Sidor: 1, 2
Tesa
..idag har jag äntligen fått hackat mitt grönsaksland rent för ogräs så att jag kan så och plantera ut till slut....
Min hacka gick sönder i höstas och det har varit stört omöjligt att uppbringa en potatishacka i Strömstad....fick tag på en i Tanum till slut...men det är väl höjden egentligen..ibland känns det som affärerna i denna stan är för "fina" för så enkla grejor som en potäthacka...eller så använder inte norrmän såna.... unsure.gif
Förresten lite trött på såna nu (norrmän).....dom har invaderat hela veckan så det varit nästan omöjligt att ta sig fram i stan... 17 maj i måndags och Kristihimmelsfärd gjorde att många var lediga hela veckan...och transportstrejken gör inte saken bättre.... sad.gif
....spårade jag ur lite nu, kanske......... blink.gif wacko.gif
Cilla
Kul att läsa rapporter om Strömstadstrakten Tesa! Där odlar några närstående till mig. De har full fräs i växthuset nu, har sått äng och lite annat och försöker pyssla om några rosor som bladlössen just hittat. Emellanåt svär de också över norrmännen. Ibland argumenterar jag att de borde svära över de ekonomer i kommunen som fått styra och sälja mark till allsköns obohusaktiga kommerser... me då är vi från trädgårdsämnet ja. Strömstad är en av mina favoritkommuner.

Jag pillar på bladlöss och insuper doften av alla kryddörter som reser sig efter dagens slagregn. Provar nya elsekatören på lite dött i rosorna. Den funkar bra - hittills.

Alla nyplanterade träd och nya perenner verkar gilla klimatet och aldrig har päronträden blommat så länge som denna kalla vår. Nu börjar blombladen lägga sig som vita strön på marken. Hoppas bina jobbat bra i år!
ariana
Var i Svanesund kolla på pilflätning igår
det var jättefina grejor
tjejerna tillverkat av olika sorters pil de odla många sorter
fanns också en örtagård dår jag köpte fler myntor äpplemynta o ingefärsmynta blir fler plantor varje dag köpte några idag men de skall ju planteras också men var
har hittat två nya ställen plantera i med mycket bra höjd
en gammal tvättmaskin o en brunnsring som är stor så nu har blommorna från växthuset kommit dit smile.gif
Cilla
Hej Ariana,
Plantera myntorna med stort avstånd eller i nedgrävda hinkar om de ska stå nära varandra eller om du inte vill att de ska sprida sig. Myntor som står nära varandra blandar ihop sig (hybridiserar) och blir så småningom samma sort, oftast en som liknar eller är detsamma som gränmynta. Den är OK men inte lika kul som äpple- och ingefärsmyntan.

Äpplemyntan kan bli hög förresten, min blev ca 1,5 meter förra året och blommade länge med vita, långa blomstjälkar.
ariana
Ja du Cilla att myntor sprider sig o blandar sig vet jag ju men att äpplemyntan kan bli 1,5 m det kunde jag verkligen inte tro det var intressant att veta vilken jord plantera du i då när den blev så stor

Idag har vi haft lite molnigt o lite regn vi behöver mycket regn här
så jag har bakat goda rabarberkakor som finns recept på här på odla
lagat mat av diverse från trädgården
vita syrenarna blommar nu o spireabuskar finns lite nytt i mitt album vår
där finns också en bild av resterna av tujan o så gott om plats vi fått mellan husen rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon