Sidor: 1, 2
renate
CITAT (Hannele @ 27-05-2004, 10:02)
CITAT (renate @ 27-05-2004, 09:39)
(jag avskyr Vikingarna).Hm,förlåt ni som gilla dem

unsure.gif Du menar väl inte Vikingarna på Hisingen...?
Dom fanns först.

tongue.gif Nä,jag menade dansbandet så klart. smile.gif Renate
renate
CITAT (Ullet @ 27-05-2004, 10:13)
jag kastade en blick på när han planterade eller rättare sagt tryckte ihop en massa blommor i en låda. Visst blir det snygg på en ggr (öven om hans multifärgade komposition inte var i min smak) men på några veckor så blir det ju för trångt. Nej, jag stängde av, tyvärr. Programmet på Fyran är inte bättre det, det är så tråkigt att klockorna stannar. biggrin.gif Såg första programmena men sen tog mitt intresse slut. Har det blivit bättre?

Nej!
andreas i uppsala
va! är det helges trädgårdar på torsdagar!!!!! Varför har ingen sagt något
sad.gif vilken tid är det?
birgitek
Oj, vad ni är negativa! Är det bara jag som tyckte det var ett bra "Gröna Rum"?
Dessutom har majoriteten svenskar bara tillgång till en liten balkong för sina odlingar.
Birgit Ek
Virgo
CITAT (Kajsa @ 27-05-2004, 22:20)
Gillade inte heller hur han vräkte ner fina penseér, dom kunde han gett bort till någon med trädgård.  :angry:

Till nån svärdotter kanske? laugh.gif

CITAT (MRLINDELL @ 27-05-2004, 21:49)
Vad glad jag är att jag slapp se stolliga systrar, hade nog inte klarat det.

Ja, var glad att du inte såg dom. Jag var ytterst nära att få hjärnfeber.
Hannele
CITAT (birgitek @ 27-05-2004, 23:06)
Oj, vad ni är negativa! Är det bara jag som tyckte det var ett bra "Gröna Rum"?
Dessutom har majoriteten svenskar bara tillgång till en liten balkong för sina odlingar.
Birgit Ek

Nej, du var inte den enda, Birgit, som tyckte det var bra idéer. Jättesnyggt!
Över 1,2 miljoner balkongägare finns det! Dom har en egen förening.

Ätbart
Jessicas och Jennies fiffiga väggupphängning.

Balkongrock´nroll med Janne Knuda
Tesa
CITAT
va! är det helges trädgårdar på torsdagar!!!!! Varför har ingen sagt något
vilken tid är det?

21.30 i ettan...
.......................................................

Och "Äntligen trädgård" blir bara tristare för varje gång..... och Homefront in the garden är inte heller särskilt kul...som sagt..mycke byggande blir det....
Men Ground Force äääälskar jag.... dom är ju roliga ju....Alan, Tommy o Charlie....
......................................................

Så får jag väl klargöra HUR Vikingarna får mig att rysa.....Brrrr....obehag.....jag kan inte hjälpa det men jag klarar bara inte av dom...inte dansband överhuvudtaget....ja möjligen SvenIngvars....kanske......
Annars "äter" jag det mesta i musikväg, men ..näe.... inte dansband.....
Mia, zon 3
Jag brukar tycka Gröna Rum är ganska OK för det mesta, vissa inslag är jättebra, vissa jättedåliga. Har tyvärr ingen parabol eller dylikt, och 4:an är så dålig mottagning att allt ser ut som mördarsniglar i havregrynsgröt, så några andra program får jag inte se.... stackars mig.....
Det var nog tur att jag inte såg pensé-mordet - jag höll på att sätta i halsen för några program sedan, när de "tog sticklingar" i viol-odlingen.... Visserligen hade damen ifråga några miljoner plantor, men jag ÄLSKAR ju violer.... mördare..... sad.gif unsure.gif laugh.gif
pimpim
Kanske är det jag som är galen....men jag som är alldeles ny på det här med trädgård och odling blir alldeles salig när det är trädgårdsprogram. Bänkar mig vid både Gröna rum och äntligen trädgård och efter tipset om Helges trädgårdar blir det ytterligare ett. Jag behöver både inspiration och kunskaper tongue.gif

Pia
*Felix matte*
CITAT (pimpim @ 28-05-2004, 07:29)
Kanske är det jag som är galen....men jag som är alldeles ny på det här med trädgård och odling blir alldeles salig när det är trädgårdsprogram. Bänkar mig vid både Gröna rum och äntligen trädgård och efter tipset om Helges trädgårdar blir det ytterligare ett. Jag behöver både inspiration och kunskaper  :P

Pia

Inte alls galen laugh.gif tongue.gif ..... jag ser alla "gröna" progr. fastän jag inte ens har någon trädgård biggrin.gif
Drömma kan man ju rolleyes.gif wub.gif .... likadant när jag vandrar runt i medlemmarnas album.
Ögats fångst ger själen njutning wub.gif
Mia, zon 3
CITAT (pimpim @ 28-05-2004, 07:29)
Kanske är det jag som är galen....men jag som är alldeles ny på det här med trädgård och odling blir alldeles salig när det är trädgårdsprogram. Bänkar mig vid både Gröna rum och äntligen trädgård och efter tipset om Helges trädgårdar blir det ytterligare ett. Jag behöver både inspiration och kunskaper tongue.gif

Pia

Jo, jag håller med dig, men tyvärr tycker jag att man känner mindre av den där saligheten över trädgårdsprogram ju mer man själv lär sig.....
Som du säger - man behöver inspiration & kunskap, men det blir ju svårare att få ny sådan ju längre tiden går....
Men kan programmen fortfarande värva nya intressenter till trädgårdsfanatikerna så är det ju kanon! Välkommen bland galningarna! laugh.gif wub.gif
TeliaNet
så det du vill säga är alltså att proffsen inte vill titta på program som lär upp nybörjare?
Rossi
Jag reagerade mest över värmeljusen inne bland växterna. Det är direkt livsfarligt .... Man måste vara MYCKET varsam med värmeljus. Vilken brandfara!
TeliaNet
jag tror inte att levande växter brinner.
men jag kan ha fel.
Rossi
Det kanske du har rätt i ....? Jag tycker ändå att de kunde ha kommenterat just detta eftersom det ju kan hända att man använder uppbindningstrådar, bastkrukor etc. etc. som säkert mycket väl kan ta fyr.

Värmeljus avger mycket värme och är från början inte tänkt att användas för myspys, inredning etc. Man ska ju t.ex. aldrig blåsa ut ett värmeljus utan helst låta det brinna färdigt eller kväva det. Risk finns annars för att det antänder av sig självt och slår upp flammor och kan ta tag i gardiner och annat. För att inte prata om att det kan explodera om det står i en instängd ljushållare.

Det fanns nog en hel del brandmän som reagerade när de såg programmet ....
Hannele
Helges trädgårdar är ju toppen, han har även många bra bekämpningstips utan gifter.

Mottisfont Abbey i Hampshire,
Europas vackraste nationalsamling av historiska rosor i vackra rabatter.
TeliaNet
värmeljus är väl de där vita som är 1cm hög och 2-3 cm i diameter med metallform runt.
de går ju släcka lätt.
Rossi
Hm, jo visst går de att släcka lätt men problemet är bara att de kan antända själva ganska lätt igen ....

Min varning är bara i all välmening. Jag tror inte att gemene man känner till hur farliga värmeljus kan vara om man inte är uppmärksam.
Rossi
Lite citat från nätet om värmeljus:

Varning för värmeljusen

Inför julen är vi förstås många som gärna använder värmeljus i olika former av ljushållare. Hur mycket ska vi lita på värmeljusen?

- Ett problem med värmeljusen är att det i dag tillverkas väldigt många av dålig kvalitet. Visst finns det billiga storförpackningar, men man ska vara medveten om att det kan vara förrädiskt. Det har hänt att det brännbara materialet i värmeljusen förångas, bildar gaser och att till och med tjocka glasbehållare spruckit och elden på så sätt släppts lös och fattat tag i bordsdukar och gardiner. Värmeljus är alltså inte säkra och ofarliga.

Kan vara straffbart med slarv

- Det finns helt enkelt inga säkra ljus och vad många kanske inte känner till är att det kan vara straffbart att inte ha hanterat levande ljus på ett försvarbart sätt om olyckan är framme. Det kan handla om allmänfarlig vårdslöshet, eller rent av vållande till annans död om det skulle gå riktigt illa
Mia, zon 3
CITAT (TeliaNet @ 28-05-2004, 08:57)
så det du vill säga är alltså att proffsen inte vill titta på program som lär upp nybörjare?

Vet inte vad proffsen tycker, jag är ju inte alls på någon sådan nivå själv..... Men jag tycker nog att det är mer och mer sällan man får lära sig/uppleva något nytt i Gröna Rum, tyvärr! Tycker det är lite synd, för jag tycker egentligen om programmet.
Man lär sig ju bra mycket mer här på odla.nu, eller i STA och liknande föreningar. Tycker jag i alla fall.
Mia, zon 3
CITAT (Rossi @ 28-05-2004, 09:39)
Min varning är bara i all välmening. Jag tror inte att gemene man känner till hur farliga värmeljus kan vara om man inte är uppmärksam.

En bekant blåste ut ett värmeljus, det exploderade!
Som tur var fick hon det mesta på kläderna, och bara några stänk i ansiktet. Tänk om det träffat i ögonen.... ohmy.gif
Men jag slarvar själv de gånger jag behöver blåsa ut värmeljus, så jag säger inget om det.....
Ewa L
CITAT (Mia @ zon 3,28-05-2004, 10:58)
En bekant blåste ut ett värmeljus, det exploderade!
Som tur var fick hon det mesta på kläderna, och bara några stänk i ansiktet. Tänk om det träffat i ögonen.... ohmy.gif
Men jag slarvar själv de gånger jag behöver blåsa ut värmeljus, så jag säger inget om det.....

Det har hänt mig också!!
Dessutom att hela ljuslyktan har "exploderat" med stearingstänk överallt.
Antagligen hade ljusmassan läckt ut utanför själva metallbehållaren och det blev för varmt för lyktan i kristall.

Slutar ändå inte att använda dem, är bara lite mer försiktig + försöker tänka efter före.
TeliaNet
har inga värme ljus som tur är.
visste inta att de små rackerna var så eldfängda. ska komma ihåg detta.
tack.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon