Full version: datortrubbel...
anna.
ok, nu är det problem med min dator igen, ingen jag har frågat vet vad det är för fel, kanske vet någon här?

såhär: för några dagar sedan började norton internet security att startas i avaktiverat läge (den ska annars starta upp helt varje gång man slår på datorn). det var väl inte så mycket att bekymra sig över tänkte jag och aktiverade den manuellt. igår när jag satt och grejade på internet så började datorn helt plötsligt att starta om sig. jag ryckte ut sladden innan den hann komma så långt (man vet ju aldrig vad det är för sattyg den kan tänkas hitta på). när jag sedan startade datorn igen så hade alla inställningar i zonealarm (brandväggen) nollställts. den frågade till och med "firefox vill ha tillgång till internet, tillåta eller blockera?" osv. händelseloggen i za var också rensad, så jag kunde inte se om det hade varit någon attack eller så. och nu laddas alla bilder på internetsidor in jättelångsamt. grejen är att datorn är fri från virus, maskar och trojaner, jag har kollat både med mitt eget virusprogram (norton) OCH med deras online-check (ifall mitt eget program hade blivit skadat på något sätt. annars stämmer ju symptomen på både blaster och sasser rätt väl in på det som händer med min dator. den startade om sig en gång till igår, och så en gång idag. nu har jag kört "shutdown -a"-kommandot (som man kan använda om man får blaster för att hindra en automatisk omstart), och än så länge har den inte startat om.

är det någon som har någon som helst aning om vad det här kan vara för hemskt som har drabbat mig och min burk?
HelénE
Du har inte möjligen fått in Sasserviruset i datorn ?
Kolla följande länk:
http://www.f-secure.se/virus/virusinfo.asp...sser&Detailed=1
eller Dobber:
http://www.f-secure.se/virus/virusinfo.asp...bber&Detailed=1

Annars så verkar det ju som Du har både Norton Internet Security och Zone Alarm i datorn = 2 brandväggar. Det är aldrig bra, kan krocka med varandra och ställa till oreda. Skulle avistallera ZoneAlarm om Norton är giltigt abonnemang på....dck bara om det helt säkert är Norton Internet Security och inte bara Norton Antivirus.

Annars eftersom Du har Norton Internet Security föreslår jag att Du ringer till Symantec och ber om hjälp...har man ett giltigt abonnemang så har man rätt till detta. Du hittar kontaktinfo här:
http://www.symantec.com/region/se/techsupp...supp_virus.html

Faktum är att antivirusföretagen brukar vara väldigt hjälpsamma...det är förvånande få som ringer dit vid problem trots att de faktiskt köpt en tjänst och den ibland inte funkar. Allar mjukvaruprogram kan hackas eller överlistas av utomstående och det är faktist till stor hjälp för företagen om de får information om tex. att ett virus listat sig in trots att man har deras skydd.

Ytterligare tips är faktiskt att ringa Microsoft. Den som har ett köpt operativsystem från dem har rätt att ringa deras supprot 2 ggr !!!!(jättegeneröst), men förutom detta så har de även en virusavdelning. En vänninna till mig fick hjälp av denna för den tid sen. Hon hade då scannat sin dator med alla virusprogram som finns "gratis" via nätet + att hon hade ett betalt abonnemang hos ett företag och inget virus gick att finna. Slutligen via Microsoft virusavdelning fick hon hjälp. Hon hade virus trots allt !

Lycka till wub.gif

Helén
anna.
tack för ditt snabba svar!

det verkar inte vara varken sasser eller dabber, men det verkar ju vara svårt att avgöra själv... angående norton internet security så har jag inte haft igång den brandväggen eftersom jag tycker att zonealarm har varit lättare att använda. däremot, när detta hände första gången och za var nollställt, så slog jag på nis samtidigt, ifall za hade blivit skadat på något sätt. efter ett tag (en halvtimma-timma) så började nis fråga "firefox vill ha tillgång till internet, tillåt eller blockera?" upprepade gånger (trots att den bara höll på att läsa in en webbsida), och sedan startade datorn om sig. så det verkar ju vara något skit i alla fall... jag kan också nämna att det här kommandot, "shutdown -a", INTE fungerar, datorn började starta om sig trots att jag hade skrivit in det.

men jag ska försöka ringa till norton/symantec imorgon, så får vi se vad de säger. microsoft vet jag inte om jag kan ringa, jag har en halvlaglig kopia av xp prof (det är en kopia av en köpt version, men fortfarande en kopia - man får väl inte ha programmet på mer än en dator? jag tror den skivans operativsystem är installerat på 3 datorer - min inräknad. iofs har jag ju alla koder som behövs)...
Virgo
Ja micrsoft behöver du inte ringa till, lönlöst o dyrt.
Halvlagliga? Finns inte. Sånt talar man inte om för omvärlden.

Det skulle kunna vara den förra masken (före sasser, som är ofarlig).
Den får man ju om inte brandvägg är rätt installerat och om inte uppdateringar av klantiga microsoft gjorts.

F.ö. är en ny virusvariant igång sen 15/5. Infekterar allt från Win95 ->

W32.Sober.G är en ny variant i Sober familjen, masken sprider sig via
e-mail till alla e-mail adresser den kan hitta på det infekterade systemet.
anna.
CITAT (Virgo @ 18-05-2004, 11:29)
Det skulle kunna vara den förra masken (före sasser, som är ofarlig).
Den får man ju om inte brandvägg är rätt installerat och om inte uppdateringar av klantiga microsoft gjorts.

vilken mask menar du kom före sasser? jag öppnar aldrig (aldrig!) mail som jag inte vet att jag ska få, och jag använder inte outlook, så sådana virus som sprider sig på det sättet borde jag inte kunna få... och som sagt, jag har ett bra brandväggsskydd, vad jag vet, men det verkar som att skiten jag har försöker stänga av brandväggen...
Virgo
kan vara denna mask Blaster. Den söker upp ip adresser och installerar sig om det inte finns skydd.
infekteras alltså inte via email och tydligen endast Win2000 o XP

här finns botemedel

http://securityresponse.symantec.com/avcen...moval.tool.html

och här finns mer botemedel mot all annan skit

http://securityresponse.symantec.com/avcen...tools.list.html
anna.
ok, nu har jag ringt symantecs tekniker, och de visste inte vad det var för något. det var i alla fall inte sasser, och inget annat virus stämde in på beskrivningen heller. till slut sa han att det kanske var mitt zonealarm som inte riktigt fungerade med norton internet security (trots att brandväggen där är avaktiverad), alternativt fel på windows. annars visste han inte vad det kunde vara, och om det itne funkade trots att jag avinstallerade za så skulle jag ringa tillbaka. dumma dumma dator..
Virgo
Datorer är som fruntimmer tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon