Full version: Snigelbekämpning
Sidor: 1, 2
Hasse_h
Salt i all ära, men får det inga konsekvenser för växtligheten på sikt om man skvätter salt här o där? Allt hamnar ju inte på snigeln.
mattyflash
Skulle tro att om man saltar allt för mycket så borde växtligheten bli lidande.
Framförallt om man förbekämpar genom att strö ett spår runt sin "täppa" som skall fungera som en sorts oöverstigligt snigelhinder. Så fort der blir morgondagg så löser väl saltet sakta upp sig och rinner ner i jorden, om man då skall strö ut mer för att hålla hindret aktivt så lär det bli en hel del salt som sipprar ut i marken. Hur mycket det krävs för att man ska märka negativa effekter på växtligheten vet jag inte men antar att det borde märkas efter ett tag.

Har läst en del om att sniglar inte skulle gilla koppar.
Det finns kopparringar som man kan köpa och sätta runt stammen på växterna och det skall tydligen göra att snigeln inte vill krypa upp längs stammen och tugga i sig bladen.
Har ingen egen erfarenhet men om det nu är så att koppar funkar så skulle man kanske kunna dra en slinga med koppar-tråd/folie eller liknande runt sina odlingar!?

Finns det någon som vet mer om kopparens effekt som snigelhinder?

Hälsningar Mattias
kristerh
CITAT (mattyflash @ 10-05-2005, 09:41)
Finns det någon som vet mer om kopparens effekt som snigelhinder?

Hälsningar Mattias

Inte som snigelhinder men utsöndrar inte kopparen tungmetaller wink.gif
kanske inte så lämpligt att ha runt det man skall äta.
krister
Juggernaut
Okey att många avskyr sniglar och vill ta död på dom, men man bör väl tänka lite djurplågeri-delen vad gäller salt, särskilt när det finns bättre/"snällare" metoder. Läs artikeln Snigeltips som ligger här på odla.nu och begrunda smile.gif.
CITAT
Salt: att lägga sniglar i salt för avlivning är kvalificerat djurplågeri. Vill man inte ha sniglarna i trädgården så avliva dem snabbt genom klippning eller liknande. Även en snigel har rätt till en snabb död. Vill man inte ta i dom så använd en grilltång och sax.
Susanne i Linköping
När jag plockar sniglar har jag med mig en hink eller burk med vatten och lite såpa i. Vartefter jag plockar plumsar jag ner sniglarna i såpvattnet. De verkar drunkna väldigt fort.

Har jag ingen såpa funkar det även med diskmedel eller schampoo.

Undrar just vad som skulle hända om jag vattnade trädgårdslandet med såpvatten? huh.gif

När jag försökt klippa/skära itu dem verkar de leva mycket längre, kanske siktar jag dåligt men det har hänt att en halv snigel kryper iväg i rekordfart, då känner jag mig usel. Likaså när jag kommer tillbaka efter en timme och den "halshuggna" snigeln fortfarande ligger och vrider sig.
Juggernaut
CITAT (Susanne i Linköping @ 22-05-2005, 19:24)
När jag försökt klippa/skära itu dem verkar de leva mycket längre, kanske siktar jag dåligt men det har hänt att en halv snigel kryper iväg i rekordfart, då känner jag mig usel. Likaså när jag kommer tillbaka efter en timme och den "halshuggna" snigeln fortfarande ligger och vrider sig.
Ja personligen har jag ingen erfarenhet av snigeldödning så d e kanske lätt för mig o sitta o döma rolleyes.gif . Men det verkar som sagt vara huvudet man skall klippa av, vilket ju du gjort eftersom dom "halshuggits", det kanske är dödsryck? wink.gif Fast att den kravlar iväg med hjälp av dödsryck låter lite väl otroligt kanske tongue.gif . Fast då kommer väl problemet vart "huvudet" slutar blink.gif . Kan nog bli en hel forskning bara i hur man avlivar sniglar mest humant wacko.gif (Läste följande i en snigelartikel från GP ) :
CITAT
- Att strö salt på dem eller mixtra med kemiska medel upplösta i vatten tycker jag är djurplågeri, säger Ted von Proschwitz.
- Jag rekommenderar bara tre metoder: halshuggning, det vill säga att klippa huvudet av dem, att samla sniglarna i kärl och hälla över kokande vatten eller att lägga sniglarna en påse och slänga ner i frysboxen.
Susanne i Linköping
Problemet med snigelhalshuggning är att de drar ihop sig så fort man petar på dem, och då är det inte lätt att se var huvudet tog vägen.

Drunkningsdöden är den bästa döden, säger somliga. Hoppas det stämmer.

Att samla i en påse och lägga i frysen är säkert humant, men sniglarna kryper upp ur påsen medan man samlar.

Såptricket kom jag på av en slump, jag strök bara såpa längs insidan långt ner i en hink, enbart för att hindra sniglarna från att smita medan jag höll på. Till min förvåning dog de, trots att det bara var en gnutta såpa i botten av hinken.
violina
CITAT (lenasch @ 23-06-2004, 10:10)
Just inkommen från en singelobservation i trädgårdslandet.

Tips till alla singlar!

Nytt sätt att träffas på snigeljakt i trädgården. biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Hoppas ingen tar illa upp men jag kunde inte låta bli. wub.gif
Calle b
Dubbel-postar lite, men här finns bra info om vilka som ska utrotas och vilka som ska/kan vara kvar: Göteborgs naturhistoriska Museum, klicka på snigelinfo.

Och de med skal ställer inte till det, beundra dem i stället!
Vulgar
Nu är jag så trött på sniglarna.

För ett par veckor sedan hade de ätit upp i princip allt det gula på påskliljorna, och igår hittade jag ett tiotal sittandes på stjälkarna. Mitt på blanka dan! På kvällen gick jag ut igen för att inspektera och klippa, och i min fina gräslök satt säkert 20 stycken. Hade ingen aning om att de varit där innan, och jag och mina barn har ofta ätit en gräslöksstjälk direkt från landet då och då... Det är slut med det nu. Nu gäller tvättning av allt.

Jag brukar samla ihop dem och gå iväg en bit från tomten och klippa isär dem, men igår hitade jag väldigt många små, så det var svårt att klippa. Jag kokade då vatten istället och la i dem sakta, sakta, så att de skulle plågas lite extra. Höll även upp en av de stora så han/hon fick se när snigelungarna plågades. Den stora släppte jag iväg levande sen, så att den skulle kunna tala om för sina kompisar vilket eländigt slut som väntade dem om de inte slutade med sina illgärningar.

Har inga betänkligheter vad gäller djurplågeri etc. Eftersom de inte har några naturliga fiender här, så är de inte heller med i det naturliga kretsloppet. De är alltså enligt mig "fair game" och inte mer värda än en snorkråka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon