Elvira
Hej, vi skulle jättegärna vilja ha en klätterväxt längst vårt uteplats/balkong-räcke av ganska brett plank som är ungefär 1,1 m högt. Det är ett söderläge i zon 2, väldigt skyddat och rätt hysteriskt varmt. Men vid räcket så kommer det att vara skugga fram tills växten klättrar över räckets kant.

Om det slingrar sig igenom så är det skugga på andra sidan också för där står det några hemska berbrisbuskar och skuggar. Men så fort det kommer upp till fullhöjd så blir det hysteriskt ljust och varmt.

Jag har tänkt ställa lite större balkonglådor på golvet längst räcket och plantera i. I övrigt så finns det där ute en klematis med violetta blommor och röda pelargoner. Jag kan absolut ingenting om trädgårdsskötsel och skulle bli överlycklig om ni hjälpte mig på traven. Det kan inte vara giftigt eftersom jag har flera barn men annars så har jag inga restriktioner. Är det någon som har några tips? Är det möjligt att få något att växa där?

MVH
Elvira
kryddan
Humle tål det mesta - se bara till att du har en hyfsat stor kruka så att den inte torkar ut på stört.
Lisa
kaprifol ska gilla både sol och skugga... sa dom på hortus så jag köpte en sån till mitt balkonghörn som är skuggigt... men om det gör skillnad med värmen vet jag inte... tongue.gif
Elvira
Nu har jag en kaprifol. Enligt försäljaren på plantskolan så skulle det vara ett bra alternativ. Nu har jag snart den där uteplatsen med total grönska som jag drömt om. Jag har ialla år haft plats för att äta mat och kunna umgås där ute men vi har aldrig använt den så. Det är bara jag som är där ute. Så nu kommer det bara att bli plats för min solstol och mina växter.

Tack för hjälpen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon