riktigadavid
30-04-2021, 16:31
Hej
Vi håller på och ska bygga nytt hus på en tomt som tidigare ej varit bebyggd utan bara varit skog som fått växa fritt många år. Det finns två gamla stora granar som är döda som jag skulle behöva göra något med. Jag började fundera på att göra högstubbar av dom för att låta insekter och fåglar ha nånstans att bo. Då vill jag gärna göra dom relativt höga.
Jag har hyfsade erfarenheter av att fälla träd, och jag har dessutom klättrat ganska mycket i höga träd för kul, dvs genom att kasta upp en kastlina, få upp ett statiskt rep och sen repklättrat upp. Hade trädet varit levande hade jag inte haft några problem att klättra upp på den höjden där jag vill kapa på ett säkert sätt, men vågar man klättra i ett dött träd? Och hur blir det när jag sågar av toppen? Det blir ju krafter i sidled när toppen faller, klarar underdelen det? Många funderingar...
Hur hade en arborist gjort det här?
Bifogar en bild på granen (den stora är den det gäller). Diametern är ca 50cm och trät känns väldigt bra, inte ruttet på något sätt mer än lite insektshål (gissar att barkborrarna kanske varit där).
Anledningen till jag inte vill låta den stå som den är är för att den risker att falla på huset. Med lägre höjd och utan grenar så borde den kunna stå många år eftersom mycket av vindfånget försvinner.
[attachment=90295:gran.jpeg]
Huggorm
30-04-2021, 16:56
Än så länge är den ganska hård, det tar några år innan den blir så mjuk att man inte kan klättra i den. Men jag skulle ändå inte klättra jättehögt upp, inte högre än att den fortfarande är åtminstone 25cm. Och min erfarenhet är att sidkrafterna när toppen faller inte är speciellt kraftiga, men det är mycket svårare att få trädet att gå åt det håll man vill, än när man står på marken.
riktigadavid
30-04-2021, 17:27
Okej. Tack för bra svar. Då låter det som att det inte ska vara omöjligt eller livsfarligt bara man tänker igenom det lite.
Varför just 25cm? Ju bredare det är desto större bit ska ju sågas av också
Huggorm
30-04-2021, 18:26
Det är väl mer av en psykologisk gräns. Gran är mjukt redan från början, och börjar den sedan bli lite rutten också sjunker hållfastheten ytterligare. Det är för klättringen jag skulle vilja ha en hyfsat grov stam, men 25cm kanske är överdrivet. Men jag skulle definitivt inte klättra upp till där det är 10cm. Jag tror aldrig jag klättrat högre än 15cm grovlek och kapat en gran uppifrån, och då har det varit friska träd.
Se till att välja en vindstilla dag förresten. När blåsten tar tag i en person uppe i en trädtopp kan man svänga många meter fram och tillbaka, och det är inte bra i ett ruttet träd.
riktigadavid
30-04-2021, 20:30
Okej. Tack för dina tankar. Jag ska prova att gå upp lite och känna efter hur det känns. På vilken höjd det blir 25cm osv.
Vindstilla dag är en självklarhet
Känns rätt farligt, speciellt om man inte vet vad man gör.
Spana in videon ungefär efter 2,30...
https://www.youtube.com/watch?v=vm4cfYZZmMkJag har sett när jag har fällt döda granar att rötan rätt snabbt tar dom, så det är nog en bra ide att vara försiktig.
Bästa sättet skulle jag vilja säga är att ta in en stor skördare som på ett säkert sätt kan göra högstubbar åt dig.
Om du ändå väljer att klättra upp och kapa, se då till att få allt filmat, kan ju bli en spännande film om något händer...
Huggorm
01-05-2021, 08:44
När det där händer skall man hålla sig fast ordentligt med benen runt grenar. Jag skulle inte vilja göra samma sak i en tall som saknar gren. Men det är också därför jag helst hade haft stammen 25cm eller mer, för även om trädet är hårt fortfarande så saknas ett levande träds spänst. Ett dött träd går av snarare än böjer sig. Sedan ruttnar toppen på en gran fortare än botten, eftersom det brukar fara mera frodvuxet virke däruppe.
riktigadavid
01-05-2021, 08:59
Ja det är bra att kolla på lite såna där videos. I just den sekvenser du menar vid 2:30 så är det ju ganska påtagliga tippkrafter på underdelen när toppen faller. Lite det jag är orolig över också. Hade känns skönare att kapa en liten bit i taget men då måste man ju upp högre. Blir en avvägning i risk helt enkelt

Sen tror jag nått form av lod eller vattenpass är bra att ha med för att förstå åt vilket håll det faktiskt lutar på biten som ska ner. Är nog svårt att uppskatta hur toppen lutar annars.
Huggorm
01-05-2021, 10:15
Trädet i videon lutar ju ganska kraftigt, jag har aldrig upplevt något sånt på granar som står någorlunda lodrätt. Faktum är att toppen brukar falla väldigt odramatiskt. Men det gäller ju att se till att den verkligen går åt rätt håll, så den inte faller mot en.
riktigadavid
09-05-2021, 14:32
Så nu är högstubben klar, blev riktigt bra och alla överlevde

Kapade den på ca 13m höjd och där uppe var det 30cm i diameter fortfarande så det kändes faktiskt inte så läskigt. Nu är man en erfarenhet rikare

Blev tyvärr ingen film men här är en bild på resultatet iallafall
https://photos.app.goo.gl/1sQLHi89mRwhxxc39Nu är fråga om man ska göra något mer med den. Tänkte sätta upp en fågelholk i toppen men egentligen tänkte jag att fåglarna skulle få göra egna hålor i stubben, men kan man hjälpa dom på något sätt genom att borra lite hål så dom har något att börja med?
Weekend
09-05-2021, 14:46
Ska det bli en totempåle?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.