Kan man ta fram egna fruktträd från frön? Hur gör man för att övervintra ex. äppelträd när de är små, man borde väl följa den "biologiska klockan" och sätta dem i dvala över vintern. Eller vågar man plantera ut dem bland de egna fruktträden?
Skulle gärna vilja ha plantor av päron, äpple och plommon av träd som vanligen inte växer på våra bredgrader för att försöka ympa in på befintliga fruktträd. Det är antagligen mer mäjligt att få dem att leva så än som enskilda träd. Någon här med erfarenhet?
Nät jag var liten så planterade jag äppelkärnor direkt ute. Ett enda under alla år tog sig och har nu hunnit bli ett riktigt träd.
Nu skulle jag nog pröva med att sätta fruktkärnor inne och låta träden växa upp lite innan och låta dem stå ute i kruka sommartid inna jag väl lät dem bo kvar ute.
Helén
Christer i Falköping
18-05-2004, 01:17
Pröva skall du definitivt göra. Men det är stor risk att frukterna som blir, är sura i smaken. Men man kan ha tur och få jättegoda frukter också. Helst bör du ta kärnor från träd som är så nära din klimatzon som möjligt, för att de skall klara sig bättre som träd. Fast jag har två små träd, från ett 'Granny Smith' äpple som ju inte odlas i sverige vad jag vet. De planterade jag ut redan som ettåringar och de har klarat sig utmärkt i kylan. Om det är mycket snö där du bor, skyddar den träden från kylan.
Christer.
Äpple växer där vintern är hyfsat kall medan päron och plommon klarar sig bättre också i varmare klimatzoner i världen. Det är inte helt lätt att hitta exotiska äppelsorter alltså, även om de som odlas på Nya Zeeland är andra sorter än de vi har i Sverige.
Jag tycker att frösådd av äpple, päron och körsbär gör sig bäst utomhus.
Sätter man kärnor äpple eller päron i backen på ett väldränerat ställe och håller fuktigt på sommaren tar sig ofta några.
Dessa blir inte samma sort som det träd man plockade dem iffrån, eftersom varje blomma behöver befruktas av en blomma av annan sort för att befruktas. Varje kärna har två föräldrar och "barnet", frösådden, blir unik. Ofta blir frukterna inte lika goda som föräldrasorten - vid äppelfrösådder räknar man med att en kärnsådd på 6 000 kan bli god som ny sort.
Frösådda äpple- och päronträd ger frukt senare än de ympade träd man köper i handeln. Däremot blir rotsystemet mycket starkt på frösådder som klarar de första åren. Ympar man på en sådan frösådd (alltså klipper av spöet och sätter in en liten ymp av en känd sort) blir trädet stort och kan leva i flera hundra år. De träd vi vanligtvis köper i handeln har betydligt kortare livslängd.
Ett sätt att experimentera är att så en massa kärnor och se om man har tur att få en av de 6 000 som blir riktigt goda. Det kan ta 8-15 år att få frukt. Ett annat är att så kärnor och sedan beställa ympris av sorter som inte odlas i Sverige. I Finland, Ryssland och Estland finns sorter som är härdiga och som fortfarande finns att "upptäcka" i Sverige. Dessa kan man ympa på en egenodlad fröstam, en kärnsådd alltså.
Ett tredje sätt är att sätta en massa kärnor, låta dem växa upp i 5-10 år och sedan ympa på olika sorter på grenarna. Då kan man spara några av grundstammens, dvs moderträdets grenar så att ma får den frukten också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.