Mjärden
30-12-2017, 00:58
Det är bra att vara skeptisk och inte klicka in sig på vad som helst. Nu kanske jag är lite för försiktig, när jag inte vågar klicka in mig på två trådar i Småprat om trädgården; de handlar om "köpa körkort" och "blåbär". Är det något skumt med de trådarna ?
Gossen Ruda
30-12-2017, 09:34
Inget problem med de trådarna. Över huvud taget är det ganska säkert att öppna olika trådar här, en annan sak är att klicka på länkar i trådarna. Ett tag fick vi in olika virus på forumet men det var via Google-annonser, men de är borta nu. Fö verkar de tjänstvilliga flickorna, eller deras "pappor", börjar tröttna. Jag får bara ett och annat erbjudande nu.
Gossen Ruda
16-04-2018, 12:21
Det har gått lite upp och ner med de tjänstvilliga flickorna men nu tycks det vara över, jag har inte fått något erbjudande på en månad nu. Jag kan leva med den saknaden.
Mjärden
16-04-2018, 23:07
Mina flickorhar tydligen tröttnat också, bara någon enstaka sista månaden. Värre är det för min fru, som får ideliga erbjudande om bitcoin. Hon har försökt avregistrera mailen, men de fortsätter att komma. Jag tror det är bättre att bara kasta dem och inte visa att man reagerar och hoppas att efter x antal utskickade mail så har spammaskinen en inprogrammering att ta bort adressen från listan. Genom att försöka avregistrera dem, tror jag att man förlänger tiden innan de upphör.
Gossen Ruda
17-04-2018, 09:26
Genom att försöka avregistrera visar man att mailadressen används så det skall man inte göra. Normala företag slutar om man avregistrerar men spammare är inte normala. bara det att man skickar spam på spam på spam, som dessa envisa flickor. Hur stor är chansen att man skulle acceptera innehållet i spam nummer sjuttielva om man skippat alla innan? Vad är det för mening med att förvanska namnet på potensmedel för att försöka gå förbi upplagda spärrar? Man vill ju inte ha skiten ändå. Jag tror att enda chansen att bli av med spam på sikt är att avgiftsbelägga alla mail. Det räcker med en bråkdel av ett öre, spammarna skickar så många mail att kostnaden blir för stor. Fast då måste alla se till att deras datorer inte är kapade.
Gossen Ruda
10-01-2019, 12:13
Jag plockar upp min gamla tråd för nu har det börjat drälla in mer spam. Det gäller allt möjligt, jag har vunnit, jag får delta i olika undersökninger, har fått återbäring, får fantastiska erbjudanden mm. Alla mail är likadana, bara en bild. Hämtar jag den står det något insmickrande och så finns det en länk att klicka på. Skulle aldrig göra det. En sak som är gemensamt är att när jag kollar egenskaperna så är returadressen tom. Ingen seriös mailutsändare saknar returadress. Det står på svenska men det är små löjliga stavfel så jag tror inte de kommer från Sverige. Dessutom kallar de mig för vad som står i mailadressen men det är inte mitt riktiga namn. Nån mer som drabbats?
johnny_j
10-01-2019, 16:13
Anledningen till att man får spam kan vara flera orsaker. Här är några:
- 1. Din dator är drabbad av ett virus som plockar upp alla e-postadresser i adressboken på din dator. Tyvärr innebär det då att alla dina kontakter också kan få spam.
- 2. Någonstans har din e-postadress snappats upp av en spam-robot på en websida.
- 3. Som 1 men du är en av kontakterna i en av dina kontakters dator som har mumsat på ett virus.
- 4. Du har skrivit in din e-postadress på en websida som vill ha dina uppgifter av olika anledningar. Gör inte det. Se nedan.
När din e-postadress har "läckt ut" är du därefter ett offer för spam. e-postadresserna säljs till fler spammare som gör inflödet av skräppost än värre. Det kan du inte göra något åt.
Vad du kan göra är att använda en seriös e-postklient
och en seriös internetleverantör.
Själv använder jag Office 365 med Outlook. Det kostar pengar men GMail är gratis och bra. Spamfiltren i dessa tar 99% av allt spam men i mitt fall är det inte så mycket eftersom jag sällan lämnar ut min "riktiga" e-postadress.
Många websidor vill att man anger sin e-postadress av diverse mer eller mindre diffusa anledningar. Om du absolut vill göra det så
skaffa en "slarvadress" på t.ex. GMail eller Yahoo. Använd ALDRIG din privata egna adress på websidor du inte känner till.
Gossen Ruda
18-01-2019, 11:23
Jag har börjat tröttna så jag kollade upp ip-adresserna. Främst två adresser figurerar, en från Los Angeles och en från Buffalo. Får se om det går att blockera dessa.
CITAT (Gossen Ruda @ 18-01-2019, 11:23)

Jag har börjat tröttna så jag kollade upp ip-adresserna. Främst två adresser figurerar, en från Los Angeles och en från Buffalo. Får se om det går att blockera dessa.
johnny_j
18-01-2019, 19:30
CITAT (Gossen Ruda @ 18-01-2019, 11:23)

Är det olika domäner för respektive adress, dvs. för Buffalo, är det flera olika avsändardomäner?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.