Full version: Hjälp...rådvill
lottagro
Huset är färdigbyggt och sprängtomten ser ut som en...ja sprängtomt sad.gif

Jag känner att jag vill ha den finaste tomten i området men jag har ingen aning om hur eller var jag ska börja. Jag vill ha syrener, löjnantshjärta och hallon, fina slänter, ett litet land, något som kan växa mot en vägg utan fönster (den första man ser när man kör in. Men jag har inget som helst sinne för att kunna se helheten, allt jag ser är sly, sprängsten och ett fint hus...

Skulle vilja hyra in en trädgårdsarkitekt men har absolut inte råd. Var ska jag börja? En grävare kommer att lägga ut morän och matjord på den del av tomten där vi kan lägga gräsmatta. Men sen då, bor i zon 4 men alla skakar på huvet när jag säger vad jag vill odla och plantera...jag inser ju att det hade varit skoj med en bördig jord att plantera i...istället för sten och myrstackar:-)

Hjälp o inspiration någon?
kerstin z5-6
Matjorden -kan du inte ha den till dina växter i stället -Minska på gräsmatteytan något ?
En fin trädgård tar tid , och det är fö halva nöjet att se den växa fram
Grovskissa , ha inte för bråttom .ta med en pall och sätt dej på olika ställen i trädgården -den blivande -Var passar ev uteplats ? Vilka naturliga gångstråk finns ? Andra små sittplatser med kvälls eller morgon sol ? I anslutning till dessa är det trevligt att ha något vackert att titta på
Stenar är en otolig tillgång ! Värmer på natten , ger högre zon klimat för känsliga växter mm
Vad du säjer att du vill odla är väl inget som inte går hos dej ? Zon 4 är ju rena tropikerna smile.gif
Kanske du kan ta en bild o lägga in i album ?

I slänterna avråder jag gräs då det är otroligt svårskött
Det räcker väl med att gräsmattan är trädgårdens mest skötselkrävande del ? LOL
Börja med att välja ut ett ställe för en rabatt -till dina löjtnandshjärtan och plantera dem -De går att flytta men det är nog kul om du ser dem ofta smile.gif
Annars är det träd buskar och annat som växer sakta som du bör fundera på -
Häck ?
Träd som ssm ska skugga uteplatsen varma dagar ?-sol är skönt men dricka saft gör man gärna i skuggan

Trädgårdens rum- Palmgren kan du kika i -finns säkert både på bibblan o i handeln
Du kommer att ha mycket igen , om du bestämt dig någorlunda för dessa saker innan grävaren kommer - Gångar-som helst ska leda nånstans o inte sluta tvärt , land , gräsmatta ?, rabatter , uteplats ,kompost? , Plats för ev växthus ? Damm ? haha jag kan fortsätta hur länge som helst ....
Det är iget problem att göra rabatterna nu och låta dem ligga i träda-till nästa år -Övertäckta -Det är inte så ofta man har tillgång till Män med maskiner smile.gif
uno
Tro mig, det blir i längden inte dyrare att anlita en trädgårdsarkitekt som grovskissar tomten åt Dig. Det roliga finliret arbetar Du med efterhand som tiden går. Med en grovskiss undviker Du de stora misstagen som kan vara både tidskrävande och kostsamma.
Ta in prisuppgifter från några trädgårdarkitekter. Om Du har en handelsträdgård i Din närhet, fråga trädgårdmästaren om han kan skissa en trädgård.
MariaS
Ska bara komma med två tips.
1. Plantera inte utefter husväggen. Detta kan halvera livslängeden på dräneringen, vilket idag ligger på ca 100000:-!
2. Plantera hallon som en lång häck. Lättare att hålla efter sticklingar då! biggrin.gif

En fråga bara. VArför gräsmatta? Nu när du har chansen att förena nytta med nöje. Håller med Kerstin, ta en pall, flytta runt och känn efter.

MariaS
Tommy
GÖr gräsmatta av alltihopa istället. Det blir fint.
MimE
Har du möjlighet så gör några olika nivåer.
Är själv inte så förtjust i sluttningar så jag föredrar en vågrät yta som bryts av en liten mur och sedan en högre/lägre nivå.

Undvik en stor plan - om du inte har fotbollsälskande småkillar/tjejer. laugh.gif

/Mimmi
lottagro
Grejen är att jag har bollälskande ungar, så gräsmattan är ett måste. Jag är också lockad av idén med olika nivåer men jag känner mig så hopplöst okunnig!! Har inte en aning om var jag ska börja eller hur...
Cilla
Kolla in Hanneles hemsida och hav förtröstan. Hon och fler här på forumet odlar också på sprängsten och berg!

Mitt tips: Lita på att du kommer att veta vad du vill ha. Nivåer, rum och annat på en gång är fint men du kommer så småningom att veta lika väl hur du vill ha det med nivåer som att du nu vet att du vill ha en gräsyta till ungarna.

Testa att sätta dig lite här och var bland sprängstenen när du har tid för en fika eller utemåltid. Då kommer nivåidéerna.

Och så kan du sätta löjtnanshjärta, hallon och göra ett litet land någonstans där grävaren lägger ut sina jordhögar. När du kommit på hur du vill ha det med en och annan platå/rum är de lätta att flytta.

Vi som odlar i mer färdiga trädgårdar flyttar också ideligen omkring det vi en gång planterade på ett ställe... Duktighet i trädgårdsintresset ligger inte precis i att saker är beständiga...
Tubby
Vad jag blir avundsjuk !! Tänk att få börja med en "ren duk" !!!
Cilla
Tubby, så tänker jag också när jag ser de som får börja med en helt platt gräsmatta eller helt ny tomt... Det enda som saknas är uppväxta träd, för de tar tid på sig att bli stora och böljande.

Men man kan skapa "ren duk" på en helt full tomt också. Jag har förberett för att anlägga gröntak på huset. 60 kvm helt ren yta - inte ens grävning behövs! Iallfall inte på taket... Men man måste ju släpa upp torv och jord istället.

På lillstugans 5 eller är det 6 år gamla växttak växer vintergröna, digitalis, påskliljor och lite annat på norrsidan och allsköns gräs och blomster på sydsidan. Från nocken sprider sig praktlysning villigt och nu reser sig det bladverket som en tuppkam på huset. En och annan lönn och björk självsår sig där också, men de rensar jag bort. Taket tål inte vad som helst. På storstugans större tak kommer jag att anlägga en stenstig och sätta buskar utöver örtartade blomster. Ska bli kul att få börja från noll!
lottagro
Det är ju jag som är avundsjuk på er som har sån koll!! Tack snälla för alla tips, jag ska gå ut och sätta mig i lugn och ro och fundera som ni säger. Jag kommer förhoppningsvis på nåt iallafall och får fortsätta därifrån :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon