|
Posse, ja, jag tror att rökare är betydligt mycket mer toleranta mot icke-rökare än tvärt om. Den generella toleransen torde handla mer om var och ens grundläggande syn på människor och omgivning. Jag frågar alltid om det är okay att jag röker, till och med utomhus, om det är icke-rökare med. Jag har aldrig sett en rökare bli så kategoriskt hysterisk eller fördömmande för att denne inte får röka, som icke-rökare kan bli i en situation där det röks och så vidare... Tråkigast av allt är när diskussionen förs borton allt förnuft av till exempel stadsbor i fotriktiga skor, med ergonomiskt korrekt utformad ryggsäck som är fylld med kravmat. Men de kanske har VALT, och inte påtvingats, att bli förgiftade av bilavgaser, fabriksutsläpp och annat i både luft och vatten och då är det väl inte samma sak, eller? Fenja
andersen
03-05-2004, 12:59
Fenja. Det handlar inte om att icke rökare ska vara lika toleranta som rökare, det blir heldumt att ställa upp frågan så.
Jag menar att vi som inte röker måste få välja själva om vi ska bli utsatta för rök. Och då kan man inte vända på frågan som du gör eller?
Sedan är det ju så att bilavgaser fabriksutsläpp och annat jobbar man med att få en bättre miljö tex så sitter det kattalysator på bilarna i dag och olika filter på fabriksskorsternarna, så man kan inte bara säja att miljön är dålig ni som bor där får skylla sig själv.
Samma sak är det väll med olika droger i samhället iklusive tobak att det arbetas på att få ner drog andvändningen och på sikt få bort alla droger eller minska dom.
CITAT (Fenja @ 03-05-2004, 13:36) Posse, ja, jag tror att rökare är betydligt mycket mer toleranta mot icke-rökare än tvärt om. Den generella toleransen torde handla mer om var och ens grundläggande syn på människor och omgivning. Jag frågar alltid om det är okay att jag röker, till och med utomhus, om det är icke-rökare med. Jag har aldrig sett en rökare bli så kategoriskt hysterisk eller fördömmande för att denne inte får röka, som icke-rökare kan bli i en situation där det röks och så vidare... Tråkigast av allt är när diskussionen förs borton allt förnuft av till exempel stadsbor i fotriktiga skor, med ergonomiskt korrekt utformad ryggsäck som är fylld med kravmat. Men de kanske har VALT, och inte påtvingats, att bli förgiftade av bilavgaser, fabriksutsläpp och annat i både luft och vatten och då är det väl inte samma sak, eller? Fenja  Ha, ha, ha - det är då för väl "att rökare är betydligt mycket mer toleranta mot icke-rökare än tvärt om". Apropå förnuft kommer jag att tänka på en typ rädda-miljön-kurs jag deltog i för några deccenier sedan. På undervisningspassen ondgjorde sig av naturliga skäl alla deltagare över alla typer av miljöförstöring och därmed förknippade hälsorisker. Och på rasterna stod rökarna och bolmade ikapp ute på trappen.
Copycat
03-05-2004, 13:25
Är det någon som funderat över hur många skattekronor som går bort i Sverige om alla ickerökare fick som dom ville? Och kom nu inte med att rökrelaterade sjukdommar kostar si och så mycket, dom som dör i förtid vinner staten outbetalda pensionspengar på också. Så länge rökarna skall behöva betala så hög skatt på sin "last" så skall ingen komma och säga att rökrelaterade sjukdommar kostar staten en massa. Skatten från rökare bör täcka den förlusten.
andersen
03-05-2004, 13:36
Kostnad för rökare i samhället är saxat Rökning kostar samhället minst 26 miljarder per år Sjukvård och minskad produktion på grund av rökning kostar det svenska samhället minst 26 miljarder kronor varje år. Det visar rapporten ”Rökning - produktionsbortfall och sjukvårdskostnader” av docent Kristian Bolin och professor Björn Lindgren vid Lunds Universitets Centrum för Hälsoekonomi. De har på uppdrag av Statens folkhälsoinstitut. beräknat rökningens kostnader under år 2001. Beräkningarna bygger dels på det produktionsbortfall som orsakas av rökning genom sjukskrivningar, förtidspensioneringar och förtida dödsfall och dels på kostnaderna för sjukvård av de människor som drabbats av rökrelaterade sjukdomar. Studien är begränsad till åldersgruppen 35-84 år. Det är endast kostnaderna för cigarettrökning som beräknats. Orsaken är att det är cigarettrökningens hälsoeffekter som är bäst kartlagda och därför ger det tillförlitligaste underlaget för kostnadsberäkningar. Av samma skäl beräknas kostnaderna endast för ett begränsat antal sjukdomar vars samband med rökning säkerställts av den epidemiologiska forskningen. Dit hör cancer i övre luftvägarna, lungorna, bukspottkörteln, njurarna och urinblåsan, sjukdomar i andningsorganen som kroniskt obstruktiv lungsjukdom, KOL, lunginflammation och de vanligaste hjärt- och kärlsjukdomarna. På grund av begränsningarna blir uppskattningen av kostnaderna för produktionsbortfall och sjukdom mycket försiktig. Under 2001 beräknas omkring 7 000 människor i Sverige ha avlidit som följd av sin rökning. Det motsvarar 90 000 förlorade levnadsår och 12 000 arbetsår. 1 200 personer förtidspensionerades på grund av skadeeffekter av rökning. Det motsvarar 4 500 förlorade arbetsår. För sjukvården medförde rökningen 73 000 vårdtillfällen och 570 000 vårddagar i sluten sjukvård. De medicinska skadeverkningarna av rökningen kostade 8,2 miljarder. Kostnaderna fördelas på förlorade arbetsår med sex miljarder kronor och på hälso- och sjukvårdskostnader med 2,2 miljarder. Summan 8,2 miljarder motsvarar 34 procent av kostnaderna för de sjukdomar som har ett säkerställt samband med rökning och motsvarar 2,6 procent av kostnaderna för alla sjukdomar. Utöver detta beräknas 18 miljarder kronor i kostnader för sjukskrivningar tillkomma. Den samlade kostnaden blir 26 miljarder kronor. Det är 6,7 procent av vårdkostnader och produktionsbortfall på grund av samtliga sjukdomar i Sverige 2001. Beräkningarna visar hur mycket större produktionen och hur mycket mindre sjukvårdskostnaderna skulle ha kunnat vara i Sverige om ingen rökte. - Kostnaderna för rökningen är oacceptabelt höga, särskilt med tanke på att de skulle gå att förebygga, säger generaldirektör Gunnar Ågren, Statens folkhälsoinstitut. Åtgärder mot tobaksbruket tillhör de mest kostnadseffektiva insatser som finns att tillgå för att förbättra folkhälsan. Alla investeringar i arbetet med att minska rökningen blir synnerligen lönsamma. Texten finns här för den som vill läsa mera http://www.tobaksfakta.org/view.asp?id=2007
Copycat
03-05-2004, 13:45
Andersen ! Du som älskar att sätta in saxade saker. Hur mycket betalar Svenskarna i tobaksskatt? Det vore kul att se skilnaden. Det du belyser är enbart negativa saker. Hur många är sysselsatta i tobaksindustrin i Sverige? Vad skulle det kosta staten om man totalförbjöd rökning i form av arbetslöshet och förlorad tobaksskatt? Återkom gärna när du har dessa svar också, Andersen.
andersen
03-05-2004, 14:09
copycat.år 2002 så var tobaks skatten ca 8miljarder.
men i dag är den lägre pga anpassning till EUs regler 1januari 2004. Övriga frågor återkommer jag till.( måste logga ut nu)
Copycat
03-05-2004, 14:16
Andersen ! Cigaretterna har INTE blivit billigare sen nyår. Det skulle vara önsketänkande att staten skulle gå med på en skattesänkning av tobak. Inte heller alkoholskatten håller samma mått som resterande EU. Jag tycker att vi tappat tråden på något vis. Problemet är ju inte bara skaderiskerna för rökare/passiva rökare, utan vad man skall göra åt obehaget. Jag säger som tidigare , är man så mycket allergisk mot grannens rök, så kanske man bör se sig om efter ett lämpligare boende. Men det var ju inte ens der som efterfrågades från början, utan vad tar bort röklukten.
Copycat
03-05-2004, 14:19
Förresten, appropå borttappade trådar. Det verkar som att Andersen är expert på borttappade trådar.
En fråga till Andersen: Hur många av de som dött av "rökningens skadeverkningar" skulle ha dött ändå, på grund av predisposision för att få den sjukdom de avled av? DET är en fråga som jag vet att vakna forskarteam studerar närmare, har dock ej tagit del av vad de kommit fram till ännu. Men du vet kanske det med...? Mvh Fenja
Tänkte bara inflika att de så kallade "urspårade" trådarna oftast är de som har flest inlägg. Alltså kanske det inte är helt fel med urspårade trådar? Å andra sidan kanske inte trådens skapare är så glad över att behöva läsa ett femtiotal trådar för att eventuellt hitta ett svar på sin fråga? Rimlig netikett borde alltså vara att skapa en ny tråd (som debatterar om vi skall bura in alla rökare, eller om de skall få vara frigående  )
andersen
03-05-2004, 16:10
CITAT (Copycat @ 03-05-2004, 15:16) Andersen ! Cigaretterna har INTE blivit billigare sen nyår. Det skulle vara önsketänkande att staten skulle gå med på en skattesänkning av tobak. Inte heller alkoholskatten håller samma mått som resterande EU. Jag tycker att vi tappat tråden på något vis. Problemet är ju inte bara skaderiskerna för rökare/passiva rökare, utan vad man skall göra åt obehaget. Jag säger som tidigare , är man så mycket allergisk mot grannens rök, så kanske man bör se sig om efter ett lämpligare boende. Men det var ju inte ens der som efterfrågades från början, utan vad tar bort röklukten. Copycat. Var skriver jag att cigaretterna har blivit billigare? Att staten inte får in lika mycke skatt beror på andra omständigheter, tex så blir det färe rökare varje år, så här förändras åxå statens skatte inkomst på tobak Skatt på cigaretter 2 § Skatt på cigaretter tas ut med 20 öre per styck och 39,2 procent av detaljhandelspriset. Skatt skall dock lägst tas ut med 90 procent av den sammanlagda skatten på cigaretter i den mest efterfrågade priskategorin. Tillverkaren eller hans representant eller, i fråga om cigaretter som importeras från tredje land, importören skall senast den 31 oktober varje år till Skatteverket lämna uppgifter om försäljningen av cigaretter i de olika priskategorierna för tiden från och med den 1 oktober det föregående året till och med den 30 september det innevarande året. Regeringen fastställer senast den 30 november det innevarande året den mest efterfrågade priskategorin av cigaretter och det skattebelopp som för det nästkommande kalenderåret skall tas ut enligt andra meningen. Cigaretter med en längd, exklusive filter eller munstycke, som överstiger 9 centimeter men inte 18 centimeter anses som två cigaretter. Är cigaretten längre anses varje påbörjad ytterligare längd av 9 centimeter som en cigarett. Lag (2003:709). 3 § Med detaljhandelspris avses i denna lag varje cigarettprodukts högsta tillåtna detaljhandelspris, inklusive tobaksskatt och annan statlig skatt eller avgift. Detaljhandelspriset fastställs av tillverkaren eller hans representant eller i fråga om cigaretter som importeras från tredje land av importören. Cigaretter får inte säljas till högre pris än detaljhandelspriset. Om detaljhandelspris inte har fastställts får beskattningsmyndigheten uppskatta priset efter vad som kan anses skäligt. Anställda i tobaks industrin är jag lite osäker på men jag tror att det finns bara 1fabrik som tillvärkar tobak i dag SWEDISH MATCH i tidaholm har 166st anställda. men totalt sätt har SWEDICH MATCH ca14.000 anställda i hela värden.
andersen
03-05-2004, 16:22
CITAT (Fenja @ 03-05-2004, 15:23) En fråga till Andersen: Hur många av de som dött av "rökningens skadeverkningar" skulle ha dött ändå, på grund av predisposision för att få den sjukdom de avled av? DET är en fråga som jag vet att vakna forskarteam studerar närmare, har dock ej tagit del av vad de kommit fram till ännu. Men du vet kanske det med...? Mvh Fenja "predisposision" är det spanska eller? och vad betyder det?
Predisposition, stavade ju lite fel förra gången, jag är dyslektiker (det är inte miljöfarligt), kanske därför du tog det för spanska? Det betyder i alla fall mottaglighet, anlag för. Mvh Fenja
Copycat
03-05-2004, 18:45
Andersen ! Du skrev själv att det f.o.m. 1:a Januari 2004 skulle vara lägre tobaksskatt p.g.a. EU. Om det skulle vara så då har tobaksindustrin höjt priserna rejält. Det är p.g.a.alla hälsokämpar som du, som alla rökare får fortsätta att betala dyra pengar för sin last. Dom tycker att Sverige skall få ha undantag innan vi kommer till EU nivå på alkohol och tobakspriser. Annars skulle väl alla korkade Svenskar supa och röka ihjäl sig, snacka om överförmynderi. En vuxen människa borde väl få bestämma om dom vill förstöra sin kropp eller inte.
CITAT (mudan @ 01-05-2004, 13:27) Hej,
jag undrar om någon har erfarenhet/tips av hur man kan få bort cigarettröks-stanken när man har en uteplats och grannarna röker jämt på uteplatsen bredvid. :wacko:
Vi har ingen rökare i familjen, och vi vill gärna ha en uteplats där vi kan sitta utan att störas av röken/lukten från 'sidan'.
Vad tror ni hjälper
a) att bygga ett trädgårdsskjul vid kanten av uteplatsen
b) odla växter (isåfall vilka sorter fungerar bäst)
c) annat alternativ
Tacksam för tips och förslag
/mudan Vilken rivstart mudan, 64 svar på ditt allra första inlägg - hittills!!!  Hoppas du inte har blivit avskräckt p.g.a. allt "ståhejet", gissar att det var ett känsligare ämne än väntat... Förresten, välkommen till vårt forum! Försök prata med grannen, han kanske inte är medveten om hur störande du tycker att hans rökande är. Att bygga ett trädgårdsskjul eller ett tätt plank vid kanten av uteplatsen kan nog hjälpa mer än att plantera någon växt där. det skulle i så fall vara någon riktigt tät växt som t.ex. Pipranka, Humle eller liknande. Men mest tror jag på ett snack med grannen eller ett tätt plank. Lycka till!
Copycat
03-05-2004, 19:39
Varför inte BÅDE ett tätt plank och en väldoftande växt?  Välkommen och känn dig som hemma.
Wow, vilken respons. Visste inte att detta kunde vara ett ämne som engagerade så många. Tack för alla svar och inlägg. Jag har fått tillräckligt med tips, och tror att tråden kan avslutas nu, om inte någon annan känner för att hålla den vid liv. Tänkte bara summera lite av de olika förslagen 'kemisk' minskning av röken: ättika, doftljus, rökelser 'biologisk' minskning av röken: mynta, pipranka, humle 'konstruerad' minskning av röken: plank eller bod, spalje 'psykologisk' minskning av röken: prata med grannen Till sist tänkte jag bara säga att jag inte är någon radikal motståndare till rökare, det mesta går att lösa om man bara visar tillräcklig hänsyn mot varandra. Tack igen för allas engagemang, det stämmer verkligen att forumet på odla.nu är fullt av liv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|