Hej!
Jag fick för en tid sedan en liten ampellilja. Än så länge har jag fått två sticklingar, och jag har hunnit plantera den ena medan den andra fortfarande står i ett glas med vatten. Har dock funderingar över alla tre plantor.
Den stora har växt till sig ordentligt och som sagt fått två sticklingar. Nu har dock stjälken som sticklingarna växer på blivit gul (antar vissen?) och det kommer inga fler sticklingar. Kan plantan få en ny stjälk? Bör jag knipsa av den som är gul?
Det första skottet som har planterats har börjat växa lite, även om det går långsamt för den. Däremot har den inte börjat få någon stjälk som det kan växa sticklingar på (den har varit planterad i ca 2 månader). Är det något som är fel, eller kommer den så småning om?
Den andra sticklingen har stått i ett glas vatten i säkert 4 veckor nu, och den har fortfarande inte rotat sig. Har bytt ut vattnet ca en gång i veckan. Vad kan ha gått fel här, finns det något jag kan göra?
Tacksam för hjälp! De gröna fingrarna är tyvärr inte så gröna!
Eva i Skåne
26-02-2017, 17:01
Ampellilja brukar vara enkel. Den gulnade stjälken kan du ta bort. Det kommer nya med nya skott. Det rotade skottet är dock för ungt att få egna skott än.
Nästa gång du får en stjälk med nya skott så missa inte de små blommorna! Man tänker knappast på dom, men dom är söta.
Om plantan t ex hänger i en ampel så kan du låta stjälken/stjälkarna med skotten sitta kvar och det kan utveckas ännu en nivå med skott från dem. Den behöver ine hänga i ampel, men den kommer ta en del plats och tippar kanske annars.
När ampelliljan får lite ålder blir rötterna tjocka, saftiga och vitaktiga. Då är krukan antagligen mest fylld med rötter och bara lite jord kvar. Den går såklart att plantera om i större kruka, men annars kan det vara läge att börja från början med ett nytt skott då.
Skottet som står i vatten och inte rotat sig än vet jag faktiskt inte varför. Du kan sätta det direkt i en kruka med jord så kommer det antagligen också börja växa. Inte för mycket vatten bara innan du ser att det börjar växa och därmed fått rötter