Det flög förbi en massa tranor här för några kvällar sedan. Massor alltså, dom gick inte att räkna men det var absolut flera hundra. Dom lät och det var nog deras sätt att tacka för i vår och säga att dom nu gav sig av längre norrut.
Huggorm
28-04-2018, 06:55
Mycket stenmurklor i skogen nu och de svartvita flugsnapparna har anlänt, nu är det senvår
Gossen Ruda
28-04-2018, 10:04
Jag hörde också en svartvit idag. Några dar för tidigt, 1 maj var standard förut.
Gunilla T
28-04-2018, 14:57
Och här landade den idag, jag hörde ett upprört väsen från mesarna och jag trodde det var sparvhöken som var på jakt. Men icke, det var den svartvita flugsnapparen som flög omkring bland holkarna där mesarna redan boat in sig. De visste precis vem som kommit, därav oväsendet. I fjol var ankomsdatumet 1 maj, det brukar det vara. Alltså kom den lille gynnaren några dagar för tidigt, kanske gynnsamma vindar under den långa flygfärden.
Jag är väldigt förtjust i denna fågel. Såhär skrev jag 2013 på min blogg;
http://hagtorpet.blogspot.se/2013/05/svart...ugsnappare.htmlDen texten hamnade så småningom i en fantastisk fågelbok, jag blev uppringd av författaren som undrade om jag ville vara med. Boken är inte en traditionell fågelbok utan handlar om vad olika fåglar betyder för människor.
[attachment=87945:shopping_1_.jpg]
CITAT (Gunilla T @ 28-04-2018, 15:57)

Och här landade den idag, jag hörde ett upprört väsen från mesarna och jag trodde det var sparvhöken som var på jakt. Men icke, det var den svartvita flugsnapparen som flög omkring bland holkarna där mesarna redan boat in sig. De visste precis vem som kommit, därav oväsendet. I fjol var ankomsdatumet 1 maj, det brukar det vara. Alltså kom den lille gynnaren några dagar för tidigt, kanske gynnsamma vindar under den långa flygfärden.
Jag är väldigt förtjust i denna fågel. Såhär skrev jag 2013 på min blogg;
http://hagtorpet.blogspot.se/2013/05/svart...ugsnappare.htmlDen texten hamnade så småningom i en fantastisk fågelbok, jag blev uppringd av författaren som undrade om jag ville vara med. Boken är inte en traditionell fågelbok utan handlar om vad olika fåglar betyder för människor.
[attachment=87945:shopping_1_.jpg]
Vad fint skrivet på Bloggen!
Gunilla T
28-04-2018, 19:17
Tack Uggi!
Åh vilka härliga vårtecken ni ger oss andra!
Huggorm
30-04-2018, 09:25
Idag har den svartvita fått sällskap av en gråvit, även honan anlände före 1 maj i år. Om det inte var hon jag såg redan i förrgår, men jag tror det var en annan hane. Kan vara svårt att se om det är en svartvit eller gråvit när de flyger omkring.
Huggorm
30-04-2018, 09:36
Jag brukar inte mata fåglarna så länge på våren, men i år har jag lite frö kvar som jag tänkte de skulle få göra slut på. En iakttagelse är att nötväckorna har slutat komma, de måste ha hittat annan och bättre mat någonstans. Istället har två grönsiskor tagit över konkurrensen med mesarna, och de här är väldigt orädda fåglar. Man måste komma ganska nära innan de flyttar sig, mycket närmare än för andra fåglar.
Huggorm
30-04-2018, 09:58
Och där kom sädesärlan också. Den är nog bara på genomresa för de brukar aldrig bo här
Ännu inte sett någon sädesärla här i Falköping frugan väntar på den, det är hennes favorit.
Anki på Öland
30-04-2018, 22:08
Hörde göken för första gången i morse

västergök....
CITAT (Anki på Öland @ 30-04-2018, 23:08)

Hörde göken för första gången i morse

västergök....
I måndags, den 7 maj, hörde jag göken första gången här.
Bengalow
11-05-2018, 10:55
...och vi väntar ivrigt på Tornseglarna!
Bengalow
20-05-2018, 09:49
Idag har jag hört dom - tornseglarna, med sina "svirr-svirr"-läten far dom omkring högt uppe, och glädjer oss. Vi har väntat på dom, som pigor och drängar längtade efter Gladan...från den dagen serverades nämligen ett extra mål mat till dom, för det betydde också att lantbruket gick upp i sommarhalvårets helfart, med mycket mer arbete.
Gossen Ruda
20-05-2018, 18:15
Ännu inga tornisar här men koltrastens ungar lämnade boet idag. Föräldrarna hysteriska till en början men lugnade ner sig så småningom.
Mjärden
22-05-2018, 22:22
Nu kan vi väl lägga våren till handlingarna för det är ju SOMMAR !
Gossen Ruda
23-05-2018, 09:10
CITAT (Mjärden @ 22-05-2018, 23:22)

Nu kan vi väl lägga våren till handlingarna för det är ju SOMMAR !
Håller med. Nu har tornsvalorna/seglarna också kommit till Göteborg. En svala gör ingen sommar men jag har sett flera.
Huggorm
23-05-2018, 14:58
Min koltrast låg fortfarande på ägg igår, fyra stycken närmare bestämt. Är väl några dagar efter här upp på berget.
nycklarnycklar
20-11-2018, 22:59
Ville läsa tråden bara för att värma upp mig nu när vintern är framme
https://strykfritt.se/
Mjärden
20-11-2018, 23:45
reklamvarning !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.