Tidigare hade jag tomatplantor under fiberduk (utomhus) men för två dagar sen hade jag dem i solen. Såg idag att vissa blad får gulbruna fläckar (fast inte hela växten). 3 av 6 plantor har samma symptom. Vad är det för något ? Vad ska jag göra ?
Kan vara tomatmosaik. Virussmittan kommer ofta från smittat frö eller smittade växtdelar, rötter, jord mm. Smittade plantor får färre tomater och frukterna kan också få missfärgningar (utan att för den sakens skull bli oätliga, ofta blir de lite gul/orangefläckiga). Har man fått det i växthus måste jorden bytas och huset decinficeras om man vill säkra sig helt från fortsatt smitta. Alla tomatfrön från icke resistenta sorter kan värmebehandlas i 3 dagar i 70 grader och sedan ligga i ljummet vatten 12 timmar före sådd för att återfå vätskan. (Någon annan här hade ett enklare recept om jag minns rätt.)
Jag får det då och då i några av mina tomatplantor och brukar låta det vara under året men byta planteringhinkar för tomat nästa säsong, och låta den gamla tomatjorden kompostera i varmkomposten. (Min tomatmosaikhygien är sisådär, egentligen borde jag väl koka hela trädgården... men odlar man många olika sorter är det alltid några som klarar sig väl.)
Ett annat tips från växtskyddsdoktorerna Pettersson/Åkesson är att spruta med skummjölk före varje skötselåtgärd så minskar risken för smitta. Tyvärr är det så att om det är tomatmosaik du har, så kan smittan överföras till dina övriga tomatplantor genom din beröring av de sjuka.
Åsa, mälardalen zon 2
18-05-2004, 07:52
Jag tycker det ser ut som typiska brännskador på tomatplantor. Jag har några sådana blad på en planta som var lite för dåligt avhärdad innan jag lät den stå soligt en dag.
Jag hoppas det är brännskador och inte tomatmosaik... jag minns att jag vattnade på morgonen och sen fick de står i solen efteråt... får väl se om de övriga blad får samma "symptom" Tack för upplysningen!