Sidor: 1, 2
vickeva
CITAT (andreas i uppsala @ 12-05-2004, 15:03)
Även har har (vissa) syrénerna slagit ut.

Jag begriper inte vad vi ska smycka klassrummen med i juni när vi ska sjunga "Den blomstertid", syrenerna blommar ju nu... betyder inte det att vi borde ha sommarlov nu???? rolleyes.gif
Smekajsa
jag håller med dig.....

men blir det inte en väldans långt sommarlov då....
MRLINDELL
Det har varit som lägst +0.5 i natt enligt termometern. Jag har en vanlig termometer också ute som visar nästan samma temperatur som den som jag har inne, det brukar skilja ca 1 grad som max, det är väl felmarginalen.
Sedan kan placeringen av termometrarna bidra med ett litet fel och termometern i sig visar säkert minst +/- 1 grad fel, det gör alla.
Så visst finns det fel på alla tempereturmätningar i all hem. Man får räkna den relativa temperatur skillnaden dag från dag som temperatur, den absoluta temperaturen diffar säkert +/- 2 grader.
Är det minus eller noll och svinkallt med frost ute så stämmer det ändå.
Det finns även en köldfaktor i vinden som man måste ta hänsyn till, märks tydligt på våren och hösten om man bor nära en sjö t ex som vi gör.
Smekajsa
här har det varit -2,9 grader som lägst inatt

termometern sitter så gott som fritt ute i trädgården....

burr....

växthuset klara sig fint med frostvakt..

de enda blommor som jag har utplanterade är penseér..
verkar lite hängiga än så länge men det kommer ju igen när temperaturen
stiger
MRLINDELL
Det skiljer ett par grader mellan växthuset och utetemperaturen på natten, ca 3 grader. Någon minusgrad kan växthuset klara.

Men vi vill ha tillbaka samma väder som förra veckan, rena sommaren och allt stod i blom. Mina tomater vaknade till och det blev full fart på paprika & chili. Drivbänken blev så varm att jag fick ta av locken, sallad, mangold & rädisor växte till, vi har redan provsmakat.

INGEN MERA SNÖ!!!!
Marja
+0,3 här inatt. T om katten Viggo föredrog husvärmen.
Nu har jag inte som er så mycket växter att tänka på ännu, men jag vill att det ska bli varmt så humlor och bin kommer till mitt underbara plommonträd.
Jag vill ha söööööööta gula plommon i höst. Måååånga. tongue.gif
andreas i uppsala
4,3 som lägst här (enligt highteck termometern) och 2,1 hos UU i deras blåshål. Vad var det jag sa tongue.gif ingen frost. Allt har klarat sig bra. Skulle det blivit frost skulle det betyda en katastrof för granarna. Alla plommon,päron,syréner och äpplen blommar. Hur många minus tål dem?
Copycat
Schit också ! Vitt på både backen och taken när man klev upp. mad.gif Mina Änglar som klarat av vissa frostnätter lär duka under nu. sad.gif Hoppas att allt annat som kommit upp klarar sig. Det ser ganska frostbitet ut. Jag vill ha sommarvärme NU. sad.gif
Fenja
Ingen frost, men bra nog nära på! *puh*
Fenja
gammelnalle
zon 3:

Vita flingor har trillat från ovan de senaste dagarna.....

tur att det inte är snö .... utan körsbärsblommorna som nu gjort sitt...

tongue.gif tongue.gif tongue.gif

päronblommorna är fullt på gång....

och strax kommer äppelblommorna...

björn (fortfarande datorlös...)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon