|
Full version: Coronaviruset
Mjärden
21-03-2020, 23:54
CITAT (Gossen Ruda @ 19-03-2020, 17:42)  Nu minns du lite fel. https://sv.wikipedia.org/wiki/PostnordFast om många gamlingar dör blir det mer pengar i pensionssystemet, lite cyniskt uttryckt. Men nog är det många frågor runt pengar och arbete nu. För mig är det mest pensionen som jag funderar över men jag har sparat i ladorna, dvs banken och där är de ganska säkra. Så du tycker att vi inte skall skydda oss, så att vi får corona och glesar ut i pensionärsleden. Ja, visst jag är en 70+, så att det såna som jag du vill bli av med ?
Gunilla T
22-03-2020, 09:30
Gossen Ruda
22-03-2020, 13:59
CITAT (Gunilla T @ 22-03-2020, 09:30)  Låst artikel men det räckte med att läsa inledningen. Suuuuuck. Det var väl pingstvänner som spred smittan i Sydkorea också? Och kineserna hävdar att det är amerikanska armén som har planterat ut viruset där smittan startade.
Gossen Ruda
22-03-2020, 14:08
CITAT (Mjärden @ 21-03-2020, 23:54)  Så du tycker att vi inte skall skydda oss, så att vi får corona och glesar ut i pensionärsleden. Ja, visst jag är en 70+, så att det såna som jag du vill bli av med ? Om man är cynisk men jag är inte cynisk. Jag står själv och väntar vid 70-dörren.
johnny_j
22-03-2020, 14:50
CITAT (Gossen Ruda @ 22-03-2020, 13:59)  Låst artikel Gunilla, du som är så kunnig med växter, förstår du inte att alla inte kan läsa en artikel som du betalar för?
Gunilla T
22-03-2020, 15:06
CITAT (johnny_j @ 22-03-2020, 14:50)  Gunilla, du som är så kunnig med växter, förstår du inte att alla inte kan läsa en artikel som du betalar för? Man kan inte behärska allt här i världen även om det finns dom som tror det För en vecka sedan, ungefär, gick DN ut och lovade att alla artiklar som gäller Corona pandemin skulle vara öppna för alla och då antog jag felaktigt att det gick att länka till dessa artiklar. Så var det med det.
Gunilla T
22-03-2020, 15:12
CITAT (Gossen Ruda @ 22-03-2020, 13:59)  Låst artikel men det räckte med att läsa inledningen. Suuuuuck. Det var väl pingstvänner som spred smittan i Sydkorea också?
Och kineserna hävdar att det är amerikanska armén som har planterat ut viruset där smittan startade. Om det var pingstvänner vet jag inte men det var en "religiös sekt" som de kallades för i media. Brasiliens president kallar Corona utbrottet för "småsjuka" och att pastorerna nog vet bäst hur de skall sköta detta. Återstår att se hur det utvecklas i Brasilien om några veckor, man blir mörkrädd över denna brist på ansvar hos en del av världens ledare. Trump hade liknande inställning för ett tag sedan, nu har han förstått att han riskerar att inte bli omvald när ekonomin kraschar och svängt men kanske för sent.
johnny_j
22-03-2020, 15:15
CITAT (Gunilla T @ 22-03-2020, 15:06)  Man kan inte behärska allt här i världen även om det finns dom som tror det För en vecka sedan, ungefär, gick DN ut och lovade att alla artiklar som gäller Corona pandemin skulle vara öppna för alla och då antog jag felaktigt att det gick att länka till dessa artiklar. Så var det med det. Då ber jag om ursäkt. Har försökt på olika vis men artikeln är låst. Tror det är enbart Trump som anser att han behärskar allt. Vi andra är lite mer ödmjuka ...
Huggorm
22-03-2020, 17:18
CITAT (Gunilla T @ 22-03-2020, 15:12)  Om det var pingstvänner vet jag inte men det var en "religiös sekt" som de kallades för i media.
Brasiliens president kallar Corona utbrottet för "småsjuka" och att pastorerna nog vet bäst hur de skall sköta detta. Återstår att se hur det utvecklas i Brasilien om några veckor, man blir mörkrädd över denna brist på ansvar hos en del av världens ledare. Trump hade liknande inställning för ett tag sedan, nu har han förstått att han riskerar att inte bli omvald när ekonomin kraschar och svängt men kanske för sent. Är nog ingen större fara i Brasilien, det är för varmt där. Viruset verkar spridas bäst när det är 5-7 grader. Det sprids i värme också men inte alls på samma vis.
andersen
22-03-2020, 18:05
CITAT (Huggorm @ 22-03-2020, 17:18)  Är nog ingen större fara i Brasilien, det är för varmt där. Viruset verkar spridas bäst när det är 5-7 grader. Det sprids i värme också men inte alls på samma vis. Nja det tycks inte stämma, än så länge så är det ungefär lika många döda som i Sverige..... Döda i Brasilien
johnny_j
22-03-2020, 19:08
CITAT (andersen @ 22-03-2020, 18:05)  Nja det tycks inte stämma, än så länge så är det ungefär lika många döda som i Sverige..... Döda i BrasilienVi har typ 10 miljoner invånare i Sverige. Av dem har ca 17 dött. Det är 1.7 per miljon.Brasilien har typ 200 miljoner invånare. Av dem har ca 18 dött (osäkra siffror pga Bolsonaro). Det är 9 per 100 miljoner ( 0.09 per miljon). Nästan 19 gånger mindre alltså. Stämmer det någorlunda så dämpar värmen viruset.
Gossen Ruda
22-03-2020, 20:19
CITAT (Huggorm @ 22-03-2020, 17:18)  Är nog ingen större fara i Brasilien, det är för varmt där. Viruset verkar spridas bäst när det är 5-7 grader. Det sprids i värme också men inte alls på samma vis. Fast i Europa är Italien och Spanien värst drabbade och där är det vamare. Men det kan också bero på sociala vanor, eller ovanor. Kramar och kindpussar och liknande avarter av mänskligt beteende.
Huggorm
22-03-2020, 20:44
CITAT (Gossen Ruda @ 22-03-2020, 20:19)  Fast i Europa är Italien och Spanien värst drabbade och där är det vamare. Men det kan också bero på sociala vanor, eller ovanor. Kramar och kindpussar och liknande avarter av mänskligt beteende. Hur varmt var det i norra Italiens inland i februari när detta bröt ut? Enligt wikipedia är normal dagstemperatur i Bergamo i februari 4,4 grader och i mars 8,2 grader https://en.wikipedia.org/wiki/Bergamo#Climate
Gossen Ruda
22-03-2020, 21:33
CITAT (Huggorm @ 22-03-2020, 20:44)  Hur varmt var det i norra Italiens inland i februari när detta bröt ut? Enligt wikipedia är normal dagstemperatur i Bergamo i februari 4,4 grader och i mars 8,2 grader https://en.wikipedia.org/wiki/Bergamo#ClimateBra fråga men jag har inget bra svar. Men samtidigt verkar den mesta smittspridningen ske inomhus, dvs i rumstemperatur. Då kanske vid direktkontakt.
andersen
23-03-2020, 03:44
CITAT (johnny_j @ 22-03-2020, 19:08)  Vi har typ 10 miljoner invånare i Sverige. Av dem har ca 17 dött. Det är 1.7 per miljon. Brasilien har typ 200 miljoner invånare. Av dem har ca 18 dött (osäkra siffror pga Bolsonaro). Det är 9 per 100 miljoner ( 0.09 per miljon). Nästan 19 gånger mindre alltså.
Stämmer det någorlunda så dämpar värmen viruset. Det finns nog ytligare saker att ta upp,och det är när startade smittspridningen,dvs hur lång tid har den funnits i länderna? jag tror att där är nog den stora skillnaden i olika länders höga dödstal.
Mjärden
23-03-2020, 19:47
Jag måste ge dig Johnny J en stor eloge för att du i silos tråd avslöjade bluffen med silverpreparatet. Det dyker upp en massa förslag på undermedel mot coronaviruset mer eller mindre fantasifulla och det här silverpreparatet var ett av dem. Andra var bastubad eller blåsa med hårtorken i halsen !
johnny_j
24-03-2020, 16:39
CITAT (Mjärden @ 23-03-2020, 19:47)  Jag måste ge dig Johnny J en stor eloge för att du i silos tråd avslöjade bluffen med silverpreparatet. Det dyker upp en massa förslag på undermedel mot coronaviruset mer eller mindre fantasifulla och det här silverpreparatet var ett av dem. Andra var bastubad eller blåsa med hårtorken i halsen !  Nu du med mig skämta aprillo! Var gjorde jag det? Visserligen är Silos en stor anhängare till alla blufftips han hittar på Youtube men jag öppnar de inte ens eftersom det är uppenbart att det är en bluff från första början om Silos tror på dem.
Gossen Ruda
24-03-2020, 17:11
CITAT (johnny_j @ 24-03-2020, 16:39)  Nu du med mig skämta aprillo! Var gjorde jag det? Visserligen är Silos en stor anhängare till alla blufftips han hittar på Youtube men jag öppnar de inte ens eftersom det är uppenbart att det är en bluff från första början om Silos tror på dem. En liten korrektion, Silos är en hon.
johnny_j
24-03-2020, 17:19
CITAT (Gossen Ruda @ 24-03-2020, 17:11)  En liten korrektion, Silos är en hon. Nu blomstrar mina fördomar. Det förklarar saken ... ointresse av relevans!
Mjärden
24-03-2020, 21:41
CITAT (johnny_j @ 24-03-2020, 16:39)  Nu du med mig skämta aprillo! Var gjorde jag det? Visserligen är Silos en stor anhängare till alla blufftips han hittar på Youtube men jag öppnar de inte ens eftersom det är uppenbart att det är en bluff från första början om Silos tror på dem. Skit samma, men det är ändå bra om man är medveten om att det florerar många självutnämnda experter, som ger allehanda råd och nu är det coronabehandling som är på tapeten. Det enda vi har att förhålla oss till är de rekommendationer som utgår från officiellt håll från de riktiga experterna. Eftersom jag är 70+ har jag nästan slutat att vistas ute bland folk, hade med min lilla flaska handsprit i fickan och spritade händerna innan jag slog koden vid en betalning idag, börjat beställa matvaror online på ICA, ställt in ett planerat årsmöte som vi skulle haft utomhus på söndag pga dåligt väder. Men det finns sysselsättning ändå missar inte min dagliga träning och sen behöver jag laga staketet till min kolonilott innan min odlingssäsong börjar, sen borde jag ta tag i mina tidningsurklipp som legat orörda i 30 år, så sysselsättning saknas inte även om man delvis är i karantän.
Gunilla T
25-03-2020, 15:44
CITAT (Huggorm @ 22-03-2020, 17:18)  Är nog ingen större fara i Brasilien, det är för varmt där. Viruset verkar spridas bäst när det är 5-7 grader. Det sprids i värme också men inte alls på samma vis. EU´s smittskyddsmyndighet ECDC håller inte med. https://www.reuters.com/article/us-health-c...c-idUSKBN21C246
johnny_j
25-03-2020, 16:04
Det är som på Facebook, man vill ha uppmärksamhet. Sanningshalten är underordnad. Att vara källkritisk är av högsta vikt idag om man råkar vara lättlurad ...
Huggorm
25-03-2020, 16:05
CITAT (Gunilla T @ 25-03-2020, 15:44)  Vi får väl se, det kommer nya hypoteser varje dag.
andersen
25-03-2020, 16:52
CITAT (Huggorm @ 25-03-2020, 16:05)  Vi får väl se, det kommer nya hypoteser varje dag. Nä någon hypotes tror jag inte att det är,antal smittade ökar i Thailand och Indien,Thailand går ju in i varmaste tiden på året,med tempraturer på ca 40grader i april månad.
Gunilla T
26-03-2020, 09:52
CITAT (andersen @ 25-03-2020, 16:52)  Nä någon hypotes tror jag inte att det är,antal smittade ökar i Thailand och Indien,Thailand går ju in i varmaste tiden på året,med tempraturer på ca 40grader i april månad. Ja, vi kan ju hoppas på att värmen är en begränsande faktor men viruset verkar trivas gott i människokroppen trots att vi håller en kroppstemperatur på 37 grader.
Huggorm
26-03-2020, 10:12
Det är ett känt faktum att virus ofta sprids bättre i svalt och torrt väder. Frågan är bara om det gäller även covid-19. https://journals.plos.org/plospathogens/art...al.ppat.0030151
Gossen Ruda
26-03-2020, 10:16
Men mycket av smittspridningen sker tydligen inomhus och vid direktkontakt.
Huggorm
26-03-2020, 10:22
Ja vi får väl se, att det skulle minska något över sommaren är en teori (eller önskedröm) som framlagts och ännu vet vi inte hur detta kommer utveckla sig. Att ingen vet exakt hur det skall hanteras illustreras väl tydligast i att Sverige provar en egen taktik och låter bli karantän och isolering. Kommer vi klara oss bättre eller sämre än resten av Europa? Vi får väl vänta och se.
Gossen Ruda
26-03-2020, 12:38
Än så länge verkar det ganska lugnt. Det är Stockholm som sticker ut med flest fall, dock ännu inte så många. Som jag skrivit tidigare, när vi här uppe i Norden möts blir det inte kram- och pusskalas som exempelvis i Italien och Spanien. Dessutom är Sverige mer glest befolkat än resten av Europa och den äldre generationen bor inte tillsammans med barn och barnbarn. Utom i vissa invandrartäta stadsdelar.
Huggorm
26-03-2020, 14:24
CITAT (Gossen Ruda @ 26-03-2020, 12:38)  Än så länge verkar det ganska lugnt. Det är Stockholm som sticker ut med flest fall, dock ännu inte så många. Som jag skrivit tidigare, när vi här uppe i Norden möts blir det inte kram- och pusskalas som exempelvis i Italien och Spanien. Dessutom är Sverige mer glest befolkat än resten av Europa och den äldre generationen bor inte tillsammans med barn och barnbarn. Utom i vissa invandrartäta stadsdelar. Och det är ju också en oproportionerligt stor andel somalier som dött här i Sverige. Kanske för att de bor tätt tillsammans, kanske för att de träffas på fredagsbön och ber ihop, mängder med folk tätt tillsammans. Eller kanske helt enkelt för att de lever i sin egen lilla värld och inte informerat sig om hur man undviker smitta.
Gossen Ruda
26-03-2020, 15:01
Jo. I Göteborg är iaf fredagsbönen inställd tills vidare.
andersen
26-03-2020, 15:58
I Stockholm är åxå fredagsbönen inställd,och en annan sak är att första majtåget är inställt vilket drabbar mej,men jag tycker att det är rätt att ställa in det.
Gossen Ruda
27-03-2020, 17:08
Nu kommer mer och strängare order om folksamlingar mm. Men borde man inte skilja mellan Stockholm och resten av Sverige? Stockholm har majoriteten av alla fall, uppemot 90%. Detta tack vare alla sportlovsfirare som var i Italien och blev smittade.
Men först skall politiker och andra diskutera innan det görs något vettigt och under tiden fortsätter smittan att sprida sig och människor dör!
Gossen Ruda
27-03-2020, 18:45
Jag tror politiker och myndigheter är ganska eniga och hade alla följt råden och haft lite eget förstånd så hade smittan hejdats, men eftersom det finns risktagare måste man ta till hårdare regler. För hårda för exempelvis mig men ändå kommer folk att strunta i dessa regler och råd.
Gunilla T
27-03-2020, 19:25
CITAT (silos @ 27-03-2020, 17:17)  Men först skall politiker och andra diskutera innan det görs något vettigt och under tiden fortsätter smittan att sprida sig och människor dör! Ja, det kallas demokrati.
CITAT (Gunilla T @ 27-03-2020, 19:25)  Ja, det kallas demokrati. Så i demokratins namn måste människor dö av Corona virus? Mycket märkligt tanke! Det finns tillfällen här i livet då snabba beslut är oerhört viktiga!
Gunilla T
27-03-2020, 20:10
CITAT (silos @ 27-03-2020, 19:34)  Så i demokratins namn måste människor dö av Corona virus? Mycket märkligt tanke! Det finns tillfällen här i livet då snabba beslut är oerhört viktiga! Märklig tanke? Människor dör även i Ryssland där Putin pekar med hela handen. Om vi inte hade en grundlag som skyddade oss för "snabba beslut" av någon som strävar efter total makt kunde en sådan situation som vi nu befinner oss i leda till en förlust av vårt demokratiska styrelseskick.
Huggorm
27-03-2020, 20:56
Vi vet fortfarande inte om den taktik som Sverige kör är bättre eller sämre än den med isolering och karantän som resten av Europa valt. Vi får vänta och se hur dödstalen blir, det ger sig om ett år eller två. För min del är det ganska skönt att slippa karantän och undantagstillstånd men jag är ju inte i någon riskgrupp.
CITAT (Gunilla T @ 27-03-2020, 20:10)  Märklig tanke? Människor dör även i Ryssland där Putin pekar med hela handen. Om vi inte hade en grundlag som skyddade oss för "snabba beslut" av någon som strävar efter total makt kunde en sådan situation som vi nu befinner oss i leda till en förlust av vårt demokratiska styrelseskick. Ja människor dör överallt! Jag tänker på det som pågår i Sverige och på människor som har dött medans politiker diskuterar. Jag kan inte tänka mig att ett snabbt beslut av att stänga skolor och Stockholm skulle leda till någon total makt som skulle ruinerara demokratin i Sverige! Men så klart kan man inte veta vart Corona leder Sverige till! Hela södra Finland är nu avstängd och polisen och militären vakta gränserna. Jag är i riskgrubben och mina barn handlar åt mig.
Gossen Ruda
27-03-2020, 21:52
Att isolera en stad förhindrar visserligen att smitta sprids därifrån men inte att varenda person innanför blir smittad. Skall man stoppa även den smittan måste man isolera alla människor i sina hem tills smittan, eller alla människor dött ut. Det tar säkert några månader. Tror inte det är bättre.
Gossen Ruda
27-03-2020, 21:58
CITAT (Huggorm @ 27-03-2020, 20:56)  Vi vet fortfarande inte om den taktik som Sverige kör är bättre eller sämre än den med isolering och karantän som resten av Europa valt. Vi får vänta och se hur dödstalen blir, det ger sig om ett år eller två. För min del är det ganska skönt att slippa karantän och undantagstillstånd men jag är ju inte i någon riskgrupp. Sverige skiljer sig på ett par punkter från övriga Europa, vi är exempelvis mycket glesare befokat. Inte så många storstäder, bara Stockholm når över 1 miljon. Men vi får som sagt se när vi har facit.
Mjärden
28-03-2020, 01:28
CITAT (silos @ 27-03-2020, 21:17)  Ja människor dör överallt!
Jag tänker på det som pågår i Sverige och på människor som har dött medans politiker diskuterar. Jag kan inte tänka mig att ett snabbt beslut av att stänga skolor och Stockholm skulle leda till någon total makt som skulle ruinerara demokratin i Sverige!
Men så klart kan man inte veta vart Corona leder Sverige till!
Hela södra Finland är nu avstängd och polisen och militären vakta gränserna.
Jag är i riskgrubben och mina barn handlar åt mig. Jag håller inte med dig, tycker att politikerna och regeringen agerat förnuftigt samt att det råder lite av en borgfred i detta svåra läge. Sen är det en avvägning av hur mycket som skall stängas ner med tanke på att vissa funktioner i samhället måste fungera tex vårdinrättningar. Jag tycker att föreningar och sammanslutningar tog till sig av regeringens första direktiv om max 500 personer i offentliga sammankomster tex ställde många idrottsförbund in sina evenemang och liksom mässor, teatrar o biografer, danstillställningar. Nu har det skärpts till 50 personer för att markera att det angår mer privata tillställningar och det är nu var och ens ansvar att försöka miniminera smittrisken. Jag måste ge en lokal politiker en stor eloge för att han upptäckte att i planeringen av ett nytt sjukhus hade antalet intensivvårdsplatser minskats jämfört med det gamla sjukhuset, förhoppningsvis gör man om och ökar antalet platser för att kunna möta framtida epidemier. Lite oroväckande är att man inte vet hur omfattande coronautbrottet blir i Sverige och om vårdplatserna kommer att räcka till. I ett läge där svårt sjuka coronapatienter överstiger antalet vårdplatser tvingas då läkare att prioritera vilka som skall erbjudas vården, Frågan är då om man tillhör vinnarna eller förlorarna i denna prioritering. Jag har inget emot att dö bara jag slipper att plågas med svår andnöd med kapsejsade lungor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|