Eva Swahn
Det finns några här som kanske kommer ihåg mina nattliga maskplockarodysséer?

huh.gif

Jo, det var så att i mina rabatter fanns det nästan inga maskar alls när jag flyttade hit för snart tre år sedan. Sen såg jag den rödhårige, fryntlige trädgårdsentusiasten på Gröna Rum i TV. Han hade minst 20 maskar i varje spadtag! Halleda, tänkte jag, ska det vara så?

Så efter häftiga sommarregn, när maskarna kippar efter andan och krälar upp på asfaltgångarna, tog jag en gul liten spann och gav mig ut och plockade mask i mängder. Men jag inte vågade göra det under dagtid. Grannarnas omdöme om mig som knäppgök var tidigt myntat nämligen, och de skulle inte få vatten på sin kvarn. Så jag var ute så där klockan två på natten...

wacko.gif

Nå, var det trams eller allvar? Blev det bättre? Högre maskkvot i rabatterna? YES BOX! Nu när jag har grävt upp alla mina växter för att de ska flytta med mig till min nya trädgård, har det visat sig att jag har så mycket mask att ni skulle bli rent förtrödna!

smile.gif
Mocca
Hihi...... tongue.gif ......här är en som också har mycket mask, så jag är inte förtröden alls.......fniss.

Klart det är bra med mask rolleyes.gif
Lajo
Det är inte sant att maskarna krälar upp på marken vid regn för att de håller på att kvävas. Tydligen passar de på att flytta till bättre "jaktmarker" när de inte riskerar att torka ut. Dessutom tål de inte solens ultravioletta strålar speciellt bra. Det känns verkligen som man har bra och frisk jord när man har mycket mask. Så jag är alltid rädd om dem när jag gräver i landen.

/Lasse
Ella
Jag har precis varit ute i landet och grävt ner mina ölfällor, än så länge har jag inte sett några sniglar men det är det många som har...

Jag såg när jag grävde i jorden att där var fler maskar än förra året om så inte de jättemaskarna jag hade då. De behöver kanske en säsong för att växa till sig smile.gif

Jag gick också och plockade mask, förra året, men det var mest de som jag ändå råkade gå förbi och på dagen.

Jag är också lite rädd för att bli sedd som suspekt här där jag bor men jag är mer rädd för att någon ska komma på mig smygandes i natten. Så jag sprang omkring på ljusan dan och plockade pinnar till min maskkompost. Det tar så lång tid att klippa dem så jag passade på i vårs och plockade sådana som hade trillat ner under vinterstormarna... för inte finns det några gamla grenar i min lilla trädgård...

Måtte ha sett konstigt ut en vuxen kvinna som gick plockade pinnar...

Det var tur att man blev som man blev när man inte blev som man skulle
(förlåt Vargen men jag tycker att den är så himla bra)
Fenja
En underbar historia Eva, jag önskar att jag hade sådana grannar som du!! Klart att man ska värna om sina daggmaskar!
Mvh
Fenja
mekare
jag fick massor med mask i rabbaten när jag slängde spån, hö och annat från masrvinsburen där. jag lägger ett tunt lager på rabbatten utan att mulla ner det och maskarna verkar älskar det. ett tips till er som har burdjur.
renate
Bravo Eva!
Du är inte ensam att vara lite speciellt,långt därifrån,jag går också och plocker hem saker och ting ifrån skogen,inte mask de har jag gott om tack och lov.Är inte alla trädgårdsentusiaster lite speciellt?jag är lite knäpp och trivs alledes utmärkt med det.Nu ha inte mina grannar ont av mig,tror jag inte i alla fall.Jag hoppas att du trivs bättre på det nya ställe.
Hälsar Renate rolleyes.gif tongue.gif
Ulle
Mekare - Lägger du alltså spånet uppe på joren som en typ av täckning? Varför? Mot ogräs eller bara som jordförbättring?

Förlåt alla dumma frågor! Men jag har också små "grisar" och har spån som kanske kan komma till bättre användning än att hamna i sophinken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon