Barbera
14-05-2004, 06:56
Hej!
Mitt tålamod är på upphällningen! Jag har inte annat än skött om mina små, små plantor i över två månaders tid nu. Först hände det väl en del. De kom upp och jag toppade när karaktärsbladen kom. Sen var det slut med dramatiken för nu har det inte hänt mycket sen dess. Och det är under lång tid! De är fortfarande inte mer än 1 cm höga och därför har jag inte heller skolat om dem.
Fick besök i helgen som frågade om jag hade varit lite sent ute med att sätta fröna... Neeeej! Hm. Men nåt gör jag ju uppenbarligen fel.
De har fått stå i sydläge med mycket sol. Ibland med fiberduk över så att de inte skulle få alltför soligt. Senaste tiden har de fått stå ute dagtid också.
Har kanske varit lite för snål med vattningen? Jag har nämligen sprayat - visserligen 2 ggr per dag i genomsnitt - men det räckte kanske inte för att jorden skulle bli tillräckligt fuktig? Nu har jag blivit mer generös och pytsar i en hel del vatten underifrån.
Vad ska jag göra för att de ska växa till sig? De har ju i alla fall inte dött ännu, så ännu finns det kanske hopp...?
Hälsningar
Barbera
Helen i Piteå Zon 5
14-05-2004, 07:13
Vad är det för plantor du har sått? / Helen
miaadner
14-05-2004, 07:41
Hmm, vilka plantor är det du har toppat. Jag har sått flera olika och det enda som skulle toppas var luktärtorna. Kanske hejdade du tillväxten om du toppade växter som kanske inte skulle toppats.
Hur som helst, om du har karaktärsblad så skulle jag planterat om dom i vanlig jord (krukväxtjord el blomjord) och efter ett par veckor börjat näringsvattna så smått. Kanske är dom för små för att skolas om? I så fall skulle jag nog försökt näringsvattna iallafall för att sätta lite sprätt på den magra såjorden.
När du skolat om får du i och för sig räkna med att det står still ett tag till. Jag höll på att bli knäpp för jag tyckte inte det hände någonting de första veckorna efter omskolning. Någon här förklarade då att plantan först utvecklar nya rötter efter omskolningen och därefter börjar bilda nya blad.
Mina tobaksplantor t ex har först nu blivit hanterbara (ursvårt att skola om dom kan jag säga) och ser nu ut som något som faktiskt skulle kunna användas _denna_ sommaren...
Tog du bort dom första karaktärsbladen? Det tror jag inte att man ska göra, åtminstone gör inte jag det. Det finns många sorter som inte ska toppas. Skola om och se om det tar sig.
/Åsa
Jag hade samma problem tills jag började vattna underifrån istället för att använda spray. Om du inte gjort några misstag med toppningen kommer nog dina plantor att växa till sig nu när de får mer vatten.
kerstin z5-6
14-05-2004, 15:38
Spraya bara under tiden fröna ej grott samt i de första utv stadiet .Sen behövs mer vatten , omskolning o sen näringslösning
Toppa inte förrän plantan fått 4 -5 grenade bladpar av de riktiga och aldrig före omskolning , om de nu ska toppas
vad har du sått ?
Barbera
14-05-2004, 16:58
Jo, jag har sått salvia, blomstertobak, heliotrop, en prästkrageliknande växt som kallas dockkrage och en klängerväxt som heter Törnrosas kjortel. Dockkragen är enda undataget såtillvida att den faktiskt redan är omskolad, icke-toppad och håller en OK höjd på ca 5 cm.
Har inte toppat alla, absolut inte samtliga av någon sort, så det känns som att om det vore felet så skulle åtminstone några ha kunnat växa på.
Däremot toppade jag tydligen lite för tidigt. Jag gick på det som sagts här tidigare om att toppning sker när första karaktärsbladen kommer (efter hjärtbladen) och åtminstone Salvian verkar inte ha haft något emot det (förutom att inte växer på höjden förstås).
Men det här med vattningen verkar ju har varit ett kapitalfel. Ingen näringslösning har de fått över huvud taget och jag har ju som sagt sprayat ända tills ganska nyligen.
Näringslösning, rejält med vatten och sen omskolning så fort som möjligt alltså!
Jag kör på det så får vi se hur det går! Tack för all hjälp!
//Barbera
kerstin z5-6
14-05-2004, 18:25
Det är inte så lätt att ta till sig alla råd o lyckas på en gång ..det blir säkert bra plantor -de lär väl ha utvecklat rotsysem som heter duga i stället o skjuta iväg som raketer nu

Det absolut vanligaste nybörjarfelet är övervattning -därav alla försiktighetsråd -som du kanske följt lite för strikt -
Tror nog de kommer sig -
Du får hålla oss underrättade
fleischer
17-05-2004, 12:17
har samma problem, så jag hakar på
har plantor som har stått stilla nu i tre veckor. Inga karaktärsblad, bara hjärtblad.. de står således fortfarande i sin såjord... frågan är, jag har fattat det som att jag inte kan näringsvattna dem förrän karaktärsbladen kommit.. är detta fel? Ska jag näringsvattna fast det bara är hjärtblad?
det rör sig om basilika och malaberspenat, de andra har gett karaktärsblad, och är därmed omplanterade.
Håkan
kerstin z5-6
17-05-2004, 12:34
Inte för att jag är grönsak -varken odlare eller kunnig om det, men om jag var basilika från italien skyulle jag stått still i denna svala vår ..Jag tror de väntar på värmen bara
fleischer
17-05-2004, 13:00
tja...det är hyfsat varmt i växthuset...
kerstin z5-6
17-05-2004, 16:50
Hur är det på natten ? tempen ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.