Jennie123
Vill gärna plantera lite blå blommor i en solig rabatt.
Eftersom det är ett rött plank bakom och röda rosor i rabatten redan tänkte jag att knallblå blommor skulle göra sig fint.
De bör väl vara över 30 cm höga i alla fall men inte så höga som riddarsporre. En annan detalj är att de inte bör sprida sig vildsint och ¨ta över¨ hela rabatten.
Tar tacksamt emot förslag.
Copycat
--
Copycat
--
kerstin z5-6
blå blommor -
Hittar du en hel del i detta album , är själv en blåfreak !
Förresten magic fountain riddarsporrar blir bara 50 -60 cm höga smile.gif
andreas i uppsala
vad sägs om lavendel? Den passar bra ihop med rosor, förhindrar skadjur och sånt
vickeva
eller kantnepeta, knalligt blå och sprider sig som sjutton..
vickeva
CITAT (Copycat @ 29-04-2004, 22:17)
Hejsan Jennie ! Blågull, dom doftar ljuvligt och finns både i blått och vitt. wub.gif

Mina blågull är säkert 80 cm...
Fenja
Violer, aubretia, förgätmigej, näva, lungört, ormöga, blåeld, luzern, akleja, toppklocka, blåklocka med flera.
Mvh
Fenja
pepparmynta
``Blomsalvior´´ ! wub.gif
ingmet
Veronikor, speciellt praktveronikan... wub.gif eller som den kallades på mormors tid - Ärenpris. Sen finns ju riddarsporrar och stormhattar.
netaave
Toppklocka, håller sig på olats och blir ca 40 cm. smile.gif
Ingis
En ettåring med ljuvlig blå färg och nästan lila knoppar. Snokörten.
Att ha i framkant. rolleyes.gif
kerstine
hos mig är toppklocka väldigt spridningsvillig, nästintill ett ogräs...
Betty
CITAT (kerstine @ 02-05-2004, 21:37)
hos mig är toppklocka väldigt spridningsvillig, nästintill ett ogräs...

Hos mej blev den ett ogräs som höll på att alldeles ta över i rabatten. Den fick respass! Men man kan plantera den i nedgrävd och bottenlös hink om man vill begränsa den.
kerstin z5-6
Toppklocka på nordligare läns lerjordar är ett veritabelt ogräs , medan den verkar vara beskdligare söderut smile.gif
vickeva
CITAT (kerstin z5-6 @ 04-05-2004, 17:25)
Toppklocka på nordligare läns lerjordar är ett veritabelt ogräs , medan den verkar vara beskdligare söderut smile.gif

Här är den inte beskedlig... och detta är väl söderut så det förslår...
kerstin z5-6
Ok -same same då .. vacker på ängen smile.gif men inte i rabatt smile.gif
Mi70
Vackert i framkant är också en låg, doftande häck av isop. Lättare att lyckas med och övervintra än lavendel, men liknar den. Med en planta kan du få fram en hel häck på en säsong, knipsa av en bit med stam och gren och tryck ner i jorden! Doftar underbart och blommar med blålila blomax! rolleyes.gif
Ingis
CITAT (Mi70 @ 05-05-2004, 09:31)
Vackert i framkant är också en låg, doftande häck av isop. Lättare att lyckas med och övervintra än lavendel, men liknar den. Med en planta kan du få fram en hel häck på en säsong, knipsa av en bit med stam och gren och tryck ner i jorden! Doftar underbart och blommar med blålila blomax! rolleyes.gif

Jag har sått anisisop i år och är väldigt spänd på resultatet.
Har mig veterligt aldrig sett isop. I alla fall har jag inte vetat vad det varit. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon