Full version: Tomatis
eyeballdude
I våras när vi satte potatis fick vi några över, som vi kastade på komposten. Nu när vi skulle skörda kompost-potatisen (för skojs skull) noterade jag tomat liknande bär högst upp på blasten. Jag använde Google Lens för att försöka lista ut vad det var för bär då jag aldrig sett något liknande förut. Resultatet från sökningen blev till min förvåning: ”Tomatis” vilket jag blev tvungen att forska mer i. Jag hittade dom som ympat in en tomatplanta i potatis blast och fått detta att fungera. Men jag har ju inte ympat någonting någonsin i mitt liv så den här plantan växer vilt. Kan det börja växa tomater på potatisblast genom t.ex. pollinering (tomat pollen från någon annan trädgård i min potatisblomma)?

Det är är mycket märkligt tycker jag. Är det någon som har idéer angående detta?
RibesRubusVitis
Visst går det att ympa tomater på potatis, men det här är naturligare än så. Potatisens bär, giftiga att äta. Det berättas (troligen en myt) att de första som odlade potatis i Sverige inte fattade att man äter jordknölarna, utan tog miste och blev förgiftade.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon