Merzi
Hej!

Jag fick fr en tid sedan en liten ampellilja. n s lnge har jag ftt tv sticklingar, och jag har hunnit plantera den ena medan den andra fortfarande str i ett glas med vatten. Har dock funderingar ver alla tre plantor.

Den stora har vxt till sig ordentligt och som sagt ftt tv sticklingar. Nu har dock stjlken som sticklingarna vxer p blivit gul (antar vissen?) och det kommer inga fler sticklingar. Kan plantan f en ny stjlk? Br jag knipsa av den som r gul?

Det frsta skottet som har planterats har brjat vxa lite, ven om det gr lngsamt fr den. Dremot har den inte brjat f ngon stjlk som det kan vxa sticklingar p (den har varit planterad i ca 2 mnader). r det ngot som r fel, eller kommer den s smning om?

Den andra sticklingen har sttt i ett glas vatten i skert 4 veckor nu, och den har fortfarande inte rotat sig. Har bytt ut vattnet ca en gng i veckan. Vad kan ha gtt fel hr, finns det ngot jag kan gra?

Tacksam fr hjlp! De grna fingrarna r tyvrr inte s grna!
Eva i Skne
Ampellilja brukar vara enkel. Den gulnade stjlken kan du ta bort. Det kommer nya med nya skott. Det rotade skottet r dock fr ungt att f egna skott n.
Nsta gng du fr en stjlk med nya skott s missa inte de sm blommorna! Man tnker knappast p dom, men dom r sta.
Om plantan t ex hnger i en ampel s kan du lta stjlken/stjlkarna med skotten sitta kvar och det kan utveckas nnu en niv med skott frn dem. Den behver ine hnga i ampel, men den kommer ta en del plats och tippar kanske annars.
Nr ampelliljan fr lite lder blir rtterna tjocka, saftiga och vitaktiga. D r krukan antagligen mest fylld med rtter och bara lite jord kvar. Den gr sklart att plantera om i strre kruka, men annars kan det vara lge att brja frn brjan med ett nytt skott d.
Skottet som str i vatten och inte rotat sig n vet jag faktiskt inte varfr. Du kan stta det direkt i en kruka med jord s kommer det antagligen ocks brja vxa. Inte fr mycket vatten bara innan du ser att det brjar vxa och drmed ftt rtter
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon