch, vilket missförstånd.Detta var ironi och direkt riktat t Bengalow som vräkt ur sig det jag citerade om yrkesgruppen journalister. Ändå citerar han/hon nästan alltid reportrar/journalister när det kommer t diskussion om aktuella ämnen. Jag vill snarare betona hur viktiga journalister - framför allt grävande sådana är!
Edit/tillägg: tack för att du frågade Stintan, så jag fick tillfälle att förklara! Kanske har fler missuppfattat, eftersom det förstås egentligen inte hörde hemma i denna tråd.

Aha fast jag kan hålla med Bengalow ang journalister. Det är väldigt sällan de är opartiska och har därmed makt att styra åt det håll de önskar. Har inget emot grävande journalistik men de borde behålla sina egna politiska åsikter för sig själva. Tror inte dom inser själva vilken påverkan på folk de har.
Gunilla T
CITAT (*Stintan* @ 04-01-2017, 16:26) *
Aha fast jag kan hålla med Bengalow ang journalister. Det är väldigt sällan de är opartiska och har därmed makt att styra åt det håll de önskar. Har inget emot grävande journalistik men de borde behålla sina egna politiska åsikter för sig själva. Tror inte dom inser själva vilken påverkan på folk de har.

Nu håller jag inte med dig Stintan. För det första är det helt fel att döma en hel yrkeskår på det sättet, precis som inom alla andra yrken fins det goda och mindre goda företrädare.

Jag antar att vi pratar om journalister som skriver i våra politiska media och därmed annonserar de ju ut sin hemvist och vi som läsare har väl ett eget ansvar att bedöma insatsen utifrån deras politiska bakgrund. Den massiva kritiken mot svenska journalister har sin grogrund bland högerpopulistiska media där man trumpetar ut att svenska folket är utsatt för konspirationer och PK media. De som beskyller media för att ljuga, förvanska eller manipulera har ju också en egen agenda.

Att vara objektiv i alla lägen är något som ingen mänsklig varelse klarar av, vi har alla ett ansvar att bedöma sakligheten i det vi läser.
caprifol
CITAT (Gunilla T @ 04-01-2017, 16:58) *
Nu håller jag inte med dig Stintan. För det första är det helt fel att döma en hel yrkeskår på det sättet, precis som inom alla andra yrken fins det goda och mindre goda företrädare.

Jag antar att vi pratar om journalister som skriver i våra politiska media och därmed annonserar de ju ut sin hemvist och vi som läsare har väl ett eget ansvar att bedöma insatsen utifrån deras politiska bakgrund. Den massiva kritiken mor svenska journalister har sin grogrund bland högerpopulistiska media där man trumpetar ut att svenska folket är utsatt för konspirationer och PK media. De som beskyller media för att ljuga, förvanska eller manipulera har ju också en egen agenda.

Att vara objektiv i alla lägen är något som ingen mänsklig varelse klarar av, vi har alla ett ansvar att bedöma sakligheten i det vi läser.

👍 Och där håller jag med dig förstås! Du hann före, men säger ungefär det jag hade tänkt svara, nämligen att vi som läsare får tänka själva också! Och genom att döma ut hela kåren (vilket jag inte menar att Stintan gör) kommer osökt frågan: hur många oegentligheter skulle aldrig komma till allmänhetens kännedom om inte journalister började rota i ärendena?
Aqvakul
Det är bra att journalister rotar, men mindre bra när de sitter och solar sig i varandras åsikter. Jag tycker att nyhetsrapporteringen på SVT har blivit sämre. Förr var det mer nyheter rakt av. Nu ska allt kommenteras i form av att nyhetsuppläsaren frågar ut en journalist. Media självt får alltid väldigt stor uppmärksamhet. Men det är sällan särskilt självkritiskt, utan lutar ibland mer åt navelskåderi...

*Stintan*
CITAT (caprifol @ 04-01-2017, 17:13) *
👍 Och där håller jag med dig förstås! Du hann före, men säger ungefär det jag hade tänkt svara, nämligen att vi som läsare får tänka själva också! Och genom att döma ut hela kåren (vilket jag inte menar att Stintan gör) kommer osökt frågan: hur många oegentligheter skulle aldrig komma till allmänhetens kännedom om inte journalister började rota i ärendena?

Helt rätt jag dömer inte ut hela journalistkåren och de får gärna ägna sig åt grävande journalistik. Tycker dock att fler borde vara mer analyserande istället för att vara åsiktsmaskiner som tar ställning i olika frågor. Jag har faktiskt en favorit bland journalister och det är Marcus Oscarsson tummenupp.gif

Ja Gunilla men jag måste erkänna att jag mer gick på det man ser i tv än de som skriver i politiska medier för där vet man ju var de står. Man vet redan på förhand vad de tänker skriva om ditten o datten. Hur ofta ställer journalister på Svt t.ex. inte frågor till journalister från politiska medier som sitter som nån sorts sakkunniga i soffpaneler o.dyl.?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon