Full version: Trädfrågor
Hagenblad
Jag håller på att hjälpa till med att gallra en gammal strandtomt. Kanontomt med massor av fina träd, som ingen brytt sig om de senaste 20 åren. Lägger in foton senare, men har några frågor.

det kryllar av körsbärsträd, som nu är rejält höga. Hur beskär man dem för att få mycket bär? De bildar liksom ett tak på ena sidan av tomten så man vill inte ta för mycket, men vissa står som en tall rakt upp 5 m. När på året? Som äppelträd kanske?

Två stora pilar växer 4 m från strandkanten vid havet. De såddes för två generationer sedan iom giftermål och har därför ett stort affektionsvärde (stavning?). Ingen har tagit hand om dem och är nu halvdöda med friska grenar lite här och var. De är strax under metern i diameter och c:a 15 m höga. de delar sig på kanske 5 m och sticker sedan uppåt. Hur räddar jag dem?

Några oxelträd ruttnar innifrån och ser livsfarliga ut. Vad göra?
Tacksam för svar och bilderna lägger jag ut som feedback senare. Får se om jag drar dit imorrn och gallrar fram en gammeltall och röjer för en gräsmatta.

/C
Åsa, mälardalen zon 2
Beskärning stimulerar tillväxt inte fruktsättning. Körsbär tål inte så hård beskärning de bryter inte med nya skott på samma sätt som äpple. Uppväxta körsbärsträd brukar man enbart ta bort sjuka och döda grenar i + är de väldigt täta gallrar man lite. De ska inte beskäras som äppelträd.

Om körsbären inte sätter bär men blommar så kan det ex. vara frost vid blomningen, brist på insekter och liknande som är orsaken (ibland kan det även vara brist på andra körsbärsträd som kan pollinera träden men på denna tomt kryllar det ju av körsbärsträd så det borde finnas lämpliga sorter som kan pollinera varann). Även brist på sol kan ge sämre fruktsättning hos körsbär. +Körsbärsträd som står ganska trångt kan också sätta sämre med frukt. Beskärningstid för stenfrukter är Juli-September (JAS).

Pil brukar inte dö i första taget, det första man ska göra är nog att ta bort det döda ifall det går det verkar ju vara ett ganska stort träd.
Tror inte pil hör till de mest salttåliga växterna så en orsak till att den får döda partier kan vara saltet som finns både i luften och i marken ifall den står så nära havet.

Oxlar brukar vara ganska salttåliga men är de ruttna bör man ta bort dem ifall det finns risk för att en olycka händer ifall de går av under starkare blåst.
Hagenblad
Åsa, tack för svar.

Körsbär: Vilken tur. Har hittills bara ansat dem med såg och tagit bort döda grenar och en del hela träd, som har växt för nära varandra. Såg att jag missat en hel del, då de börjat blomma sedan förra veckan. Går lös med sågen igen alltså.

Pil: Oooh, det var ju inte svaret jag ville höra. Det döda tar jag bort, och ansar även bort massa utstick. Det är alltså ingen fara att ta kål på trädet genom att såga av en 40cm gren som är död i stort, men har en del friska små kvistar här och där. Tror jag fotar dem och lägger ut här innan. Som sagt är pilarna som f ö är silverpilar, viktliga och om jag tar ner dem helt blir den delen av tomten gaska tom skulle jag tro. Detta är i Stockholms skärgård, där vattnet är bräckt.

Oxel: Som jag trodde. tog ner en stor del av en halvstor oxel och stammen vart som ett rör. Tomtägaren fick genast en idé att bygga fågelbo typ höghus.

Drar ut idag och fotar, samt går lös på sly med motorsåg.

/C
Hannele
Man kan göra ganska mycket med ett körsbär, vi har ett som växer på berget.
Jag har fått kapa av den rejält för att den inte ska välta...
Den blommar för fullt just nu och ger massa söta körsbär.

Hagenblad
Ok. här kommer lite bilder.

Silverpilar tagna från husnocken.

från sjösidan.

Från bryggan.

Oxel.

Död.
Hagenblad
En buske hade blåst ner för några år sedan. Kapade alla döda grenar och väte upp den igen. Under döljde sig en damm och massa blommor som poppade upp direkt veckan efter. Vad tror ni?
Nuttan
Jättefin strand! Jo, pilarna ser ju ut att ha lidit av torka. De senaste årens heta somrar med knappt nåt regn alls i Stockholms skärgård har satt sina spår. Har sett många träd dö torkdöden. Men era pilar kommer nog igen. Även om det skulle vara så att ni måste kapa något eller båda småningom så kommer nog stubbskott igen som kan bli fina träd. Börja med att ta bort det döda.
Körbärsträden är nog både fröspridda och rotskott, blir nog inte SÅ mycket bär på såna sorter, blir i alla fall inte på våra, v i ser dem mer som prydnadsträd där man vissa somrar kan plocka mycket, andra inte.

På din sista bild tycker jag att det ser ut som fläder, ett härligt litet träd eller stor buske. Skulle nog kapa det när det blivit så där medtaget och hoppas på stubbskott. En fråga om tycke och smak - själv gillar jag inte alls beskurna träd, speciellt inte i naturmiljö som er. Men, som sagt, smaken är olika!
Hagenblad
Tack för svaret. Såg i veckan på väg till jobbet att man kan kapa pilträd som vilka andra träd som helst. Får se när klätterverksamheten tar fart. Börjar som ni säger med de döda och då tar jag dem ända nere, trots att några friska grenar finns. Dock har de varit såhär minst 10 år, så de senaste årens torka har inte gjort detta. Hittade lite annat kul på tomten, som efter motorsågsmassakern kommer fram ur slyn.
Busken vet jag inte riktigt vad det är, men jag får väl fota bladen och lägga ut.

Mvh C
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon