Jag har två tomatplantor som är väldigt långa och "smala", säkert över en meter styck!
Nu börjar det komma blommor längst upp i toppen på plantorna, men jag undrar hur dom kommer att klara av att hålla tomaterna om det blåser lite för mkt. Finns det några bra ställningar som man kan ha till plantorna så att dom inte bryts av??
Vad tror ni??
Nina
Eva i Skåne
17-05-2004, 20:32
Om du inte redan har planterat plantorna i rikligt med jord och ger näring till dem så är det högt på tiden när de är så rangliga. De blir säkert kraftigare, men jag tror att tomatplantor alltid behöver stöd.
Det finns speciella tomatspiraler, men jag har ingen erfarenhet. Jag tycker det verkar svårt med sådana när dina plantor redan är så höga. Mina brukar klara sig med rejäla bambukäppar.
Antingen toppar Du dem nu...det förgrenar sig då mer och det kommer fler blommor senare.
Eller så köper Du ordentliga blomsterstöd. Finns rejälva plastade metallblomsterpinnar att köpa som är 2 meter höga. Bind fast plantand ordentligt i en sådan så klarar den sig. Eller så ställer Du dem mot en spalje och binder fast varje stjälk och gen i denna.
Helén
Jag odlade för tidigt en vårvinter och fick riktigt långa, sköra spenslingar till plantor. Satte dem djupt ned i hinkarna (jorden långt upp på stjälkarna alltså, de utvecklar rötter från stjälkarna) och band upp dem genom att vira mjukt garn i spiral längs hela pinnen och plantan.
De stabbade till sig men behövde garnstöd för att kunna hålla sina tomater också. Garnet satte jag "spaljé" i vågräta rader så att jag kunde lägga tomatklasarna över så att de hängde med stöd.
Inte så vacker odling det året, men gott blev det ändå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.